Overtuig mij; Hackamore

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Overtuig mij; Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 23:15

Kunnen Bokkers mij overtuigen van de hackamore,

- Hoe werkt het
- Hoe ga je er mee om
- Wat vinden jullie een reden om de Hackamore te gebruiken

etc.

Barst los Haha!

8nnemiek

Re: Overtuig mij; Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:44

- Hoe werkt het
Teugels aannemen = druk op de neus, en door de schaarwerking ook achter de oren en onder de kin. Druk op de neus is een natuurlijker stopteken dan druk in de mond, daardoor reageren veel paarden er beter op dan op een bit. Maar door de druk achter de oren en onder de kin kan een paard zich opgesloten gaan voelen en juist een beetje schrikken.
- Hoe ga je er mee om
Zoals een normaal bit, maar wel met zachte hand (maar dat hoort bij een bit ook natuurlijk).
- Wat vinden jullie een reden om de Hackamore te gebruiken
Ik zie liever een touwhalster of side-pull of iets dergelijks, omdat die zachter zijn zonder schaarwerking.
Bij een paard wat af en toe een duidelijker stopteken nodig heeft zou je een hackamore met korte scharen kunnen gebruiken, al zou ik het liever oplossen door in de bak en met grondwerk te trainen op gehoorzaamheid.

Verder is het niet waar dat je met een hackamore de neus kan breken. Zeker niet met korte scharen.
Let op dat hij op de goede hoogte hangt: twee vingers onder het jukbeen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:50

Hoe het werkt en hoe je ermee omgaat staan hierboven al beschreven Knipoog

Ik heb ook een tijd een paard op een hack gereden...ze liep er heerlijk op en stopte ook veel beter(was een shire en ze denderde nogal eens door het bit heen).
Vond dat ze met veel meer ontspanning liep dan met een gewoon bit en met een vinger te rijden.Of dat nu buiten was lekker vrijrijden of dressuur in de bak...binnen de kortste keren liep ze te smakken en kon je haar zo verzamelen.
Bij dit paard ideaal Ja
Dit soort dingen moet je gewoon even uitproberen...niet elke optoming is geschikt voor elk paard of beter gezegt...niet elk paard vind elke optoming even prettig Knipoog

Groetjes,Tinky

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 23:50

Ik wil de Hackamore niet gebruiken om mijn paard te begrenzen, of omdat hij niet naar mij luisterd. Puur omdat ik weet dat mijn paard erg nare ervaringen door bitten heeft, Monty roberts bit is enige waar ze goed op reageerd, maar nog niet voldoende om aan te houden..

Dus ik zat te twijfelen over een hackamore

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 23:51

Iemand een afbeelding zoals de hack goed hangt? Op Google zie ik verschillende hoogtes(in mijn ogen) daar word ik niet echt wijzer van, en wil zeker niet met een optoming rijden die schade aan kan richten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:56

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 00:06

Ik ga er denk ik gewoon een kopen, als ik bij divoza ben of bij een beurs ga ik gewoon goed rondkijken, verkopers om advies vragen en er een kopen, doe ik hem om, maak foto en dan kunnen jullie mij advies geven of hij goed hangt.

Dan kan er niet zo veel meer mis gaan hoop ik

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:19

Welke versie hack je gebruikt maakt behoorlijk uit. De "gewone" hack, dus met korte scharen en een leren neusband vind ik persoonlijk veel te instabiel en te onrustig. De afgebeelde hack heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me goed te kunnen werken en dan heb je nog de duitse hack die als neusstuk een beklede "fietsenketting" heeft en een iets andere schaarwerking als de engelse hack. Die duitse ziet er vreselijk heftig uit, dat is hij in zekere zin ook, maar hij ligt stabiel bij het paard en geeft daardoor weer rust. Als je er vanaf blijft is er niets aan de hand, als je eraan komt, kom je behoorlijk binnen, zowel op en om de neus als achter de oren. Mijn paard vind het een k-streek als ik hem omhang, want dan kan ze er echt niet omheen om gewoon te luisteren, dit doe ik dus ook alleen bij hoge uitzondering als discussies even niet aan de orde zijn. Clown

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 00:22

Ik ben niet van plan om er in te gaan hangen of mn paard op te hangen, ik wil alleen iets waar ze nóg ontspannender op kan lopen dan een bitje..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:26

Ik zou zeggen, leen het één en ander om het eens uit te proberen. Het ligt namelijk sterk aan de combinatie ruiter en paard welke optoming het meest ontspannen resultaat geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 01:34

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 07:09

Karoliefje_ schreef:
Ik wil de Hackamore niet gebruiken om mijn paard te begrenzen, of omdat hij niet naar mij luisterd. Puur omdat ik weet dat mijn paard erg nare ervaringen door bitten heeft, Monty roberts bit is enige waar ze goed op reageerd, maar nog niet voldoende om aan te houden..

Dus ik zat te twijfelen over een hackamore
Maar waarom dan een bitloze optoming met hefboomwerking?
De bosal en de natural hackamore zoals die Cassidy laat zien zijn in mijn ogen prettiger dan zo'n hefboom hack.
Er zijn ook zat fijne bitloze optomingen die net op een gewoon hoofdstel lijken.
Waarom wil je per-see een hackamore als ik vragen mag,en niet een ander optoming?
(of is die optie wel aanwezig misschien?)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 07:17

Afbeelding

Hier nog een gewone hackamore die goed hangt. Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:52

de hackamore is wel direct de strengste bitloze optoming!
Wees voorzichtig met het gebruiken hiervan.

Orienteer je ook even bij de sidepull, de crosslink, merothische rijhalsters. Wellicht zit hier ook iets voor jou tussen.
Ik geloof dat er op dit forum een sticky is met diverse bitloze optomingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:16

Het woord hackamore is een verbastering van het spaanse woord haquima waarmee een eenvoudig gebruikshalster van gevlochten touw bedoeld werd.
Een touwhalster is een vorm van haquima.
Wat nu hackamore genoemd wordt is eigenlijk geen haquima. Het is een mechanische versterker van de bosal wat weer een soort haquima met stijve neusband is.

Een hackamore is een beetje een lastige optoming. De ópzet voor het ontwerp is de mechanische hefboom-werking, het meer kracht kunnen zetten. Dat is nu net níet de manier volgens welke ´natural horsemanship´ werkt.

De meeste hackamores, vooral die met korte scharen, geven teugelsignalen vaag en ongedifferentieerd door, waardoor het paard onduidleijke signalen krijgt waardoor weer meer kracht noodzakelijk is. Beiden wederom níet NH.

Sommige beter ontworpen hackamores zijn heel stabiel en hebben mooie lange hefbomen met een slimme geometrie en een onderlinge verbinding. Déze hackamores geven signalen met de teugel helder en gedifferientieerd door.

Wanneer een paard zeg niveau ´PNH level 3´ op signalen reageert dan is een goéde hackmore een heel fijne optoming omdat gebruik gemaakt wordt van de verfijnde helderheid en niet van de krachtoverbrenging.
Wanneer een paard zoals de ts opmerkt ´niet te houden´is, is er veel opleidingswerk aan de winkel en is een hackamore noch een bit een oplossing als je volgens ´natural horsemanship´ wil omgaan met jouw paard.

hc

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 12:32

Een hackamore is niet iets wat direct hoeft, overwegingen genoeg, alleen ik heb gewoon geen idee wat voor optomingen er allemaal zijn en wat verstandig is bij mijn paard. Ik wil namelijk nog wel wat 'macht' hebben omdat het toch een sterk en groot paard is, maar ik wil er absoluut geen misbruik van kunnen maken en al helemaal niet iets wat scherper is dan een bit, ik wil een optoming waar mijn paard zich prettig bij voelt, en waarmee ik redelijk kan 'dressuren' en buitenritten mee kan maken,

Lenen is geen oplossing, hier in de buurt rijdt iedereen dressuur/springen met natuurlijk een bit

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:07

Touwhalster, sidepull, crosslink, crossrope bridle, neckrope etc.

Heb je een aansnoerneusriem?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:11

Karoliefje_ schreef:
Ik wil namelijk nog wel wat 'macht' hebben omdat het toch een sterk en groot paard is, maar ik wil er absoluut geen misbruik van kunnen maken ....

euh Verward

hc

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:35

Ik wil wel iets te zeggen hebben, want ze kan nog wel eens doorgaan en met een 'gewoon' halster heb ik dan niks te zeggen.

Ik heb aansnoerneusriemen ja Ja

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:10

Karoliefje_ schreef:
Ik wil wel iets te zeggen hebben, want ze kan nog wel eens doorgaan en met een 'gewoon' halster heb ik dan niks te zeggen.

Ik heb aansnoerneusriemen ja Ja

Begin bij de basis!
En die is op de grond.

Zonder voorwerk behoor je helemaal niet te rijden. Pas wanneer jij je paard "onder controle" hebt, kun je pas echt gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:25

Er is ook een HK-topic gestart voor hackamore-rijders, staan
erg veel ervaringen e.d. in Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:32

viewtopic.php?f=34&t=751829&hilit=

Toen ik nog met hack reed heb ik het topic gestart.

Je kan je teugels is vast maken aan die ringetjes van je aansnoerneusriem. Zonder sperriempje en bit.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:56

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:20

LilianR schreef:
En natuurlijk kun je ook op http://www.bitloos.nl kijken. Lachen

Als lid van deze vereniging (NVBP) kun je gratis drie bitloze optomingen proberen gedurende drie weken. Wellicht is dat iets voor je.
Meer hierover kun je lezen op www.bitloos.nl en dan de pagina "Bruikleen service".