het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempfling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:57

hoihoi. ik heb zelf absoluut geen verstand van Natural horsemanship (krijg zondag mijn eerste les) maar ik vroeg me af.

wat is het verschil tussen deze trainers? doen ze niet allemaal hetzelfde? hun paard dingen duidelijk maken dmv lichaamstaal?

wie heeft er zin mij dit uit te leggen?
groetjes shannon

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:17

In principe is de basis natuurlijk hetzelfde; op een natuurlijke manier om gaan met paarden (Natural horsemanship). Maar onder de trainers zit vast wel verschil. Nu ben ik niet zo bekend met Parelli. Ik heb van Hempfling een boek liggen, en hem vind ik vooral heel erg vaag. Mooie woorden, mooie plaatjes, een ellenlange uitleg, alles lijkt makkelijk, maar probeer het maar eens te doen met je huis-tuin-en-keuken paardje. Mij is het te ingewikkeld, ik lees graag iets dat ik gelijk snap en kan uitvoeren.
Verder werkt Monty Roberts met de join-up, waar ik geen voorstander van ben. Maar misschien dat andere je iets meer kunnen vertellen, ik ben niet z thuis in Parelli.

BillyJean

Re: het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:21

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:54

In het boek 'het paard als partner' van elma Middel en Marike cloverdale worden 6 visies op natural horsemanship besproken, waaronder parelli, monty roberts en hempfling.

De uitgangspunten van natural horsemanship zijn op zich gelijk, maar de uitvoering wil nogal verschillen. Hempfling werkt bijvoorbeeld niet met speciale hulpmiddelen, een lang touw en een zweep zijn in principe voldoende.

Parelli biedt een stappenplan waar ook weer bepaalde hulpmiddelen bij horen.

In het sticky bovenaan bij naturals vind je verschillende sites met meer informatie, maar ervaringen zijn hier natuurlijk ook volop te vinden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:45

Het zijn drie eigenlijk heel verschillende manieren van werken met paarden. Niet met elkaar te vergelijken en erg lastig om zomaar eventjes het verschil uit te leggen. Parelli is een heel trainingssysteem en monty roberts is meer een absis op de join-up. Hempfling si gewoon vaag, allemaal een beetje zweverig en heel vaag inderdaad. Meer iets waarvoor je bij hem op cursus zou moeten.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:04

ze doen eigenlijk allemaal hetzelfde maar op verschillende manieren opgeleukt, en de ene kan het beter uitleggen dan de ander. Hempfling is wat voor ver gevorderden omdat hij niet duidelijk uitlegt waar hij mee bezig is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:47

Ik ben het ook met Jackie eens dat het allemaal helemaal niet zo verschillend is, ze maken allemaal gebruik van dezelfde dingen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:32

jackie schreef:
ze doen eigenlijk allemaal hetzelfde maar op verschillende manieren opgeleukt, en de ene kan het beter uitleggen dan de ander. Hempfling is wat voor ver gevorderden omdat hij niet duidelijk uitlegt waar hij mee bezig is.

Dit is gewoon niet waar. De methodes zijn gewoon totaal niet vergelijkbaar.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 07:56

ze maken allemaal gebruik van hetzelfde principe, namelijk het controleren van de beweging en bewegingsrichting van het paard. of je dat nou doet met touwen, zweepjes, carrot stick, danspasjes of whatever, het principe is hetzelfde.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:25

tussen parelli en hempfling zit misschien niet veel verschil, ze willen uiteindelijk hetzelfde, al is hempfling voor 99% van de bevolking niet begrijpbaar en heeft parelli juist een programma om alle mensen dit te leren.
Monty robberts is echt iets totaal anders, zou ik eigenlijk niet onder nh willen scharen. Het blijft een beetje het opknappen van "probleempaarden". Aan de probleemmensen wordt niets gedaan. Daarnaast blijft hij vooral symptoombestrijder, bokstoppers enzo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:30

Ik denk dat tusen monty en hempfing minder verschil zit ,dan tussen parelli. Parelli gebruikt veel hulpmiddelen,wat mijns inziens niet nodig is. Monty en hempfling kijken meer naar de natuurlijke omgangsvormen van het paard en bootsen dat na, zodat het paard ze (zonder veel hulpmiddelen) begrijpt.
dat monty nu naar nederland komt voor de probleempaarden, logisch, dat is wat de mensen willen zien. Als je daar door heen kijkt, naar zijn historie kijkt, kan je zien dat hij enorm veel feeling heeft voor het paardengedrag, en hij alleen maar zoveel probleempaarden kan helpen, doordat hij zoveel verstand van paarden heeft.

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:36

jah en monty hangt er vervolgens een bokstopper in.... "it isnt in its mouth its on his gum" .... .

En parelli veel hulp middelen ? hm vergelijken met monty roberts ? denk dat je bedrogen uit gaat komen en de hulpmiddelen van monty roberts zijn een stuk mechanischer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:48

Aha, een pat parreli fan . Laat ik voorop stellen, dat ik absoluut niet tegen parelli ben. Ik ben voor iedereen die op een betere manier met paarden om wil gaan. Maar als ik op parelli.com kijk, en zie wat voor een scala aan hulpmiddelen kan kopen, en ik dan vervolgens op montyroberts.com kijk, dan zie ik toch echt duidelijk een groot verschil.
Maar los daarvan, ik ben er zowiezo van overtuigt, dat er helemaal geen hulpmiddelen aan te pas hoeven komen om een paard beter te leren begrijpen. Van de drie paardenmannen zoals boven beschreven komt monty voor mij het meest in de buurt. We hebben Pieter baalbergen ook nog, die doet helemaal meer met minder.

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:52

hoe verantwoord je dan een bokstopper ? alles behalve nh en pure symptoom bestrijding.En die pop ? en die stok met hand en plastich zakje en dat dualty halster ? (Wat overgens extreem slecht released)

De enige die weinig tot geeen hulp middelen gebruikt is KFH en die man is compleet onbegrijpelijk laat staan dat ie kan overbrengen wat ie doet

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:00

ik geloof dat ik een van de weinigen ben die hempfling wel duidelijk vindt het mooie van hem vindt ik juist dat je niet zo veel spullen nodig hebt, terwijl je dat bij parelli en roberts wel weer nodig zou hebben (+ die spullen zijn zoooo duur en niet bepaald makkelijk verkrijgbaar is mijn ervaring .. )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:07

oke, bokstopper¨, en pop heb ik monty niet zien gebruiken, ben dan ook niet in maastricht geweest,maar in den bosch eerder dit jaar. de stok met tas daarentegen dan weer wel, en het halster. de stok met tas is natuurlijk om het paard te laten wennen aan bv plastic. Het halster is puur een hulpmiddel. Benik het helemaal mee eens. Kan er ook niets anders van maken.
En sorry, ik blijf er bij dat parelli meer gebruik maakt van hulpmiddelen dan monty. Heb alleen even geen tijd om alles te gaan tellen op de site van parelli, om dat te bewijzen. ( ga namelijk zo heerlijk een buitenrit op t strand maken)
Hempfling snap ik ook hoor, zeer zeker wel. maar ik kan me voorstellen dat hij voor veel mensen wel onduidelijk is.

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:16

Afbeelding
Die bokstopper is puur mechanisch en een gigantische quickfix.

Dan een vraag naar aanleiding van de foto : vind jij dit paard er enigsinds ontspannen uit zien ?.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:16

laten we het vooral over de hulpmiddelen hebben, da's inderdaad het enige waar die methodes over gaan
Ik geloof dat elke methode een lang touw en een stugge stok aanraad, dus ik zie echt geen enkele reden om het wiel opnieuw uit te vinden en zelf een touwtje te gaan knopen, dus ik koop gewoon kwalitatief goede spullen bij parelli, net zoals dat ik een goed hoofdstel koop.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:19

inderdaad jannico, monty robberts valt daarom bij mij niet onder nh. De mensen leren zelfs niets en hij gebruikt nog steeds voor het grootste gedeelte symptoombestrijdende middelen, wat is daar nh aan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:27

wat wordt er nu dan bedoelt met de bokstopper, dat halster?
dat is echt nieuw voor mij.
Dat de mensen niets leren van een show van monty, daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Je moet dan ook de achtergrond weten van de beste man en weten hoeveel kennis hij heeft van paarden.Echter in een anderhalf tot twee uur durende show (want dat is het zeker) kan je dit zelf niet, maar dat geld voor parelli, voest baalbergen net zo hard.

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:31

de bokstopper is een touwtje dat op het tandvlees van het paard zit en over het hoofd naar het zadel gaat.Waardoor het hoofd niet naar beneden kan en het paard dus niet kan bokken.DEze foto ging me trouwens allleen om de pop

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:41

Oke. bedankt voor de uitleg. HEb er nog niet eerder van gehoord en zal monty nederland eens aanschrijven hoe dit precies zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:55

jackie schreef:
ze maken allemaal gebruik van hetzelfde principe, namelijk het controleren van de beweging en bewegingsrichting van het paard. of je dat nou doet met touwen, zweepjes, carrot stick, danspasjes of whatever, het principe is hetzelfde.

Ja, dat doe je met dressuur ook, maar dat vergelijk ej toch ook niet met NH Wat was je dan van plan te gaan controleren (btw is eht nog enti eens waar, want je doel is vooral communicatie en je paard tussen zijn oren oke krijgen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:02

jannico schreef:
jah en monty hangt er vervolgens een bokstopper in.... "it isnt in its mouth its on his gum" .... .

En parelli veel hulp middelen ? hm vergelijken met monty roberts ? denk dat je bedrogen uit gaat komen en de hulpmiddelen van monty roberts zijn een stuk mechanischer

Heb je je weleens verdiept in de werking van een touwhalster dan?

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:39

Maar die werkt niet in op de gevoelige lagen in de mond. Een touwhalster kan inderdaad ook pittig inwerken, die MR bokstoppers vind ik wreed