Welke brok naast Fibra voor energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie__

Berichten: 372
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Damwâld

Welke brok naast Fibra voor energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 14:52

Hallo,

Jullie kunnen mij vast helpen!
Ik heb wen Friese merrie van 7 jaar die het goed doet op fibra premium voer. Ze kreeg ook een hele tijd vitamine e er bij gevoerd. Dit is een aantal weken gestopt maar wil hier toch weer mee beginnen. Ze heeft de laatste welen iets minder energie heb ik het idee. Moet te veel aan impuls werken, terwijl dat de weken er voor juist erg goed was.
Vandaar dat ik weer wil starten met de vitamine e, want heb het idee of heeft dit er ook mee te maken. Desondanks loopt ze sowieso wel vaak te ‘braafjes’ en denk ik dat het goed is om er iets extras bij te voeren. Ik kwam ook het granenmengsel van havens tegen, de Kentucky lite E. Zou dit wat zijn voor er naast? Of heeft iemand nog een ander idee?
Ze is al eens spierbevangen geweest, dus hier ook rekening mee houdende dat ik haar eigenlijk sober wil voeren, alleen hoog nodige.

Brand maar los :D

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: Welke brok naast Fibra voor energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:34

Ik voer naar volle tevredenheid HiPro frieschepaardenbrok.
Hij kreeg altijd ruim 3 kilo brokken maar sinds hij bij mijn schoonouders op stal staat krijgt hij maar meer een kilo daags. Hierdoor raakte hij zijn buikje kwijt en lijkt hij echt makkelijker te kunnen bewegen.
Wel miste hij wat looplust. Nu krijgt hij 2x daags een bodempje frieschebrok en dan schep aanvullen met gepunte haver.
Hij heeft nu echt veel meer looplust.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welke brok naast Fibra voor energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:53

Mijn IJslanders krijgen voor extra energie gemicroniseerd lijnzaad, dat geeft in verhouding tot de hoeveelheid die je ervan geeft meer energie dan zetmeel en is volgens mij ook geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid, maar dat moet je even nakijken.

Verder krijgen ze haver als snelle energiebron, zowel zwarte als de mix Kentucky Lite E.

Deze combinatie werkt uitstekend voor ons, paarden herstellen snel en zijn beduidend energieker zonder (te) heet te worden.

Nathalie__

Berichten: 372
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Damwâld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 14:53

Wijslander schreef:
Mijn IJslanders krijgen voor extra energie gemicroniseerd lijnzaad, dat geeft in verhouding tot de hoeveelheid die je ervan geeft meer energie dan zetmeel en is volgens mij ook geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid, maar dat moet je even nakijken.

Verder krijgen ze haver als snelle energiebron, zowel zwarte als de mix Kentucky Lite E.

Deze combinatie werkt uitstekend voor ons, paarden herstellen snel en zijn beduidend energieker zonder (te) heet te worden.


Jij voert dus zelf ook de Kentucky lite e? Ik denk dat ik dat eens ga proberen voor er naast.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Welke brok naast Fibra voor energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:54

Ikvoer ook naast de fibra Havens kentucky E lite, 2x een halve schep maar je kan ook met minder beginnen. Ik voer het bij een erg sensibele pre. Werkt super, geeft langzaam energie af en ze worden er niet heet van.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:43

Nathalie__ schreef:
Wijslander schreef:
Mijn IJslanders krijgen voor extra energie gemicroniseerd lijnzaad, dat geeft in verhouding tot de hoeveelheid die je ervan geeft meer energie dan zetmeel en is volgens mij ook geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid, maar dat moet je even nakijken.

Verder krijgen ze haver als snelle energiebron, zowel zwarte als de mix Kentucky Lite E.

Deze combinatie werkt uitstekend voor ons, paarden herstellen snel en zijn beduidend energieker zonder (te) heet te worden.


Jij voert dus zelf ook de Kentucky lite e? Ik denk dat ik dat eens ga proberen voor er naast.

Bedankt voor jullie antwoorden!



Klopt! En dan niet zo gek veel, na een uurtje bakwerk geef ik 250 gram (naast het basisvoer en de lijnzaad) en dat heeft al genoeg effect.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke brok naast Fibra voor energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:06

Hier ook lijnzaad en wat zwarte haver als hij te weinig energie heeft (plus dagelijks een vitaminebrokje van Marstall, wat muesli van Agrobs om te mengen en magnesium). Nu wordt die van mij al erg snel heet met enorme looplust van voer, dus dat gaat echt om handjes. Voordeel van zwarte haver vind ik dat er niet in ene een energiepiek is, maar dat de energie wat langzamer vrijkomt en duurzamer is. Dus geen bommetje, maar wel net wat actiever.