[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:36

Phew, what een verhaal zeg, heb net heel je jaar doorgelezen ... Het begon zo fijn en hoopvol .. wat een ups en downs! Ik hoop in ieder geval echt van harte dat het ups mogen blijven!. Wel ergens ook een beetje beangstigend, al dit, ... ik sta zelf op het punt om mijn eerste paard aan te schaffen ... slik wel even.
Maar alvast het allerbeste voor jou en Callista in 2019!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 23:51

Isharya schreef:
Phew, what een verhaal zeg, heb net heel je jaar doorgelezen ... Het begon zo fijn en hoopvol .. wat een ups en downs! Ik hoop in ieder geval echt van harte dat het ups mogen blijven!. Wel ergens ook een beetje beangstigend, al dit, ... ik sta zelf op het punt om mijn eerste paard aan te schaffen ... slik wel even.
Maar alvast het allerbeste voor jou en Callista in 2019!


Ja ik had het me wel anders voorgesteld.. het had ook echt mooi kunnen gaan. Grote tip koop een paard waar je heel veel van kan vinden! Filmpjes van verschillende omstandigheden, wedstrijden, thuis, wandelingen,.... Maar ja bij mij natuurlijk gewoon puur ongeluk..

Jij ook fijn 2019 en hopelijk een beter avontuur in de maak!!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 01:13

Om nog even een vrolijk filmpje te plaatsen!



helaas ook wel weer een appje van de stal eigenares met filmpjes of ze binnen moest of niet. Regende beetje en ze stond toch weer erg te schudden.. Ik negeer het bijna nu, dat is niet de oplossing maar ik heb voor mezelf besloten tot maart af te wachten, toen kreeg ze het heel erg vorig jaar. We zullen zien, voor nu genieten van elk moment dat ik nog heb, net zoals hierboven dus. <3

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:08

Ik duim nog steeds voor jullie. Het is zo een leuke merrie.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 19:05

Ben weer even bij callie ga vandaag een ander paardje rijden van stal, wel gek hoor terwijl je er zelf 1 hebt staan. Stal eigenaars geven aan dat ze wel erg is de laatste tijd, met regen weer extreem en gevaarlijk. Ga morgen aan de dierenarts die medicatie vragen. Mss werkt het nog maar begin haar stilletjes aan elke keer beetje los te laten. Ze zal gelukkiger zijn zonder die pijn altijd.

cynthiacarme
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:55

Jeetje.. ik heb je hele topic doorgelezen met pijn in mijn hart. WT moet dit moeilijk zijn. Ik kan alleen maar zeggen dat ik zo met je meeleef, en echt hoop dat de nieuwe medicatie aanslaat.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:14

:(:) Wat rottig zeg.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 19:35

Medicatie is pas vanaf 22 jan terug te krijgen bij de apotheek :evaw: Zo typisch.

De DA heeft nog wel een kleine voorraad liggen, hij gaat maandag een assistent laten rondbellen en dan even kijken vanaf wanneer ik kan starten met de medicatie. Hij had volgens mij ook weer dingen opgezocht want hij gaf ook aan dat dit echt wel de 2de beste optie was volgens de medische wereld. Dus we zullen zien of dit gaat werken.

Heb van 2 klinieken advies gehad over de dosering, equitom zei dit:

Gabapentine kan zeker getest worden. Ik raad u aan om te beginnen aan 5 mg/kg om de 8 uur (dus 3 x per dag). Indien dit geen verbetering geeft (gezien over enkele weken uiteraard) kan u de dosis verhogen naar 10, 15 en zelfs 20 mg/kg. Als er op één van deze doseringsniveaus wel verbetering merkbaar is, kan u later de dosis weer afbouwen. Eventuele bijwerkingen zijn duizeligheid en slaperigheid.
Als u 5 mg/kg gebruikt (voor een paard van 500 kg), heeft u dus 7500 mg nodig, dus 4 pillen van 600 mg 3 maal per dag.

En merelbeke dit:

(800mg, week 1 12t; week2 6t; week 3 alternate day 6t).

Bij merelbeke is het dus 1x per dag equitom raad 3 keer per dag aan. Zie het nu pas dus zal het maandag even bespreken met mijn eigen dierenarts wat handig is..

Ben alleen even vergeten hoeveel callie weegt, ik dacht 570 maar volgens mij was het minder, 540 ofzo? Even kijken of ik dat ergens kan terug vinden in mijn berichten hier..

Edit gevonden, had het hier dus geschreven gelukkig. Het is 540.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:39

Ik kom even binnenvallen in je topic.

Ik herken je gevoel enorm! Ik heb ook een headshaker zonder diagnose (oorzaak) en dus zonder behandelmogelijkheid. Ik heb ook al heel veel geprobeerd, soms hielp het een beetje, soms helemaal niet. Duizenden euros verder. Zo machteloos en zoveel verdriet om je allerbeste maatje, wat eigenlijk zo’n lief en leuk paard is, maar soms zo’n last heeft dat ze zichzelf niet meer zijn. :(
Ik zit nu ook in een afwachtfase, hij is nu comfortabel in de wei, track en op stal, maar hier komt de terugval ook vaak begin maart. Ik heb besloten even niets te doen en maar gewoon af te wachten. Het enige wat ik nog wil doen is hem een wat hogere dosis L-Lysine voeren (een aminozuur helpend tegen herpes), dit hielp een paar jaar terug nog het beste.

Ik hoop dat je iets zult vinden wat helpt! Ik blijf jullie volgen.
Liefs!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 12:09

Dankjewel voor alle lieve reacties trouwens. Blij dat ik het even kwijt kan altijd en zo houd ik ook goed alles op een rijtje.

Ah nee @esther wat verschrikkelijk dat de jouwe het ook heeft.. best veel paarden als je goed begint rond te kijken maar het wordt snel geminimaliseerd of genegeerd.. heb jij ook al gabapentine gebruikt? En wat is de redenering achter dat medicijn? Geloof dat ik dat nog al eens ergens gelezen had!

Had gisteren naar die dure osteo ook gemaild dat het me wat veel is met al de lopende rekeningen en dat ik ook alleen nog maar wil genezen i.p.v. symptoom bestrijding te doen als ik zo iets doe. Hij antwoordt nog dit:

Beste Kelly,

Het is geen symptoom bestrijding! Als je effect hebt na mijn behandeling, is het blijvend.
Sommige paarden reageren heel duidelijk op een osteopathische behandeling, andere weer minder. Het is onmogelijk om het slaagpercentage op voorhand te bepalen.
Ik kan je begrijpen i.v.m. het financiele.
Als het je teveel wordt, zijn er misschien nog andere oplossingen dan inslapen. Je mag mij hierover gerust bellen...


Zal hem maar even bellen volgende week denk ik. Gisteren weer tot 1 u snachts dingen zitten opzoeken en verschrikkelijk geslapen. Heb het er echt heel moeilijk mee de laatste dagen regelmatig gewoon in tranen uit gebarsten het is echt zooo oneerlijk.. je koopt geen paard om ze pijn te zien hebben en na een jaar in te laten slapen..

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:17

Lastig zeg.
Ik vind het een vrij nietszeggend antwoord van de osteopaat. "'t kan vriezen of dooien" Hier kun je weinig mee.
Als hij nou een no cure, no pay aanpak had o.i.d., zou ik een hoge prijs nog kunnen begrijpen. Nu niet.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 12:21

senna21 schreef:
Lastig zeg.
Ik vind het een vrij nietszeggend antwoord van de osteopaat. "'t kan vriezen of dooien" Hier kun je weinig mee.
Als hij nou een no cure, no pay aanpak had o.i.d., zou ik een hoge prijs nog kunnen begrijpen. Nu niet.


Ja vreemd hè en die laatste zin?? Hoezo nog andere opties wat dan? Kan der niet ergens op een weitje zetten helaas.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:44

Ik ben dan brutaal en zou zoiets voorstellen. Vaak zijn mensen hier best meegaand in. Bvb als het werkt volle pot betalen of bij volledig klachtenboek zelfs 10% meer. Bij 0 werking enkel de verplaatsing en basis uurtarief. Dus niet alles of niets maar beetje kijken waar jullie je beide goed bij voelen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:16

Wat vraagt de osteo of heb ik daaroverheen gelezen?
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er niet van kan slapen. Wat een nare situatie zit je in. Ook lastig die betschillende doses voorschriften. Succes en sterkte met alles!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:28

Kan dat schudden niet komen van hele kleine vliegjes?Hopenlijk geen domme gedachte van me. Maar ik had er vroeger een en die deed het daardoor wel ooit. Dan was hij niet te rijden en leek wel gek. Maar die deed het dus nooit op stal.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:46

k_m schreef:
Dankjewel voor alle lieve reacties trouwens. Blij dat ik het even kwijt kan altijd en zo houd ik ook goed alles op een rijtje.

Ah nee @esther wat verschrikkelijk dat de jouwe het ook heeft.. best veel paarden als je goed begint rond te kijken maar het wordt snel geminimaliseerd of genegeerd.. heb jij ook al gabapentine gebruikt? En wat is de redenering achter dat medicijn? Geloof dat ik dat nog al eens ergens gelezen had!

Had gisteren naar die dure osteo ook gemaild dat het me wat veel is met al de lopende rekeningen en dat ik ook alleen nog maar wil genezen i.p.v. symptoom bestrijding te doen als ik zo iets doe. Hij antwoordt nog dit:

Beste Kelly,

Het is geen symptoom bestrijding! Als je effect hebt na mijn behandeling, is het blijvend.
Sommige paarden reageren heel duidelijk op een osteopathische behandeling, andere weer minder. Het is onmogelijk om het slaagpercentage op voorhand te bepalen.
Ik kan je begrijpen i.v.m. het financiele.
Als het je teveel wordt, zijn er misschien nog andere oplossingen dan inslapen. Je mag mij hierover gerust bellen...


Zal hem maar even bellen volgende week denk ik. Gisteren weer tot 1 u snachts dingen zitten opzoeken en verschrikkelijk geslapen. Heb het er echt heel moeilijk mee de laatste dagen regelmatig gewoon in tranen uit gebarsten het is echt zooo oneerlijk.. je koopt geen paard om ze pijn te zien hebben en na een jaar in te laten slapen..


Je hebt helemaal gelijk, er zijn meer paarden die met headshaking en/of pijn rondlopen dan de meeste mensen denken.

Gababentine is een pijnstiller tegen zenuwpijn en epilepsie (bij mensen), paarden zouden ook zenuwpijn kunne hebben dus dat is de reden erachter. Ik heb nog geen nederlandse succesverhalen gehoord. Zelf heb ik het ook nog niet geprobeerd, maar kreeg het wel als optie om te proberen bij de universiteitskliniek Utrecht. Ik begreep dat het heel duur is dus heb er even mee gewacht.

Osteo zou ook best een (tijdelijke) oplossing kunnen zijn, het heeft Mario ook wel eens een tijdje geholpen evenals Cranio.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 14:03

Ik reageer straks of morgen weer even op al jullie berichten bedankt weer!!

Wou jullie nog even voorstellen aan gavi, callie haar maatje die ik nu ook mag rijden. Wel fijn beetje afleiding maar heel dubbel hoor. Voelde me er heel gek bij maar eens ik er op zat was het ook weer leuk. Ben alleen bang dat ik callie moet laten inslapen, dat het dan heel rot is om nog naar daar te gaan. Maar ja dat is nu nog niet aan de orde..

Afbeelding
Afbeelding

En nog sjaal etende callie <3
Afbeelding

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:55

Je hoeft echt geen schuldgevoel te hebben wanneer je op een ander paard rijdt. Callie komt niks te kort! Die zit heus niet te piekeren dat je even bij een ander paard bent.

Het is juist goed voor je om afleiding te hebben, want zo kan je weer mentaal tot rust komen voor het allemaal te veel wordt.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:15

Ik ben benieuwd of de gabapentine iets doet. Ik slik het zelf tegen de zenuwpijn, maar het werkt echt enorm in op je reactievermogen, zeker in de opbouwende fase. Ik zou dus zeker bij haar ook goed opletten met beweging geven enzo, dat ze zichzelf en of jou niet perongeluk bezeerd

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 15:17

SuperZodiaX schreef:
Ik ben benieuwd of de gabapentine iets doet. Ik slik het zelf tegen de zenuwpijn, maar het werkt echt enorm in op je reactievermogen, zeker in de opbouwende fase. Ik zou dus zeker bij haar ook goed opletten met beweging geven enzo, dat ze zichzelf en of jou niet perongeluk bezeerd


Ja daar waarschuwde ze me voor ja, dat ze er suf of duizelig van kon worden.. ben benieuwd of ik daar wat van ga merken want dat is ook niet wat je wil..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 17:55

poes schreef:
Ik ben dan brutaal en zou zoiets voorstellen. Vaak zijn mensen hier best meegaand in. Bvb als het werkt volle pot betalen of bij volledig klachtenboek zelfs 10% meer. Bij 0 werking enkel de verplaatsing en basis uurtarief. Dus niet alles of niets maar beetje kijken waar jullie je beide goed bij voelen.


Ja misschien dat ik het wel durf te vragen, ben vooral benieuwd met wat die bedoeld dat er mss nog andere opties zijn dan inslapen? Heel vaag hoor. Weet niet goed hoe er op moet reageren nu.


Raamzicht schreef:
Wat vraagt de osteo of heb ik daaroverheen gelezen?
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er niet van kan slapen. Wat een nare situatie zit je in. Ook lastig die betschillende doses voorschriften. Succes en sterkte met alles!

€220 voor 1 keer vraagt hij, dat is zo goed als m'n stalgeld er bovenop. Andere osteo vraagt hier maar €80 ofzo.


anjali schreef:
Kan dat schudden niet komen van hele kleine vliegjes?Hopenlijk geen domme gedachte van me. Maar ik had er vroeger een en die deed het daardoor wel ooit. Dan was hij niet te rijden en leek wel gek. Maar die deed het dus nooit op stal.


Nee jammer genoeg niet, callista is helemaal na gekeken en heeft een overprikkelde aangezichtszenuw. Sommige hebben het wel van pollen of vliegjes hoor, maar dan werkt een neusnetje vaak voldoende, bij ons helemaal geen verschil helaas.

@Estherbrink
Ja ik lees op bokt ook wel eens dat paarden met hun hoofd gooien en dan ben ik altijd al bang. Maar het is nog veel vaker gewoon in de sport wereld en dan slofje eraan en negeren. Hoorde eens van iemand die een ruitersport winkel had 'oh ik had ook zo ene, ik zette die gwn nooit buiten en reed die in de avond'. Ja oké dan danku voor het advies...

@Emilyslaluna, Nee klopt! Is ook niet echt schuldgevoel maar vooral beetje van gvd ik heb hier zo een knap lief paard staan en toch kan ik er niet op. Niet dat dat prioriteit is maar ja, liefst had dat toch gewoon gekunnen! Wel lief hoor, heb callie vandaag ook lekker wat hooi gegeven en dan nog buiten kunnen zetten zonder veel geschud dus ze vind het prima!

Heb daarstraks dus even gavi gereden, wel wennen hoor. Zo een ruime grote gangen, hij is 1,80 ofzo. Vlieg bijna uit het zadel :+ Achja dat went weer wel, rustig aan. Het stuur is er wel maar mijn benen zijn vrij kort dus kan niet goed kuithulpen geven. Heb nu gevraagd of ik evt een zweepje kan gebruiken want soms hebben we serieuze miscommunicatie haha.

Afbeelding

En callie schudde toen ik aankwam, dan wat hooi gegeven en na dat ik Gavi gereden had nog buiten kunnen zetten. Ze was nog niet buiten geweest omdat het heel wisselvallig was en stalbaas was er niet heel de tijd. Is gwn te risicovol met regen. Gelukkig kon ze nu nog lekker even buiten. Ze was echt rustig gelukkig, schudde amper / niet. Was wel een keer fijn om te zien nog eens. Had al zin om snel een zadel er op te gooien maar ja of ik haar daar een plezier mee doe.

Afbeelding

Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 02:24

Ga gewoon in gesprek met de osteo. Leg voor jezelf van te voren vast wat jij wil en wat je nog wil uitgeven per uitkomst. Wees vanaf daar eerlijk, geef aan dat je graag wil samenwerken maar bewaar je grenzen. Dat helpt!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 19:35

En we zijn weer €230 armer... even kuurtje gabapentine kopen pff.

Hopelijk werkt het, ze moet echt extreem veel pillen krijgen niet normaal.

Afbeelding

1 week 28 pillen per dag en dan 1 week 14 pillen per dag en daarna dan om de dag weer 14 pillen. Naja hopelijk werkt het we zouden snel resultaat moeten zien normaal. Ze is wel alweer 2 dagen redelijk rustig, had nu bijna liever gehad dat ze het wat erger had zodat ik zeker goed verschil kon zien..

Afbeelding

Ze is in de namiddag nog wel buiten geweest, hong vol modder toch terwijl ik haar vanmiddag even had gepoetst. Ben ik altijd blij om dan is ze toch lekker gaan rollen :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:53

Wat een pillen idd! Hopelijk helpt het.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:46

Ik ben echt heel erg benieuwd naar het effect van de gababentine. Tis inderdaad best wel prijzig, daarom heb in het nog niet gedaan. :/