Quasimodo, kan dat nog wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:14

Wie heeft het over moslims?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:38

Tieneke schreef:
Fijn voor jou dat jij dat nog niemand hebt horen zeggen.

Goed argument.

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:43

Het was niet bedoeld als argument. Maar als je het echt wilt: is zeggen dat jij nu eenmaal iets nog niet hebt gehoord, dat wel?

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:45

NikkiDeKerf schreef:
Mars schreef:

Dit. Je gekwetst voelen is een keuze.


Misschien moeten we eens af van het idee dat het normaal is om mensen te blijven kwetsen terwijl je wéét dat iets wat je doet/zegt mensen kwetst. Want dat is ook een bewuste keuze, dan, en eentje waar ik zelf veel minder respect en begrip voor kan opbrengen.


Dat zijn twee verschillende dingen. Iemand bewust en moedwillig kwetsen is nooit okee, lijkt me vanzelfsprekend. Waar ik op doel is de trend van nu om werkelijk in elke zin iets te zoeken waar men eventueel gekwetst over zou kunnen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:47

Tieneke schreef:
Het was niet bedoeld als argument. Maar als je het echt wilt: is zeggen dat jij nu eenmaal iets nog niet hebt gehoord, dat wel?

Lees jij wel het hele bericht dat geplaatst wordt? Want daar staat veel meer en ook een nette uitleg waar gewoon op gereageerd kan worden.

Of heb je geen argumenten meer, wil je geen gelijk geven en los je t op met een one-liner dat geen argument is (eigen woorden)? Want dan heeft discussieren geen zin meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:48

Mars schreef:
NikkiDeKerf schreef:


Misschien moeten we eens af van het idee dat het normaal is om mensen te blijven kwetsen terwijl je wéét dat iets wat je doet/zegt mensen kwetst. Want dat is ook een bewuste keuze, dan, en eentje waar ik zelf veel minder respect en begrip voor kan opbrengen.


Dat zijn twee verschillende dingen. Iemand bewust en moedwillig kwetsen is nooit okee, lijkt me vanzelfsprekend. Waar ik op doel is de trend van nu om werkelijk in elke zin iets te zoeken waar men eventueel gekwetst over zou kunnen zijn.

Ik vraag me dan af of dat echt gebeurt. Op internet ja, maar in het dagelijks leven... Ik kan het me niet voorstellen.

En volgens mij gaat het in deze discussie steeds over bewust kwetsen.

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:51

Ik heb mijn conclusie gegeven, waar shadow om vroeg. Vervolgens gaat zij er nog op door en gaan we weer in een cirkeltje. Dat jij dat niet zo leuk vindt, is jammer voor jou, maar heeft niks te maken met geen gelijk willen geven. Ik geef geen gelijk als ik het er niet mee eens ben. We hoeven het ook niet eens te geraken, gaat ook niet gebeuren. Een verschil in mening mag, dacht ik.

Waar die grens ligt en wie die grens mag bepalen, die vraag wordt ook niet beantwoord, maar is al verschillende keren gesteld.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:20

Dit is een machtig interessante discussie, en het is begrijpelijk dat in zo'n verhitte discussie de emoties ook wat verhit raken.

Ik zie her en der oneliners, en dat er op de man gespeeld wordt, maar niet op de bal.

Zouden jullie daarop kunnen letten alsjeblieft?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:52

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Echt, hoezeer je ook zult zoeken naar argumenten om het recht te praten, een kerstborrel op de zaak die ineens winterborrel heet, heet dat niet omdat men (werknemers, klanten, opdrachtgevers) anders spontaan vergeet in welk jaargetijde die borrel valt, en ook niet omdat bijna niemand onder de (autochtone) bevolking nog kerst zou vieren.


Maar de grap is: je kunt nog steeds kerst vieren, of een werkgever nou wel of niet een borrel organiseert, laat staan hoe ze die noemen. <|-

En als we het over naamgeving hebben bij werkgevers, dan hoef je Japke-d er maar op open te slaan wat voor onzin ze daar allemaal bedenken. "Winterborrel" is ongeveer het minst spannendst. Voor je het weet maken ze er een Agile Networking Event of een Customer Polar Expedition Journey van ofzo.

Maar nogmaals: namen veranderen. Een veranderde naam pakt jou niets af. En als je het idee hebt dat het zo zou moeten zijn dat je geen rekening houdt met mensen zonder christelijke achtergrond, dan moet je je misschien iets beter in de geschiedenis van Nederland verdiepen.


En wat nou als ik mij als kerst vierend persoon gekwetst voel omdat het geen kerstborrel meer genoemd word?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:21

Volgens mij is het heel simpel. Als jij je ergert aan het feit dat het geen kerstborrel meer genoemd wordt, dan kan je gewoon met je voeten stemmen en er niet naartoe gaan. Als een nieuwe naam geld kost ipv oplevert, dan wordt het heel gauw teruggedraaid. De achterliggende reden is namelijk in dit soort gevallen een commerciële.
En even een kleine hint, er leven in Nederland ca. 5% moslims. Hoe groot denken jullie dat de kans is dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen. Hou toch eens op met de angst voor islamisering. Moslims zijn een kleine minderheid in Nederland en dat zijn ze in 2050 nog steeds.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:32

Karl66 schreef:
En even een kleine hint, er leven in Nederland ca. 5% moslims. Hoe groot denken jullie dat de kans is dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen. Hou toch eens op met de angst voor islamisering. Moslims zijn een kleine minderheid in Nederland en dat zijn ze in 2050 nog steeds.

Hoeveel procent denk je dat er de kleur hebben van de traditionele zwarte piet? Dat zijn er waarschijnlijk nog veel minder dan 5%, maar denk je dat die netjes hun mond hebben gehouden en het in stilte langs zich heen hebben laten gaan? Dat is niet wat ik de laatste jaren heb gemerkt in ieder geval.

Ik heb het nergens over angst dat minderheidsgroepen de boel op korte termijn over gaan nemen. Wel over het veel grotere fenomeen dat een grotere groep, om maar geen enkele randgroep voor het hoofd te stoten, zelf alvast (semi)vrijwillig een stap terug doet. Dat heeft waarschijnlijk veel eerder op een grotere schaal effect dan dat de directe getalsmatige invloed van de betreffende minderheidsgroep zou hebben.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:37

Shaggy09 schreef:
En wat nou als ik mij als kerst vierend persoon gekwetst voel omdat het geen kerstborrel meer genoemd word?


Ik snap werkelijk niet hoe dat ook maar enigszins in verhouding staat tot termen die discriminerend en ontmenselijkend zijn.
Plus dat ik het met Karl eens ben, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen.
oomens schreef:
Wel over het veel grotere fenomeen dat een grotere groep, om maar geen enkele randgroep voor het hoofd te stoten, zelf alvast (semi)vrijwillig een stap terug doet.



Dat heet voortschrijdend inzicht, en lijkt me een heel goed ding. En het heeft geen enkele invloed op jouw kwaliteit van leven, maar maakt de kwaliteit van leven voor die randgroepen wel een stuk beter. Win -win wat mij betreft.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:48

Karl66 schreef:
Volgens mij is het heel simpel. Als jij je ergert aan het feit dat het geen kerstborrel meer genoemd wordt, dan kan je gewoon met je voeten stemmen en er niet naartoe gaan. Als een nieuwe naam geld kost ipv oplevert, dan wordt het heel gauw teruggedraaid. De achterliggende reden is namelijk in dit soort gevallen een commerciële.
En even een kleine hint, er leven in Nederland ca. 5% moslims. Hoe groot denken jullie dat de kans is dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen. Hou toch eens op met de angst voor islamisering. Moslims zijn een kleine minderheid in Nederland en dat zijn ze in 2050 nog steeds.


In 2013 vondt 89% van 38 000 Nederlanders dat Zwarte Piet niet moest veranderen. Toch is er gehoor gegeven aan een kleine groep. De kans is dus redelijk groot. Trouwens, hoezo gaat het hier nu ineens over moslims?

TS: fijn dat je kritisch kijkt naar het verleden en hoe boodschappen worden uitgedragen in deze tijd. Wat zou er volgend jou moeten veranderen aan de film om hem wel te laten passen in ‘de moderne denkwijze’?

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:17

Sinds wanneer idd gaat het over moslims en islamisering?

Maar als je het er toch per sé over wilt hebben: natuurlijk is er hier angst voor islamisering, wij hebben aanslagen gehad, om de haverklap worden er in Brussel auto's afgebrand, winkels geplunderd. En de persoonlijke ervaringen zal ik je besparen. Je moet in België echt je kop in het zand steken als je wilt ontkennen dat er een probleem is. En is dat de schuld van elke moslim, neen, natuurlijk "zitten er ook goeie bij", maar de angst en boosheid groeit en wordt niet voldoende gehoord. Het is vast de schuld van Disney die een Arabier als een dief heeft afgeschilderd, genaamd Aladdin, waardoor de betreffende groep "jongeren" zich onbegrepen voelen en minder kansen krijgen... Maar goed, Karl, remember een ander topic van laatst, jij hebt ongetwijfeld meer voeling met Vlaanderen/België dan ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:35

Ik werk tussen de moslims. Al vaker afgeschilderd als NVA aanhanger, Vlaams Belang slet. Op 8 maand zwangerschap moest ik met zware gasflessen tillen want hun staan boven mij. Natuurlijk zijn dit de extremen en zitten er goede bij. Maar ze zijn echt geen haar beter als ons. Toch moeten wij ons aanpassen. Dan gaat er iets grondig fout in mijn ogen. Ik ben en blijf van mening dat ze zich aan te passen hebben aan ons en anders maar weer kunnen vertrekken. Net zoals die zwarten over zwarte piet. Kerstmarkten die winterfeesten worden etc. Maar nee, wij passen ons aan aan hun en Mevrouw De Block laat ze lekker verder binnen komen... In mijn oude woonplaats werd een nieuwe sociale wijk gebouwd. 80% was voorbehouden aan vreemden. Eigen volk kan weer stikken.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:38

Sloopt Quasimodo die kerk op het eind van de film ook niet gedeeltelijk omdat ie stiekem een moslim is en de kerk symbool staat voor de blanke en christelijke overheersing? :+

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:40

Avalanche81 schreef:
Shaggy09 schreef:
En wat nou als ik mij als kerst vierend persoon gekwetst voel omdat het geen kerstborrel meer genoemd word?


Ik snap werkelijk niet hoe dat ook maar enigszins in verhouding staat tot termen die discriminerend en ontmenselijkend zijn.
Plus dat ik het met Karl eens ben, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen.


Ik had het meer over het gehele ´rekening houden met´
Ik vind het maar apart dat er wel gehoor gegeven zou worden aan diegenen die het niet willen dan aan diegenen die het wel willen.

Nu heb je termen die echter nogal racistisch of wat passief agressief over kunnen komen en waarbij ik dus met mijn gezonde verstand snap dat het gewoon niet leuk is om dat soort dingen te zeggen. Maar daar heb ik het dan ook niet over.

Apart dat het nu ineens over moslims gaat.
Volgensmij heeft tot hiervoor niemand de islamisering in de mond genomen.

Anoniem

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:43

Het is allemaal 1 pot nat. Een andere huidskleur/gehandicapt persoon/etc piept en wij kunnen springen en ons aanpassen. Ik ben niet racistis en wil iedereen helpen maar Kerst is Kerst, zwarte piet is zwarte piet en een disneyfilm is een disneyfilm. Straks krijgen wij nog klachten van aliens omdat ze er te lelijk uitzien in onze films.

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:44

Shaggy09 schreef:
Apart dat het nu ineens over moslims gaat.
Volgensmij heeft tot hiervoor niemand de islamisering in de mond genomen.


Klopt.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:03

oomens schreef:
Karl66 schreef:
En even een kleine hint, er leven in Nederland ca. 5% moslims. Hoe groot denken jullie dat de kans is dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen. Hou toch eens op met de angst voor islamisering. Moslims zijn een kleine minderheid in Nederland en dat zijn ze in 2050 nog steeds.

Hoeveel procent denk je dat er de kleur hebben van de traditionele zwarte piet? Dat zijn er waarschijnlijk nog veel minder dan 5%, maar denk je dat die netjes hun mond hebben gehouden en het in stilte langs zich heen hebben laten gaan? Dat is niet wat ik de laatste jaren heb gemerkt in ieder geval.

Ik heb het nergens over angst dat minderheidsgroepen de boel op korte termijn over gaan nemen. Wel over het veel grotere fenomeen dat een grotere groep, om maar geen enkele randgroep voor het hoofd te stoten, zelf alvast (semi)vrijwillig een stap terug doet. Dat heeft waarschijnlijk veel eerder op een grotere schaal effect dan dat de directe getalsmatige invloed van de betreffende minderheidsgroep zou hebben.


Dat lijkt vooral zo doordat de grachtengordel een extreem grote invloed heeft op hoe onderwerpen op tv worden behandeld. Daardoor lijkt het op heel Nederland er mee bezig is, terwijl in de rest van Nederland men gewoon op oude voet doorgaat.
En natuurlijk veranderen tradities, dat doen ze al sinds het begin van de mensheid en dat blijven ze doen tot het einde van de mensheid. En gelukkig maar, anders zouden we tot het einde der tijden vastzitten aan levensgevaarlijke brandstapels in Scheveningen.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 04:59

Shaggy: dank je :) we zijn het iig voor een deel eens :) en voor degenen die niet willen, daar heb ook het niet eens zozeer over, al vind ik die groep wel echt frustrerend soms. Anderzijds heb je overal leuke en minder leuke mensen.

Maar juist die termen had ik het wel over. Dus we snappen elkaar denk ik, en volgens mij zijn we het daarover gewoon eens :)

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:44

DeMolenhoek schreef:
Ik werk tussen de moslims. Al vaker afgeschilderd als NVA aanhanger, Vlaams Belang slet. Op 8 maand zwangerschap moest ik met zware gasflessen tillen want hun staan boven mij. Natuurlijk zijn dit de extremen en zitten er goede bij.



Een hoogzwangere vrouw laten sjouwen met zware gasflessen is gewoon zwaar onbeschoft.

Anoniem

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:46

Klopt. Maar als je daar wat van zegt veranderd er niets. Als hun piepen over Kerst etc dan veranderd er wel iets. Dat gaat er bij mij niet in.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:51

Avalanche81 schreef:
Shaggy: dank je :) we zijn het iig voor een deel eens :) en voor degenen die niet willen, daar heb ook het niet eens zozeer over, al vind ik die groep wel echt frustrerend soms. Anderzijds heb je overal leuke en minder leuke mensen.

Maar juist die termen had ik het wel over. Dus we snappen elkaar denk ik, en volgens mij zijn we het daarover gewoon eens :)


En ik vind de groep die wel iets willen juist weer heel frustrerend soms.
Omdat ik mij soms afvraag wat nog wel van 'ons' blijft. (Ja, klinkt heel PVV achtig als je het zo zegt maar zo voelt het soms wel)

Maar vooral: waar ligt de grens?

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:41

Hoeveel tijd heb je teveel als je een rascisme-discussie wilt starten over een tekenfilm-figuur?! |o