Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:19

Suzanne F. schreef:
Janine1990 schreef:
Daar denkt Jiska van den Akker heel anders over in dit interview:
https://www.bitmagazine.nl/emotie/de-jo ... ilas/1769/


Nee hoor, volgens mij zegt ze precies wat ik bedoel. Als jong paard was hij helemaal niet opvallend en draafde als een manegepaard. Pas in het werk werd hij bijzonder.


Wat vervolgens al in de Pavo cup voor 4-jarigen niet werd gewaardeerd door de jury. Dus hij nam het toen ook al mee de ring in. Is dat dan gewoon draven?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:21

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Of vinden jullie dit prettiger om te zien? met al het gewicht op rechtsvoor, en een paard die hoog in het kruis blijft?


Waarom altijd in foto's... Ook van Totilas zijn prima slechte momenten te vinden.. Die zijn er van elk paard... Het perfecte, altijd op het achterbeen blijvende paard bestaat nog lang niet. Als er foto's zijn van die taktfouten door spanning bij Total dan zouden die ook wel aangehaald worden.

En waarom exterieurmatige uiteinden met elkaar vergelijken? Er is meer wat dressuur maakt.


Nou inderdaad, foto's zijn momentopnames en daar is dit weer een prima voorbeeld van. Om nu Isabel Werth en Bella Rose zo weg te zetten vind ik echt unfair. We hebben het over een amazone met een geweldige staat van dienst die momenteel met 3 paarden in de top 4 van de wereld staat.

En ja, haar paarden zijn voor de meeste mensen minder spectaculair dan Total US en Totilas. En die zullen waarschijnlijk harder moeten werken voor het beeld dat Total US een stuk makkelijker laat zien. Maar ook deze paarden en hun geweldige amazone rijden dermate correct en functioneel dat ze toch ook hoge scores halen. Ik zie bij Isabel happy athletes in de ring. En Total is zéker een athlete, maar happy kan ik het niet noemen. Maar dat heeft denk ik met mijn persoonlijke voorkeur te maken qua rijstijl van de heren Glock vs. Isabel.

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:23

Janine1990 schreef:
Suzanne F. schreef:
Nee hoor, volgens mij zegt ze precies wat ik bedoel. Als jong paard was hij helemaal niet opvallend en draafde als een manegepaard. Pas in het werk werd hij bijzonder.


Wat vervolgens al in de Pavo cup voor 4-jarigen niet werd gewaardeerd door de jury. Dus hij nam het toen ook al mee de ring in. Is dat dan gewoon draven?


Nee hij bleek heel makkelijk een tweede draf te ontwikkelen. En dat heeft Total ook. In de filmpjes van de Pavo cup zie je zijn gewone draf. Op het filmpje van de HK zijn tweede draf.
Totilas had dat ook vroeger. Ik heb het filmpje van Jiska met Totilas niet gezien maar blijkbaar gaf hij daar al blijk van een tweede draf en werd dat toen afgestraft.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:28

Suzanne F. schreef:
Janine1990 schreef:
Wat vervolgens al in de Pavo cup voor 4-jarigen niet werd gewaardeerd door de jury. Dus hij nam het toen ook al mee de ring in. Is dat dan gewoon draven?


Nee hij bleek heel makkelijk een tweede draf te ontwikkelen. En dat heeft Total ook. In de filmpjes van de Pavo cup zie je zijn gewone draf. Op het filmpje van de HK zijn tweede draf.
Totilas had dat ook vroeger. Ik heb het filmpje van Jiska met Totilas niet gezien maar blijkbaar gaf hij daar al blijk van een tweede draf en werd dat toen afgestraft.


Ja, maar dan kan je niet zeggen dat hij een gewone draf had.
Daarbij werd ik er vorige week over op mijn vingers getikt in een ander topic, Totilas was nooit aangeboden voor de eerste bezichtiging. Dus kunnen we ook moeilijk oordelen over de verschillen cq. overeenkomsten voor wat betreft de dingen die ze laten zien en of Total met een andere eigenaar/voorbrenger wel/niet zou zijn aangewezen...

Elisa2

Berichten: 37445
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:37

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Of vinden jullie dit prettiger om te zien? met al het gewicht op rechtsvoor, en een paard die hoog in het kruis blijft?


En ja, haar paarden zijn voor de meeste mensen minder spectaculair dan Total US en Totilas. En die zullen waarschijnlijk harder moeten werken voor het beeld dat Total US een stuk makkelijker laat zien. Maar ook deze paarden en hun geweldige amazone rijden dermate correct en functioneel dat ze toch ook hoge scores halen.[/quote]

Dit is exactly my point! en nee, ik haal het niet aan om Bella Rose of Isabell Werth naar beneden te halen want ik vind ik haar een super sympatieke amazone. Dit was een reactie op de eerdere foto's die gepost zijn van (toevallig) twee van Werths paarden.

Even los van de rijderij, is het voor de paarden zelf niet prettiger om paarden te fokken die "makkelijk" kunnen wat we van ze vragen in de dressuursport? zodat met minder training/ belasting en slijtage hetzelfde doel behaald kan worden?

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:44

Suzanne F. schreef:
Kendra schreef:


Ja en weet je wat het leuke is? Als niet Joop met de hengst was binnengelopen maar een boertje van buuten dan had deze er uit gegaan in de eerste of tweede bezichtiging. Hij liet bijna niks zien bij het vrij bewegen. Ze zullen nu wel blij zijn dat ze hem door hebben laten gaan, anders hadden ze een tweede Totilas situatie gekregen. Maar ik denk echt dat deze bij een onbekende eigenaar/voortbrenger geen kans had gekregen.

Ik vind Total beter dan Toto jr maar het zijn verschillende dieren en passend op verschillende merries. Total is scherper en heeft meer souplesse en toont meer bloed. Toen hij jong was toonde hij zeker minder bijzonder maar het kan ook zijn dat je onder het zadel al wel voelde dat er veel meer inzat. Totilas zelf was als jong paard ook niet heel bijzonder.
Ben heel benieuwd hoe deze zich ontwikkelt verder met Edward. En hoop dat hij heel blijft natuurlijk. En deze niet verkopen aan de Duitsers.

Nee, ben ik niet met je eens. Je eerste zin althans...Het tweede deel van je bericht wel. In de eerste bez. was Total nog wat zoekend en gespannen maar hij liet al een fantastische stap en galoppade zien. In D.Bosch was hij voor mij al het ultieme voorbeeld van wat ik wil zien, rust en overzicht uitstralend tijdens het opstellen, en die eerste drafpassen, met de oortjes naar voren. Gewoon een genot om naar dit paard te kijken. Daarna het verrichtingsonderzoek, waar hij weer liet zien dat hij ook onder het zadel top is te bewerken. Waar vele fokkers nog voor Toto kozen, en terecht, koos ik voor Total. Dát beeld hou ik voor ogen, niet wat de opeenvolgende ruiters ervan maken. Ik neem het wel mee uiteraard. Secundair is voor mij altijd de natuurlijke aanleg. En dan kom ik op de Black Magic show. Prima dat er verschillend over wordt gedacht maar we zagen 2 zeer getalenteerde paarden van een andere orde. Daar gaat het in de fokkerij om. En dan Totilas zelf, toch geweldig dat zijn eigenaren mee wilden werken aan deze fantastische show. Emotie, kippenvel, of hoe je het benoemt, het hoort erbij, en gelukkig doen ze dat niet iedere dag.
Laatst bijgewerkt door misterA op 09-02-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:47

Als alle paarden dezelfde tweede draf gaan laten zien, gaat men wel weer een stap verder met het oprekken van de kaders.

Ik hoop dat de fokkerij zich blijft richten op gezonde sportpaarden, en zich niet laat verleiden tot steeds extremere paarden.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:49

Elisa2 schreef:
Amaryllis schreef:
Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]
Of vinden jullie dit prettiger om te zien? met al het gewicht op rechtsvoor, en een paard die hoog in het kruis blijft?

En ja, haar paarden zijn voor de meeste mensen minder spectaculair dan Total US en Totilas. En die zullen waarschijnlijk harder moeten werken voor het beeld dat Total US een stuk makkelijker laat zien. Maar ook deze paarden en hun geweldige amazone rijden dermate correct en functioneel dat ze toch ook hoge scores halen.

Dit is exactly my point! en nee, ik haal het niet aan om Bella Rose of Isabell Werth naar beneden te halen want ik vind ik haar een super sympatieke amazone. Dit was een reactie op de eerdere foto's die gepost zijn van (toevallig) twee van Werths paarden.

Even los van de rijderij, is het voor de paarden zelf niet prettiger om paarden te fokken die "makkelijk" kunnen wat we van ze vragen in de dressuursport? zodat met minder training/ belasting en slijtage hetzelfde doel behaald kan worden?

Ah ok sorry, verkeerd geinterpreteerd dan :)

En ja, ben het met je eens over het punt van de fokkerij. Maar waar ga je beginnen om dat de bewerkstelligen op dit moment.. Bloedspreiding is al een ding, daarbij wil je ook nog dat ze goed in de kop zijn zodat niet alleen de handige prof er uiteindelijk wat mee kan. Reken er maar op dat zoiets een lastig verhaal wordt.

Maar goed, dan dwalen we af. Hoewel ik bloedspreiding wel een heel interessant onderwerp vind :D

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:50

senna21 schreef:
Als alle paarden dezelfde tweede draf gaan laten zien, gaat men wel weer een stap verder met het oprekken van de kaders.

Ik hoop dat de fokkerij zich blijft richten op gezonde sportpaarden, en zich niet laat verleiden tot steeds extremere paarden.


Ik hoop dat de sport zich gaat richten op happy athletes en harmonieuze verschijningen, samengevat: een hoop liefde voor de dieren.
Dan volgt de fokkerij vanzelf...

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:07

senna21 schreef:
Als alle paarden dezelfde tweede draf gaan laten zien, gaat men wel weer een stap verder met het oprekken van de kaders.

Ik hoop dat de fokkerij zich blijft richten op gezonde sportpaarden, en zich niet laat verleiden tot steeds extremere paarden.
Dit dus .:j
Ik blijf erbij dat het niet goed gaat komen wanneer de toekomstige sportpaarden zo gefokt worden.
Bovendien vind ik het er vmgeforceerd en onevenwichtig eruit zien.
De tijd zal het leren.

Elisa2

Berichten: 37445
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:47

Ik zag bij de HK een heleboel hengsten met een 2e draf, een goede ruiter rijdt het er ook zo in. De ene heeft er meer aanleg voor dan de ander.

Ben het ermee eens dat het niet steeds extremer hoeft, maar volgens mij is dat ook niet het geval en is Total US gewoon een uitzonderlijk paard. (met wffs status en ook niet meer beschikbaar voor de dekdienst)

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:08

Elisa2 schreef:
Ik zag bij de HK een heleboel hengsten met een 2e draf, een goede ruiter rijdt het er ook zo in. De ene heeft er meer aanleg voor dan de ander.

Ben het ermee eens dat het niet steeds extremer hoeft, maar volgens mij is dat ook niet het geval en is Total US gewoon een uitzonderlijk paard. (met wffs status en ook niet meer beschikbaar voor de dekdienst)


Dekt hij niet meer? Ik weet van zijn WFFS status maar dacht dat hij nog dekte.

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:11

Ik heb ook begrepen dat er van Total US geen sperma (meer) is. Wat precies de reden is, geen idee; ik zie overigens nog genoeg hengsten met WFFS die gewoon nog dekken. Op een vrije merrie is dat geen probleem.

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:20

Babootje schreef:
Ik heb ook begrepen dat er van Total US geen sperma (meer) is. Wat precies de reden is, geen idee; ik zie overigens nog genoeg hengsten met WFFS die gewoon nog dekken. Op een vrije merrie is dat geen probleem.


Misschien willen ze hem echt nu voor de sport vrijhouden?

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:35


manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:51

fokfanaat schreef:
die lopen toch ook met een heel royaal voorbeen?
[ [url=m/jw5fPM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hVuyZW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind de paarden van Werth ook niet beter lopen...te weinig aan elkaar gereden...achterhand blijft achter en te weinig opwaarts.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:46

We gaan 't zien straks, als de heren in de baan komen.
Ik ben echt heel benieuwd wat de jury's hier van gaan vinden.
Het lijkt me knap ingewikkeld...