Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 11:18

Lieve bokkers

Zaterdag 29.12 stond ik op met heving lage rugpijn. Ik kon amper lopen en shoot door de benen. Dit gebeurd wel vaker, echter zit ik op dag 5 gewoon terug in het zadel en kan ik alles weer.

Deze keer houdt het echter aan. Intussen is de pijn al een stuk minder extreem. Dit is de huidige situatie:

[*]In de ochtend is mijn onderrug stijf. Geen/weinig pijn
[*]Als ik die dag in beweging blijf dan gaat het niet verder dan stijfheid en een beetje pijn bij rechtstaan/draaibewegingen. Ik moet wel heel goed opletten. Tillen gaat prima zolang ik het correct doe.
[*] Zit ik stil (zoals op een werkdag) dan begint de pijn rond de middag, en straalt uit naar mijn been. Ik voel het aan de voorkant van mijn dij, knie, en soms achterkant van mijn kuit.
[*] Heel soms shiet ik door mijn been
[*] Hardlopen gaat trouwens prima. Paardrijden kan ik niet. \
[*] Laatse week geen verbetering

HA is op de hoogte en heeft pijnstilling voorgeschreven (zonder mij te onderzoeken) Ik mag ook physio doen ''als ik wil''

Blijkbaar gaat lage rugpijn 90% van de tijd van zelf weg. De vraag is, wat nu? Heeft physio nut als het toch vanzelf moet genezen? Andere opties? Had de huisarts mij moeten onderzoeken?

My verzekering vergoed geen physio trouwens. Dat is op zich geen probleem, echter geeft ik liever geen geld uit aan iets wat toch gewoon tijd nodig heeft.

Voor de rest ben ik fit en op normaal gewicht

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:26

Het heeft altijd nut om even naar de fysio te gaan.
Hij/zij kan het dan losmaken. En meer info geven over wat er eventueel aan de hand kan zijn.
Het gaat misschien vanzelf weer over, maar echt je knapt er zeer van op als het even goed word losgemaakt.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:31

Naar de fysio gaan!

Uitstraling kan van alles zijn, bij mij bleek het de ischias te zijn die anders loopt dan bij de meeste mensen en zo knel kwam te liggen door een verkrampte bilspier.

Als je de mogelijkheid hebt kijk dat of je bij een praktijk terecht kunt waar ze manuele therapie en dry needling aanbieden.

Mijn fysio heeft beide en zo heb ik bij de meest uiteenlope de klachten altijd vrij snel de juiste behandelmethode te pakken :D

Edit: lage rug pijn komt vaak uit het bil/bekken gebied. Wellicht is het een kleine irritatie die met rust over gaat. Maar ik zou sowieso even langs gaan,dan weet je het zeker.
Eerste consult kost zo rond de 45 euro.

Maar inderdaad, echt naar een fysio gaan hoor. Als ik langer dan een week ergens klachten van heb ga ik standaard :j
Laatst bijgewerkt door MissBambi op 14-01-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:31

Ik wacht ook nog op een wondermiddel :)
Sinds mijn scooterongeluk okt '17 loop ik met lage rugpijn.
Inmiddels paar duizend euro verder aan rontgenfoto, mri, fysiotherapie, manueel therapeut en enkele keren wat medicatie voorgeschreven. Medicatie verlichtte de pijn iets maar nu de voorgeschreven hoeveelheid op is, heb ik meer pijn dan voordien voor mijn gevoel.
Begin de hoop een beetje te verliezen en ben bang dat ik ermee moet leren leven.
Paardrijden kan ik ook niet vanwege de pijn, maar tennissen tot bepaalde hoogte wel. Doet wel pijn, maar niet zo erg als paardrijden.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:17

Bedankt, ik ga een fysio zoeken :)

Muisbal - balen dat jou rugpijn al zo lang aan de gang is! Kan me niet voor stellen om daar zo lang mee moeten rond te lopen

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:35

Zou ook naar de fysio gaan! Ik heb ook altijd lage rugpijn met laatst ook dezelfde klachten als boven, bleek ook ischias te hebben en de fysio heeft mij er goed mee geholpen. Ook zit bij mij steeds mijn si gewricht vast en is mijn grote rugspier verkrampt maar wat is het dan heerlijk om naar de fysio te gaan.
Zou er echt een bezoek aan wagen TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:37

Vitamine B12 bijnemen.

Niet dat een tekort de oorzaak zal zijn, want daar lijken je klachten me wel te heftig voor.
maar je weet maar nooit, kleine beetjes kunnen soms helpen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:52

Ik heb ook hele erge klachten in mijn onderrug gehad, en de HA dacht aan een hernia.. 6 weken rust geadviseerd, weinig tot niet zitten maar wel blijven bewegen en als het echt zeer doet plat. Ik heb alleen maar naproxen meegekregen wat dus helemaal niets heeft geholpen.

Ben na 3 weken fysio maar naar de acupuncturist gegaan want bij de fysio werd het alleen maar erger. Ben in 1 week 2 keer bij de acupuncturist geweest en ik heb nu al 3 maanden geen klachten meer..

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:10

Ik heb heel veel baat gehad bij zowel losmaken bij de fysio, maar vooral 1-op-1 core stabilitytraining aldaar. Ik had hele zwakke buikspieren en trok alles ongemerkt uit mijn rug. Sinds ik nu weet hoe ik dit moet doen en kan trainen (met name de transversus, dieper gelegen buikspieren) is het echt enorm verbeterd.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:10

Hoe is de staat van je bed/matras.
Hoe oud is deze? Ik heb dus rugpijn door een verkeerd matras/bed.
Eind februari word het nieuwe bed pas geleverd

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:19

Ik zou zeker naar een fysio of Chiropractor gaan als ik jou was.
Zij kunnen je echt al na 1 behandeling een flink stuk helpen.

Ik zelf ben met mijn rugpijn destijds bij de Chiropractor geweest en die neemt je even flink onder handen maar was na 1 behandeling al zowat pijnvrij wat zeer aangenaam was. Heb toen in totaal 3 behandelingen gehad en nooit geen last meer.
Echt de moeite waard

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:22

Ik sluit mij aan bij 'zoek een fysio', en misschien ook: een betere huisarts.
Rugpijn is sowieso ingewikkeld, maar 'pijn die doorschiet naar je been' kan een hernia zijn.
OF bij hernia een operatie de beste oplossing is, is op zich een vraag, maar een diagnose (dwz oa een röntgenfoto) is geen luxe bij iets dat zo tricky is als rugpijn.

Verder: "Tillen gaat prima zolang ik het correct doe."
PLEASE: altijd correct tillen! !
(Sommige mensen kunnen het zich blijkbaar permitteren om 'de regels' te overtreden, maar zo te lezen hoor jij daar niet meer bij.)

Citaat:
Zit ik stil (zoals op een werkdag) dan begint de pijn rond de middag, en straalt uit naar mijn been. Ik voel het aan de voorkant van mijn dij, knie, en soms achterkant van mijn kuit.

Oude tip: "zit nooit langer dan 2 uur op dezelfde stoel" (...zet meerdere typen stoel in je kantoor).
Varianten : een statafel en een deel van de tijd staand werken of een wiebelkussen zodat je op je stoel kunt bewegen.

In principe is een mens gebouwd om te liggen of te lopen en is zitten in principe een belasting voor je rug.
Maar ook op een rechte, houten keukenstoel kun je netjes rechtop zitten, hetzij op je zitbotten hetzij half op je dijbenen met een gestrekte rug. - die 2 vormen zijn niet zo belastend.
Ook zijn er knielstoelen, 'stokke move', etc.
Citaat:
Blijkbaar gaat lage rugpijn 90% van de tijd van zelf weg.


...waarschijnlijk drukt de arts zich onzorgvuldig uit in artsenjargon. "Niets doen" vind ik kolder.

In jargon is het waar: zonder herniaoperatie gaat het vaak ook beter na verloop van tijd. (Niets doen betekent dus geen operatie.)

De kans dat je die herniaoperatie kunt ontlopen wordt groter als
* je je spieren goed gebruikt, met nadruk op actieve buikspieren (transversus abdominis) en een lange psoas en ontspannen ruspieren
* blijven bewegen (binnen de grenzen van de pijn en de adviezen van de fysio en met correcte tiltechniek)

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:15


Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:36

hagelslag schreef:
Hoe is de staat van je bed/matras.
Hoe oud is deze? Ik heb dus rugpijn door een verkeerd matras/bed.
Eind februari word het nieuwe bed pas geleverd

Dit was ook het eerste wat ik dacht.
Je staat op met rugpijn. Kijk eens goed naar de staat van je matras en bedbodem of probeer eens een ander matras, desnoods luchtbed.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:43

Lizz schreef:
hagelslag schreef:
Hoe is de staat van je bed/matras.
Hoe oud is deze? Ik heb dus rugpijn door een verkeerd matras/bed.
Eind februari word het nieuwe bed pas geleverd

Dit was ook het eerste wat ik dacht.
Je staat op met rugpijn. Kijk eens goed naar de staat van je matras en bedbodem of probeer eens een ander matras, desnoods luchtbed.


Ik heb als tussenoplossing een topper gekocht. Dit loste na 2 nachten slapen voor eerst het probleem op. Inmiddels is die ook doorgelegen en krijg ik weer rugpijn.
En ik ben opzich veel in beweging

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:51

Buikspieren trainen voor je uit bed komt.

Da’s voor mij de enige manier om pijn in mijn onderrug beheersbaar te houden gedurende de dag. En zodra ik merk dat het begint te zeuren tijdens de dag doe ik nogmaals buikspieroefeningen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:53

Goed bed, zorgen dat je vit D en B op orde is en blijven bewegen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 22:24

Matras is 1 jaar oud en in goede staat.

Morgen heb ik een intake gesprek met onderzoek :)

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:27

Fysio/kine/osteo doet wonderen bij mij, ik heb een scoliose van 16 graden in mijn onderrug dus lage rugpijn gaat niet altijd even snel weg, als het blijft aanhouden ga ik naar de osteopaat en kan ik er weer even tegenaan. Een dermatologisch kussen op je stoel leggen waardoor je onderrug in beweging blijft kan ook goed helpen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 23:28


Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:12

...vraag de fysio.
Wat ik in mind had is meer de sitfit van die site (deze heeft 2 functies, ook leuk).

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:10


CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:15

Djali schreef:
Vitamine B12 bijnemen.

Niet dat een tekort de oorzaak zal zijn, want daar lijken je klachten me wel te heftig voor.
maar je weet maar nooit, kleine beetjes kunnen soms helpen.


Stel je daar niet teveel van voor, als er een zenuw knel zit of een tussenwervelschijf puilt wat uit is er meer nodig dan een supplement.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:55

Als het geen blessure is, raad ik aan om serieuze coretraining en/of krachttraining te gaan doen. Ik denk dat wel de helft van alle mensen met (rug)klachten gewoon te veel stilzit.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Lage rugpijn houdt aan - En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:18

Dit klinkt echt als een zenuw die klem zit. Vorig jaar had ik spit en ging ik er 'ineens' doorheen. Nu is ischias langzaam op komen zetten al anderhalve maand terug en ook weer op dezelfde plek. Dus langs mijn (grote rechter) bovenbeen spier. Dat verkrampt dus zo nu en dan en bij stil zitten ben ik onrustig en ga ik de hele tijd verzitten. Lopen is dan wel een goede remedie. Zo nu en dan alleen wat stijf in de onderrug, dan kun je wel paardrijden. Dit is overigens zelfs goed, maar zodra er uitstralingspijn is niet. Een fysio neem ook ik nu dus in de arm, maar pas ook op. Soms is het ook niet goed en word het alleen maar erger en moet je er gewoon af blijven en rust houden. Het beste is, volgens sommige fysiotherapeuten, 6 weken te wachten en dan pas aan kloppen.