Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:07

Nieteens meisje is 22 maar blijkbaar geen idee hoe het concept werkt :roll:

Verder nog geen reacties gehad dus wacht maar rustig af

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:52


troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:56

Een vraagje aan de experts hier, hoe gaan jullie om met stevige bijrijders? Laatst was een meisje kijken bij een kennis die al aankondigde stevig te zijn. Super leuke griet maar idd wel stevig. Maar wat is TE stevig? Ik zie de kilo’s er niet aan af natuurlijk. Vragen julllie dan naar de kilo’s? Zij kwam wegens andere redenen uiteinfelijk niet maar het zette me wel aan het denken. Hoe bepaal je je grens bij zoiets?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:05

troi schreef:
Een vraagje aan de experts hier, hoe gaan jullie om met stevige bijrijders? Laatst was een meisje kijken bij een kennis die al aankondigde stevig te zijn. Super leuke griet maar idd wel stevig. Maar wat is TE stevig? Ik zie de kilo’s er niet aan af natuurlijk. Vragen julllie dan naar de kilo’s? Zij kwam wegens andere redenen uiteinfelijk niet maar het zette me wel aan het denken. Hoe bepaal je je grens bij zoiets?



Ik zou daar gewoon naar vragen. Bijvoorbeeld als er app-contact is melden: ik hanteer in het belang van de gezondheid van mijn paard/pony wel een maximum lengte en gewicht van ** kilo en **centimeter.
Ik heb zelf een klein damespaardje en zou daar echt standvastig in zijn, ongeacht de rijkwaliteiten van de ruiter. Daar compenseer je misschien een paar kilo te zwaar mee, maar vet/vlees gaat áltijd achter de beweging aan, dus hoe goed je ook kan rijden het is gewoon niet goed voor een paard.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:36

Sowieso niet zwaarder dan ik zelf ben .
En langer word ook niks want ben zelf 1,86

Er heeft wel eens een trainer van 100kg op gereden (man spieren ) en dat kon ze echt prima hebben maar dat is echt ewn super goede stabiele ruiter dan durf ik zoiets wel

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:00

Maar hoe bepaal je 'dat kon ze prima hebben' ? Paardlief zal niet gaan zuchten en steunen of zich beklagen...Voor een enkel keertje een trainer van 100 kilo erop is nog te overzien, maar voor vast een aantal dagen in de week zou voor mij ook een NO GO zijn. Nu ben ik zelf een redelijke smurf met mijn 165 en 57 kilo en past een zwaarder iemand sowieso niet in ons 17inch zadel.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:21

Los van de grens (dat is zo afhankelijk van visie, paard etc), jullie zouden er wel expliciet naar vragen? Ik vind dat sociaal helemaal niet zo gemakkelijk merk ik.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:30

troi schreef:
Los van de grens (dat is zo afhankelijk van visie, paard etc), jullie zouden er wel expliciet naar vragen? Ik vind dat sociaal helemaal niet zo gemakkelijk merk ik.

Door een gewichtsmaximum in je adv te zetten hoop je al veel uit te sluiten.

Vooraf gewicht vragen zou ik voor een pony sneller doen dan voor een paard.
Maar blijft idd erg ongemakkelijk.
Net zoals wanneer je ziet dat de persoon niet in je zadel past, wanneer haal je die persoon van je paard of laat je die doorrijden en vervolgens niet meer terug vragen?

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:11

troi schreef:
Los van de grens (dat is zo afhankelijk van visie, paard etc), jullie zouden er wel expliciet naar vragen? Ik vind dat sociaal helemaal niet zo gemakkelijk merk ik.


Ik zou het ook niet zomaar vragen eigenlijk, maar zelf proberen in te schatten. Als iemand al aangeeft wat steviger te zijn kun je prima je twijfel uitspreken en zeggen dat ze best langs mag komen, maar als je denkt dat ze toch wat aan de zware kant is voor je paard je liever niet hebt dat ze erop gaat rijden. Dan weet diegene ook meteen waar ze aan toe is en kan ze zelf al de keuze maken of ze dan wel of niet wil langskomen. Ik zou iemand die te zwaar is dan bij voorbaat niet op je paard laten als je teveel twijfelt, dan hoef je haar er ook niet af te halen.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:24

Dat is een enkele keer inderdaad .
Door de manier van lopen van je paard door buigen van gewrichten uitdrukking van gezicht loopvermogen buiging afdruk .
Maar sowieso komt er niemand zwaarder als mezelf op voor vast !

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:06

troi schreef:
Een vraagje aan de experts hier, hoe gaan jullie om met stevige bijrijders? Laatst was een meisje kijken bij een kennis die al aankondigde stevig te zijn. Super leuke griet maar idd wel stevig. Maar wat is TE stevig? Ik zie de kilo’s er niet aan af natuurlijk. Vragen julllie dan naar de kilo’s? Zij kwam wegens andere redenen uiteinfelijk niet maar het zette me wel aan het denken. Hoe bepaal je je grens bij zoiets?


Ik loop tegen dit soort dingen ook aan met stage. Ik werk op een soort zorgboerderij, waarbij ik ook paardengroepen begeleid. Wij hebben daar een speciale weegschaal. Dat is heel confronterend, maar boven een bepaald gewicht mogen mensen niet meer op het paard. Ik denk niet dat jullie zo' n weegschaal zouden kopen, maar ik zou het wel vragen. Het gaat om het welzijn van het paard en te zware mensen krijg je gewoon problemen mee. Ik zal het niet de eerste keer vragen, maar misschien wel een opening maken van goh hoe kijk jij daar tegen aan? Ik zou altijd 17% van het gewicht van het paard aanhouden. Ook rijtechnisch en houding en zit wegen natuurlijk mee. De combinatie van paard/bespiering/conditie weegt ook mee.

Ik streef naar een maximaal gewicht van 85/90 kg op mijn grote paard. Mijn pony natuurlijk veel minder.. Ik zelf ben maar een ukken van 1,60 m. Wat vaak wel voor komt is dat mensen niet in mijn 17 inch zadel passen. Dat is ook ten nadelen van mijn paard, want dan ligt het zadel niet meer in balans.. Dus ik zou daar wel goed naar kijken.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:15

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hier ook totaal niet over nagedacht had toen ik nog een bijrijder zocht... Alleen over de lengte, maar dan dat je niet te klein moest zijn. Te groot ging niet snel gebeuren bij mijn paard, maar een "gewicht-eis" had ik er niet in staan nee...

Maar ik was daarin wel eerlijk geweest als iemand toch te zwaar was als ze aankwamen. Het welzijn van mijn paard staat voorop, dus iemand die ik te zwaar vind om te rijden komt er gewoon niet op. Misschien hard, maar het moet ook voor paard leuk zijn.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:54

Pas wellus waar wel op met de manier waarop je die dingen aangeeft bij jonge meisjes (ik snap jullie onderbouwing helemaal hoor maar er is natuurlijk een manier van die dingen doorgeven).
Ook helemaal he eigen keuze maar wil ik meegeven

xRaisinJarig

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:04

Ik zou in de advertentie een max gewicht zetten. Dan kan iemand zelf bepalen of ze erop reageren of niet, zonder dat ze hoeven te melden hoe zwaar ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:24

Golden_Angel schreef:
Pas wellus waar wel op met de manier waarop je die dingen aangeeft bij jonge meisjes (ik snap jullie onderbouwing helemaal hoor maar er is natuurlijk een manier van die dingen doorgeven).
Ook helemaal he eigen keuze maar wil ik meegeven


Het lijkt mij meer dan logisch dat je bij iedereen oppast hoe je zoiets brengt :)

Ik kreeg bijv wel een reactie van iemand die zij dat ze blij was dat mijn paard wat groter was omdat ze zelf wat steviger was. Echter is mijn paard niet groot maar hoog, echt een smal scharminkeltje waar je niet teveel gewicht op moet zetten.
Dus het verschilt natuurlijk ook gewoon per paard, je kan er sowieso geen lijn op trekken :)

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:10

Nja niet iedereen heeft die tactiek dreamer ^^
Ik ben ook lid van een fb groep voor bijrijders en eigenaren
En heb daar gewoon voorbij zien komen vorige weke dat een eigenaar een post maakt

En meisje (denk zo een jar of 14 a 15 aan de foto) reageert daar op

En de eigenaar (dame van gemiddelde leeftijd) verteld gewoon openbaar op fb 'beste, ik heb jouw fb even bekeken maar aan de foto's te zien ben jij te dik voor mijn pony'

Ging om een haflinger

Duidelijke taal :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:17

Das niet heel subtiel en ik zou het zelf ook absoluut niet zo brengen, maar sorry not sorry, het is wel eerlijk en duidelijk...

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:30

Toen ik op de advertentie van mijn huidige bijrijdpony reageerde heb ik zelf mijn gezwicht en lengte vermeld.

Ook toen ik een paar manegea heb geprobeerd gewoon vermeld. Soms werd ik dan raar aangekeken...bij die maneges nooit terug gegaan.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:37

Thank god rijd ik bij een stal waar daar totaal niet moeilijk over gedaan word. Hier rijden alle lengtes en maten (wellis waar bij passende paarden/pony's ) maar iedereen is welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:43

Golden_Angel schreef:
Thank god rijd ik bij een stal waar daar totaal niet moeilijk over gedaan word. Hier rijden alle lengtes en maten (wellis waar bij passende paarden/pony's ) maar iedereen is welkom.


Nou ik vind echt dat er qua gewicht wel wat strenger gekeken mag gaan worden, juist bij de particulieren met paard(en)... Maar das off-topic :D

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:46

Ik doelde hierbij op het bovenstaande bericht omtrent manege's :). Mijn huidige bijrijdpaard staat ook gestald bij een manege/pension in 1 :).

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:19

Golden_Angel schreef:
Thank god rijd ik bij een stal waar daar totaal niet moeilijk over gedaan word. Hier rijden alle lengtes en maten (wellis waar bij passende paarden/pony's ) maar iedereen is welkom.


Niemand bij ons, en ik ook niet, is moeilijk hoor! Als ik een grens zou stellen zou dat 85-90 kg zijn denk ik (afh van lengte en rijvaardigheid). En ik ben zelf 1.85 (op een ‘pony’ van 1.53 overigens :D ). Ik kijk dus ook niet op van lange mensen. Das niet zeikerig toch?

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:29

Alsnog kan gewicht enorm vertekenen. Ik ken iemand van 1.70 lang (vrouw, uitgegroeit) die écht geen 75 kg lijkt te wegen maar de weegschaal zegt toch echt 90+. Haar paard (van 1.75) heeft daar geen moeite mee maar hou in gedachte dat het enorm kan vertekenen (zij heeft vroeger topsport gedaan trouwens).
De andere kant zie ik overigens vaker, iemand die claimt lichter te zijn dat dat ze daadwerkelijk is..

Edit: Ze loopt wel probleemloos 10 km hard 3 a 4 x in de week.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:51

Golden_Angel schreef:
Thank god rijd ik bij een stal waar daar totaal niet moeilijk over gedaan word. Hier rijden alle lengtes en maten (wellis waar bij passende paarden/pony's ) maar iedereen is welkom.


Doelde je op mijn bericht?

Volgens mij heb je het verkeerd verstaan. Ik verwacht ook dat ik welkom ben aangezien ik geen buitengewone maten heb. Maar ik verwacht wel dat ze me niet op een iele Dpony zetten omdat ik klein ben. Daarom dat ik mijn gewicht erbij vertel. En als ik daardoor vreemd werd aangekeken viel die manege bij mij gewoon af. Als ze niet zuinig zijn met hun dieren ga ik hun niet financieel steunen.

Ter info - ik ben 157 en 56KG.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:20

Een d pony houdt toch wel dat gewicht

Heb zelf een iele pony van 1,40 en ben 53 kilo, ben ook 1,58