26 jarig paard na 10 jaar rusthuis nog verhuizen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

26 jarig paard na 10 jaar rusthuis nog verhuizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 18:56

Ik heb in 2006 een paard gekocht van de manege, al snel kwamen we erachter dat hij twee 4-en had op artrose in zn voorbenen.
Rijden zat er niet meer in en zo ging hij op pensioen.

Verschillende stallen gezocht omdat hij niet de gemakkelijkste is. Meerdere malen gehad dat ze bang van hem waren en we weg moesten.
Mijn paard is bang voor het stroomdraad zodat hem in je eentje in de wei zetten en eruit halen niet te doen is.
Ook moet je altijd opletten als hij in stal staat aangezien hij al meerdere gebeten heeft.

Nu staan wij al jaren in Rockanje, waar ze los naar stal lopen en hij een box heeft achteraan de stal waar zo min mogelijk mensen langs komen.
Helaas hebben we zojuist te horen gekregen dat deze stal er op korte termijn mee gaat stoppen en weet ik niet meer zo goed wat ik nu moet doen.

Hij loopt stijver als 10 jaar geleden en de melanomen onder zijn staart zijn flink gegroeid, maar is dat een reden om er een eind aan te maken?
En als ik hem verhuis waar vind ik nog een stal die de volledige verzorging voor een betaalbare prijs wilt doen ?
En kan ik dat nog wel zn oud gewoonte dier aandoen die al zo snel in de stress schiet.

Ik hoor graag advies!

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: 26 jarig paard na 10 jaar rusthuis nog verhuizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:58

Allereerst: wat tof dat je nog steeds voor dit dier wil blijven zorgen :). Petje af.

Wat je ook kiest, ik zou zeker meenemen dat een dier er geen last van heeft om dood te zijn. Als hij zo snel gestressed raakt en mensen het ook heel moeilijk vinden om correct met hem om te gaan kan het best de betere keuze zijn om hem in te slapen slapen/te laten slachten

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: 26 jarig paard na 10 jaar rusthuis nog verhuizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:08

Inslapen is in dit geval misschien wel een eerlijke optie voor hem.

Wil je dat niet kan ik je zeker aanraden eens bij paardenrusthuis van der Kruis in Leende te gaan kijken. Zeker de groepsstalling zou wel eens wat voor jou paard kunnen zijn. Meerdere grote loopstallen, een grote verharde plaats met hooiruiven en uitloop naar diverse weilanden. De paarden komen in principe alleen in de hand voor bekappen, enten en ontwormen. Maar worden wel drie keer per dag nagelopen.
En er is een hoop bespreekbaar met de eigenaar. Mijn met andere paarden lasige merrie heeft er 6 prima jaren gehad.
Kijk maar op www.hetpaardenrusthuis.nl

Leptir

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-12-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:09

Ik vind het ook zo jammer dat ze gaan sluiten, in iedergeval nog even een fijn plekje tot en met augustus toch

Ibbel

Berichten: 49214
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:10

Tja, ik zou de status van de artrose en de melanomen in eerste instantie eens laten beoordelen door een DA. Als hij zegt: hmmm, er lijken uitzaaiingen te zitten, en de artrose ziet er ook niet best uit, is het makkelijker om te besluiten hem de stress van een verhuizing niet mee aan te doen. Zegt een DA, nou, dat valt best mee, dan zijn er meer dan genoeg andere rusthuizen voor paarden in NL, oa in Brabant en op de Veluwe - wat vanaf Rockanje nog enigzins berijdbaar is qua afstand. Op de Veluwe kan ik je http://www.dewildtshof.nl aanbevelen. Of het binnen jouw definitie van betaalbaar valt kan ik niet beoordelen.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: 26 jarig paard na 10 jaar rusthuis nog verhuizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:19

Dat is een lastige situatie zeg.
Ik denk dat ook ik mijn dierenarts zou vragen voor een check. Met deze in overleg wat nu beste is voor het paardje.
Echt enorm respect dat je je paardje altijd onderhouden heb!

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: 26 jarig paard na 10 jaar rusthuis nog verhuizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:31

Persoonlijk zou ik je vraag ook voorleggen aan de DA, petje af wat je voor je paard allemaal doet trouwens.

Pluisje8

Berichten: 169
Geregistreerd: 30-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:32

Gaat de st.annahoeve sluiten ken namelijk alleen dit paardenrusthuis in die omgeving.

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 21:55

Ja dit gaat over de St. Annahoeve in Rockanje helaas, per augustus miss oktober verliezen hun de weides van de gemeente.

Mijn gevoel gaat nu uit om hem inderdaad eind deze zomer na te laten kijken bij een dierenarts,
De zomer is altijd zijn beste seizoen dus mocht het niet kunnen heeft die in ieder geval nog een mooie zomer gehad.
mocht de dierenarts het nog wel aandurven om hem te verhuizen dan is van der kruis nog een optie.
Een vriendin van mij heeft daar gestaan ( ben wel eens mee geweest en hele fijne stal en mensen ) en een uurtje rijden dus nog te doen aangezien we nu in Brabant wonen.

In ieder geval bedankt voor alle reactie’s!

Pluisje8

Berichten: 169
Geregistreerd: 30-06-12

Re: 26 jarig paard na 10 jaar rusthuis nog verhuizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:17

Jammer dat ze er mee moeten stoppen zijn echt mensen met een hart voor de paarden.
Heb er zelf gestaan jaren terug toen ze net met hun pensioen stalling begonnen.
En er staat ook een paard wat ik ken.
Maar wat je besluit is zeer goed om te kijken hoe die eind zomer is en dan een besluit nemen.
Veel succes sterkte met je uiteindelijk besluit.

Annneee23
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-01-19

Re: 26 jarig paard na 10 jaar rusthuis nog verhuizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:20

Lastig, zeker als je een paard hebt wat veel stress krijgt van verhuizen en een ander plekje vinden niet zo makkelijk is. Ik zou ook een DA laten kijken en kijken of het nog zin heeft om hem te verhuizen. Veel succes met je keuze

Charaz

Berichten: 24331
Geregistreerd: 12-04-02

Re: 26 jarig paard na 10 jaar rusthuis nog verhuizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:46

Sluit me bij vjestagirl aan, ik zou hem zo lang mogelijk daar laten staan en aan het eind van de zomer kijken of hij wellicht daar kan blijven of dat inslapen toch de beste keus is gezien zijn bemerkingen én de stress.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:58

Michelle_ schreef:
Ja dit gaat over de St. Annahoeve in Rockanje helaas, per augustus miss oktober verliezen hun de weides van de gemeente.

Mijn gevoel gaat nu uit om hem inderdaad eind deze zomer na te laten kijken bij een dierenarts,
De zomer is altijd zijn beste seizoen dus mocht het niet kunnen heeft die in ieder geval nog een mooie zomer gehad.
mocht de dierenarts het nog wel aandurven om hem te verhuizen dan is van der kruis nog een optie.
Een vriendin van mij heeft daar gestaan ( ben wel eens mee geweest en hele fijne stal en mensen ) en een uurtje rijden dus nog te doen aangezien we nu in Brabant wonen.

In ieder geval bedankt voor alle reactie’s!

Je zou er ook voor kunnen kiezen om nu de dierenarts al eens te laten komen. Mocht dan blijken dat het niet meer eerlijk zou zijn om je paard na de zomer te verhuizen dan kun je in ieder geval aan het idee wennen en kom je na de zomer niet ineens voor het blok te staan.

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 21:08

Dierenarts is geweest,
Paard heeft zowel voor als achter artrose momenteel maar ze vind hem goed genoeg om in een wei rond te scharrelen.
Voor het verhuizen zou het ook geen kwaad moeten kunnen.
Ze raad wel pijnstilling aan omdat hij wat stijver word en wat makkelijker met de groep mee zou kunnen maar weet nog niet of ik daar echt aan wil beginnen.

Zijn gebit is gelijk nog eens goed aangepakt en nu maar eens op het gemakje nadenken of er een goed plekje voor hem is,
Ik ga hem alleen verhuizen naar een perfect plekje en anders als we echt weg moeten en er is niets dan nog maar eens goed nadenken over evt inslapen.
Dan heeft hij tenminste nog een mooie zomer gehad wat zijn beste seizoen is.
We hebben in ieder geval nog tot september om te kijken wat we doen.