24/7 buiten ook 24/7 beschikking over eten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela_28

24/7 buiten ook 24/7 beschikking over eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 09:09

Hallo allemaal!

Ik ben even benieuwd naar jullie meningen hierin :+ . Als je paarden 24/7 buiten hebt staan hebben ze dan ook 24/7 beschikking over eten? Als ze op de wei staan is dat natuurlijk zo, maar als je paarden aan het einde van de dag (+/- 17.00 uur) terug naar de paddock gaan, hebben ze dan tot de volgende ochtend beschikking over eten? Waarom wel/niet?

In de winter is het natuurlijk sowieso van belang om warm te blijven, is het hooi bij jullie dan wel eens een paar uur echt op?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:12

24/7 eten wordt nogal eens geinterpreteerd als 24/7 hooi kunnen vreten. Als ze hun hooi op hebben en er zijn nog bladjes, takjes en grasjes te knabbelen is het ook prima. Als je ze echt 24/7 hooi te eten geeft dan worden ze veel en veel te dik!

Ik voer één keer per dag een kruiwagen hooi per paard, daarna moeten ze het weer doen met het winterweiland en alles wat er op waait en dat gaat prima. Ze blijven prima op gewicht. Het gaat er om dat er 24/7 kleine beetjes eten binnen blijven komen.

Twee uurtjes zonder eten is ook niet zo'n punt, in het wild moeten ze hele stukken lopen op zoek naar eten en lopen ze hele enden naar waterbronnen.

Opsluiten op een paddock betekent wel dat ze daar minimaal bewegen. Als ze zich daar helemaal vol kunnen stoppen met hooi heb je 'veel eten weinig bewegen' en dan krijg je waar Sonja zo voor waarschuwt :D : overgewicht

sonjim

Re: 24/7 buiten ook 24/7 beschikking over eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:16

Mijn shetten hebben inderdaad 24/7 eten. In de zomer de wei en in de winter wei en onbeperkt hooi.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:21

Mijn eigen shetten liepen eerst 24/7 in de wei, maar die werden veel en veel te dik (zelfs zonder hooi) Toen is er eentje een heel klein beetje hoefbevangen geworden. Nu hebben ze een kleiner weitje en gaan ze 's avonds naar binnen en krijgen ze met zijn tweeën een plakje hooi. Maar ze zijn nog steeds dik!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 09:27

24/7 hooi zeg ik ook niet :+ . Overdag van ongeveer 9-17 op de wei zonder hooi. Daarna in de paddock. Hoe pakken jullie het dan in de paddock aan. Is het dan op = op? Ook als dat betekend dat het binnen een uur op is? Ik hoor daar vrij veel verschillende meningen over dus daar ben ik nieuwsgierig naar! En 24/7 eten vind ik uiteraard niet 24/7 hooi vreten :D . Dan krijg je tonnetjes. (Cos stond eerst 24/7 op een grote wei en was ook echt wel aan de zware kant toen hij bij mij kwam.)

Maar mensen die hun paarden bijvoorbeeld zelfstandig verzorgen. Wordt er dan meerdere malen per avond gevoerd om ze 's nachts niet te lang zonder eten te hebben staan? En wat is te lang zonder en niet te lang zonder? En met zonder bedoel ik dus niets te eten. Geen takken, geen gras, geen blaadjes en geen hooi :D . Moet hier nog rekening mee gehouden worden wat betreft spijsverteringssysteem, verveling, meer confrontatie op zoeken naar elkaar omdat ze niets te eten hebben om de tijd door te "kauwen" ;) ?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:36

als ze in het paddock staan hebben ze bij mij dus wel onbeperkt hooi, en ik heb geen tonronde pony's. Soms ook wat wilgentakken en zo maar voornamelijk hooi.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:51

Een hele nacht zonder eten zou ik niet doen. Paarden maken 's nachts ook maagzuur aan en dat dient geneutraliseerd te worden door speekselproductie. Hoeveel uur een paard precies zonder eten kan durf ik niet te zeggen, maar een hele nacht vind ik dan wel lang (goh, daar heb je wat aan :+). Ook omdat ik denk dat mijn paard zich gaat vervelen en misschien zelfs wel zand gaat eten. Het is fijner als een paard rond kan scharrelen en restjes hooi, takjes, blaadjes etc. kan eten.

24/7 hooi of een volle wei is dan weer het andere uiterste. Die bolle van mij zou dan echt uit elkaar knallen met de kans op allerlei gezondheidsproblemen.

Als je paard om 17:00 naar de paddock gaat en het hooi na een uur op is dan staat hij dus 15 uur zonder eten en dat vind ik veeeeeeeeeeeeeel te lang.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:54

Mijn pony staat van 8 uur smorges tot 9 uur savonds op de wei, dus daar kan hij zo veel eten als hij wil (niet hoog gras gewoon kort) en savonds voor de nacht krijgt hij een hooinet met hooi. En smorgen + savonds nog brokken en musli. en meestal ga ik rond de middag 2 uurtjes een buitenrit rijden. En hij blijft zo prima op gewicht :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:55

Indi heeft wel altijd toegang tot voer. Gras en hooi: ze mag kiezen :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:58

Die van krijgt nu 2 keer daagse een strook gras bij gezet en de rest van de dag zoekt hij lekker wat rond in zijn weide. De winterdag voeren we ook 2 keer daagse hooi, deze verdelen ze zelf over de hele dag. Savonds is de bak net leeg en dan vullen we het weer. Sochtends is ook de bak leeg, dus waarschijnlijk staan ze snachts een paar uur zonder hooi, maar dan pakken ze wel takken en bladeren,....
Als ze in een paddock staan, verdiep je dan eens in de takken die paarden lekker vinden. Wilg bijv zijn ze gek op en ze hebben wat te doen de hele dag!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:51

Bij onze stal is het ook al jaren gewoonte dat de paarden overdag op de wei staan en tussen 4 en 6 's middags in een paddock gaan. Gaat op zich wel goed, paarden hebben overdag ruim gras in kunnen slaan, maar helemaal ideaal is het niet. De laatste jaren voeren we nu 's avonds nog wat hooi en/of stro om te knabbelen. Dat is wel vrij snel op, maar het overbrugt de toch wel erg lange periode zonder gras. Die avondronde is ook vooral bedoeld voor knabbelwerk en wat maagvulling, wat mij betreft is stro daarvoor goed zat, maar ja, dat moet je dan wel in voldoende hoeveelheid beschikbaar hebben ;)
Eigenlijk zou ik liever de weidetijd meer over de dag verdelen, dus bijvoorbeeld ochtend in de wei, middag in de paddock, avond in de wei, nacht in de paddock, maar dat is natuurlijk wel wat arbeidsintensiever.

In de winter staat er een groep 's nachts op stal, die krijgen overdag buiten een flinke portie hooi mee waar ze meestal de hele ochtend van kunnen eten en als ze op stal komen aan het eind van de middag krijgen ze daar een behoorlijke portie hooi + uiteraard het stro dat er ligt.
De andere groep heeft een schuilstal en krijgt dus 2x per dag een flinke portie hooi.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:53

leg in elk geval wilgentakken in de paddock daar kunnen ze ook nog aan knagen, dat vinden ze zeker 's winters wel fijn voor extra vezels etc.

Probeer zo fijnmazig mogelijke netten te vinden waar ze echt bijna maar sprietje voor sprietje doo rkunnen trekken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:54

Arabesk schreef:
24/7 eten wordt nogal eens geinterpreteerd als 24/7 hooi kunnen vreten. Als ze hun hooi op hebben en er zijn nog bladjes, takjes en grasjes te knabbelen is het ook prima. Als je ze echt 24/7 hooi te eten geeft dan worden ze veel en veel te dik!

BS Jantien :D :+

Zowel Rohan en Keevan, als mijn kudde thuis hebben 's winters onbeperkt voordroog tot hun beschikking en ze zijn allemaal prima op gewicht. JUIST een paard welke 24/7 buiten staat en dus meer te verduren heeft dan een stalpaard moet continue de beschikking hebben over voordroog of hooi. Helemaal als de temperatuur onder de 0 graden gaat.

Je zult zien dat ze in het begin erg veel eten en aankomen, maar na een week of 3 zijn ze gewend en zal het schrokken afnemen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:55

Je kunt er ook voor kiezen om het hooi aan te bieden in fijnmazige hooinetten. Dan kunnen ze zich niet volvreten maar hebben toch 24/7 wat te kauwen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:00

Caira schreef:
Arabesk schreef:

BS Jantien :D :+

Zowel Rohan en Keevan, als mijn kudde thuis hebben 's winters onbeperkt voordroog tot hun beschikking en ze zijn allemaal prima op gewicht. JUIST een paard welke 24/7 buiten staat en dus meer te verduren heeft dan een stalpaard moet continue de beschikking hebben over voordroog of hooi. Helemaal als de temperatuur onder de 0 graden gaat.

Je zult zien dat ze in het begin erg veel eten en aankomen, maar na een week of 3 zijn ze gewend en zal het schrokken afnemen.

Ik ben het hier ook mee eens. Die vn mij staan ook zomer en winter 24/7 buiten op het land. Maar in de winter geef ik ze toch echt zo veel mogelijk hooi zodat ze zelf hun tempereatuur kunnen regelen, dit gaat niet op een lege maag...

Ik denk dat de paarden in de winter ook meer aankomen omdat er dan minder met ze wordt gedaan? Vanwege de kou en zweet etc?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:08

Caira schreef:

De shetten bij ons op stal zouden al dood zijn van hoefbevangenheid voor die 3 weken om zijn, dit klinkt heel leuk en zal bij veel paarden wel zo werken, maar er zijn altijd uitzonderingen.
Als het koud is moet je inderdaad zorgen dat ze meer kunnen eten, maar de hoeveelheid die ze meer moeten hebben hangt ook af van een aantal andere factoren. Met wind en een temperatuur net boven 0 kunnen ze stiekem heel veel warmte kwijtraken, meer dan met windstil vriesweer.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 13:20

Dank jullie voor alle reacties! Het gaat me ook niet zozeer om de hoeveelheid, maar inderdaad meer over het "langere tijd ter beschikking hebben van", in paats van dat het om 20.00 uur op is en er 's ochtends pas weer gevoerd wordt.

Mijn paard staat nu in pension en daar heb je natuurlijk niet altijd invloed op de manier van werken. Maar ik ga er van uit dat ze daar weten wat ze doen ;) . De kans is echter aanwezig dat ik nog voor de winter of net erna met Cos ga verhuizen naar een ander adres. Kleinere kudde, veel meer land en zelf alle zorg op ons nemen. Ook dan gaan ze 's nachts op een paddock of grote stal met uitloop. Dan kun je het natuurlijk op je eigen ideale manier gaan regelen en dan zijn dit soort zaken fijn om te weten!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:39

Angela_28 schreef:
Dank jullie voor alle reacties! Het gaat me ook niet zozeer om de hoeveelheid, maar inderdaad meer over het "langere tijd ter beschikking hebben van", in paats van dat het om 20.00 uur op is en er 's ochtends pas weer gevoerd wordt.

Mijn paard staat nu in pension en daar heb je natuurlijk niet altijd invloed op de manier van werken. Maar ik ga er van uit dat ze daar weten wat ze doen ;) . De kans is echter aanwezig dat ik nog voor de winter of net erna met Cos ga verhuizen naar een ander adres. Kleinere kudde, veel meer land en zelf alle zorg op ons nemen. Ook dan gaan ze 's nachts op een paddock of grote stal met uitloop. Dan kun je het natuurlijk op je eigen ideale manier gaan regelen en dan zijn dit soort zaken fijn om te weten!

Ik zeg niet dat dit overal is maar als ik bij pensionstallen bij ons in de buurt kijk, krijgen paarden 2 of 3 keer biks op een dag en een plukkie hooi in de ochtend en avond. Lijkt me niet dat ze daar lang mee doen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:53

Dat zijn dus de stallen waar je gewoon niet moet willen staan. Dat type is hier in de regio waarschijnlijk ook wel te vinden, maar er zijn ook genoeg stallen waar de paarden een fatsoenlijk voerregime krijgen, inclusief minimaal dagdeel weidegang in het seizoen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:59

Waratje schreef:
Dat zijn dus de stallen waar je gewoon niet moet willen staan. Dat type is hier in de regio waarschijnlijk ook wel te vinden, maar er zijn ook genoeg stallen waar de paarden een fatsoenlijk voerregime krijgen, inclusief minimaal dagdeel weidegang in het seizoen.

Klopt en je moet het vertrouwen hebben dat dat ook gebeurd.. Als ik kijk bij de boer waar ik sta, hij heeft stallen aan huis staan. Die paarden staan dus gewoon 24 op stal, oke 23 als ze geluk hebben wordt er met ze gereden. Hij voert in de ochtend, middag en rond 18.00 is zijn laatste ronde. En ze krijgen hooi maar dat moeten ze dan zelf in de stal leggen en niet meer dan 1 plakje per paard :Y)

Op het land waar ik sta van de zelfde boer (andere lokatie), regelen we het allemaal zelf. We hebben grote weilanden tot onze beschikking waar ze overdag altijd staan in de winter. (zomers 24/7). We voeren dus zelf en zorgen dat onze paarden voldoende hooi krijgen in de avond om de nacht mee door te komen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:06

Onze paarden staan staan aan huis, maar ze staan niet 24/7 buiten omdat wij geen weiland hebben. Ze komen beiden rond de 6 uur per dag in de paddock te staan, omstebeurten, omdat de paddock net niet ruim genoeg is voor twee paarden. Wel geven wij ze, verdeeld over de dag, 4 x kuil en 2 x brok (1kg per voerbeurt), aangemaakt met bietenpulp (2 kg per voerbeurt) en een haver (1/2 kg per voerbeurt) . Omdat er altijd wel iemand thuis is kan dit schema ook prima worden uitgevoerd.
Schema:
08:30 uur: Kuil
10:00 uur: Brok
13:00 uur: Kuil
17:00 uur: Brok
18:00 uur: Kuil
22:00 uur: Kuil

Onze paarden staan verder overdag op rubber matten en in de avond komt daar nog een plak stro op, zodat ze 's nachts wat te knabbelen hebben. Mijn paard heeft deze hoeveelheid eten ook nodig, zelf ben ik ook een voorstander (mits je paard dat toelaat en deze er niet te dik van wordt) van goed en veel ruwvoer.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:07

Langer dan 4 uur zonder maagvulling staan, is slecht voor een paard (maagzweren, koliek). Dit is tenminste wat ik geleerd heb, en daar probeer ik rekening mee te houden met voeren (wat nogal lastig is met een Welsh Cob die al moddervet wordt als ze alleen maar naar het hooi kijkt, en een kr. Arabier die nooit genoeg lijkt binnen te krijgen).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:09

Bij ons op stal ligt er praktisch onbeperkt hooi. Echter, er zijn volgens mij niet zoveel voerplaatsen als kuddepaarden. Dus de paarden wisselen elkaar af met eten. Omdat er wel altijd voorhanden is, zie je dat de paarden eigenlijk geen voernijd erom ontwikkelen.

In de wintermaanden is er op meer voederplaatsen hooi voorzien, zodat dan meer paarden tegelijk kunnen eten.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:24

Caira schreef:

Hier dezelfde ervaring. Altijd ongelimiteerd ruwvoer, gras én hooi, maar geen tonnetjes.
We doen niet aan paddock of stal: de kudde (6 paarden) staat zomer en winter, dag en nacht op het land (6 ha bergweide). Daarnaast is de hooiruif altijd gevuld, ook zomers - de paarden eten graag hooi naast het gras ter afwisseling. Dus om de vraag van TS te beantwoorden: bij ons is het ruwvoer nooit op :D. Reden waarom we zo voeren: Natuurlijk om warm te blijven in de winter, maar ook om rust in de kudde te handhaven (er is nooit geruzie/heibel om het eten).

Onze laatste pensionstal deed zomers gras, winters kuil in twee voerrondes (stonden 24/7 op het land), om 6.00 en 18.00 praktisch onbeperkt kuilvoer op diverse hoopjes verspreid in het land. Altijd één hoopje meer dan het aantal paarden/ponies, zodat iedereen kon eten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:28

Arabesk schreef:

Ik voer één keer per dag een kruiwagen hooi per paard, daarna moeten ze het weer doen met het winterweiland en alles wat er op waait en dat gaat prima. Ze blijven prima op gewicht. Het gaat er om dat er 24/7 kleine beetjes eten binnen blijven komen.

Hier in principe hetzelfde, paarden hebben 24/7 hooi. Alleen niet altijd het lekkerste, ze moeten het doen met wat ze krijgen, en alles wat op de grond valt (als het nog schoon is) moet ook grotendeels opgegeten worden. Anders worden ze veel te verwend :D