Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:14

Hoi

Hoe kijken jullie tegen niet naturals aan?

Je hoort vaak dingen dat mensen het gevaarlijk vinden als je bitloos rijdt, dat natuurlijke hoefbekapping niet deugt (zelf geen ervaring mee, dus daar kan ik niet over oordelen) dat je niet normaal kan rijden met een paard met een wintervacht (door 24/7 buiten staan zonder deken) en nog een hele zoot andere dingen.

Nou ben ik geen natural. Mijn ene pony loopt immers op ijzers (op aanraden van hoefsmid) en ik rij ook niet bit of boomloos en hij staat ook al met een 0 grams dekentje op. Maar hij staat wel zo lang als mogelijk is 24/7 buiten en m'n andere 2 pony's die blijven ook zolang het mogelijk is 24/7 buiten. Vooral dat buiten staan vind ik heel erg belangrijk en eigenlijk kan ik niet snappen hoe mensen hun paard 24/7 op stal kunnen hebben of maar 2 uurtjes buiten kunnen laten per dag.

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening Lachen

Gr. Marijke

GeneralFlynn

Re: Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:06

Dit is wel een heel gevaarlijk topic hoor.
Als ik mijn mening geef over hoe IK denk over niet-naturals,hebben we hier al snel een oorlog van naturals tegen niet-naturals.
Ik zal me daarom van kwetsend commentaar onthouden,en ieder zijn eigen ding laten doen.
Ieder doet het anders,en wat ieder ervan denkt is persoonlijk.
Ik kan wel mijn idee over het grootste verschil in omgang vertellen:

Sport gaat veelal voorop bij niet-naturals,en dat is iets wat mij denk ik het meest tegenstaat.
Veel dingen moeten wijken voor de sport.
Ik kan me daar niet veel bij voorstellen...
Mijn paarden en hun belang komen op de eerste plaats,daarna pas wat ik zelf wil.
Want zeg nou zelf,als een paard niet wil springen die dag,of hij wil de trailer niet op,maar jij moet op wedstrijd,wat doe je dan?
Dan gaat ie toch over de sprong,en toch de trailer in,omdat jij je wedstrijd wil rijden.
(niet omdat het paard de wedstrijd wil rijden)

Niet naturals dwingen vaak,terwijl naturals het oplossen door te vragen.
(denk bijv. aan hulpteugels,sporen,die zie je toch regelmatig bij niet-naturals,maar naturals proberen het probleem op de grond op te lossen)
Dit is maar een voorbeeld,en ik zeg ook niet dat ALLE niet-naturals het zo doen,maar ik denk dat dit de grootste verschillen zijn.

Ik vind het jammer dat niet-naturals niet wat meer naar hun paard luisteren,echt kijken naar hun gedrag,en er ook wat aan doen.
Luchtzuigen,weven,onder het zadel met het hoofd in de lucht lopen,door het bit heen lopen enz.
dat soort dingen wordt opgelost met een luchtzuigband,weefrek,martingaal,slofteugel enz.
Ipv. het echte probleem aan te pakken worden er oplossingen gezocht voor die dingen en dat is niet altijd handig.
Beter is het om te onderzoeken waarom het paard luchtzuigd,weeft,door het bit loopt,bokt enz.en er voor te zorgen dat de behoefte er niet meer is.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:12

Poeh, ben je op zoek naar ruzie of zo?? Met enkel een vraag over 'ijzerloos' ontstaat al een rel van hier tot Timboektoe, laat stáán een discussie over naturals en niet-naturals.

Er bestaat ook nog zoiets als 'de middenmoot' en daar sluit ik me bij aan. Onze paarden staan 24/7 buiten, zonder deken. Wij voeren zo min mogelijk krachtvoer bij. Maar wij rijden wél met ijzers en ook met bit. Maar mét boomloos zadel, dat dan weer wel.

En hoe kijk ik tegen mensen aan die het anders doen: Sommige echte naturals vind ik freaks, en sommige niet-naturals vind ik paardonwaardig. Maar gelukkig kunnen de meeste paardenbezitters prima door de beugel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:18

Ik heb geen vooropgestelde mening over naturals en niet naturals. Ik kijk liever gewoon hoe iemand met zijn paard omgaat. En ik zie niet naturals die ik het liefst van hun paard zou sleuren vanwege alle dwangmaatregelen, stress enz enz en er zijn er die geweldig met hun paard omgaan. Anderzijds ben ik ook niet te spreken over de omgang met paarden van alle naturals. Ook daarbij zijn er die voorbij gaan aan het belang van het paard, gecombineerd met gezond verstand.
Ik had een oom en een instrukteur vroeger die geweldig met paarden omgingen en waar de paarden niet bij weg te slaan waren (figuurlijk dus) en toen was de term natural nog helemaal niet in zwang (ja ja ik ben niet meer zo jong Haha! ) Mijn instrukteur heeft ook wedstrijd gereden, maar altijd met paarden op hogere leeftijd en veel ervaring en is nooit ermee verongelukt. Zijn paarden werden oud en stonden dagelijks in de wei. (ze werden gemiddeld rond de 30). Mijn oom was kolenboer en trok rond met zijn paard. Hij had later een paard waar niemand bij in de wei durfde. Maar het paard deed nooit iets verkeerd naar hem toe. Feitelijk geen een paard. Ik zou willen dat ik zijn uitstraling/manier van omgaan met paarden had. Hij kreeg als vanzelf een band ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:24

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-10-07 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:27

Heel kort door de bocht, nietnaturals met paarden op stal met ondergetimmerde ijzers en bitten+sporen, hebben IMO het licht gewoon nog niet gezien.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:31

Ik kijk ook naar hoe men met zijn paarden omgaat. Natural of niet, het is gewoon een feit dat een paard veel moet kunnen bewegen met soortgenoten. Hier zou geen uitzondering op moeten zijn.

Alles in de omgang met het paard ligt eraan wat de mens er mee wilt doen. Soms vind ik dat mensen meer naar het paard moeten kijken en zich nou echt eens gaan verdiepen in het wezen paard. Inzicht en kennis van het paard ontbreken nogal al eens bij niet-naturals.
Bij de naturals zitten ook extremen die bij voorbaat al ervanuit gaan dat een niet-normal aan het dierenbeulen is.

Er moet gewoon naar elkaar geluisterd en gekeken worden. Pak mee wat je denkt te kunnen gebruiken en kijk altijd naar het paard. Als jij aan topsport wilt doen met je paard, probeer dit paard dan zo'n plezierig mogelijk leven te geven door de ogen van het paard. Je bent tenslotte afhankelijk van alles wat het dier je geeft. Paarden hebben jammer genoeg de neiging om vaak te doen wat hun opgelegd is. Ze schikken zich. Hun taal is zacht maar zeker te lezen voor iedereen die zich er echt voor open stelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:31

Heel kort door de bocht: naturals die niet naar hun paard kijken en hem kostte wat het kost zomers en s'winters (vooral dekenloos) 24 uur per dag in de wei willen hebben, niet zien dat je met bit zeer zeker heel verfijnd kunt communiceren en niet perse natural hoeft te bekappen om een gezond en vrolijk paard te hebben, komen meestal van de Niet-Natural kant af, en zijn lichtelijk doorgeslagen.

Zie het als de mensen die gestopt zijn met roken, degenen die soms het meest fanatiek anti-rook zijn, zijn de voormalige rokers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:42

Een natural is in mijn ogen iemand die kijkt naar het paard en de gezamelijke belangen in overweging neemt.

Voor het ene paard is dat een dikke winterdeken, op stal, met ijzers en volledig tuig en voor de andere is dat 24/7 buiten zonder enig noemenswaardig werk

Zolang een dier niet onnodig gekweld wordt omdat het baasje wil dat het 24/7 buiten staat, natuurlijk bekapt of zelfs niet eens ent/ontwormt vind ik het allemaal best

Evenals ik het allemaal best vind zolang een paard tenminste dagelijks ruim tijd de stal uitkomt, niet voor de sport doorgejakkerd wordt, en geen pijn lijd van het tuig.

Zolang je maar naar je paard kijkt............

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:46

Ik ben een echte middenmoter wat natural/niet-natural. De pony die ik vroeger had stond 24/7 buiten, had geen deken en geen ijzers. Ik reed haar wel met bit (losse teugeltjes) en westernzadel.

Nu verzorg ik een paard van iemand anders en dat paard is wel beslagen en draagt ook een deken. Als ik zelf een paard zou hebben zou ik daar niet voor kiezen, maar ik respecteer de keuze van de eigenaresse om haar paard wel te beslaan en een deken op te doen. Ook rijd ik met bit.
Tot nu toe heb ik niet kunnen constateren dat het paard ongelukkig of ongezond is.

Zwepen en sporen gebruik ik niet (zweep alleen bij longeren en zeker niet om mee te slaan)

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik respectvol met al mijn paarden omga. Ik zal ze niet dwingen en als ze een rotdag hebben is het: pech volgende keer beter.

Ik denk ook zeker dat er een verschil is tussen mensen die van paarden houden en mensen die van paardensport houden. Geduld is ook zo'n woord waar zowel naturals als niet-naturals nog flink mee aan de slag kunnen. En verder: leven en laten leven!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:49

Daar zeg je wat Sigrid;
Ik zeg vaak; het verschil tussen mensen die niets van het paard gedaan krijgen en mensen die het wel lukt is vaak 10 minuten. Geduld en inzicht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:53

Ik heb ook fouten gemaakt, echt jarenlang. (en nog steeds maak ik ze)
Ik heb gedaan zoals mij geleerd was en 'meerderen' (lees: maneges, mensen die langer een paard hadden dan ik, of er meer mee bereikt hadden) op het woord geloofd.
Ik zie nu nog steeds mensen bepaalde fouten maken en dan denk ik: die weten niet beter of durven niets anders te proberen.
Botweg veroordelen doe ik niet, omdat mensen dat ook bij mij doen, wat ik niet leuk vind, dus wat ik niet wil dat mij geschiedt, doe dat dan ook een ander niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:54

Marijkjuh zoals Cassidy al laat zien is deze vraag in soortgelijke vorm al vaker gesteld Knipoog
Mijn vraag aan de posters hier, durven jullie de discussie (opnieuw) aan of is hier al genoeg over geschreven?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:57

Arabesk schreef:
Heel kort door de bocht, nietnaturals met paarden op stal met ondergetimmerde ijzers en bitten+sporen, hebben IMO het licht gewoon nog niet gezien.

Extremisme in de mooiste vorm Lachen

Ik hou mijn paard natural maar ben geen natural, ben een gewoon persoon die kijkt wat paard op dat moment nodig heeft natuurlijk is het allemaal niet. Ik verzorg nu een proefpaardje, en die staat 24 op stal, ze is totaal niet ongelukkig keuze heeft ze ook niet echt, maar staat mooi in haar vel en we komen buiten in het maten van mogelijke Lachen

Ik kijk niet in hokjes, ik kijk alleen raar naar mensen die denken dat hun waarheid de waarheid is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:10

dat vind ik een goede zin katia, die laatste. Want idd, jou waarheid hoeft niet mijn waarheid te zijn. Toch heb ik wat moeite met het bericht van tinkerloos (wat ik trouwens wel veel meer waardeer dan het bericht van Arabesk, tinkerloos heeft tenminste nog de moeite genomen haar mening te beargumenteren). Waar ik moeite mee heb, is dat het zo zwartwit gesteld wordt.
Ik schaar mezelf niet onder natural, dus schijn ik automatisch een niet natural te zijn, en kennelijk is het dan automatisch ook gelijk zo dat ik niks van paarden weet en me niet in mijn paarden verdiep. Mijn haflinger staat geschoren onder deken, met ijzers onder haar voorvoeten (anders houdt ze nl geen voeten over) Mijn shet staat haarbal te wezen, zonder ijzers. Beide worden gereden (ahz/aangespannen) met boom en bit. Beide hebben stro in de stal, krijgen nu nog brok (shet gaat weer aan de koeken, haf gaat aan de granenmix), worden geent, ontwormt, etc.
De reden dat de haf aan de granenmix gaat is op aanraden van mijn inst. Ze verteerd de brok niet goed, en zet het enkel om in vet, niet in energie. Veel voorkomend probleem bij koudbloeden.
De reden dat ze op ijzers staat is omdat ze slechte voeten heeft, waar geen manier van bekappen, smeersel of supplement tegen helpt. Ik ben bekend met robert, parelli, en weet ik veel welke goeroe nog meer, gebruik ook wel dingetjes van de een of ander.
Zolang mijn pony nog steeds vrijwillig voor me gaat liggen, zit het wel goed

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:11

Tinkerloos schreef:
Dit is wel een heel gevaarlijk topic hoor.
Als ik mijn mening geef over hoe IK denk over niet-naturals,hebben we hier al snel een oorlog van naturals tegen niet-naturals.
Ik zal me daarom van kwetsend commentaar onthouden,en ieder zijn eigen ding laten doen.
Ieder doet het anders,en wat ieder ervan denkt is persoonlijk.
Ik kan wel mijn idee over het grootste verschil in omgang vertellen:

Sport gaat veelal voorop bij niet-naturals,en dat is iets wat mij denk ik het meest tegenstaat.
Veel dingen moeten wijken voor de sport.
Ik kan me daar niet veel bij voorstellen...
Mijn paarden en hun belang komen op de eerste plaats,daarna pas wat ik zelf wil.
Want zeg nou zelf,als een paard niet wil springen die dag,of hij wil de trailer niet op,maar jij moet op wedstrijd,wat doe je dan?
Dan gaat ie toch over de sprong,en toch de trailer in,omdat jij je wedstrijd wil rijden.
(niet omdat het paard de wedstrijd wil rijden)

Niet naturals dwingen vaak,terwijl naturals het oplossen door te vragen.
(denk bijv. aan hulpteugels,sporen,die zie je toch regelmatig bij niet-naturals,maar naturals proberen het probleem op de grond op te lossen)
Dit is maar een voorbeeld,en ik zeg ook niet dat ALLE niet-naturals het zo doen,maar ik denk dat dit de grootste verschillen zijn.

Ik vind het jammer dat niet-naturals niet wat meer naar hun paard luisteren,echt kijken naar hun gedrag,en er ook wat aan doen.
Luchtzuigen,weven,onder het zadel met het hoofd in de lucht lopen,door het bit heen lopen enz.
dat soort dingen wordt opgelost met een luchtzuigband,weefrek,martingaal,slofteugel enz.
Ipv. het echte probleem aan te pakken worden er oplossingen gezocht voor die dingen en dat is niet altijd handig.
Beter is het om te onderzoeken waarom het paard luchtzuigd,weeft,door het bit loopt,bokt enz.en er voor te zorgen dat de behoefte er niet meer is.

Ik zie vaak deze discussie voor bijkomen, en het verbaast me zo hoe de "naturals" reageren! Schuif iedereen maar in 1 hokje! Je bent of natural of niet. Ik vind die labels echt zo Hamer .

Ik vind het zo zwart-wit hoe sommige mensen denken. Er zitten ook nog heel veel grijstinten tussenin Knipoog. Ten eerste zijn niet alle niet-naturals niet per se sportruiters, je hebt meer recreatieruiters dan echte fanatieke sportruiters. En bovendien, als je een sportruiter bent, betekent het niet gelijk dat je je toevlucht zoekt tot allerlei hulpmiddelen. Ik vind het ook vreemd dat er word gesuggereerd dat niet-naturals niet naar hun paard luisteren & echt kijken?

Er zal altijd een kleine groep (let wel: een erg kleine groep!!) in de paardenwereld zijn die inderdaad zo zijn zoals Tinkerloos hierboven beschrijft, maar dit is een kleine groep en het merendeel van de niet-naturals genieten gewoon van hun paard en de band die er ontstaat, wat je niet alleen verkrijgt door natural te zijn.

Maar goed, dit is mijn nederige mening Knipoog

Oja, nog kleine toevoeging: en natuurlijk maken mensen fouten, doen naturals dat dan niet?!
Ik ben het dus ook volledig eens met Leeuwnie.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:14

Hm, eigenlijk kun je deze vraag niet zo stellen. Er zijn tegenwoordig gewoon téveel rassen, en ieder ras is anders. Ook de verzorging wijkt af, de hete bloedpaarden die vaak in de topsport worden gebruikt kun je niet vergelijken met een koelbloedige tinker, of een IJslander die je veel robuuster kunt houden. Ik heb gekozen voor een (deels) Groninger. Kan lekker lopen (mét en zonder bit) is heerlijk 24/7 buiten te houden, kan er het bos mee in, kan er mee springen, kan er dressuur mee rijden als ik dat zou willen. En mn bijrijder doet dat trouwens ook fanatiek;). Mn paardje is blij int bos, blij in de wei, blij op stal met zn voer na een avond stevig trainen op de manege. En gaat het daar niet om? Een blij paard??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:17

ja iepsel, maar een paard wat met bit gereden wordt, met boom gereden wordt, ijzers onder heeft en een deken op heeft, kán niet blij zijn (schijnbaar)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:20

Bullshit. Ook dán kan een paard blij zijn. Het is wat je jezelf ten doel stelt. En dat dan op de manier zodat het paard zo blij mogelijk is.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:20

Ik denk dat de meeste mensen in de middenmoot zitten en dat het echt niet zo zwart-wit is als vaak wordt gesteld. Ik vind de échte die-hard naturals vooral erg grappig omdat ze de 'normals' beschuldigen van een beperkte blik op hun paard terwijl ze zelf precies hetzelfde doen. Alsof ieder paard blij wordt van 24/7 op een weitje in de blubber met een eigenaar die een beetje met touwtjes zwaait en heilig gelooft in een goeroe omdat hij/zij zelf niet genoeg gevoel/verstand van paarden heeft om het met nuchter verstand, vanzelfsprekend op te lossen (om maar even het beeld wat Arabesk schept te pareren). Dat gedoe met die labels ook altijd..

Mijn paard heeft geen ijzers, komt van 9 tot 5 buiten maar krijgt naast onbeperkt ruwvoer een flinke berg biks. En soms besluit ze halverwege de dag dat het buiten op de wei (mét vriendjes, en nee niet meteen gevoerd op stal) wel weer genoeg geweest is en ze toch echt heeel graag naar stal wil Haha! Ik vind grondwerk heel erg leuk, net zoals serieus dressuurrijden, en buitenrijden. Bovendien zijn paarden relatief simpele beesten, ze zijn snel gelukkig te maken. De extremen komen toch minder voor, en helaas zijn die er wel ja.. maar alles waar 'te' voor staat is slecht, behalve telefoon Haha!

Ik pik overal van mee wat ik leuk en nuttig vind, en ik denk dat de meeste mensen dat doen. Laten we elkaar nou vooral respecteren, want er leiden meer wegen naar Rome, dat voor jou en jouw paard het ene heel goed werkt wil niet zeggen dat al het andere slecht is..
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 19-10-07 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:25

Je kan van iedereen wat leren. Ik gebruik alle informatie die er is, maakt me niet uit uit welke hoek. Ik bewandel zelf de gulden middenweg. Polariseren is blijkbaar in, maar ik doe er niet aan mee. Heb zowel vrienden bij de naturals als bij de niet naturals.

Er zijn veel meer overeenkomsten dan verschillen.

Er is geen bokker die niet van zijn paard houdt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:25

iepsel schreef:
Bullshit. Ook dán kan een paard blij zijn. Het is wat je jezelf ten doel stelt. En dat dan op de manier zodat het paard zo blij mogelijk is.

Dat weet jij dat het bullshit is, dat weet ik dat het bullshit is, maar er zitten er hier op bokt toch echt een aantal die daar heilig van overtuigd zijn.... En door zulkes krijg ik kriebels als het over "naturals" gaat

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:27

Moderatoropmerking:
dringend verzoek om niet op de persoon te discussieren

Barroco

stef schreef:
iepsel schreef:

Dat weet jij dat het bullshit is, dat weet ik dat het bullshit is, maar er zitten er hier op bokt toch echt een aantal die daar heilig van overtuigd zijn.... En door zulkes krijg ik kriebels als het over "naturals" gaat

Helemaal mee eens Stef!

kjoetie

eens met stef Ja Gelukkig zijn de meeste naturals nét mensen Tong uitsteken *LOL* Heb ook vrienden in beide categoriën Nagelbijten / Gniffelen