Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:08

Zonder wonden was het ook niet duidelijk of het een topsportpaard zou worden.. De toon in het artikel vind ik nogal, hoe zeg je dat...

Des al niet te min vind ik het schandalig. Waar haal je het lef vandaan om naar dieren te gooien, of anderen.. Zo jammer dat het altijd mis gaat.. En er weinig aan gedaan wordt, want zoveel kun je er ook niet tegen doen..

Petje af trouwens dat ze hun paarden hebben verhuisd en hun stal hebben aangepast :j

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 07:35

Peterina schreef:
De hele middag werden er op het speelplein bommetjes afgeschoten.

De merries en veulen (6 mnd) waren wat onrustig bij het op stal zetten, maar kwam gewillig binnen.

Alhoewel vuurwerk in Neerpelt (B) verboden is, hebben verschillende associale mensen zware vuurwerk afgespoten bij de jaar wisseling.

Ik ben (zoals gewoonlijk met oud nieuw) om 01.30 uur naar de stal gegaan om de licht uit te doen, extra hooi te geven en te controleren dat alles nog recht stond. Ze waren alle drie in verschillende maten nat van zich op te winden, en de stallen erg bevuild.

'smorgens alles naar buiten gevlogen, maar na enkele minuten rond hollen weer rustig.

Woensdag prima verlopen.
Donderdag hebben wij het veulen gespeend. Op zich ook weer alles redelijk verlopen … merrie kent de routine.

Vrijdag, gisteren dus, hebben ze weer van die zware bommen af staan schieten op geen 300 m van de stal. Merrie (babysit) en veulen buiten zijn door het draad gegaan, en hebben in andere wei een uur staan rond galoperen. Zij durfden niet terug naar stal te komen omdat draad met stroom op grond lag en dat ketste (hebben ze schrik van).
Merrie (moeder) op stal door de lint! heeft uur op stal staan graven (wij hebben zandbodems), galoperen, schoppen, noem maar op. Helemaal schuimend van het zweten, trillend op haar benen, melk liep er uit, wit van haar ogen waren allemaal rood/doorbloed! Schok toestanden! Stal was een ramp … niets en ook niets van over wat betreft bedding.
Politie gebeld want terwijl ze binnen waren ging er nog bommen af. Rot jong!

Helaas vandaag zijn ze nog zo gestresst dat ik niemand op de wei kan zetten. Merrie/babysit + veulen begonnen te galoperen. Moeder/moeder stresste weer helemaal uit. Dus stallen snel schoongemaakt en alles weer terug op stal.

Ik HAAT vuurwerk!

Heeft bij julie de politie niks gedaan ? Bij ons treden ze streng op gelukkig en blijft het gewoon bij een vervelend uur. Dit jaar zelfs maar een half uur.

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:52

Het is te hopen dat die mensen de schade vergoed krijgen. Voor de wet is een dier gewoon een ding en kan een verzekering beslissen om tot uitbetaling van een dagwaarde te gaan.
Wij wonen pal t.o. een nieuwbouwwijk. Vuurwerk mag van mij verboden worden. Voor anderen mss feestdagen, voor mij de meest stressvolle dagen van het jaar. Ben blij dat die "fijne" kinderen weer naar school gaan. Als mijn pony's kinderen zien lopen op straat nu, raken ze al helemaal in de stress. Fijn, en bedankt weer!

Ik hoop echt dat het met de veulentjes goed komt. Heel erg verdrietig weer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41722
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:26

vandeshetjes schreef:
Het is te hopen dat die mensen de schade vergoed krijgen. Voor de wet is een dier gewoon een ding en kan een verzekering beslissen om tot uitbetaling van een dagwaarde te gaan.
Wij wonen pal t.o. een nieuwbouwwijk. Vuurwerk mag van mij verboden worden. Voor anderen mss feestdagen, voor mij de meest stressvolle dagen van het jaar. Ben blij dat die "fijne" kinderen weer naar school gaan. Als mijn pony's kinderen zien lopen op straat nu, raken ze al helemaal in de stress. Fijn, en bedankt weer!

Ik hoop echt dat het met de veulentjes goed komt. Heel erg verdrietig weer.
De ouders van de kinderen vergoeden de schade.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:48

met oud en nieuw zet je de paarden op stal. Die laat je niet in de wei met vuurwerk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41722
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 08:13

pompadour schreef:
met oud en nieuw zet je de paarden op stal. Die laat je niet in de wei met vuurwerk.

Lees het bericht nog eens.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:34

_San87_ schreef:
pompadour schreef:
met oud en nieuw zet je de paarden op stal. Die laat je niet in de wei met vuurwerk.

Lees het bericht nog eens.

Die had ik gelezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41722
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:24

pompadour schreef:
_San87_ schreef:

Lees het bericht nog eens.

Die had ik gelezen.

Dan weet je dus ook dat het woensdag is gebeurd ná nieuwjaarsdag.

Hoe lang moeten paarden op stal blijven van jou voor dat t wel veilig is :?.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 01:02

Weet iemand hoe het nu met deze veulens is? Het lijkt me dat er ondertussen wel duidelijk zou moeten zijn in hoeverre het opgelopen letsel blijvend kan zijn.