Lederen bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isis_Ywen

Lederen bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:27

Hoi,

Om nog even door te zagen over het hele optoming gebeuren, leg ik deze vraag ook maar eens op het forum.

Op het moment heb ik zelf een bijna driejarige vierhoever, en ook bij mij duizelen de tientallen mogelijkheden een beetje van welke optoming ik daarvoor het beste in kan zetten. Noem het maar gerust een luxe probleem.

Graag wil ik hem bitloos rijden, maar ik ben van mening dat elk paard in ieder geval een bit moet kennen. Je weet nooit hoe de situatie over vijf jaar eruit zal zien. Misschien ben ik dan lichamelijk/finacieel of wat dan ook, niet meer in staat voor hem te zorgen, en moet hij weg voor het eerste beste bod. Ik hoop van niet. Maar het zou kunnen.

Mijn vraag dan ook: wat denken jullie van lederen bitten? Heeft iemand hier ervaring mee?

Isis

dorientjuh

Re: Lederen bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:18

Ik denk dat als jij je paard om deze reden aan het bit wil laten wennen, dan zou ik hem ook echt aan een ''gewoon'' bit laten wennen, en geen lederen bitje. Misschien dat je het wel als overgang kunt doen, dus eerst even een lederen bitje en dan overgaan op een gewoon bit.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:31

Ik heb over leren bitten gehoord dat ze op een gegeven moment hard gaan worden en dus ook niet prettig in de mond liggen. Aangezien ik zo'n ding nog nooit heb gebruikt weet ik niet of het waar is. Maar het lijkt me wel logisch.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:06

ik volg dit topic even, ik wil mijn paard om dezelfde reden aan een bit laten wennen

Leer word idd hard als het vochtig word en daarna opdroogt. En omdat het in de mond van je paard ligt kun je ook niet invetten lijkt me...

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:37

Mijn ervaring met een leren bitje is dat het toch vrij harde randen heeft. Een rond gevormd bit lijkt me prettiger voor een paard. Het nadeel van een leren bitje is: het ligt plat op de tong zolang je de teugels niet aanneemt. Neem je de teugels aan dan wil het bit gaan kantelen en krijgt het paard de ene rand in zijn tong/lagen geduwd en de andere tegen zijn verhemelte .

Mijn ervaring met een leren bitje die je onder de kin van het paard moest vastmaken is ook: je bind eigenlijk (ordinair gezegd) gewoon de tong van het paard aan zijn onderkaak. Ik vond niet dat mijn pony beter op een leren bit stuurde, hoewel hij hem wel gewoon aannam en zonder problemen in zijn mond liet stoppen... Geen leren bitten meer voor mijn paarden! Daarbij: vind ik het zelf een rot idee om een leren bit te gebruiken: het is immers huid van een dode koe dat je in zijn mond hangt!

Verder is het heel belangrijk dat als je toch zo'n onding wilt aanschaffen dat je erop let dat het leer op een goede manier gelooid is. De meestgebruikte looistoofen zijn namelijk giftig en de stoffen kunnen weer vrijkomen als het paard er lekker op sabbelt. Er bestaan ook looiprocessen met nontoxische stoffen, maar dat is een veel duurder proces. Aangezien het meeste winkelpersoneel hier niets over weet, zou ik, voor aanschaf, bij de fabrikant precies nagaan welke stoffen er gebruikt worden.

Citaat:
Het doel van leerlooien is om een dierenhuid soepel en bestand tegen bederf te maken.
Het proces verloopt als volgt:

* huiden van herbivoren worden eerst onthaard en ontvleesd
* daarna in een kalkbad ontkalkt en geweekt (voor de soepelheid) en gepikkeld in water met zwavelzuur of zeezout
* dan komt het echte looien in stenen of houten kuipen met natuurlijke of chemische looistoffen en drogen, daarna de zeemlooiing (om de vezels soepeler te maken) in een vette oplossing
* de huiden worden daarna afgekrabd, gewalst en geschuurd (voor de glans)
* dan komt het verven met plantaardige stoffen en een beitsmiddel (om de kleur te fixeren)
* tenslotte worden de huiden gedroogd

Van een andere site:

Leerlooien is een werkwijze om de huid van dieren geschikt te maken voor kleding, schoeisel of andere toepassingen. Door het looien worden de eiwitten in de huid onoplosbaar gemaakt. Hydrolyseerbare polymeren van galluszuur zijn de nu meest gebruikte looistoffen. Andere looistoffen zijn gehydreerde derivaten van flavanolen en anthocyanidinen, de zogenaamde catechienen.

Mij lijkt het niet lekker om leer (geolied of niet) in mijn mond te houden. Iedereen die wel eens op een stukje leer/leren veter heeft gekauwd weet hoe vies het is (heel erg bitter). Het wordt viezer naarmate je er langer op kauwd. Metaal is tenminste smaakloos.

@ Adrienna: Leren bitjes houd je zacht door ze even in zonnebloemolie te leggen. Zonnebloemolie is niet schadelijk.

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:28

Dank je wel voor je heldere uitleg. Deze gedachtengang was precies wat mij weerhield. Fijn dat je het bevestigd!

Isis

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:15

ik ben zeer VOOR het lederen bitje, ik heb degene van emiel voest en ben zeer tevreden. een paar x in het jaar moet je hem in de zonnebloemolie leggen en dan is ie weer soepel. ik rijd er heelijk mee en totaal gen scherpe randen enz. je moet het bit wel goed in de mond hangen, als je het verkeerd doet is het zo dat hij idd kantelt. als je er goed mee rijd is er niks mee aan de hand. mijn paard vind het beter dan zo´n vreselijk metalen ding in de mond!

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:19

Heb mijn pony ermee gereden het is erg vriendelijk. Je moet wel zorgen dat het bitje lekker sopel is als je hem voor het eerst gebruikt (week hem bv in de olijfolie zodat hij lekker zacht word. Dan zal hij zich snel naar de paardenmond vormen en zal hij niet te hard zijn in de mond.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:52

Daarnaast zijn paarden vegetariërs, dus wat moeten ze dan met een stuk leer in de mond

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:52

Maar ooit een paard gezien dat een stuk metaal eet

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:25

idd

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:22

Anouar15 schreef:
Maar ooit een paard gezien dat een stuk metaal eet

Aan een geroest stuk ijzer likken vinden sommige paarden heerlijk. In de westernwereld hebben ze bitten van 'sweet iron'.

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:18

Ik rij met een leren bit en mijn paard is er bijzonder blij mee.

Een leren bit wordt niet hard, ik vet het na elk gebruik in met zonnebloemolie zodat het mooi soepel blijft. Mijn paard vindt zonnebloem of maiskiemolie ook niet vies smaken.
Het ligt zowiezo nooit plat op de tong omdat een leren bit niet plat is. Het is halvemaanvormig en past zich helemaal aan de mond aan.
De kinriem hoor je niet vast te snoeren. Ik heb hem in elk geval nooit strak zitten. Een leren bit van goede kwaliteit heeft geen scherpe randen maar is gewoon goed afgewerkt.

Ik rij ermee omdat mijn paard een hangend rooster heeft en geen gebroken bit in kan. En ongebroken metalen trens vindt ze niks en druk op de neus vindt ze vreselijk. Dit is voor ons de ideale oplossing.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat als mijn paard geen hangend rooster had, ik gewoon met een metalen trens zou rijden. Een leren bit vergt veel onderhoud en volgens mij smaakt het toch wel wat smeriger dan een metalen bit.

Maar ik ben voor ons nog niks beters tegengekomen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:22

Ik ben zeer tevreden over leren bitten.
Beide paarden lopen er super op.
Ze gaan al een paar jaar mee. Grappig is dat ze helemaal een bepaald model gekregen hebben.
Niks meer recht oid.

Om ze soepel te houden leg ik ze van tijd tot tijd in de zonnebloemolie.
Of voor het rijden even in water.
Trouwens ook in de mond worden ze tijdens het gebruik zachter.

Diegene die eerder de opmerking plaatste dat leer niet natuurlijk in de mond is, nee inderdaad maar ijzer wel dan?

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:06

Voordeel van een leren bit is dat het zich naar de mond vormt na verloop van tijd, zoals henny_w ook al zegt. Jel staat met open mond te wachten als ik er mee aan kom lopen, heerlijk vind hij het.

ik ben nu een jonge hengst aan het beleren, eerst op een touwhalstertje en nu sinds kort met bit. Zijn eigenaar had er een zachte myler ingehangen, het arme beest wist niet wat hem overkwam toen daar druk op kwam. Toen mijn leerbit geprobeerd, het voordeel van het kinriempje is dat je het niet door de mond kan trekken. Paard loopt er super op, is de hele tijd aan het smakken en zoekt af en toe al de hand op.

Voor longlinen is het ook ideaal, vooral als je zelf nog niet zo ervaren bent, stoor je een paard veel minder met een leerbit dat met een metalen bit. (ook weer mede door het kinriempje)

Af en toe in een bakje zonnebloemolie leggen en het kan weer een tijdje mee, anders heb je idd kans dat het stugger wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:27

schaapjuh schreef:
Daarnaast zijn paarden vegetariërs, dus wat moeten ze dan met een stuk leer in de mond

Hmm vraag het me af, mijn vz-pony van 27 heeft ooit eens per ongeluk een pink afgebeten bij een oud dametje. Dus zo vegetarisch zijn ze niet, althans, die van mij dan

Maar ik was ook wel geinteresseerd in zo'n leren bitje. Dit topic is zeer nuttig want er zitten toch wel wat nadelen aan zo'n leer bitje. Blijf het iig even volgen dit topic.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:36

henny_w schreef:
Diegene die eerder de opmerking plaatste dat leer niet natuurlijk in de mond is, nee inderdaad maar ijzer wel dan?

Ik had het er niet over dat het niet natuurlijk is, maar over dat paarden vegetariërs zijn. Leer komt van een dier, ijzer niet (niet dat ik met ijzer rijd, maar dat is weer een ander verhaal )

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:18

het lijkt mij bets wel vies smaken. aar et is altijd nog beter dan zo'n hard ding..

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:35

Leren bitten zijn echt super!!
Ze vormen naar de mond van het paard en werken prima in op de paarden mond.
De scherpe randen is een kwestie van bit goed schoon houden en waneer het er weer aan toe is even in een badje met zonnebloem olie leggen.

Mijn shetlanders reden er echt super op.
Mocht ik ooit over willen gaan rijden met bit, dan komt er alleen maar een leerbit in.

Voor de wagen ga ik nog uittesten zodra mijn paardje er klaar voor is.

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:44

Even over die "veters in je mond?
Je veter worden niet gevet in olie wat dus al een erg prettige smaak geeft!
Je kunt het bitje overgens ook in lijnzaad olie dopen

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:49

Met een lederen bit kun je beter niet gaan rijden, voor een paard is dat absoluut al niet fijn, dan kun je beter nog gewoon met een gewone bid blijven rijden ( dat is mijn mening! )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:53

En waar is jouw mening dan op gebaseerd?

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:48

sscs schreef:
Met een lederen bit kun je beter niet gaan rijden, voor een paard is dat absoluut al niet fijn, dan kun je beter nog gewoon met een gewone bid blijven rijden ( dat is mijn mening! )

Je zin staat geformuleerd als feit, en daarna zeg je dat 't een mening is. Zeg 'ns is het slecht of vind je het slecht, en natuurlijk ook waarom.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:59

sscs schreef:

Ik ben ook erg benieuwd waar je dat op baseerd.
Mijn leren bitten waren aan vervanging toe.
Dus nieuwe laten maken waar we vanochtend voor het eerst mee gereden hebben.
Ik rij nu zo'n 4 jaar OF bitloos OF met een leren bit. Bevalt me super.
Mijn indruk is dat de paarden het leren bit vele malen plezieriger vinden dan een metalen.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:55

Jus_dOrange schreef:
sscs schreef:

Je zin staat geformuleerd als feit, en daarna zeg je dat 't een mening is. Zeg 'ns is het slecht of vind je het slecht, en natuurlijk ook waarom.

Bij het inkijken van haar profiel zag ik dat ze wat jonger is (13).
Misschien als je niet beter weet denk je dat het maar raar is.

Ik ben er nog niet over uit. Aan alles zitten zo zn voor en nadelen. Voor het ene paard werkt het wel, voor de andere niet.

Hangt dus helemaal van je paard af (en natuurlijk ook van jezelf)