Respect, daar wordt je mee geboren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:04

'Respect wordt je mee geboren'
Er zit wat in, volgens mij. Sommige zeggen dat je het in het leven kan leren. Ik heb daar mijn twijfels over.

Dat ik respect heb voor mens en dier, dat is mijn natuur. Daar kan ik niks aan doen, dacht ik, denk ik.
Misschien is dat te leren? Ik weet het niet, ik denk het niet. Of toch? Is respect te leren? Ik weet het niet, die ervaring heb ik niet. Ik weet het echt niet.

Een van de fundamenten van mijn respect is, wat ik niet kan begrijpen hoeft niet zweverig te zijn.

Moderatoropmerking:
Dit topic was eerder geopend met een kortere, onduidelijke openingspost waar wat lacherige reacties op kwamen. De OP is door TS wat uitgebreid en de offtopic reacties heb ik verwijderd, om het topic een nieuwe kans te geven. De discussie over wat respect betekent en nature/nurture is best een interessante, vandaar dat we het opnieuw openen. Willen jullie je reacties ontopic houden en niet persoonlijk worden? Dat geldt uiteraard voor alle deelnemers.
Laatst bijgewerkt door Dani op 29-12-18 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP in overleg aangepast

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:06

Gedeeltelijk zit het in je, maar ik vind ook dat je het kan leren uit situaties en uit je opvoeding!

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:06

Dat bepaald gedrag en de daarmee samenhangende definitie van 'respect' een erfelijk aspect heeft lijkt mij logisch. Maar dat je helemaal niks van respect kan bijleren? Waarom heb je daar je twijfels over, waarom denk je dat het niet kan? en wat is de context van dit topic überhaupt?

Zou dingen overigens wel lekker makkelijk maken. Lekker overal de respectloze zak uithangen met het excuus dat je nou eenmaal zo geboren bent :j

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:11

Mwa... als je kids niet opvoed worden het aardig respectloze wezens zie ik wel eens, dus denk niet dat het altijd aangeboren is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:12

Wat een merkwaardige uitspraak. Niet mee eens. Respect is bij uitstek iets wat je kunt leren. Wat je meekrijgt van je omgeving en hoe je wordt opgevoed is daarin van grote invloed, zo niet doorslaggevend. Een mens wordt niet beschaafd of asociaal geboren.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:26

Marin_ka3 schreef:
'Respect wordt je mee geboren'
Er zit wat in, volgens mij. Sommige zeggen dat je het in het leven kan leren. Ik heb daar mijn twijfels over.

Het meeste leer je in je leven.
Respect is daar 1 van.
Empathie is wel vaak aangeboren, maar is ook gelukkig te leren (enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:28

Misschien interessant ts, om nader te verklaren waarom jijzelf denkt dat respect aangeboren, en niet aan te leren is.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:23

En daarbij: respect word je niet mee geboren. Dat krijg je mee van je ouders.
Laatst bijgewerkt door Dani op 30-12-18 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel uit bericht verwijderd.

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:28

word*

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:36

Dat hoort bij je opvoeding.
Veel mensen krijgen het van huisuit mee.
Maar wat je zelf niet geleerd heb kan je ook niet doorgeven.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:39

Respect is iets dat je van je omgeving meekrijgt. En je word er zeker niet mee geboren. Kijk maar naar de dierenwereld daar is het nog duidelijker te zien. Een veulen dat mama plaagt word op zijn plek gezet en heeft in vervolg respect voor mama en alle andere grote paarden.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:45

Wat bedoel je met zweverig? Bedoel je respect voor mensen die in bovennatuurlijke dingen geloven? Of telepathie en dergelijke?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:58

Marin_ka3 schreef:
'Respect wordt je mee geboren'
Er zit wat in, volgens mij. Sommige zeggen dat je het in het leven kan leren. Ik heb daar mijn twijfels over.

Dat ik respect heb voor mens en dier, dat is mijn natuur. Daar kan ik niks aan doen, dacht ik, denk ik.
Misschien is dat te leren? Ik weet het niet, ik denk het niet. Of toch? Is respect te leren? Ik weet het niet, die ervaring heb ik niet. Ik weet het echt niet.


Als bioloog denk ik, dat het vermogen tot empathie, meevoelen met een ander (in principe een mens, maar ook met dieren) een aangeboren mogelijkheid van de mens is.
(Bij dieren idem dito, veel dieren nemen liefderijk een verstoten jong van een andere diersoort op...)
...en als dit wordt gevoed, hebben we een empathische mede-wereldburger.

Wellicht zijn er kleine uitzonderingen de deze regel, de psycholoog spreekt dan van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. (Dit komt helaas voor, en meestal bij correct opgevoede kinderen. - erg veel verwaarloosde of mishandelde kinderen hebben dit totaal niet.)

En nou is respect nog net geen empathie.
Naar empathie is veel onderzoek gedaan - hoe goed kan iemand zich verplaatsen in een ander.
Dat is voorwaarde voor respect.
Maar respect heeft ook een actieve kant die verder gaat.

Denk aan bijvoorbeeld een begrafenis. Snappen dat de nabestaanden verdrietig zijn is 1 ding, van respect spreken we als iemand daar 'gepast' op reageert.
In de ene cultuur ismdat stil zwijgen ofmstil,huilen, in een andere cultuur is luid huilen uiterst gepast en wordt door de familie zeer gewaardeerd.

Het "verdere" stuk (ik snap dat iemand zich X voelt, laat ik dus Y doen) is zeer beslist aangeleerd en ook goed aan te leren.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:01

volgens mij zit het vooral in wat je geleerd wordt van thuis uit.
onze kinderen hebben zelfs respect voor een spin.nemen een potje,of gewoon hun hand,zetten ze erop en laten ze buiten.
want die spin heeft ons niets misdaan,waarom zouden wij die spin dan iets misdoen?

is toch puur wat je leert?
als wij ze dit niet zouden leren,zouden ze op school leren dat de meeste kinderen of krijsend weglopen of hun voet op het diertje zetten.

je wordt niet geboren met zoiets,je leert het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:26

Je kunt het ook afleren. Ik werd op school door een aantal docenten als een stuk stront behandeld. Hoewel ik voor de meeste mensen respect heb, kan ik voor 1 docent geen respect meer opbrengen. ik verziek de les en heb m’n 1e gele kaart te pakken. Dit geldt niet alleen voor mij, nadat ze klasgenoten uitmaakte voor sufkop en weet ik wat nog meer is de hele klas op oorlogspad en schreeuwen gewoon terug. En dat voor een 6e klas vwo is best uniek want die zijn vaak gemotiveerd en met andere docenten nooit problemen.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:31

Elvirawortel schreef:
Je kunt het ook afleren. Ik werd op school door een aantal docenten als een stuk stront behandeld. Hoewel ik voor de meeste mensen respect heb, kan ik voor 1 docent geen respect meer opbrengen. ik verziek de les en heb m’n 1e gele kaart te pakken. Dit geldt niet alleen voor mij, nadat ze klasgenoten uitmaakte voor sufkop en weet ik wat nog meer is de hele klas op oorlogspad en schreeuwen gewoon terug. En dat voor een 6e klas vwo is best uniek want die zijn vaak gemotiveerd en met andere docenten nooit problemen.


'vroegah' voelde ik me ook cool om tegen een docent in te gaan. Maar dat is niet cool. En dat heeft ook niks met respect te maken.

Ze les verzieken helpt je ook echt helemaal niks verder. Als je er zo'n last van hebt, en het is zo'n vreselijke docent, ga dan met je school directie praten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:48

Janneke2 schreef:
Marin_ka3 schreef:
'Respect wordt je mee geboren'
Er zit wat in, volgens mij. Sommige zeggen dat je het in het leven kan leren. Ik heb daar mijn twijfels over.

Dat ik respect heb voor mens en dier, dat is mijn natuur. Daar kan ik niks aan doen, dacht ik, denk ik.
Misschien is dat te leren? Ik weet het niet, ik denk het niet. Of toch? Is respect te leren? Ik weet het niet, die ervaring heb ik niet. Ik weet het echt niet.


Als bioloog denk ik, dat het vermogen tot empathie, meevoelen met een ander (in principe een mens, maar ook met dieren) een aangeboren mogelijkheid van de mens is.
(Bij dieren idem dito, veel dieren nemen liefderijk een verstoten jong van een andere diersoort op...)
...en als dit wordt gevoed, hebben we een empathische mede-wereldburger.

Wellicht zijn er kleine uitzonderingen de deze regel, de psycholoog spreekt dan van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. (Dit komt helaas voor, en meestal bij correct opgevoede kinderen. - erg veel verwaarloosde of mishandelde kinderen hebben dit totaal niet.)

En nou is respect nog net geen empathie.
Naar empathie is veel onderzoek gedaan - hoe goed kan iemand zich verplaatsen in een ander.
Dat is voorwaarde voor respect.
Maar respect heeft ook een actieve kant die verder gaat.

Denk aan bijvoorbeeld een begrafenis. Snappen dat de nabestaanden verdrietig zijn is 1 ding, van respect spreken we als iemand daar 'gepast' op reageert.
In de ene cultuur ismdat stil zwijgen ofmstil,huilen, in een andere cultuur is luid huilen uiterst gepast en wordt door de familie zeer gewaardeerd.

Het "verdere" stuk (ik snap dat iemand zich X voelt, laat ik dus Y doen) is zeer beslist aangeleerd en ook goed aan te leren.


_/-\o_

Respect word je dus niet mee geboren, maar is je met de paplepel ingegoten.
Wat gepast is (en dus als respect wordt gezien) kan per cultuur/land/streek/gezin of zelfs individu verschillen.

Anoniem

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:51

Ik vind de mensheid over het algemeen ongelofelijk respectloos. We nemen maar en consumeren maar zonder terug te geven, ondanks dat sommigen dat wel proberen. We maken de boel hier met z'n allen kapot.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:44

Is dat respectloos zijn of arrogantie? ik ben het met je eens..en het is ook een heel verschil met hoe natuurvolkeren vroeger met de aarde en natuur omgingen.

Verder ben ik het met Janneke eens, de mate van emphatie is aangeboren. Respect tonen is iets wat je leert bij je omgangsnormen.

Jam
Berichten: 288
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Veenendaal

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:59

Ik denk dat respect een leerproces is, wel verschild dit leerproces per persoon.
Grotendeels denk ik dat het in verband staat met je opvoeding en cultuur waar je je in bevind.

Verder sluit ik mij aan bij Janneke en Elisa dat de mate van empathie aangeboren is.
Denk wel dat deze 2 in verband staat met elkaar. Iemand met meer ontwikkelde empathie zal meer gevoel hebben voor normen en waarde en weten wanneer respect op z'n plaats is.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:05

Zoals met veel dingen, zal het waatschijnlijk een mengeling van aangeboren en omgeving (opvoeding) zijn. Ik denk dat de meeste mensen wel respect hebben (de mogelijkheid tot, aangeboren dus), maar dat opvoeding en cultuur ook wel bepaald waarvoor. Bijvoorbeeld wel/niet voor dieren. In sommige culturen zit respect voor ouderen er heel sterk in.

En ik ben opgevoed om iedereen met respect te behandelen. Maar als ik dat niet terug krijg, dan ben je het voor mij ook wel kwijt op den duur :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:16

Ik ben het eens met de 2 posters voor mij, die leggen het al mooi uit.

Mijn eigen invulling/aanvulling waar het respect voor mensen betreft: dat is net een reiningproef. Je begint met 70 punten maar afhankelijk van de interactie/gedragingen met/van de ander kan je plussen en minnen waar het respect betreft.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:19

En wat vindt TO er zelf allemaal van?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:28

Nabster schreef:
En wat vindt TO er zelf allemaal van?


Ik moet toegeven dat het mij niet echt interesssert, of ben ik dan respectloos?

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:34

Wat iemand zegt hierboven, je kunt het ook afleren. Ik ben er wel klaar mee. En met empathie ook. :)