wat is er met mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotte002

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-01-06

wat is er met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 18:43

hallo bokkers ,

ik plaats dit topic in de hoop wat advies te krijgen.
Sinds vorige week dinsdag heeft mijn merrie ergens last van maar wat er aan de hand is geen idee?

ik wou vorige week dinsdag de deken afdoen om te poetsen en toen ging ze me tekeer kon niet meer in de buurt komen en beleef draaien en dreigen met slaan ook begon ze als een gek met dr voorbeen te slaan, met moeite de deken afgedaan dacht eerst dat er misschien iets in de deken gekomen is wat is gaan schuren ofzo maar in de deken was niks raars te zien of vinden. geprobeerd om bij de staart in de buurt te komen maar ook dit was geen doen. omdat we het niet vertrouwde gelijk dierenarts gebeld die kwamen vrij snel en die dacht eerst koliek al klopte het beeld daar niet voor maar dat wilde ze eerst uitsluiten. darmontspanner gegeven in de hoop dat ze rustiger zou worden. dit was helaas niet het geval en ook dierenarts kon niet in de buurt van de staart komen. Ze adviseerde om het eerst even tot de volgende dag aan te kijken of er verbetering zou komen. volgende dag was helaas nog precies hetzelfde en weer DA gebeld die is gekomen en uiteindelijk met een praam op kon ze bij de staart kijken al moest ze nog erg uitkijken. staart enz allemaal nagekeken en kan gewoon alle kanten op bewegen en eronder was ook niks geks te zien. enige wat ze vond was dat de broekspier aan beide kanten wat hard waren. Veder is ze helemaal fit eet en drinkt goed en heeft geen koorts. Het beeld klopte er niet bij maar DA wilde toch bloed afnemen om spierbevangen en/of calcium te kort uit te sluiten. afgelopen donderdag daar de uitslag van gehad en alles is perfect in orde en niks afwijkends gevonden. DA staat ook voor een raadsel en adviseerde een week boxrust met alleen aan de hand stappen. Dit doen we nu vanaf vrijdag maar helaas nog steeds geen verbetering.. Deken op en af doen is een drama en bijna niet te doen.

Enige wat ik kan bedenken is dat ze vorige week zondag iets raars op de trailer gedaan heeft toen we zijn wezen rijden in de duinen. echter heb ik maandag nog gewoon les gehad en niks raars gemerkt dit begon dinsdagmiddag pas.. Ook in de duinen hebben we veel gestapt en niet gek gedaan ook geen mulle stukken gereden.

Iemand enige idee wat dit kan zijn ? ik heb wel een video maar hier staat de dierenarts praktijk duidelijk op en geen idee of ik dit mag plaatsen openbaar..

Anoniem

Re: wat is er met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:48

Mmm interessante kwestie. Je zou bijna denken dat ze zich in de penarie heeft gewerkt en zich geblesseerd heeft. Ik zou het even een week aankijken, mits ze constant heel veel pijn heeft. Anders zou ik haar morgen opladen naar de kliniek en door laten lichten.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: wat is er met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:52

Opvoelen lijkt me geen rare volgende stap. Zeker omdat het zo plotseling is kan het best een oud einzijn die in de laatste hengstigheid er niet afgekomen is.

lotte002

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 18:52

pijn heeft ze denk niet erg, aangezien ze veder gewoon normaal alles doet en als je dr met rust laat staat ze gewoon rustig te eten komt bij je kijken veder aanraken kan ook alleen puur als je bij dr staart in de buurt komt begint het dreigen en wegdraaien. ook met stappen is ze fris en alert. enige rare is dat als het op de trailer gebeurt is ik de dag erna nog heerlijk gereden heb niks raars gemerkt heb.

lotte002

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 18:54

Sizzle schreef:
Opvoelen lijkt me geen rare volgende stap. Zeker omdat het zo plotseling is kan het best een oud einzijn die in de laatste hengstigheid er niet afgekomen is.


das ook nog een optie inderdaad kan zoiets 'zomaar van de 1 op andere dag ontstaan? diernarts heeft er nog niet opgevoeld omdat het niet ging en ze daar geen noodzaak in zag en dus het paard niet onnodig wilde 'pesten'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:56

Wat gek TS!
Ik zou denk ik, in overleg met de dierenarts, tijdelijk een pijnstiller geven en kijken of dit invloed heeft op haar gedrag.
Het heeft als voordeel dat als ze radicaal verbetert je gelijk weet dat dit uit pijnklachten voortkomt, én dat de dierenarts haar dan waarschijnlijk een stuk makkelijker kan onderzoeken op wat er echt aan de hand is.

lotte002

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 19:00

Blijheid schreef:
Wat gek TS!
Ik zou denk ik, in overleg met de dierenarts, tijdelijk een pijnstiller geven en kijken of dit invloed heeft op haar gedrag.
Het heeft als voordeel dat als ze radicaal verbetert je gelijk weet dat dit uit pijnklachten voortkomt, én dat de dierenarts haar dan waarschijnlijk een stuk makkelijker kan onderzoeken op wat er echt aan de hand is.


ja het is echt heel vreemd veder loopt ze ook geen pas kreupel ook op het harde draaft ze gewoon goed.
mischien als je heel goed kijkt iets opgetrokken achter maar dit is minimaal.

in stap zie wel dat ze dr staart scheef houd maar dit is ook niet continu.
pijnstillers geven gaan we doen als er na dinsdag geen verbetering is.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: wat is er met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:04

Misschien een stomme, maar hebben jullie in/rond de anus en vagina gekeken? Heeft je deken bilkoorden en kunnen deze niet iets open hebben gehaald met rollen/liggen? Als ze natuurlijk last heeft van een schuurplek of wondje in die omgeving verklaart dat de nijd...

Zo had mijn paard vorig jaar in het voorjaar last van een 'paardenluisvlieg' hij reageerde voor zijn doen heftig met slaan etc (niet naar mij overigens maar uberhaupt) eerste gedachte was koliek maar na inspectie zat er dus een rotbeest...

lotte002

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 19:06

lovehaffie schreef:
Misschien een stomme, maar hebben jullie in/rond de anus en vagina gekeken? Heeft je deken bilkoorden en kunnen deze niet iets open hebben gehaald met rollen/liggen? Als ze natuurlijk last heeft van een schuurplek of wondje in die omgeving verklaart dat de nijd...

Zo had mijn paard vorig jaar in het voorjaar last van een 'paardenluisvlieg' hij reageerde voor zijn doen heftig met slaan etc (niet naar mij overigens maar uberhaupt) eerste gedachte was koliek maar na inspectie zat er dus een rotbeest...


ja dit is nagekeken en was ook niks raars te zien of te vinden ook niet geïrriteerd ofzo
bilkoorden heb ik nu afgedaan sinds vorige week dinsdag omdat vastmaken gewoon niet gaat :(

Anoniem

Re: wat is er met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:07

Hertenluisvliegen komen in deze periode ook bijna niet voor volgens mij.

Wat zegt je gevoel om te doen?

BigOne
Berichten: 38340
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:08

Wat is er in de trailer gebeurt? Wanneer ze onder de achterstand heeft gezeten dan kan er wel zeker wat beschadigd zijn .

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:08

Heeft er niemand bij haar kunnen komen op stal?Want het lijkt nogal verdacht.Het arme dier schijnt plotseling getraumatiseerd te zijn.Dit is maar een vermoeden\mogelijkheid hoor.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:15

Joolien schreef:
Hertenluisvliegen komen in deze periode ook bijna niet voor volgens mij.

Wat zegt je gevoel om te doen?



Was ook meer vermeld als voorbeeld dat soms kleine dingen een heftige reactie kunnen veroorzaken, niet dat dat arme ding nu al zo lang last zou hebben van zo'n beestje... Daarom ook de vraag naar bilkoorden ;)


Super balen TS... Misschien is kijken voor een goede ostheophaat? Misschien dat die (iedereen zijn of haar werkveld natuurlijk!) je wat kan vertellen? Moet die er natuurlijk wel bij kunnen komen dus vooraf bespreken lijkt me wijsheid ;(

lotte002

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 19:26

anjali schreef:
Heeft er niemand bij haar kunnen komen op stal?Want het lijkt nogal verdacht.Het arme dier schijnt plotseling getraumatiseerd te zijn.Dit is maar een vermoeden\mogelijkheid hoor.


ja je kan gewoon bij dr in stal komen een dr aanraken het is puur als je in de buurt van de staart komt.
veder is ze gewoon normaal als je in stal komt en bij. bij dr hals hoofd aanraakt dan is er niks aan de hand.

lotte002

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 19:28

bigone schreef:
Wat is er in de trailer gebeurt? Wanneer ze onder de achterstand heeft gezeten dan kan er wel zeker wat beschadigd zijn .


geen idee wat er gebeurt is, ze is niet gevallen ofzo we hebben dr wel een paar keer in de bochten gehoord maar veder niks geks ook toen ze van de trailer afkwam niks raars gemerkt en de dag erop ook niks raars.

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:33

Wij hebben ooit eens een merrie met een buikvliesontsteking gehad. Zij gooide zich tegen de stalwanden aan, rende rondjes en ging compleet door het lint.. Dat was heel sneu en kwam echt door de pijn en de koorts ;(

Nu denk ik in eerste instantie niet dat dit aan de hand is, maar misschien iets om even in je achterhoofd te houden.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:47

Ze heeft op de trailer gestaan he, misschien heeft ze de staart over de achterstang gehad en,is daar iets gebeurd?
Misschien toch een breuk,spierscheuring bij de aanhechting en dat het bij bepaalde beweging ontzettend veel pijn doet.
Ik denk dat ik zou kijken of er fotos van kunt laten maken :j

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: wat is er met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:52

Gebruikt ze haar staart wel normaal dan, en mag je er ook aankomen verder. Om bijvoorbeeld opzij te bewegen om hem te kammen.

BigOne
Berichten: 38340
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:53

ellepel schreef:
Ze heeft op de trailer gestaan he, misschien heeft ze de staart over de achterstang gehad en,is daar iets gebeurd?
Misschien toch een breuk,spierscheuring bij de aanhechting en dat het bij bepaalde beweging ontzettend veel pijn doet.
Ik denk dat ik zou kijken of er fotos van kunt laten maken :j

Dat denk ik dus ook want dit is echt abnormaal gedrag, los van het feit dat ze nu ook de staart soms scheef draagt. Gewoon goed laten onderzoeken mocht het de komende dagen niet verbeteren.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:23

ellepel schreef:
Ze heeft op de trailer gestaan he, misschien heeft ze de staart over de achterstang gehad en,is daar iets gebeurd?
Misschien toch een breuk,spierscheuring bij de aanhechting en dat het bij bepaalde beweging ontzettend veel pijn doet.
Ik denk dat ik zou kijken of er fotos van kunt laten maken :j


Dit vind ik nog niet zo gekke gedachte... Enige wat ik dan wel echt vreemd vind is dat ze zondag op de trailer stond, maandag nergens last van lijkt te hebben en dinsdag opeens wel. Maar toch zou ik het prettig vinden als die staart goed nagekeken wordt als het mijn paard zal zijn. Maar dat had de dierenarts gedaan toch? Of maar vluchtig?

Maar omdat het zo vreemd situatie is zou ik haar ook inwendig laten onderzoek door op te laten voelen en een echo. Mest ze goed? En ziet dat er normaal uit? En ze loopt dus totaal niet kreupel? Dierenarts ook gevoeld aan haar heupen en wervels boven de staart?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:43

Sizzle schreef:
Opvoelen lijkt me geen rare volgende stap. Zeker omdat het zo plotseling is kan het best een oud einzijn die in de laatste hengstigheid er niet afgekomen is.



Ja, dat kan.
Strakke broekspieren kan ook een teken van een knieblessure zijn (gevallen of overstrekt).

hwn
Berichten: 4722
Geregistreerd: 26-05-13

Re: wat is er met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:50

Ik vermoed dat ze te korte haren heeft om zonder deken te staan? Of even een te korte deken opleggen, zonder staartflap, zodat die niet over de staart komt? Want als ze daar ergens pijn/last heeft, krijgt het de kans niet om te herstellen.

Heb hier wel nog één gehad die na een nachtje onder deken ook hysterisch reageerde, eerder richting schoft, en die bleek luizen te hebben, en die amuseerden zich natuurlijk te pletter onder die warme deken. Dier werd gek van de jeuk, en had wss ook gevoelige plekken van het schuren. Dan maar snel de deken afgelaten en de hele kudde behandeld tegen luizen. Misschien grondig kijken of er in de staart niets te zien is?

lotte002

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:11

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik denk ook dat het op de trailer gebeurt is alleen blijf ik het echt vreemd vinden dat ik de dag erna nog heerlijk heb kunne rijden en niks geks of vreemds heb gemerkt. Terwijl mijn merrie echt een aparte is wat dat betreft en gelijk aangeeft als er iets is.

Dierenarst heeft met een praam op de staart en alles eronder goed kunne bekijken en ook de staart alle kanten op kunne bewegen en doen. Ik ben zelf bang dat er iets in de broekspier gescheurd ofzo is of iets in de wervels daar in de buurt.

In stal is ze veder normaal plast en mest goed. Ook kan ik gewoon bij dr in stal komen en aan dr komen behalve als ik richting achterhand/staart ga.

Fysio of osteo heb ik ook aan zitten denken maar zo kunnen ze haar ook niet behandelen ben ik bang.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:18

Is er ooit een echo van het SI-gebied gemaakt? Dat gebeurt inwendig via de anus als ik het goed heb. Ik weet van een paardje dat ook hals-artrose had en die had dus ook problemen in het SI-gebied. IS de hals-artrose nog behandeld destijds?

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 02:18

lotte002 schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik denk ook dat het op de trailer gebeurt is alleen blijf ik het echt vreemd vinden dat ik de dag erna nog heerlijk heb kunne rijden en niks geks of vreemds heb gemerkt. Terwijl mijn merrie echt een aparte is wat dat betreft en gelijk aangeeft als er iets is.

Dierenarst heeft met een praam op de staart en alles eronder goed kunne bekijken en ook de staart alle kanten op kunne bewegen en doen. Ik ben zelf bang dat er iets in de broekspier gescheurd ofzo is of iets in de wervels daar in de buurt.

In stal is ze veder normaal plast en mest goed. Ook kan ik gewoon bij dr in stal komen en aan dr komen behalve als ik richting achterhand/staart ga.

Fysio of osteo heb ik ook aan zitten denken maar zo kunnen ze haar ook niet behandelen ben ik bang.


Ik zou nog even wachten met het erbij halen van een fysio of osteopaat.

Mijn ervaring is dat je aan een fysio echt een goede hebt als er wat mis is met het bewegingsgestel van je paard. Maar als het toch iets van een oud ei/baarmoeder/eierstokken is heb je niks aan een fysiotherapeut bij je paard. Osteo zou ik ook echt mee wachten. Hoe je het ook went of keert een osteo is geen dierenarts. Ik krijg nu denk ik half bokt over mij heen. Maar ik vind een osteo meer voor erbij en als je alle 'grote' dingen hebt uitgesloten met reguliere geneeskunde. Dit paard heeft duidelijk ongemak. Het is alleen nog onduidelijk waar en dat zou ik willen onderzoeken met een dierenarts. Die ook de beschikking heeft over een röntgenapparaat en echo. Als dat allemaal oke blijkt dan zou je nog een fysio en osteopaat in kunnen schakelen.

TS ik zou inderdaad beginnen met die pijnstillers. Eigenlijk vandaag al en niet wachten tot dinsdag. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze daar op reageert. Want dat geeft je al weer meer informatie waar je wat mee kan. Ik zou die echo/inwendig onderzoek in mijn hoofd houden. En mocht dat niks uitwijzen zou ik nog eens goed naar haar bewegingsgestel gaan kijken, wervels, heupen, si, knieën, staart etc. Eventueel met apparatuur. Misschien heeft het toch niks met die trailer te maken. Aangezien ze maandag nergens last van had. Als ze zo duidelijk laat zien als er wat is had ze dat denk ik maandag ook wel gedaan, zeker tijdens de les. Misschien heeft ze dinsdag buiten wat verkeerd gedaan, is uitgegleden ofzo. Het 'stormde' toen dus maakte haar wellicht wat meer schrikachtig. Of maandag op dinsdag in haar box vastgelegen etc.

Ik wil je igg succes wensen en ik blijf dit volgen