Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:15

Ze doen net of het over wasmachines gaat en niet over dieren die recht hebben om te leven. Laten ze het eerst in vergelijking zetten met hoeveel een mens vervuild en dan eventueel het aantal kinderen per gezin aan banden leggen...

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:16

Nou ben ik toch goed bezig }:0

Paardjes staan niet op stal , alle faceliteiten zijn op stal en ook het ruwvoer komt direct van stal en de weilanden die hieraan grenzen. Alleen de tractor zorgt dan voor de vervuiling. Paarden staan aan huis dus hoef ook niet daarvoor te rijden en ze kriigen geen dagelijks krachtvoer waardoor ik met een zak 2/3 weken doe met 10 paarden.

Maar even zonder grappen, kijk dan liever naar woon werkverkeer, vliegtuigen, pakketbezorging ipv huisdieren, dat kan je dan ook voor kinderen gaan doen, die vervuilen pas :D

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:19

faunty schreef:
Nou ben ik toch goed bezig }:0

Paardjes staan niet op stal , alle faceliteiten zijn op stal en ook het ruwvoer komt direct van stal en de weilanden die hieraan grenzen. Alleen de tractor zorgt dan voor de vervuiling. Paarden staan aan huis dus hoef ook niet daarvoor te rijden en ze kriigen geen dagelijks krachtvoer waardoor ik met een zak 2/3 weken doe met 10 paarden.

Maar even zonder grappen, kijk dan liever naar woon werkverkeer, vliegtuigen, pakketbezorging ipv huisdieren, dat kan je dan ook voor kinderen gaan doen, die vervuilen pas :D


Maar euh... ruwvoer...
Dat moet gemaaid worden, geperst... Om te persen heb je pakjetouw nodig, tegenwoordig is dat gewoon van plastic gemaakt... En misschien zit het ruwvoer ook nog in plastic...

Hier wordt plastic apart ingezameld, maar landbouwplastic mag niet mee, want kan niet door dezelfde machines ten behoeve van recycling.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:20

Janine1990 schreef:
Oké, dan is het toch vrij veel KM's... Maar het gaat om een SUV, mijn Slopeltje stoot waarschijnlijk minder uit. En een SUV loopt toch doorgaans op diesel? Dat vervuilt meer dan benzine..

Diesel vervuilt anders dan benzine. Bij diesel is fijn stof de grote boosdoener, benzine heeft dan weer een hogere CO2-uitstoot dan een vergelijkbare dieselmotor.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:20

Dan ben ik wel heel slecht :')

Ik rij 30.000km per jaar en ik heb 2 paarden _O-

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:21

Sclimpre schreef:
Janine1990 schreef:
Oké, dan is het toch vrij veel KM's... Maar het gaat om een SUV, mijn Slopeltje stoot waarschijnlijk minder uit. En een SUV loopt toch doorgaans op diesel? Dat vervuilt meer dan benzine..

Diesel vervuilt anders dan benzine. Bij diesel is fijn stof de grote boosdoener, benzine heeft dan weer een hogere CO2-uitstoot dan een vergelijkbare dieselmotor.


Oooh, ik dacht dat diesel meer CO2 uitstootte... Bedankt voor de opheldering!

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:22

Nou, ik ga op de fiets naar mijn paard. Dus..... dan ben ik een beetje goed bezig. Toch?

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:23

Nikass schreef:
Ze doen net of het over wasmachines gaat en niet over dieren die recht hebben om te leven. Laten ze het eerst in vergelijking zetten met hoeveel een mens vervuild en dan eventueel het aantal kinderen per gezin aan banden leggen...

Ik heb het idee dat de media er een sensatie artikel van gemaakt heeft. Als ik het rapport bekijk, dan staan bepaalde conclusies er helemaal niet in. Ook staat er dat 1.12% van van de upb door de genoemde huisdieren wordt veroorzaakt en de rest door de Zwitserse bevolking zelf.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:24

Barbabientje schreef:
Dan ben ik wel heel slecht :')

Ik rij 30.000km per jaar en ik heb 2 paarden _O-


Eigenlijk rij je dus 72.000km per jaar... B-)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:25

Ach, als je even naar de bron gaat wordt daar uitgegaan van 30% voerintake via krachtvoer, 32% stro en 30% hooi (en de rest mineralen etc). Na iedere uitmestbeurt wordt de stal met water uitgespoten. Tja, zo kan ik de belasting ook nog wel wat verhogen...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:39

Ibbel schreef:
Ach, als je even naar de bron gaat wordt daar uitgegaan van 30% voerintake via krachtvoer, 32% stro en 30% hooi (en de rest mineralen etc). Na iedere uitmestbeurt wordt de stal met water uitgespoten. Tja, zo kan ik de belasting ook nog wel wat verhogen...

Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:53

Jeeee ik heb millieu vriendelijke paarden *\o/*
eten gras en hooi van eigen land ,geen krullen en geen stro in de schuilstal,mest herbuiken we in de moestuin en word gecomposteerd als hij vergaan is weer herbuikt.Daar in tegen rijd ik die 20.000 km in 4 maanden op :o .
Maar je kan niet overal goed in zijn he.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:21

I.do.not.care. :+

En dat elke keer weer terugkerende gezeur over kinderen in elk milieutopic wordt ik helemaal moe van. Ik hoef ze niet, maar vlieg bijvoorbeeld juist door de ruimte die dat geeft heel wat en kan prima accepteren dat iemand anders liever 3 kinderen heeft. Laat mensen toch zelf bepalen ipv altijd maar de eigen standaard aan de ander willem opbrengen. Het lijkt bij veel boktnamen wel een hangend grammafoonplaatje..

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:27

Alles vervuild en je kunt alleen maar je uiterste best doen om zo min mogelijk te vervuilen en je ecologische voet print zo klein mogelijk te laten zijn. Minder en zuinigheid is daarbij het toverwoord.
Onze paarden doen het niet slecht, altijd op de wei, geen stro of krullen. Af en toe wat hooi van eigen land hier om de hoek. Een handje muesli per dag, en vitamine en mineralen. Kak wordt hergebruikt in de tuin en op het land.

Eens met Sunnda. De ene vliegt en de ander heeft kinderen en de derde doet weer wat anders milieu onvriendelijks.

Waar ik wel razend van kan worden (en wat ik dus niet mag laten merken) is, dat als ik zwembad controle en schoonmaak kom doen bij onze gîte en dan de gasten in voor- najaar buiten aantref aan de eettafel, met de terras deuren wagenwijd open en dan binnen de Centrale Verwarming aan. Dat is zo'n pure verspilling en zo milieu onvriendelijk naast dat het mij een enorme gasrekening oplevert (gas is heel duur in Frankrijk). Heel vriendelijk met een grote glimlach vraag ik dan beleefd of de gasten willen stoppen met het verwarmen van de tuin, want dat het huis enorm geïsoleerd is om zo zuinig mogelijk te doen met warmte en dat dit dus volledig teniet wordt gedaan.
Er zijn dan nog gasten die daar helemaal niets om geven, want er is toch voor betaald :oo Gelukkig zijn die in de minderheid, want dat doet mijn groene hart echt zeer.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:28

Even reagerend op Ibbel.

Citaat:
Die Futtermenge werden den Deckungsbeiträgen entnommen (AGRIDEA & FIBL 2012). Das Pfer-
dealleinfutter wird an Hand eines Beispiels aus der Praxis modelliert.7 Es besteht zu 32 % aus Stroh,
30 % Heu, 8 % Melasse und 30 % Kraftfutter. Zusätzlich zum Alleinfutter erhält das Pferd Heu, Gras,
Stroh, Pferdemineralfutter und Viehsalz.

Dit staat er over de voederinname. De paardenbrok bestaat voor zoveel procent uit krachtvoer etc. Daarnaast krijgt het paard hooi, stro etc. Verderop in het onderzoek staat:
Citaat:
Primär entscheidend für die Belastung durch das Futter sind das Stroh und das Heu (60% der Belas-
tung). Auch wichtig ist das Pferdealleinfutter (14 % der Belastung). Die dadurch verursachte Belas-
tung kann allerdings je nach genauer Zusammensetzung schwanken. In dieser Studie sind die Haupt-
bestandteile des Pferdealleinfutters Stroh und Heu, dazu kommen Melasse und Kraftfutter. Aufgrund
der Relevanz des Futters für die Belastung sind für die Auswirkungen durch das Pferd auch die Rasse
und Grösse von Bedeutung, da grössere Pferde im Allgemeinen mehr fressen. Die Unterkunft macht
6 % der Belastung aus.

Dus hooi en stro is 60% van de belasting, bodembedekker 6% en brok is dan 14%.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:33

Janine1990 schreef:
faunty schreef:
Nou ben ik toch goed bezig }:0

Paardjes staan niet op stal , alle faceliteiten zijn op stal en ook het ruwvoer komt direct van stal en de weilanden die hieraan grenzen. Alleen de tractor zorgt dan voor de vervuiling. Paarden staan aan huis dus hoef ook niet daarvoor te rijden en ze kriigen geen dagelijks krachtvoer waardoor ik met een zak 2/3 weken doe met 10 paarden.

Maar even zonder grappen, kijk dan liever naar woon werkverkeer, vliegtuigen, pakketbezorging ipv huisdieren, dat kan je dan ook voor kinderen gaan doen, die vervuilen pas :D


Maar euh... ruwvoer...
Dat moet gemaaid worden, geperst... Om te persen heb je pakjetouw nodig, tegenwoordig is dat gewoon van plastic gemaakt... En misschien zit het ruwvoer ook nog in plastic...

Oja }:0 dat is wel zo idd. Maar het hoeft niet meer vervoert te worden en alles is aanwezig op locatie. Dus dat scheeld ook al.

Maar uiteindelijk maakt het niks uit als je het met andere dingen vergelijkt.

Hier wordt plastic apart ingezameld, maar landbouwplastic mag niet mee, want kan niet door dezelfde machines ten behoeve van recycling.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:37

Faunty, dat kan wel... maar het vervoer geeft vermoed ik nog de minste uitstoot. :P

Eigenlijk kan je stellen dat wat je ook gebruikt, het heeft op enig moment CO2 uitgestoten.. Je leren zadel, is weliswaar een bijproduct van... Maar was ooit ook een koe die CO2 uitstootte... Ten behoeve van onze melk behoefte? En/of onze vleesbehoefte?

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:39

Ik snap niet waarom we niet op elektrische paarden rijden B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:52

Jeetje, als gezelschapsdieren individueel al zo belastend zijn voor het milieu hoe zit dat dan wel niet met bijvoorbeeld megastallen vol met koeien of kippen of whatever ?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:57

Bizzybijtje schreef:
Jeetje, als gezelschapsdieren individueel al zo belastend zijn voor het milieu hoe zit dat dan wel niet met bijvoorbeeld megastallen vol met koeien of kippen of whatever ?

Echt he. _O-

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:59


Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:00

Billy schreef:
Wat een flutverhaal... Honden eten geen biefstuk maar slachtafval bijv...
En wat te denken van kinderen?



Ja en hoe denk je dat er aan slachtafval gekomen is? Ook door eerst het dier te voeren en daarna te slachten. Hoef je geen biefstuk voor te geven hoor, komt van hetzelfde dier.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:01

pien_2010 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Jeetje, als gezelschapsdieren individueel al zo belastend zijn voor het milieu hoe zit dat dan wel niet met bijvoorbeeld megastallen vol met koeien of kippen of whatever ?


Kijk maar wat dit doet:
https://www.hetkanwel.net/2013/11/08/bi ... s-getoond/


Dan maar liever lekker Nederlands in een stal met meerdere verdiepingen ;) Zitten hier een stuk meer regeltjes aan qua milieubelasting dan daar.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:02

@Janine1990 :=

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:03

Bizzybijtje schreef:
Jeetje, als gezelschapsdieren individueel al zo belastend zijn voor het milieu hoe zit dat dan wel niet met bijvoorbeeld megastallen vol met koeien of kippen of whatever ?


En dit proberen veganisten dus al heel wat jaartjes duidelijk te maken. Die megastallen zijn echt vreselijk overbelastend!
Ik wordt uitgelachen als ik zeg dat als niemand meer vlees zou eten, er geen honger meer is inde wereld. Dit komt gewoon door de landbouw die er nu is voor het maken van voer voor de bioindustrie. Als we al deze landbouwgrond gebruiken om eten te laten groeien voor de mens is het hongerprobleem weg.
EN ik verzin dit niet zelf, is uit onderzoek gebleken.