Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 14:59

Hallo medebokkers,

Ik zit met nogal een uitdaging :')

Sinds een paar dagen voor de kerst is er een nieuw paard bij ons op stal. Jong beestje nog van bijna 3 jaar. Het is de bedoeling dat zij overdag met 3 andere paarden een paddock en bak deelt. Twee ruinen die graag lekker met elkaar spelen en mijn merrie van 24. Sinds haar aankomst staat het nieuwe paard apart op een stukje paddock en stukje bak die beide grenzen aan de plek waar de andere drie paarden staan. Ze gaan in de avond op stal, de stal van de nieuwe merrie grenst aan de stal van mijn merrie. Ze zoekt mijn merrie ook graag op, ze kunnen elkaar zien en ze net aanraken. Twee weken geleden hebben we voor het eerst alles open gezet zodat ze bij elkaar konden. De jonge merrie bleef toen achter de oude merrie aanrennen. Dit hebben we de aantal minuten aangekeken en toen mijn oude merrie ertussen uit gehaald. De andere drie gingen in onze ogen wel goed. Tweede poging was hetzelfde verhaal en de derde keer met alleen de merries ook. Daarna met hooi samen de merries op paddock gezet. Dit ging ook goed, na een aantal keer hebben we alle vier op paddock gezet met alle draadjes naar de bak open en dit ging goed. Dit alles nog onder toezicht en niet langer dan 2 uur per dag. Dit ging wel lekker tot ik mijn paard meenam de merrie ging hinniken en rennen. Wat op zich niet het probleem was, ze was al redelijk snel weer rustig. Toen ik mijn merrie terug zette bij de rest rende ze er gelijk weer achteraan en mijn paard kan echt niet aan haar ontsnappen want waar ze ook heengaat het jonge ding blijft erachter aan rennen. Het ging van de paddock de bak in en terug. Ik kreeg mijn paard lastig te pakken omdat die andere merrie er steeds tussen schoot. Mijn paard haar benen hebben we even een paar dagen rust gegeven. Gisteren wilde stalgenoot weer alle draadjes wegdoen en gelijk ging het jonge ding weer op oude merrie af. En ze blijft echt jagen zo zie ik het, ondanks dat mijn paard naar haar bokt maar dit zijn geen indrukwekkende bokjes meer.. En ze staat altijd laag in rangorde, ze gaat geen strijd aan ze vlucht, wat heel lastigis als iemand je de kans niet geeft en achter je aan blijft rennen....

Ik hoop dat iemand tips heeft hoe dit alsnog rustig te laten introduceren. Een stalgenoot had als advies mijn paard apart zetten maar dat ga ik niet doen. Ze doet het super leuk met de andere twee, ze eten ook nog wel eens met zijn 3en uit een ruif ondanks dat, e keus genoeg hebben. Ze zijn zo leuk die drie. En die andere twee ruinen uit elkaar halen willen we ook liever niet omdat die twee super leuk spelen samen.

Help!

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:14

Als ik het goed begrijp hebben jullie ze niet langer dan 2 uur bij elkaar gehad?

Volgens mij bemoeien jullie je teveel met dit proces, het duurt altijd een paar dagen voordat een groep stabiel is en als je er steeds paarden in en uit blijft gooien moet het steeds weer opnieuw uitgevochten worden.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:17

Laten gaan. Als het echt niet gaat dan lijkt het mij dat het nieuwe paard weg moet en niet die van jou

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:17

Hoeveel plaats hebben ze? Als er voldoende ruimte is om mekaar te ontlopen lijkt het me niet zo'n probleem. Bij een nieuw paard gebeurt het wel vaker dat ze nogal gek doen maar dat gaat meestal snel over.

koetje28

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:20

het probleem dat de jonge merrie de jouwe niet met rust laat kan idd geen straf worden voor jouw merrie door haar alleen te zetten.

ik zou inderdaad ook wel voorzichtig zijn met de oudere merrie.
Je kan kijken als je ze gelijk van ochtend af aan bij elkaar zet hoe het dan gaat en ook een dag volhouden MAAR niet als jouw merrie helemaal geen rust krijgt.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 15:38

koetje28 schreef:
het probleem dat de jonge merrie de jouwe niet met rust laat kan idd geen straf worden voor jouw merrie door haar alleen te zetten.

ik zou inderdaad ook wel voorzichtig zijn met de oudere merrie.
Je kan kijken als je ze gelijk van ochtend af aan bij elkaar zet hoe het dan gaat en ook een dag volhouden MAAR niet als jouw merrie helemaal geen rust krijgt.


Jij snapt hem! :j

Dat ging een keer goed inderdaad! Tot ik mijn merrie eruit haalde. Misschien eerst eens paar ochtenden proberen ze gelijk bij elkaar te zetten en mijn paard er niet uit halen om iets te doen. Even paar dagen aankijken en wanneer ze achter haar aan galoppeert vind ik 10 min echt de max om mijn merrie uit de situatie te halen :o

Thnc voor de tip!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:53

Ook ik vraag me af hoeveel ruimte ze hebben?
Want in een beperkte ruimte gaat zoiets vaak moeilijker.

Voor de rest vraagt het tijd.
Zoals ik het begrijp loopt de jonge merrie gewoon constant achter je oudje?(en je oudje gaat lopen?)

Uiteindelijk is daar helemaal niets fout mee.
Het jonge paard zoekt bevestiging bij je oude merrie,die is er niet mee gediend,en zal gewoon ook moeten leren omgaan met het jonge geweld die steeds achter jaar aanloopt.
Als er niet gemept en gebeten wordt naar je oudje toe,zou ik volhouden en me niet moeien.
De eerste dagen ze ook niet uit elkaar halen, laat ze het zelf uitmaken.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 16:02

tengeltje11 schreef:
Ook ik vraag me af hoeveel ruimte ze hebben?
Want in een beperkte ruimte gaat zoiets vaak moeilijker.

Voor de rest vraagt het tijd.
Zoals ik het begrijp loopt de jonge merrie gewoon constant achter je oudje?(en je oudje gaat lopen?)

Uiteindelijk is daar helemaal niets fout mee.
Het jonge paard zoekt bevestiging bij je oude merrie,die is er niet mee gediend,en zal gewoon ook moeten leren omgaan met het jonge geweld die steeds achter jaar aanloopt.
Als er niet gemept en gebeten wordt naar je oudje toe,zou ik volhouden en me niet moeien.
De eerste dagen ze ook niet uit elkaar halen, laat ze het zelf uitmaken.


Als het alleen lopen was, zou ik het inderdaad niet erg vinden. Het gebeurt alleen allemaal in volle galop. Mijn paard loopt niet zo meer zo soepel als vroeger.. Ze hebben de bak wat op zich best groot is en een paddockje erbij... op het land hebben ze wel meer ruimte van de zomer maar daar mogen ze nu niet op helaas..

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:20

ok,,maar als het oude paard niet loopt,valt er ook voor het jonge paard niets te lopen natuurlijk....
het oude paard gaat moeten leren dat ze niet constant moet gaan lopen.
(want volgens mij i shet gedrag van het ouder paard de trigger.je hoort niet constant te gaan lopen voor een nieuw paard,of je accepteert het,of je lichaamstaal jaagt het paard weg,maar constant lopen(zondat dat je bv constant gebeten of geslaan wordt),is niet iets wat veel paarden gaan begrijpen.)

een bak is standaard 20x60,is dat de afmetingen?want 'best ruim' is dat niet om nieuwe paarden samen tez etten,ook al hangt daar dan nog een paddockje aan.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:28

Voortdurend opgejaagd worden is schadelijk voor een oud paard. Ik zou dit niet accepteren als eigenaar.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:30

Inscharen tip 1: zorg voor genoeg ruimte. Een rijbak met een paddockje is niet genoeg ruimte.

Inscharen tip 2: zorg voor genoeg ruwvoer op genoeg plekken. Bij 4 paarden heb je minimaal 5 bulten hooi nodig.

Het handigste is natuurlijk om ze op de wei voor het eerst bij elkaar te zetten. Bij niet al te ingewikkelde paarden heb je misschien aan een halve hectare al genoeg maar meer is natuurlijk vaak beter. Maar zorg in elk geval dat ze bij elkaar uit de buurt kunnen en dat er wat te eten is. Zoals ik het nu lees is dat nu niet het geval?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:49

Koper schreef:
Inscharen tip 1: zorg voor genoeg ruimte. Een rijbak met een paddockje is niet genoeg ruimte.

Inscharen tip 2: zorg voor genoeg ruwvoer op genoeg plekken. Bij 4 paarden heb je minimaal 5 bulten hooi nodig.

Het handigste is natuurlijk om ze op de wei voor het eerst bij elkaar te zetten. Bij niet al te ingewikkelde paarden heb je misschien aan een halve hectare al genoeg maar meer is natuurlijk vaak beter. Maar zorg in elk geval dat ze bij elkaar uit de buurt kunnen en dat er wat te eten is. Zoals ik het nu lees is dat nu niet het geval?


Als aanvulling op tip 2: een wei met voldoende gras is altijd nog beter imo.

Maar ruimte en dingen tegen verveling ziojn onwijs belangrijk, anders krijg je o.a. dit gedrag.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:53

Een nieuwe groep heeft ook tijd nodig. In die tijd moet je er dan eigenlijk geen paarden in en uit halen. Samen er in en allemaal er uit.
Dat zeggende: het is niet de bedoeling dat jouw paard hierdoor geblesseerd raakt! Dan zal er m.i. Gekeken moeten worden naar een andere plek voor het nieuwe dier.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:19

Wat doet de eigenaar van de jonge merrie qua trainen (hopelijk vnl. grondwerk) en beweging? Zo'n jong dier heeft veel energie en verveelt zich snel. Die heeft afleiding nodig. Wordt er niets met haar gedaan, dan zou ze beter op haar plek zijn bij een groepsinscharing in een ruime wei.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:22

Wat ik niet begrijp is dat je jouw merrie eruit haalt als het te lang mis gaat. Waarom wordt de jonge merrie er niet tussen uit gehaald (of het draadje er weer tussen gespannen)?
Zij is de "boosdoener", en moet dus leren dat dit niet gewenst gedrag is.
Een goede kuddeleider zou jouw merrie in bescherming nemen (gebeurde bij mijn paard ook in een gelijke situatie (al is die van mij stukken jonger)) en het jonge paard laten weten dat dit niet kan. Als dat niet gebeurd door een van de ruinen, dan is het aan de mens om die taak op zich te nemen.

Of heb ik dit helemaal mis?

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:41

Het heeft tijd nodig... :)
Ik dacht echt dat het niet goed ging komen toen ik afgelopen oktober een merrieveulen erbij kocht. Ik dacht dat het leuk voor mijn andere veulen was en goed voor mijn 35 jarige ruin omdat hij inmiddels behoorlijk besprongen werd door mijn merrieveulen en dat leek mij gezien zijn leeftijd helemaal niet oke.
We kwamen met het net afgespeende veulen, na een reis van een uur aan en ik dacht hopsa de weide in. Ruimte genoeg, maar we wisten niet wat we zagen. Mijn ouwe de turbo erop. Dat ie uberhaupt nog zo achterlijk hard kon rennen nog was ons niet bekend. En maar doorgaan. Ik dacht komt niet goed, dus ik had ze uit elkaar gehaald. Volgende dag gewoon weer, mijn ouwe was er kennelijk niet slecht van en het veulen mankeerde ook niks. Nog een aantal dagen apart gezet, maar ook dat gaf onrust dus besloten om ze bij elkaar te zetten en ze het helemaal uit te laten zoeken.
Mijn andere veulen was aanvankelijk ook niet aardig voor de nieuweling. Het heeft zeker een maand geduurd voordat de verhoudingen gezet waren en de rust wedergekeerd was. Nu is het heel gezellig. Mijn ouwe wordt nog steeds (wel minder) besprongen en de veulens spelen leuk met elkaar :D
Overigens zou ik als het mijn oude paard betrof en deze situatie zichtbaar afbreuk doet aan het welzijn van mijn paard eisen dat de nieuweling eens vanaf een afstandje 'vrienden' gaat maken. Of beter eerst 2 om 2 zetten.
Laat mij eraan herinneren dat over een maand of wat mijn drachtige merrie ook weer terug komt. Hebben we dat geneuzel weer :+

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:01

Ik heb alles even doorgelezen om punten genoteerd om een goed beeld te geven:

Wat betreft de ruimte; het liefst hadden we ook gezien dat het nieuwe paard in de zomer zou komen maar helaas hebben we daar geen zeggenschap over. Deze stalgenoot in kwestie heeft in het verleden met een oud paard hier gestaan na zijn overlijden is ze er een aantal jaar uit geweest. Heeft daarna paarden verzorgd en nu dit paard gekocht. Voor hun beiden is het allemaal dus nieuw en wennen. Voor zover ik weet wandelt ze wel eens met haar, en wil ze over een paar maanden echt aan de slag met beleren.

Ze staat dus apart, alleen proberen we ze nu wel sinds twee weken een paar uurtjes met de anderen samen te zetten. En met de ruinen gaat dit goed, die trappen en bijten wel goed van zichzelf af. Mijn paard doet dit overigens ook alleen zijn haar bokjes niet meer zo indrukwekkend ben ik bang.. Ze komt dan ook mijn kant steeds op geracet en het komt op mij echt over van haal mij eruit. Al kan ik dit natuurlijk hartstikke mis hebben. Maar daarom haal ik haar er dan uit, kan zij even rustig alleen eten. Want er is zeker hooi beschikbaar, op verschillende plekken en dit is ook echt genoeg. De andere drie laat ik dan nog even samen zodat het jonge ding haar energie kwijt kan. En daarna gaat zij weer apart achter het draadje. Maar misschien is het inderdaad handiger om het jonge paard dan apart te zetten, al vraag ik mij af in hoeverre ze de link gaat leggen. Maar het valt te proberen.

De oudere ruin is echt het maatje van mijn paardje. Hij beschermt haar absoluut op de wei! Al lijkt hij hier ook wel eens in door te draven door haar compleet af te schermen van de rest. Maar dit werd gelukkig minder en ook de andere ruin mag nu moeiteloos erbij. Ik heb hem bij ook in dit geval een paar keer in actie gezien dat hij tussenbeide komt en mijn paard afschermt. Dit lijkt dan te werken voor een paar minuten, het jonge paard druipt af. Maar zodra de ruin ergens anders is, gaat ze er weer achter aan. Soms staan de ruinen in een andere hoek te spelen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:18

Maar ik denk dat je hier niet kan spreken van opjagen.
Hier al jarenlang een grote kudde.
Al 2 paarden gehad die echt konden opjagen.
Maar daar zit agressie bij,dat is met de oren plat gaan jagen achter een ander paard,bijten,slaan,....

Dat is opjagen.
Als een paard gaat lopen en een ander paard loopt daar achter,dan kan je toch niet spreken van opjagen?want agressie zit daar niet bij en als paard 1 stopt met lopen,loopt paard 2 ook niet meer en gebeurt er weinig.

Is het geen optie om bv een week met de 2 merries samen aan de hand te gaan wandelen op het gemakje?zo leren ze op elkaar steunen zonder constant te lopen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:32

Het lijkt erop of het jonge paard geen respect heeft voor de oudere, gebrek aan opvoeding dus.
Een van onze oude merries (ze leeft niet meer) was een vreselijke draak met andere paarden. Jagen-bijten-slaan-afzonderen van de groep en dan pakken. Kon ze dagen aan 1 stuk doen als ze de kans kreeg. Bij 1 paard deed ze dat niet, dat was een ouder paard, die liet ze met rust. Ik heb er toen voor gekozen om haar alleen te zetten, wilde geen ongelukken en verwondingen. Ze zag de andere paarden, over het draadje heen konden ze neuzen. Er was weer rust in de tent.
Ik zou ook zuinig zijn op je oudere merrie, je wilt haar tenslotte langer houden dan vandaag. Wat zegt de eigenaresse van het jonge paard? Is er geen mogelijkheid om het jonge paard in te scharen bij een andere groep? Rust in een groep is voor iedereen fijn, voor paard en eigenaar en de staleigenaar ook.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:35

Is het niet eerder zo dat het jonkie een maatje zoekt?

Verder zou ik zeggen, geef ze de tijd, het zoeken van nieuwe vrienden kost tijd.
Stabiliteit in de kudde duurt een maand ongeveer, dan komen de eerste tekenen tenminste.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 17-01-19 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:35

Als een oud paard ook nog eens laag in rang staat dan gaat het al lopen als er een ander paard maar een beweging maakt dat het moet vertrekken. Dit kan zo niet met een oud paard. Het kan zich niet onttrekken. Een jong speels paard plaats je samen met in ieder geval 1 nog zo'n type en niet bij een oud paard wat dat niet meer kan hebben en geen kant op kan. Het kan voor jouw paard net het duwtje zijn in de verkeerde richting waardoor ze in een blessure of dip terecht komt. Paarden in een paddock hebben een te klein oppervlak en ik zou jouw paard apart zetten met een draadje er tussen. Ws gaat het jonge paard dan achter een ander aan.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:36

tengeltje11 schreef:
Maar ik denk dat je hier niet kan spreken van opjagen.
Hier al jarenlang een grote kudde.
Al 2 paarden gehad die echt konden opjagen.
Maar daar zit agressie bij,dat is met de oren plat gaan jagen achter een ander paard,bijten,slaan,....

Dat is opjagen.
Als een paard gaat lopen en een ander paard loopt daar achter,dan kan je toch niet spreken van opjagen?want agressie zit daar niet bij en als paard 1 stopt met lopen,loopt paard 2 ook niet meer en gebeurt er weinig.

Is het geen optie om bv een week met de 2 merries samen aan de hand te gaan wandelen op het gemakje?zo leren ze op elkaar steunen zonder constant te lopen.


Lopen als in een treintje achter elkaar waar het voorste paard aangeeft welke kant ze opgaan is wat anders dan er achter aan blijven rennen zoals ts aan geeft. Dan heeft de oudere merrie van haar dus geen rust. Iets wat je niet wilt voor je oudere paard. Even is niet erg maar er moet ook rust zijn in de groep.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:56

Rizette schreef:
Als een oud paard ook nog eens laag in rang staat dan gaat het al lopen als er een ander paard maar een beweging maakt dat het moet vertrekken. Dit kan zo niet met een oud paard. Het kan zich niet onttrekken. Een jong speels paard plaats je samen met in ieder geval 1 nog zo'n type en niet bij een oud paard wat dat niet meer kan hebben en geen kant op kan. Het kan voor jouw paard net het duwtje zijn in de verkeerde richting waardoor ze in een blessure of dip terecht komt. Paarden in een paddock hebben een te klein oppervlak en ik zou jouw paard apart zetten met een draadje er tussen. Ws gaat het jonge paard dan achter een ander aan.


Waarom zou ts haar paard apart zetten. Het jonge paard is als laatste gekomen en dat is het risico wat je als eigenaar neemt. Als het niet klikt kan je niet verwachten dat de bestaande kudde uit elkaar gaat voor jou paard

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:06

Ik denk dat het jonge paard aansluiting zoekt bij de kudde maar het oudje dat niet kan handelen. De oude loopt dan weg maar het jonkie wil niet alleen blijven en rent dan mee.
Lastig op te lossen want ze moeten allebei leren niet te gaan rennen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:38

cissy schreef:
Ik denk dat het jonge paard aansluiting zoekt bij de kudde maar het oudje dat niet kan handelen. De oude loopt dan weg maar het jonkie wil niet alleen blijven en rent dan mee.
Lastig op te lossen want ze moeten allebei leren niet te gaan rennen.

Nou, zo klinkt het niet. Klinkt als jagen.
Toevalligerwijs heb ik momenteel iets vergelijkbaars aan de hand. Sinds een kleine week is er een nieuwe merrie op het erf, die ik in een groepje met drie andere merries wil plaatsen. Op de paddock staan ze twee aan twee, in de grote bak en op de wei met zijn vieren. Eén van de drie merries die er al stonden, is een bijna vierjarige puber waar ik rustig aan af en toe wat grondwerk mee doe. Die jaagt dus echt achter de nieuwe merrie aan zodra ze bij elkaar in staan, en houdt daar ook niet mee op. De twee andere merries staan erbij en kijken ernaar. De nieuwe merrie (10 jaar en topfit) rent steeds weg voor het vierjarige mormel, komt totaal niet voor zichzelf op. Ze is gelukkig ook niet heel erg gestresst.
Ik zet ze nu gedoseerd bij elkaar, maar bij het voeren staat de nieuwe samen met een wat socialere, vriendelijkere merrie in een aparte paddock. Saillant detail: de bijna vierjarige is (nota bene) de dochter van de nieuwe merrie.