het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempfling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:57

hoihoi. ik heb zelf absoluut geen verstand van Natural horsemanship (krijg zondag mijn eerste les) maar ik vroeg me af.

wat is het verschil tussen deze trainers? doen ze niet allemaal hetzelfde? hun paard dingen duidelijk maken dmv lichaamstaal?

wie heeft er zin mij dit uit te leggen?
groetjes shannon

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:17

In principe is de basis natuurlijk hetzelfde; op een natuurlijke manier om gaan met paarden (Natural horsemanship). Maar onder de trainers zit vast wel verschil. Nu ben ik niet zo bekend met Parelli. Ik heb van Hempfling een boek liggen, en hem vind ik vooral heel erg vaag. Mooie woorden, mooie plaatjes, een ellenlange uitleg, alles lijkt makkelijk, maar probeer het maar eens te doen met je huis-tuin-en-keuken paardje. Mij is het te ingewikkeld, ik lees graag iets dat ik gelijk snap en kan uitvoeren.
Verder werkt Monty Roberts met de join-up, waar ik geen voorstander van ben. Maar misschien dat andere je iets meer kunnen vertellen, ik ben niet z thuis in Parelli.

BillyJean

Re: het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:21

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:54

In het boek 'het paard als partner' van elma Middel en Marike cloverdale worden 6 visies op natural horsemanship besproken, waaronder parelli, monty roberts en hempfling.

De uitgangspunten van natural horsemanship zijn op zich gelijk, maar de uitvoering wil nogal verschillen. Hempfling werkt bijvoorbeeld niet met speciale hulpmiddelen, een lang touw en een zweep zijn in principe voldoende.