wat is de beste borstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 13:13

ik sta op het punt een manegepaard over te kopen.

nu heeft dit paard in de winter altijd op zijn buik heel veel klitten. omdat hij van liggen houd, ga ik er vanuit dat het klitten van de mest zijn.
nu ben ik sinds een week anti klit op de buik aan het spuiten en ik moet zeggen het wordt echt al heel veel minder. het paard laat het nu ook toe om de buik te borstelen, daar dit eerst natuurlijk pijn bij hem deed.

het gaat dus al veel beter maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar de perfecte borstel om de buik goed mee te kunnen borstelen / ontklitten.

ik heb in andere posts al gelezen over wassen. dit manegepaard is niet gewend om gewassen te worden dus dit wil ik van de zomer pas langzaam uitproberen. al moet ik zeggen dat hij in de zomer totaal geen last heeft van een vieze klitterige buik.
ik ben ook niet van plan om te scheren.

wie kan mij helpen aan de perfecte borstel? andere tips buiten wassen en scheren zijn ook van harte welkom.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:16

Stal goed schoonhouden is al heel belangrijk hierin. Ik zweer zelf bij de magic brush. Sinds ik deze heb gebruik ik mijn andere borstels eigenlijk praktisch niet meer. Toe laten onder de buik te poetsen is ook training. Meeste paarden vinden dat niet fijn en manegepaarden al helemaal niet is mijn Ervaring. Wassen wordt lastig met wintervacht want je krijgt hem aper droog dan nu in de winter

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:19

Magic Brush zijn fijne borstels. Maar als een paard klitten door de mest krijgt zal ik eerst zorgen dat de stal schoner is, moet naar mijn idee wel een hele vieze stal zijn voordat dit gebeurt. En/Of regelmatiger uitgebreid poetsen zodra de klitten eruit zijn zodat er geen nieuwe klitten kunnen komen.

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:29

Magic brush zijn super fijn :j

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 13:31

Fennee schreef:
Magic Brush zijn fijne borstels. Maar als een paard klitten door de mest krijgt zal ik eerst zorgen dat de stal schoner is, moet naar mijn idee wel een hele vieze stal zijn voordat dit gebeurt. En/Of regelmatiger uitgebreid poetsen zodra de klitten eruit zijn zodat er geen nieuwe klitten kunnen komen.


Stal wordt iedere dag helemaal schoongemaakt.
hij staat overdag altijd buiten en daar gaat hij ook liggen en rollen dus heeft niets met een vieze stal te maken.
zoals ik dus al zei zoek ik nu een fijne borstel die de laatste klitten eruit haalt die nog blijven zitten. heeft dus ook niks met regelmatiger poetsen te maken want ook dit gebeurt dagelijks!

over de magic brush lees ik hele verschillende reacties. sommige zeggen dat er veel viezigheid in blijft zitten en dat hij niet veel meer doet als een gewone harde borstel. zie jij dit anders?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:31


troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:40

Het hangt ook van het paard af. Buik is toch gevoelig dus wil je niet een hele harde borstel terwijl voor de plekken zo hard mogelijk effectiever is. Probeer dus die balans te vinden. Mijn paard bijv vind de magic brush al te hard en een rosborstel helemaal vreselijk.

Kan je geen borstel lenen om het uit te proberen?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:44

De Magic Brush! Ik vind het een uitkomst bij mijn paarden die 24/7 buiten lopen met dit weer en een dikke wintervacht hebben. Met iets anders krijg ik ze echt niet schoon :')

JanneJ2001

Berichten: 272
Geregistreerd: 22-11-17
Woonplaats: Haps

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:56

Magic brush vind ik geweldig om hiervoor te gebruiken. Tegenwoordig hebben ze toch ook zn gentlegroomer ofsow. Die heeft geloof ik dezelfde werking, maar is daarnaast ook nog multifuncioneel. Hij is wel een stukkie duurder

Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:07

Ik betwijfel of magic brush wel echt werkt bij de meest hardnekkige klitten.. Ik heb hier ook een langharige teddybeer staan en moet zeggen dat een magic brush werkt, maar niet bij klitten. Is het geen oplossing om met een sponsje (lauw water) de klitten wat te laten 'weken' (met eventueel NAF shampoo die je niet moet uitwassen, die oranje) en om er dan met een magic brush op te zitten? Zo doe ik het in iig... Buik is wel lastig schoon te maken vind ik :')

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 14:20

Zazoe_ schreef:
Ik betwijfel of magic brush wel echt werkt bij de meest hardnekkige klitten.. Ik heb hier ook een langharige teddybeer staan en moet zeggen dat een magic brush werkt, maar niet bij klitten. Is het geen oplossing om met een sponsje (lauw water) de klitten wat te laten 'weken' (met eventueel NAF shampoo die je niet moet uitwassen, die oranje) en om er dan met een magic brush op te zitten? Zo doe ik het in iig... Buik is wel lastig schoon te maken vind ik :')


dat is misschien ook wel een idee om te proberen.
dankjewel voor de tip! :)

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:36

Ik gebruik zo'n hondeborstel met haakjes (universeelborstel?) om mijn langharige shetten in de winter klitvrij te houden.
Het kan ook helpen om grotere klitten met je vingers of een schaar in kleinere klitten te verdelen voordat je ze eruit borstelt.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:48

Hier ook een viespeuk met dikke wintervacht. Ik gebruik altijd een rosborstel (gewoon een rubberen) om het ergste vuil er af te krijgen, en daarna de borstel die ik ook voor de manen en staart gebruik nadat ik de vacht heb ingesprayed met antiklit en soms wat lauw water op een spons. (de brostel lijkt op een mensen haarborstel). Daarna inderdaad flink wat antiklit erin en ik moet zeggen dat het nu wel onder controle lijkt. Al moet ik toegeven dat de schaar er al een paar keer aan te pas is gekomen onder zijn oksels. :o

JanneJ2001

Berichten: 272
Geregistreerd: 22-11-17
Woonplaats: Haps

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:45

Ik heb nu al vaker dan 1x antiklit gelezen.
Super slim eigenlijk. Maar stel je sprayt het op de vacht bij je zadel (omdat je uitschiet ofsow)
Dan gaan zadels juist toch schuiven?

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 15:49

JanneJ2001 schreef:
Ik heb nu al vaker dan 1x antiklit gelezen.
Super slim eigenlijk. Maar stel je sprayt het op de vacht bij je zadel (omdat je uitschiet ofsow)
Dan gaan zadels juist toch schuiven?


ik spray de antiklit eigenlijk altijd alleen maar op zijn buik of op zijn kont, daar zitten ook nog wel eens harde plekken.
heb nog nooit meegemaakt dat het zadel is gaan schuiven.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:54

Misschien een domme vraag, maar hoe komt een manegepaard aan zulk lang haar onder zijn buik? Heeft hij geen cushing of zo?

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:59

dioni schreef:
Ik gebruik zo'n hondeborstel met haakjes (universeelborstel?) om mijn langharige shetten in de winter klitvrij te houden.
Het kan ook helpen om grotere klitten met je vingers of een schaar in kleinere klitten te verdelen voordat je ze eruit borstelt.

Dat kunnen sommige paarden heel erg vervelend vinden, het kan nogal kriebelen. Dat heeft mij een blauwe arm opgeleverd bij een pony :=

Ik vind zelf de MB heel erg fijn, je kan hem gewoon uitkloppen. Klitten en andere troep haal ik er zo goed als het gaat met mijn vingers al vast uit. Of een plastic rosborstel, die vind ik ook super fijn bij klitten.

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 16:14

Tessebes schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe komt een manegepaard aan zulk lang haar onder zijn buik? Heeft hij geen cushing of zo?


nee hoor dit is gewoon zijn wintervacht.
ik heb ook nergens staan dat hij heel lang haar heeft onder zijn buik. gewoon zijn wintervacht waar modder en misschien ook wel mest bij is gaan zitten.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:28

Mijn favoriete borstel is al jaren de ouderwetse plastic borstel waar je je hand aan de bovenkant kan insteken. Modder, klitten, andere borstel, alles maakt ie schoon

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:30

Ik knip ze er gewoon uit

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:42

JanneJ2001 schreef:
Ik heb nu al vaker dan 1x antiklit gelezen.
Super slim eigenlijk. Maar stel je sprayt het op de vacht bij je zadel (omdat je uitschiet ofsow)
Dan gaan zadels juist toch schuiven?


Ik heb geen rijpaard, dus heb daar geen last van.
Maar als je met zadel rijdt, is het inderdaad niet handig om het op de plek van het zadel te sprayen.

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 16:44

Frummels schreef:
JanneJ2001 schreef:
Ik heb nu al vaker dan 1x antiklit gelezen.
Super slim eigenlijk. Maar stel je sprayt het op de vacht bij je zadel (omdat je uitschiet ofsow)
Dan gaan zadels juist toch schuiven?


Ik heb geen rijpaard, dus heb daar geen last van.
Maar als je met zadel rijdt, is het inderdaad niet handig om het op de plek van het zadel te sprayen.


wat bedoelen jullie met plek van t zadel? ook waar de singel zit? of echt op de rug waar het zadel ligt?
ik heb zelf namelijk nog nooit problemen gehad maar heb het ook nog nooit op de rug waar het zadel ligt gespoten.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:00

Met de singel had ik vroeger met de rijpaarden ook nooit problemen. Maar op de plek waar het zadel zelf ligt, lijkt me niet zo handig haha. :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: wat is de beste borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:06

Ik deed dit altijd met zo'n ijzeren roskam, of de gekartelde kant van een zweetmes.
En enkel lichtjes, wat niet los laat gaat ook niet los komen als je er aan trekt dus dat laat de volgende keer dan wel los.
En als het echt vast zit wachten tot de wintervacht los laat.
Tenminste, als we het over dezelfde soort klitten hebben

lieke_lineke

Berichten: 28
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:12

Ik vind dat een zweetmes ook goed werkt om klitten in de vacht er uit te krijgen, vooral tijdens het verharen. Alleen dat is misschien niet zo handig voor onder de buik. Een magic brush vind ik ook fijn werken om modder en mestvlekken te verwijderen, maar dan is het wel handiger als de plekken droog zijn.