Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:08

Barbabientje schreef:
Ik meld me ook even.. Zit nog erg in dubio wat ik moet doen.
Inmiddels 3 verschillende bijrijders gehad.
1e heeft er 1x opgezeten en durfde toen niet meer :')
2e heeft er mogelijkerwijs 2x op gezeten en toen heb ik dr weggejaagd (dr kind stond achter pony waar ik al 10x iets van zei, werd getrapt en ik zei had ze maar moeten luisteren _O- werd niet gewaardeerd O:) )
3e betaalde steeds niet, maar ging wel om elk ding zeuren, dus toen was ik het zat ;j

Nu zit ik dus met het volgende dubio;
1. wel of niet betalen (financieel voor mij fijner, maar weet nog niet of ik er aan toe ben om weer iemand te laten rijden)
2. wel of niet rijden (merk dat ik het moeilijk vind om mn paard uit handen te geven)
3. ze verdient gewoon veel meer aandacht dan ik dr kan geven.

Wat zouden jullie doen? :')

Paard staat overigens in vol pension, enige wat moet gebeuren is af en toe eventjes de staleigenaar beetje helpen met mesten/binnen zetten ed (maar officieel dus niet, doen wij gewoon altijd om te helpen)


1. wel of niet betalen (financieel voor mij fijner, maar weet nog niet of ik er aan toe ben om weer iemand te laten rijden)
Als er niet gereden mag worden niet laten betalen
2. wel of niet rijden (merk dat ik het moeilijk vind om mn paard uit handen te geven)
Dat kan helaas niemand voor je invullen...
3. ze verdient gewoon veel meer aandacht dan ik dr kan geven.
Dan moet je op zoek naar een verzorgen. En zonder bijdrage en klusjes zal die er vast wel zijn, maar moet je wel geluk en geduld hebben :)

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:12

_Dreamer schreef:
1. wel of niet betalen (financieel voor mij fijner, maar weet nog niet of ik er aan toe ben om weer iemand te laten rijden)
Als er niet gereden mag worden niet laten betalen
2. wel of niet rijden (merk dat ik het moeilijk vind om mn paard uit handen te geven)
Dat kan helaas niemand voor je invullen...
3. ze verdient gewoon veel meer aandacht dan ik dr kan geven.
Dan moet je op zoek naar een verzorgen. En zonder bijdrage en klusjes zal die er vast wel zijn, maar moet je wel geluk en geduld hebben :)


Probleem is dus dat iedereen wil rijden en niet wil betalen _O-
Ik heb d'r nu bewust niet op internet staan, omdat ik zelf rustig rond aan het kijken ben.
Hopelijk loop ik dan tegen iemand aan :j

edit: ze heeft nu nog een veulen aan de voet, dus dat schrikt ook veel mensen af

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:34

Absolem schreef:
Moeten ze wel weten wie jou bijrijder is.en hoe willen ze hardmaken dat het je bijrijder was en niet jijzelf?

Tenzij jij alles bevestigd kan die verzekering helemaal niets hardmaken of er moet camera bewijs zijn. De moeder van mijn ex zat in de verzekerings wereld. En als het om schadeclaims ging waren ze vaak gewoon afhankelijk van de eerlijkheid van mensen. Tenzij er echt camera bewijs was. Iedereen had immers op dat paard kunnen zitten en kunnen zeggen dat een ander het had gedaan als er schade gemaakt was.en ja ik noem het maar schade. Want voor de wet zijn dieren gewoon dingen /voorwerpen.



Het gaat in dit geval om een verzekering die ook uitkeerd als er er wat gebeurt met bijrijder/zerzorger/opzichter/behandelaar door toedoen van paardlief. En niet voor schade aan andermans spullen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:47

Ik heb sinds kort een bijrijder. Een fijne vrouw zelf ouder als dat ik ben (ik 31 zei 36) kan leuk rijden. Lekker voorwaarts. Iets groter als ik maar niet veel. En stuk lichter dan ik.

Voor de rest ook zeer verantwoordlijk en zo lief voor hem.. als ze even wat minder tijd heeft. Gaat ze alsnog rondje erf lopen. (Terwijl meneer 24/7 buiten loopt ) even eten geven en poetsen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:00

Ik kom ook even onder mijn steen vandaan haha... Ik wil een goede ervaring met jullie delen..

Ik heb zelf een eigen pony gehad, maar heb deze een aantal weken geleden verkocht. Ook toen ik mn pony nog had reed ik een paard bij van iemand anders. De pony is inmiddels naar zijn nieuwe huis, maar dit paard rijd ik nog steeds. Ik hoef niks te betalen, alleen te zorgen.. Ik betaal natuurlijk uit mijzelf wel wat dingetjes (zoals zadelmaker voor mijn eigen zadel/dekens of voer wat op is/snoepjes etc). Dat vind ik niet erg, daarnaast heb ik veel spullen nog liggen van mijzelf. Ik ben heel blij met deze samenwerking. Ik stuur elke keer een verslag of filmpjes.. Ik mag in mijn handjes wrijven.. Veel andere hebben het niet zo goed als ik als bijrijder..

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:16

Dat klinkt als een ideale plek

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:18

Ik heb niks tegen rijden. Mits het veilig gebeurd en het welzijn van mijn pony's niet in het gedrang komt.
Helaas is welzijn en veiligheid vaak niet het geval.
Dus kunnen ze eerst alleen maar verzorgen. Totdat ze beter kunnen omgaan met de dieren en zichzelf ontwikkelen tot bekwaam rijdgedrag.
Mijn dieren moeten het zelfde blijven of beter worden. Zodra ze er slechter van worden, is rijden/trainen een no-go.
Ik hou ze graag makkelijk te rijden en los in het lijf.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:20

Daar ben ik weer :x de verzorgster die ik nu heb heeft even een (vermoedelijk) tijdelijke stop. Helaas kost het mij namelijk mij tijd dan ik er aan heb. Ik merk aan me paardje dat ze het heel moeilijk vind om haar te begrijpen. Uit frustratie gaat ze gekke/lompe dingen doen, wat weer kan resulteren in gevaarlijke situaties. Ik zit nu onwijs in een dubio, of om straks midio februari met haar verder te gaan (dan heb ik ietsje meer tijd). Of toch iemand te zoeken die gewoon meer ervaring heeft. Het is mij nu namelijk niet helemaal duidelijk of de klik er gewoon niet is, of dat het echt alleen komt door miscommunicatie. Op dit moment kan ze niet meer dan ff poetsen (in stal) omdat ze buiten stal alleen maar hangt in de touwen en haar over loopt. Dit doet ze bij mij dus nooi :(

Hier in de omgeving zijn gewoon zoveel bijrijdpaarden die worden aangeboden. Bij mij op stal zelfs eentje waar je al wel kan rijden, dat maakt een eventuele zoektocht echt zo moeilijk :? Ik ben heel erg benieuwd wag jullie doen in zulke situaties of dit al is eerder hebben gehad

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:27

Ik zou er eerlijk gezegd mee stoppen, maar wel met de vraag hoe lang is ze al jou bijrijder?

Ik wil, zeker in het begin, met alle liefde tijd vrij maken om te helpen en vind dat ook meer dan normaal! Maar geen weken, daar heb ik de tijd inderdaad niet voor en dan zou ik toch ook op zoek gaan naar iemand die iets handiger is...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:50

Er gaat vaak meer tijd in zitten dan het oplevert. Zeker in het begin. Als je het niet ziet zitten, beste om ermee te stoppen.
Sommigen hebben het gewoon niet in zich.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:52

Zou er ook aan liggen hoe ze dingen oppakt lijkt me. Als jij iets uitlegt en ze doet dat niet houdt het ver op. Als het steeds een stuk beter gaat kan het wel wat worden.

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:46

Klinkt echt als geen match kmbn. Dit kost je zoveel energie dat je achteraf denkt dat dit verspilde moeite was, als je het toch moet stopzetten. Dat het zo moeilijk is iemand te vinden is geen reden: dit kost je meer dan het oplevert. En als je niet naar je eigen luistert, luister dan naar je paard, die geeft het blijkbaar ook aan ;)

Gister is er een meisje geweest met haar moeder die ik van haar 5e ‘ken’. Eigelijk alleen van verhalen, zo heb ik haar moeder een manege aangeraden waar dochter inmiddels 5 jaar rijdt. Nu kwam ik haar weer tegen en leek het ons superleuk eens af te spreken bij mijn pony!

Dat was dus gister, en het was echt heel gezellig! Meisje mocht rijden, dat ws stoch wel anders dan de manege. Maar na wat tips ging het best goed. Uitstappen in het bos vond ze ook helemaal geweldig: dat soort dingen doen ze natuurlijk niet op de manege.

Dus aangegeven dat we best vaker kunnen afspreken, ben heel benieuwd! Meisje zit wel in de tweede dus geen idee of dit wekelijks gaat gebeuren of zo heel af en toe.

Maar zou zo fijn zijn als ik hier een verzorgmeisje aan over houdt :j

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:14

Hier nu twee potentiële bijrijders gevonden en zal er toch één moeten kiezen. Zou ze het liefst beiden een kans geven, maar ik heb maar 1 paard voor ze en ik wil zelf ook nog rijden :+

Meisje 1:
- 12 jaar
- 1m61 ongeveer
- Moeder rijdt ook wel eens paard, heeft zelf een pony gehad, dus paardenkennis aanwezig
- Ik had een goede klik met moeder, hadden hetzelfde beeld van paarden houden etc
- Meisje reed erg netjes voor haar leeftijd! Komt een stuk ouder en wijzer over
- Ze kon goed overweg met de pony, nette zit en stille hand, pony liep ook prima onder haar
- Moeder kan erbij zijn als ze naar stal gaan

Meisje 2:
- 14 jaar
- 1m65 denk ik
- Ouders hebben geen verstand of kennis van paarden
- Meisje komt rechtstreeks van de manege
- Reed ook heel netjes, hele stille hand, vriendelijke ruiter
- Kon ook goed overweg met de pony, reed hem ook heel netjes en ontspannen
- Woont op fietsafstand van de stal

Moeilijke keuze dit! Beide meiden zijn enorm enthousiast en de ouders ook. Beiden willen graag beter leren rijden, lessen vinden ze hartstikke leuk. Wat kies je in zo'n geval? Betreffende pony is trouwens 1.46m en nog weinig gespierd, is nog aan het uitzwaren.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:30

Ik kom hier als stille meelezer zomaar binnenvallen :) ik lees mee omdat ik zelf een bijrijdpaard zoek en hier de andere kant van de zoektocht meemaak ;)

Wat fijn dat je twee potentiële bijrijders hebt gevonden Ghostattack! Lijkt me lastig kiezen inderdaad. Ik zou echt gaan voor je gevoel bij beide meiden in zo'n situatie, het contact is naar mijn mening wel een van de belangrijkste dingen. Maar het lijkt me ook wel een fijn idee als een moeder (met kennis van zaken) erbij is.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 08:34

Als eigenaar zou ik kiezen voor de bovenste bijrijdster. Vooral omdat ze meer ervaring hebben en de moeder aanwezig kan zijn. Dat is ook fijn als het gaat over een minderjarige ruiter.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:28

Als het verder een gelijk gevoel geeft, zou ik ook voor de moeder van 12 gaan. Maar wel met de afspraak dat ze er bij moet zijn ook wanneer ze denkt dat haar dochter het wel (even) alleen kan.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:24

Ik zou nummer 2 kiezen

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:30

Ik vind groen op groen persoonlijk geen goed idee. Zulke jonge meisjes op een pony die nog zoveel moet leren? Nee, dan zou ik liever een verzorgster zoeken ipv een bijrijdster.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:14

DatBenIkNou schreef:
Ik vind groen op groen persoonlijk geen goed idee. Zulke jonge meisjes op een pony die nog zoveel moet leren? Nee, dan zou ik liever een verzorgster zoeken ipv een bijrijdster.



Het kan ook juist een schitterende kans zijn met de juiste begeleiding om de twee naar elkaar te laten groeien.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:34

Gostattack heeft zelf zover ik weet sportambities. Om dan zo'n pony van 5 jaar zonder enige dressuurbasis op te leiden, daar komt best veel voor kijken, zelfs voor meer ervaren ruiters? Maar goed, dat ik het zelf niet zou zien zitten, betekent natuurlijk niet dat dat voor iedereen zo is.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:36

Sportambities klinkt zo enthousiast, laten we het houden op "ik wil er een allround pony van maken" :P Beestje heeft totaal geen sportlony uitstraling, laat staan dat het een bewegingswonder is haha. Het is meer een lol met je knol pony met een gouden karakte, dus daar maak ik me geen zorgen over :) Bijrijder gaat ook goede begeleiding krijgen.

Gaat om dit monster :))
Afbeelding

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:53

Prachtige pony <3

Ik zou optie 1 kiezen op basis van wat je schrijft.
Moeder erbij is toch wel handig op deze leeftijd.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:23

Ik zou ook eerder voor meisje 1 gaan, op voorwaarde dat haar moeder er steeds bij is. Een ouder met paardenkennis is wel zo handig. Meisje 2 zou het dan alleen doen als ik het goed begrijp? Zou ik op die leeftijd en zonder andere dan manège-ervaring ook niet zo meteen zien zitten (maar ik ben wel een moeilijk en veel te ongerust mens, haha).

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 09:56

Ghostattack schreef:
Sportambities klinkt zo enthousiast, laten we het houden op "ik wil er een allround pony van maken" :P Beestje heeft totaal geen sportlony uitstraling, laat staan dat het een bewegingswonder is haha. Het is meer een lol met je knol pony met een gouden karakte, dus daar maak ik me geen zorgen over :) Bijrijder gaat ook goede begeleiding krijgen.



Ik ging daar vanuit omdat je ergens schreef dat je Finn erbij had gekocht vanwege je wedstrijdambities.

Maar ik zou voor meisje één gaan in jouw geval dan. Fijn als er een volwassen en meer ervaren persoon bij is.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:11

Zou ook voor 1 gaan als beiden niet kan ghostattack. Maar je kunt ook met ze in gesprek gaan of ze bijv ok zijn met 1 dag niet rijden en de andere wel, zodat er voor jezelf iets over blijft. Ook afhankelijk natuurlijk van voor hoeveel dagen je iemand zoekt.
Ik heb dat destijds gedaan toen ik niet kon kiezen (beiden 20+ meiden) en achteraf heel blij met die keuze. In vakanties konden zij samen de zorg opvangen en daarbij is eentje na aantal maanden gestopt, omdat het toch te druk was voor haaf. De andere is er nu na 3 jaar nog steeds.

Ook voor de schimmel weer fijn iemand erbij gevonden, 17 en ook eigen paardje gehad en mama met paardenkennis.
Ernaast een meisje van 16, qua rijden ging dat best oké maar qua omgang juist nog niet dus daar mee afgesproken voorlopig 1x per week samen met mij en gaan lessen.