Quasimodo, kan dat nog wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:56

Maar stel hij was neergezet als de held en iedereen vond hem super lief en hij had een fantastisch einde, dan had hij toch nog steeds een bochel? Denk jij dat mensen het als die film op die manier was gemaakt het niet als scheldwoord zouden gebruiken? (ook nog nooit gehoord trouwens)

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:59

Inujojo schreef:
Waar halen jullie het in godsnaam vandaan dat de Hunchback geen happy ending heeft? Het boek niet, dat kan inderdaad weinig tragischer eindigen dan het doet, maar de Disney film heeft een prachtig einde. Quasimodo wordt geaccepteerd door de inwoners van Parijs en hij weet zijn door Frollo opgelegde afsluiting van het leven achter zich te laten en zijn plek in het leven in te nemen. Daar heeft hij geen vrouw voor nodig, dat kan hij helemaal zelf. Heck, ik wou dat de helft van de Disney-vrouwen een soortgelijke character-arc zouden hebben gekregen; je hebt geen relatie nodig om je uit je persoonlijke hel te krijgen, die kracht heb je zelf.

Hugo's originele boek is veel wranger en veel donkerder, maar daarin is ook Quasimodo het enige licht. Esmeralda en Phoebus zijn geen fijne karakters in het boek, maar oppervlakkige horken.

Ik kan me heel veel (vooral oude) literatuur bedenken waarin lelijkheid gelijk staat aan slechtheid, maar Quasimodo uit Notre-Dame de Paris is daar absoluut geen voorbeeld van. Als er mensen zijn die met Quasimodo schelden dan hebben zij volgens mij die film niet helemaal goed begrepen :').


Dit. Meestal ondergaat het minder aantrekkelijke(vrouwelijke) personage ook nog eerst een makeover om haar knap te maken en al haar problemen zijn opgelost en haar crush ziet haar opeen wel staan :')

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:59

Secretly schreef:
Ik lees de Topic titel, moest gelijk aan mij zelf denken. En jah ik gebruik Quasimodo als vergelijking materiaal naar mij zelf toe, in positieve zin. Daar valt ook zelf-spot onder.... Ik heb er totaal geen moeite mee. Maar ik snap je schter-liggende gedachte van t Topic.


Heb jij dan toevallig een rugafwijking? Zo ja, ben je als kind er mee gepest, dat ze je uitscholden voor quasimodo?
Als kind zijnde kan ik me namelijk dan niet voorstellen dat je er dan geen moeite mee hebt. Als volwassene heb je het waarschijnlijk geaccepteerd en het gebruiken als zelfspot is eigenlijk ook een vorm van jezelf beschermen, denk ik.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:01

muntdrop schreef:
Dit. Meestal ondergaat het minder aantrekkelijke(vrouwelijke) personage ook nog eerst een makeover om haar knap te maken en al haar problemen zijn opgelost en haar crush ziet haar opeen wel staan

Dat is een beroerde boodschap :')

Dat terwijl de crush ofwel heel gewoontjes is, of lelijk :')

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:03

Ik heb flaporen, maar voor zover ik herinner ben ik nog nooit voor Dombo uitgescholden.

Het is ook maar net wat je zelf aantrekt denk ik.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:03

Faline schreef:
Tegenwoordig wordt er inderdaad op elke slak zout gelegd, vandaar ook dat ik me ineens afvroeg of dit eigenlijk geen issue zou moeten zijn.

Complete bevolkingsgroepen mogen we niet meer beledigen, maar mensen die een ziekte of misvorming hebben wel? Dat is toch raar?


Misschien toch nog een keer de film kijken?
Blijkbaar liep Victor Hugo zijn tijd ver vooruit wat betreft het zouten van slakken ;)

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:04

Om een antwoord te geven op de titel van dit topic: ja, dit kan nog wel.

De boodschap van het verhaal is net dat je iedereen moet accepteren hoe die is en mensen beter beoordeelt op daden en niet op uiterlijk of stand.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:08

Ts hoe oud ben je?

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:10

Mensen, waar gaan we heen... als we zelfs al daarover gaan discussiëren.
Sneeuwwitje en haar 7 dwergen.. totaal niet realistisch. Welke vrouw heeft er nou 7 mannen die ook nog eens allemaal een baan hebben...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:11

Disney is vaak toonbeeld van politiek incorrect. Allemaal witte prinsessen en prinsen en dat jaren lang. Pocahontas die een heel fout beeld van de kolonisatie neerzet. Eindeloos veel prinsessen wiens grote droom het is om met de prins te trouwen. Er is heel veel dat eigenlijk niet meer ‘kan’. Sommige studio’s gebruiken ook disclaimers om aan te duiden dat ze ergens niet meer achterstaan maar dat ze het verleden ook niet in de doofpot willen steken. Dat vind ik wel een correcte manier.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:12

xIrlijn schreef:
Ik vind Quasimodo (net als Dombo, al is dat een olifant :+ ) juist een film waarin wordt getoond dat men geneigd is te spotten met mensen die afwijken, terwijl dit duidelijk de ‘goede’ mensen zijn. Ik haal er zelf dan ook helemaal geen racistische boodschap uit, maar juist de les dat we minder snel zouden moeten veroordelen.

Ik begrijp mede om die rede niet waarom deze film niet meer zou kunnen? Dit lijkt me juist een boodschap die nog altijd geldt :)


Precies dit inderdaad.
EN in deel 2 krijgt hij wel een vriendinnetje, dus als dat kennelijk gelijk staat aan het hebben van een happy end, dan krijgt hij die dus ook.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 23:13

Inujojo schreef:
Ik kan me heel veel (vooral oude) literatuur bedenken waarin lelijkheid gelijk staat aan slechtheid, maar Quasimodo uit Notre-Dame de Paris is daar absoluut geen voorbeeld van. Als er mensen zijn die met Quasimodo schelden dan hebben zij volgens mij die film niet helemaal goed begrepen :').


Hier ben ik het helemaal mee eens.

Het verhaal probeert inderdaad de ongelijkheid aan de kaak te stellen en quasimodo wordt qua karakter juist heel goed neergezet.

Het zijn inderdaad de mensen die dat niet helemaal begrijpen, voor wie het uiterlijk van quasimodo juist het 'voer' is om er op een negatieve manier mee aan de haal te gaan.
Linksom of rechtsom, als je een dergelijke afwijking hebt, ook in deze tijd nog, sta je toch sociaal gezien op een wat mindere plek.


Maar is het verhaal met zwarte piet niet precies hetzelfde?
Zoals wij (ik) hem ken is heel positief, kindervriend met allemaal cadeautjes!
En toch wordt het door een hele groep mensen ervaren als racisme..
Laatst bijgewerkt door Faline op 02-01-19 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:13

poes schreef:
Disney is vaak toonbeeld van politiek incorrect. Allemaal witte prinsessen en prinsen en dat jaren lang. Pocahontas die een heel fout beeld van de kolonisatie neerzet. Eindeloos veel prinsessen wiens grote droom het is om met de prins te trouwen. Er is heel veel dat eigenlijk niet meer ‘kan’. Sommige studio’s gebruiken ook disclaimers om aan te duiden dat ze ergens niet meer achterstaan maar dat ze het verleden ook niet in de doofpot willen steken. Dat vind ik wel een correcte manier.

En de prinessen hebben allemaal anorexia, gezien de tailles :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:14

Heeft ook lang geduurd voor ik de hetze rond zwarte Piet snapte. Nu snap ik dat punt juist wel.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:15

purny schreef:
poes schreef:
Disney is vaak toonbeeld van politiek incorrect. Allemaal witte prinsessen en prinsen en dat jaren lang. Pocahontas die een heel fout beeld van de kolonisatie neerzet. Eindeloos veel prinsessen wiens grote droom het is om met de prins te trouwen. Er is heel veel dat eigenlijk niet meer ‘kan’. Sommige studio’s gebruiken ook disclaimers om aan te duiden dat ze ergens niet meer achterstaan maar dat ze het verleden ook niet in de doofpot willen steken. Dat vind ik wel een correcte manier.

En de prinessen hebben allemaal anorexia, gezien de tailles :+


Dat. In China zijn die prinsessen lang niet zo populair en zie je veel andere figuurtjes primeren. Ik denk dat die gendersteeotypes bij Disney wel echt het ergst zijn.

Supervixen

Berichten: 12849
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:17

Quasimodo bekt ook gewoon niet zo lekker als scheldwoord :')

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:17

Herinner me opeens iets: ik kwam in de derde klas op een nieuwe lagere school (groep 5, voor de jongeren) Een paar kinderen werden meteen vrienden, dat beviel de oude garde op die school niet. Toen ben ik een paar maanden uitgescholden voor waterhoofd. Capmaat 52,geloof ik.....

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:17

Onali schreef:
Ik heb flaporen, maar voor zover ik herinner ben ik nog nooit voor Dombo uitgescholden.

Het is ook maar net wat je zelf aantrekt denk ik.

Nou, dat denk ik niet. Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger en onzekerder dan anderen, en dus zijn er dan bepaalde mensen die het leuk vinden om zo iemand nog even extra onzeker te maken.
Kun je wel zeggen: trek het je niet aan, maar dat werkt zo niet.


poes schreef:
Disney is vaak toonbeeld van politiek incorrect. Allemaal witte prinsessen en prinsen en dat jaren lang. Pocahontas die een heel fout beeld van de kolonisatie neerzet. Eindeloos veel prinsessen wiens grote droom het is om met de prins te trouwen. Er is heel veel dat eigenlijk niet meer ‘kan’. Sommige studio’s gebruiken ook disclaimers om aan te duiden dat ze ergens niet meer achterstaan maar dat ze het verleden ook niet in de doofpot willen steken. Dat vind ik wel een correcte manier.


Voila. Hier ben ik het volkomen mee eens.


Faline schreef:
Maar is het verhaal met zwarte piet niet precies hetzelfde?
Zoals wij (ik) hem ken is heel positief, kindervriend met allemaal cadeautjes!
En toch wordt het door een hele groep mensen ervaren als racisme..

En dat snap ik best. En dan kun je dat belachelijk vinden, maar ook je realiseren dat sommige dingen niet meer van deze tijd zijn en er een feest van maken wat voor iedereen leuk is :)

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 23:21

Faline schreef:
Maar is het verhaal met zwarte piet niet precies hetzelfde?
Zoals wij (ik) hem ken is heel positief, kindervriend met allemaal cadeautjes!
En toch wordt het door een hele groep mensen ervaren als racisme..


Avalanche81 schreef:
En dat snap ik best. En dan kun je dat belachelijk vinden, maar ook je realiseren dat sommige dingen niet meer van deze tijd zijn en er een feest van maken wat voor iedereen leuk is :)


Precies. :j
Maar is het dan ook zo moeilijk te bevatten dat een film als de klokkenluider voor mensen/kinderen met een gelijkende aandoening aan de rug heel confronterend en onprettig kan zijn?
Zeker als er dan ook nog van die medemensen zijn die het moraal niet begrepen hebben en er mee gaan schelden.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:24

Ts ga weg :') eerst vind je het een spottende film, nu juist goed? Eh wat?

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:24

poes schreef:
Heeft ook lang geduurd voor ik de hetze rond zwarte Piet snapte. Nu snap ik dat punt juist wel.

De reden dat zwarte Piet rode lippen heeft is omdat hij een te smalle schoorsteen tegen kwam en een werkgerelateerd ongeval heeft gehad. De ringen mag hij ook niet meer in z'n oren doen van de arbo :+

Nee ik zou het echt niet meer weten. En word daar ook zo moe van

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:25

purny schreef:
poes schreef:
Heeft ook lang geduurd voor ik de hetze rond zwarte Piet snapte. Nu snap ik dat punt juist wel.

De reden dat zwarte Piet rode lippen heeft is omdat hij een te smalle schoorsteen tegen kwam en een werkgerelateerd ongeval heeft gehad. De ringen mag hij ook niet meer in z'n oren doen van de arbo :+

Nee ik zou het echt niet meer weten. En word daar ook zo moe van


Wij vieren het ook zonder zwarte piet maar dat is een hele andere discussie.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:25

Maar wat ik hierboven ergens vertelde; kinderen zoeken gewoon iets om mee te schelden, zelfs al slaat het als een tang op een varken.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 23:25

lieveli schreef:
Ts ga weg :') eerst vind je het een spottende film, nu juist goed? Eh wat?


We begrijpen elkaar verkeerd denk ik.

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:26

Dat er mensen zijn die de moraal niet snappen, ligt aan die mensen.
Je kan het ook anders kaderen: het feit dat er een hoofdkarakter met een bepaalde aandoening de held van de film kan zijn, kan de boodschap geven dat hoe je er ook uitziet, je niet aan de zijlijn hoeft te staan en je voor jezelf mag opkomen, dat je je niet moet laten doen door pestkoppen en veel meer waard bent dan anderen je soms willen doen laten geloven.

Het is maar hoe je het kadert. Maar slachtofferrollen innemen is over het algemeen niet gezond.