Hoe bitloos longeren met bijv een pessoatuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Hoe bitloos longeren met bijv een pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:43

De titel zegt het al.

Mij lijkt het vrij moeilijk, aangezien de kruislingse "leidsels" wat uitsteken, het ringetje hangt daardoor een stuk naar de hals waar de katrol van de pessoa aanmoet, erg zwaar lijkt mij ? normaal gesproken klik je die aan het bit.

Of zou je de katrollen aan het ringetje van de neusriem zelf kunnen bevestigen?
( of het bakstuk? )

Ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Denise

Re: Hoe bitloos longeren met bijv een pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:46

Ik weet niet of er mensen zijn die bitloos werken maar wel een passoatuig gebruiken? Ik weet het niet hoor, maar dat was het eerste dat me te binnen schoot Bloos

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:47

Denise schreef:
Ik weet niet of er mensen zijn die bitloos werken maar wel een passoatuig gebruiken? Ik weet het niet hoor, maar dat was het eerste dat me te binnen schoot Bloos

Geen idee.

Of longeren met touwtjes of dubbele lijnen?
Zelfde kwestie.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:50

Ik vind de pessoa zowiezo een onding, maar aan een bitloos hoofdstel worden toch ook teugels bevestigd aan die ringetjes die kruislings onder de neus door gaan?
Lijkt me dat je ze dan daar aan doet misschien?!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:55

Miska schreef:
Ik vind de pessoa zowiezo een onding, maar aan een bitloos hoofdstel worden toch ook teugels bevestigd aan die ringetjes die kruislings onder de neus door gaan?
Lijkt me dat je ze dan daar aan doet misschien?!

Ja, dat voorbeeld geef ik ook in mijn openingspost.
Maar met een pessoa lijkt mij dat geen oplossing, dan zweven de zware katrollen in het niets.

Touwtjes of dubbele lijnen zijn volgensmij geen probleem.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:51

Ik denk dat het wel meevalt met die kartrolletjes, maar goed heb de pessoa een tijd gebruikt met bit, maar ik ben tot inkeer gekomen dat het niet een fijn hulptuig is om je paard mee te trainen.
Ik wilde het gaan proberen aan mijn bitloze hoofdstel, maar ik heb me voor die tijd al bedacht dat het een onding is.
Op mijn paard had het geen goede uitwerking in ieder geval!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:23

Hmm.. bitloos en pessoa lijkt me niet de meest geweldige combinatie. Ik kan het me eerlijk gezegd niet echt goed voorstellen.
Ik longeer met dubbele lijnen en een crossrope. Bevalt me geweldig, vergt wat oefening, maar geeft super resultaat. Misschien dat eens proberen?

Leanira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:15

Als ik bitloos longeer gebruik ik gewoon mijn halster.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:57

Een kaptoom misschien en optie??
Of een touwhalster??

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:58

Kaptoom inderdaad Lachen touwhalster lijkt me meer dan niet fijn bij gebruik van een pessoa

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:00

RianneH schreef:
Hmm.. bitloos en pessoa lijkt me niet de meest geweldige combinatie. Ik kan het me eerlijk gezegd niet echt goed voorstellen.
Ik longeer met dubbele lijnen en een crossrope. Bevalt me geweldig, vergt wat oefening, maar geeft super resultaat. Misschien dat eens proberen?

Dubbele lijnen doen we al.
Kan je mij wat meer vertellen over de crossrope?

Ik ben ook niet zo fan van de pessoa, maar voor zo af en toe en dan gewoon laag ingesteld.. het resultaat was echt heerlijk, fijner nog dan met de dubbele lijnen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:44

Tja, ik heb hier een paard staan dat heel moeilijk reageerd op het bit en ruiter. Zowel apart van elkaar als samen. Heb toen rond zitten kijken naar een bitloze optoming en de crossrope gevonden. Er zijn vele variaties van het mechanisme, maar deze sprak mij het meeste aan. Het is een touwhalster, maar dan met 2 lusjes onder de kaak en een kruis. Lijkt wel wat op een Cook. Op paardnatuurlijk staat een test met oa dit touwhalster.
Ik longeer voornamelijk met dubbele lijnen om de achterhand eraan te rijden en gezien ze slecht gereden kan worden. Je bevestigd de lijnen zo dat ze hetzelfde als een teugel hangen waardoor je makkelijk van hand kan veranderen enz. Zorg er natuurlijk wel voor dat vooral de buiten netjes stil blijft hangen en niet heftig gat bewegen door dat achterbeen.
Ik heb bij haar heel veel resultaat gemerkt, heeft ons voorbereid op het bitloos rijden, ik kan met kleine bewegingen haar achterhand corrigeren en vooral is die achterhand stukken sterker geworden.
Paard is namelijk ooit verlamd geweest is de achterhand en nu na jaren oefenen, trainen enz. kan ze eindelijk bokken Tong uitsteken Laat ze ook behoorlijk zien Tong uitsteken