Ik ben even benieuwd naar jullie meningen hierin

In de winter is het natuurlijk sowieso van belang om warm te blijven, is het hooi bij jullie dan wel eens een paar uur echt op?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:24/7 eten wordt nogal eens geinterpreteerd als 24/7 hooi kunnen vreten. Als ze hun hooi op hebben en er zijn nog bladjes, takjes en grasjes te knabbelen is het ook prima. Als je ze echt 24/7 hooi te eten geeft dan worden ze veel en veel te dik!
Caira schreef:Arabesk schreef:24/7 eten wordt nogal eens geinterpreteerd als 24/7 hooi kunnen vreten. Als ze hun hooi op hebben en er zijn nog bladjes, takjes en grasjes te knabbelen is het ook prima. Als je ze echt 24/7 hooi te eten geeft dan worden ze veel en veel te dik!
BS Jantien![]()
![]()
Zowel Rohan en Keevan, als mijn kudde thuis hebben 's winters onbeperkt voordroog tot hun beschikking en ze zijn allemaal prima op gewicht. JUIST een paard welke 24/7 buiten staat en dus meer te verduren heeft dan een stalpaard moet continue de beschikking hebben over voordroog of hooi. Helemaal als de temperatuur onder de 0 graden gaat.
Je zult zien dat ze in het begin erg veel eten en aankomen, maar na een week of 3 zijn ze gewend en zal het schrokken afnemen.
Caira schreef:Zowel Rohan en Keevan, als mijn kudde thuis hebben 's winters onbeperkt voordroog tot hun beschikking en ze zijn allemaal prima op gewicht. JUIST een paard welke 24/7 buiten staat en dus meer te verduren heeft dan een stalpaard moet continue de beschikking hebben over voordroog of hooi. Helemaal als de temperatuur onder de 0 graden gaat.
Je zult zien dat ze in het begin erg veel eten en aankomen, maar na een week of 3 zijn ze gewend en zal het schrokken afnemen.
Angela_28 schreef:Dank jullie voor alle reacties! Het gaat me ook niet zozeer om de hoeveelheid, maar inderdaad meer over het "langere tijd ter beschikking hebben van", in paats van dat het om 20.00 uur op is en er 's ochtends pas weer gevoerd wordt.
Mijn paard staat nu in pension en daar heb je natuurlijk niet altijd invloed op de manier van werken. Maar ik ga er van uit dat ze daar weten wat ze doen. De kans is echter aanwezig dat ik nog voor de winter of net erna met Cos ga verhuizen naar een ander adres. Kleinere kudde, veel meer land en zelf alle zorg op ons nemen. Ook dan gaan ze 's nachts op een paddock of grote stal met uitloop. Dan kun je het natuurlijk op je eigen ideale manier gaan regelen en dan zijn dit soort zaken fijn om te weten!
Waratje schreef:Dat zijn dus de stallen waar je gewoon niet moet willen staan. Dat type is hier in de regio waarschijnlijk ook wel te vinden, maar er zijn ook genoeg stallen waar de paarden een fatsoenlijk voerregime krijgen, inclusief minimaal dagdeel weidegang in het seizoen.
Caira schreef:Je zult zien dat ze in het begin erg veel eten en aankomen, maar na een week of 3 zijn ze gewend en zal het schrokken afnemen.
Arabesk schreef:24/7 eten wordt nogal eens geinterpreteerd als 24/7 hooi kunnen vreten. Als ze hun hooi op hebben en er zijn nog bladjes, takjes en grasjes te knabbelen is het ook prima. Als je ze echt 24/7 hooi te eten geeft dan worden ze veel en veel te dik!
Ik voer één keer per dag een kruiwagen hooi per paard, daarna moeten ze het weer doen met het winterweiland en alles wat er op waait en dat gaat prima. Ze blijven prima op gewicht. Het gaat er om dat er 24/7 kleine beetjes eten binnen blijven komen.