Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:33

Dit vind ik altijd zo heerlijk aan mijn LBEertje: stukje door t park en hij staat bijna te stuiteren en 10min later staat ie op 3 poten, met zn kop letterlijk in de wapperende vlaggen <3 *D
Afbeelding

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:41

Alex heb ik toen ook wel iets meer dan een brul gegeven ~~}>
Hij is nu op 1 eh te corrigeren over het algemeen. Behalve bij dingen die hij echt leuk vindt, zoals op buitenrit in een groep. Hij is wel te handelen dan, maar we moeten niet ergens moeten wachten, dan is het alleen maar steiger, steiger, steiger. Dus dan zet ik er een groom voor. En als we dan weer vertrekken, loopt hij niet normaal weg, maar springt naar voren. Dus dan laat ik hem weer stilstaan en dan kan meneer opeens wel normaal weg stappen. Maar hij wil dan ook nog wel eens te blij worden en sprint dan opeens bij de groep weg in galop, daarom heb ik hem wel op het strenge gat qua bit dan. Ik moet eigenlijk vaker met andere mensen op buitenrit, want als ie alleen is dan is er niks aan de hand.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:46

Dat herken ik ook echt Fenna :j
Een paar geleden eens een midweek weggeweest met o.a. een oudrenpaard (Engels volbloed)
Die denderde hij zonder pardon zo voorbij in galop _O- Hij was zo enthousiast, wilde de hele tijd al t liefst voorop en toen we galopje deden explodeerde hij even. Ik lag helemaal dubbel en eigenaresse van de volbloed heeft gelijk dr mening over een trekpaard bij moeten stellen :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:43

ja, dat niet kunnen stilstaan is ook zoiets >;)

Heb daarstraks eens de tijd genomen om hem grondig te poetsen, staart gewassen (hangt altijd vol klonters mest) :\ , en wat doet die na 5 minuten los te zijn...juist _-:( , het leek weer een ver verleden dat die nog proper was.

Ik was eerst van plan om effe te gaan grondwerken en dan stoer erop maar na 1 uur poetsen en staart wassen, had ik het gehad, we hebben fijn geoefend op 'ik zal niet bijten als je vooraan naast mij staat' en dan was het goed geweest.

Ik ben nu 14 dgn magnesium aan het geven met nog iets waar drukke paarden rustiger van worden, :n niet dus, ik zie geen enkel effect :roll:

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:01

troi schreef:
Hilarisch die paarden maar ik vraag me af of sommigen niet wat al te vergevingsgezind zijn. Mijn lbe/ lbi mag graag zijn mening geven en duidelijk ook maar bijten en slaan mag echt niet! Das gewoon onveilig en daarvoor krijgt hij echt op zijn donder. Dat weet hij en ik probeer gevoelig te reageren op zijn subtielere verzoekjes zodat hij zich niet gedwongen voelt zo hard te communiceren (niet dat hij altijd zijn zin krijgt..). Dat werkt voor ons prima. Met alleen al een blik kan hij veel vertellen. Maar goed alle paarden verschillen!


Geloof me, die van mij krijgt het echt te 'horen' als hij ongewenst gedrag vertoont. Hij is in de hand ook heel braaf, maar heeft gewoon wel zijn eigen ideeën en wil daarin soms wat grof worden.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:18

Jaan81 schreef:
Dat herken ik ook echt Fenna :j
Een paar geleden eens een midweek weggeweest met o.a. een oudrenpaard (Engels volbloed)
Die denderde hij zonder pardon zo voorbij in galop _O- Hij was zo enthousiast, wilde de hele tijd al t liefst voorop en toen we galopje deden explodeerde hij even. Ik lag helemaal dubbel en eigenaresse van de volbloed heeft gelijk dr mening over een trekpaard bij moeten stellen :D
_O- Caj is juist heerlijk in de groep. Als ze achteraan loopt, dan. Anders zijn de achterliggers niet veilig := Barney is in de groep ook ideaal. Helaas voor hen, zijn we meestal alleen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:37

Oh, maar Tycho is verder ook fantastisch in een groep. Alleen wat looplustiger en enthousiaster dan wanneer we alleen op pad gaan ;) Hij geniet met volle teugen van gezelschap :j
Maar kan verder gewoon keurig stilstaan. Dit kan dan bv makkelijk:
https://www.facebook.com/janneke.jacobs ... _video_tab

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:45

Tegen Walter moet je ook heel consequent zijn, in het verleden heeft hij ook echt gevaarlijk gedrag vertoond. En o.a. mij een tand uit de mond geslagen toen hij 2 jaar oud was.... dat heeft hij nooit weer gedaan, uiteraard wel geprobeerd en dat heeft hij geweten.
Hij kan zich heel goed gedragen, enige nadeel is dat hij ook heel makkelijk kan overschieten naar RB-E en dan is uiteraard een heel andere aanpak nodig dan bij LB gedrag.
En het feit dat ik ook extravert ben vind ik dus juist helemaal niet handig, mijn instructrice is veel meer introvert, dat werkt bij Walter soms echt rustgevend. Ikzelf breng op die momenten juist extra onrust als ik er niet op let.

Walter is met rijden in de bak echt een heerlijk paard vind ik, hij heeft alleen moeten leren dat fouten maken oké is. Verder is het een lekker gemotiveerd dier, die alles wil proberen wat ik vraag. Alleen denkt hij soms dat ik wat anders vraag dan ikzelf denk :')
Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel soms wel spijt heb van dit paard, ik wilde graag een paard waarmee ik heerlijke buitenritten kon maken in mijn eentje. Nou, als er iets is wat helaas echt niet gaat dan is het dat.
Stiekem speel ik weleens met het idee om hem toch eens weg te brengen om hem specifiek hierop te laten trainen.
Anderzijds zou ik niet weten wie dat nou goed kan, het is gebleken dat er maar verrekte weinig mensen dit paard echt door hebben en er mee om kunnen gaan. Bovendien: doortrainen op buitenrijden, wie doet dat nou?
In een groep naar buiten gaat prima, ik heb alleen geen buitenrijmaatje meer... das het nadeel van paarden aan huis.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:49

Er zijn wel mensen die dat doen hoor, Achterom. Ik ben toevallig recent nog benaderd met de vraag of ik dat ook doe. Nou heb ik geen plek aan huis voor paarden van derden, dus ik zal bij diegene thuis moeten komen, maar er zijn ongetwijfeld meer mensen die zoiets wel willen doen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:49

Aan de hand is Joy superbraaf. Ze wil alleen graag zelf bepalen waar ze loopt en dat is soms niet zo handig.

In de kudde is ze een bitch >;) . Had gehoopt dat ze in de nieuwe kudde op haar plek gezet zou gaan worden, maar niemand boeit het of durft het aan... :roll: . Ze is echt zelfs agressief naar de oma in de kudde (een 23 jarige oude haflinger). Die laat ze nu links liggen. Met haar vriendinnen is het natuurlijk wel heel gezellig. Maar als je haar zou zien in de kudde zou je niet zeggen dat ze de een na jongste is... Afbeelding

We gaan het zien hoe het onder het zadel gaat dadelijk. Maar tor nu toe is ze mat alle nieuwe dingen ontzettend makkelijk.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:55

Flew schreef:
Er zijn wel mensen die dat doen hoor, Achterom. Ik ben toevallig recent nog benaderd met de vraag of ik dat ook doe. Nou heb ik geen plek aan huis voor paarden van derden, dus ik zal bij diegene thuis moeten komen, maar er zijn ongetwijfeld meer mensen die zoiets wel willen doen.

Hier thuis zou nog handiger zijn idd. Dan staat mijn andere paard ook niet alleen...
Toch voer tot nadenken dus. Als ik zelf weer kan rijden toch eens over na gaan denken :j

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:00

Achterom, hier in de regio is er iemand die lesgeeft in grondwerk en alles wat daarbij hoort. Mijn vriendin d'r paard is ook niet zo makkelijk alleen buiten en zij heeft daar ook les in gehad. Dan ging die instructrice mee op de fiets en in betreffende situatie coachte ze mijn vriendin. Op die manier zijn ze echt enorm vooruit gegaan en zij zij vooral ook weer mer meer zelfvertrouwen op het paard buiten.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:16

Dat doet mijn eigen instructrice dus ook al... Maar dat is niet afdoende, als je er naast fietst is hij ook braaf. Ik wil gewoon echt dat iemand signaleert wanneer het gevaarlijk wordt en mij dan de juiste strategie kan geven. Soms is het angst, maar soms ook helemaal niet. En soms slaat het van niet willen om in angst of andersom. In dat soort momenten springt hij zo de sloot in of voor een auto. Gewoon echt gevaarlijk, helaas.
Maar ik zal er eens een apart topic over openen.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:52

Jaan81 schreef:
Dat herken ik ook echt Fenna :j
Een paar geleden eens een midweek weggeweest met o.a. een oudrenpaard (Engels volbloed)
Die denderde hij zonder pardon zo voorbij in galop _O- Hij was zo enthousiast, wilde de hele tijd al t liefst voorop en toen we galopje deden explodeerde hij even. Ik lag helemaal dubbel en eigenaresse van de volbloed heeft gelijk dr mening over een trekpaard bij moeten stellen :D

Alex dendert inderdaad ook pony's die ff 20-30 cm groter zijn dan hem voorbij. Hij wordt gewoon te blij tijdens ritten, bij het niet willen stilstaan heb ik wel zo iets van "kun je ook ff normaal doen, zoals je alleen op buitenrit ook doet".
Verder wordt ie blij van bos, dan moet de 25 km/h eerst ook even op een overzichtelijk pad worden aangetikt.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:04

Ik het hetzelfde met mijn LBE paard. Hij kan ook niet alleen op buitenrit. Dan gaat hij stilstaan en de volgende fase is omhoog komen.. Ik ben nu het wel aan het oppakken met wandelen. Ik kom al verder dan het terrein, dus dat is al een stap. Ik moet steeds die grens iets verbreden.. Maar heeft geen haast.. Ik heb helaas geen bos in de buurt dat is een beetje jammer. Er zijn maar weinig paarden die van t terrein af komen bij ons. Dat vind ik wel jammer..


Afbeelding

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:11

Achterom, en als ze erachter fietst?

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:34

Gizeppie schreef:
Ik het hetzelfde met mijn LBE paard. Hij kan ook niet alleen op buitenrit. Dan gaat hij stilstaan en de volgende fase is omhoog komen.. Ik ben nu het wel aan het oppakken met wandelen. Ik kom al verder dan het terrein, dus dat is al een stap. Ik moet steeds die grens iets verbreden.. Maar heeft geen haast.. Ik heb helaas geen bos in de buurt dat is een beetje jammer. Er zijn maar weinig paarden die van t terrein af komen bij ons. Dat vind ik wel jammer..


[ [url=m/GrEOlY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat ook iets van LBE's? Heb precies hetzelfde. Ga gelukkig wel heel vaak buiten rijden omdat er meestal wel iemand mee gaat. En dan gaat het heel goed en durft hij alles. Maar alleen het terrein af niet. Hij kan sowieso niet goed alleen zijn, denk dat het daar mee te maken heeft. Aan de hand gaat het prima, dan vertrouwt hij mij volkomen. Maar er op niet. Dan stopt hij en als ik aan blijf dringen gaat hij rodeosprongen maken net zo lang tot ik er naast lig. Au.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:42

Bloodymary schreef:
Gizeppie schreef:
Ik het hetzelfde met mijn LBE paard. Hij kan ook niet alleen op buitenrit. Dan gaat hij stilstaan en de volgende fase is omhoog komen.. Ik ben nu het wel aan het oppakken met wandelen. Ik kom al verder dan het terrein, dus dat is al een stap. Ik moet steeds die grens iets verbreden.. Maar heeft geen haast.. Ik heb helaas geen bos in de buurt dat is een beetje jammer. Er zijn maar weinig paarden die van t terrein af komen bij ons. Dat vind ik wel jammer..


[ [url=m/GrEOlY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat ook iets van LBE's? Heb precies hetzelfde. Ga gelukkig wel heel vaak buiten rijden omdat er meestal wel iemand mee gaat. En dan gaat het heel goed en durft hij alles. Maar alleen het terrein af niet. Hij kan sowieso niet goed alleen zijn, denk dat het daar mee te maken heeft. Aan de hand gaat het prima, dan vertrouwt hij mij volkomen. Maar er op niet. Dan stopt hij en als ik aan blijf dringen gaat hij rodeosprongen maken net zo lang tot ik er naast lig. Au.


Nou dat is bij mij dus ook wel zo.. Al moet ik zeggen dat hij aan de hand het ook al spannend vindt. Maar dit is niet heel veel met hem gedaan, dus dat zal ook wel mee spelen. Hij gaat idd stilstaan eerst en komt daarna omhoog..

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:59

Bloodymary schreef:
Gizeppie schreef:
Ik het hetzelfde met mijn LBE paard. Hij kan ook niet alleen op buitenrit. Dan gaat hij stilstaan en de volgende fase is omhoog komen.. Ik ben nu het wel aan het oppakken met wandelen. Ik kom al verder dan het terrein, dus dat is al een stap. Ik moet steeds die grens iets verbreden.. Maar heeft geen haast.. Ik heb helaas geen bos in de buurt dat is een beetje jammer. Er zijn maar weinig paarden die van t terrein af komen bij ons. Dat vind ik wel jammer..


[ [url=m/GrEOlY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat ook iets van LBE's? Heb precies hetzelfde. Ga gelukkig wel heel vaak buiten rijden omdat er meestal wel iemand mee gaat. En dan gaat het heel goed en durft hij alles. Maar alleen het terrein af niet. Hij kan sowieso niet goed alleen zijn, denk dat het daar mee te maken heeft. Aan de hand gaat het prima, dan vertrouwt hij mij volkomen. Maar er op niet. Dan stopt hij en als ik aan blijf dringen gaat hij rodeosprongen maken net zo lang tot ik er naast lig. Au.


Dat heb ik met mijn RBE-er. Daar ga ik niet meer mee naar buiten. Ik hoef niet dood. Mijn LBE-ers zijn ook niet makkelijk buiten, maar dat zijn koudbloeden. Dat scheelt wel met een heethoofd. Maar ook ik heb met mijn LBE-er in greppels, bijna op auto’s etc gezeten. Ik ben er nu op bedacht. Gaat een stuk beter. Heb vandaag met haar buiten gereden en ze was verbazend relaxt. Ook wel eens fijn. :')

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:18

Alex is gelukkig meer lbi buiten. Met Jorie (rbe) is gewoon levensgevaarlijk, in een bak al. Laat staan buiten. Hoop dat dat in tweespan beter wordt. Hij schrok zich afgelopen vrijdag dood van iemand die ging poepscheppen met notabene hetzelfde als we thuis gebruiken. :roll:

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:30

@ fabster

Chab is buiten niet gevaarlijk hoor.. Hij gaat eerder stilstaan dan dat hij omhoog komt.. Hij komt alleen omhoog als ik m zal pushen.. Als ik met zijn twee ben of met een groep is het het braafste paard op aarde.. haha..

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:46

De mijne is soms te vrolijk buiten maar niet met de intentie om alleen op pad te gaan. Hij is door een nare ervaring alleen bang voor wilde zwijnen. Wel wil hij graag de clown uithangen dus al snurkend in een passage langs vreemde voorwerpen gebeurt soms. Maar hij gaat wel omdat ik dat vraag. Op heuvels wil hij graag altijd even van het uitzicht genieten.
Plaats in een groep maakt hem niet heel veel uit. Kan zowel voorop als verder naar achter. Ook alleen achterblijven is geen probleem.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:05

Vandaag waaide het nogal, dus de doeken op de aardbeienvelden wapperden lekker. Ik had vannacht slecht geslapen en Caj zag t niet zitten. Als ik doorzet, gaat ze echt wel. Maar ik had er geen zin in. Dus ben afgestapt. Loopt ze er heel parmantig langs, wijst met haar neus de levensgevaarlijke doeken aan en gaat daarna met haar neus in de zak met koekjes. De boodschap was duidelijk: zij vond dat ze er heel stoer langs liep en vond dat ze daarvoor wel een koekje had verdiend. Dan vind ik haar echt grappig :=

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:22

Met rijden is die van mij wel braaf, alleen erg voorwaarts en op een andere manier ingereden dan ik gewend ben. Dus het heeft wel even geduurd voordat ik een beetje snapte hoe alle knopjes werkten :').

Aan de hand werken is een heel ander verhaal. Als ik te veel druk geef, al is het maar mentaal, dan wordt hij gefrustreerd en daarna boos. Vooral als hij niet precies snapt wat hij moet doen of als hij het nut er niet van in ziet, bijvoorbeeld bij kleinere simpelere oefeningen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:17

Die van mij heeft nog nooit het erf niet af gewild of gedurfd, gaat graag mee naar buiten, zowel alleen als samen. Is zowat bomproof te noemen. Anders zou ik mijn bonusdochter van 12 er ook niet op laten rijden.
Hij is eigelijk gewoonweg het meest ideale buitenrijdpaard :j Zonder twijfel <3