Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Het doel van leerlooien is om een dierenhuid soepel en bestand tegen bederf te maken.
Het proces verloopt als volgt:
* huiden van herbivoren worden eerst onthaard en ontvleesd
* daarna in een kalkbad ontkalkt en geweekt (voor de soepelheid) en gepikkeld in water met zwavelzuur of zeezout
* dan komt het echte looien in stenen of houten kuipen met natuurlijke of chemische looistoffen en drogen, daarna de zeemlooiing (om de vezels soepeler te maken) in een vette oplossing
* de huiden worden daarna afgekrabd, gewalst en geschuurd (voor de glans)
* dan komt het verven met plantaardige stoffen en een beitsmiddel (om de kleur te fixeren)
* tenslotte worden de huiden gedroogd
Van een andere site:
Leerlooien is een werkwijze om de huid van dieren geschikt te maken voor kleding, schoeisel of andere toepassingen. Door het looien worden de eiwitten in de huid onoplosbaar gemaakt. Hydrolyseerbare polymeren van galluszuur zijn de nu meest gebruikte looistoffen. Andere looistoffen zijn gehydreerde derivaten van flavanolen en anthocyanidinen, de zogenaamde catechienen.
Anouar15 schreef:Maar ooit een paard gezien dat een stuk metaal eet![]()
schaapjuh schreef:Daarnaast zijn paarden vegetariërs, dus wat moeten ze dan met een stuk leer in de mond![]()
henny_w schreef:Diegene die eerder de opmerking plaatste dat leer niet natuurlijk in de mond is, nee inderdaad maar ijzer wel dan?
sscs schreef:Met een lederen bit kun je beter niet gaan rijden, voor een paard is dat absoluut al niet fijn, dan kun je beter nog gewoon met een gewone bid blijven rijden ( dat is mijn mening! )
sscs schreef:Met een lederen bit kun je beter niet gaan rijden, voor een paard is dat absoluut al niet fijn, dan kun je beter nog gewoon met een gewone bid blijven rijden ( dat is mijn mening! )
Jus_dOrange schreef:sscs schreef:Met een lederen bit kun je beter niet gaan rijden, voor een paard is dat absoluut al niet fijn, dan kun je beter nog gewoon met een gewone bid blijven rijden ( dat is mijn mening! )
Je zin staat geformuleerd als feit, en daarna zeg je dat 't een mening is. Zeg 'ns is het slecht of vind je het slecht, en natuurlijk ook waarom.