onzekere pony (bang voor bit), welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyara27

onzekere pony (bang voor bit), welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:03

Hallo,

Ik wil graag wat advies over een keuze voor een bitloos hoofdstel. Ik zal eerst even uitleggen waar het om gaat:
Mijn dochter (9 jaar) heeft sinds vorige week een leasepony. De pony is heel erg lief, mijn dochter heeft er echt al een klik mee. De pony is wel onzeker en soms ook echt wel schrikkerig, maar niet gevaarlijk ofzo. Mijn dochter heeft nu 4 keer op haar gereden, maar wel iedere keer aan een lange lijn en korte sessies van 20 min en dan alleen stap en draf. De pony deed erg paniekerig met het hoofdstel aan en af doen, vooral zodra het bit haar mond aan raakt. Tijdens het rijden was de pony erg onzeker, maar wel braaf. Alleen in draf krijgen en houden was erg moeilijk voor mijn dochter. Ze moest heel veel beenhulpen blijven geven en was na 15 min al moe. De handen van mijn dochter zijn nog niet zo stil en ik liet haar daarom ook wel met hele losse teugels rijden zodat de pony daar minder last van had.
Ik wilde vorige keer graag een bitloos hoofdstel uitproberen bij de pony, het leek me misschien wel een betere oplossing vanwege de angst voor het bit en de wiebelige handjes van mijn dochter. Dus hebben we het bit van het hoofdstel afgehaald en er een halster ondergelaten om de longeerlijn aan te laten. Dit had echt een positief effect! De pony liep veel meer voorwaarts en het zag er allemaal veel rustiger uit. Na deze goede ervaring zonder bit wil ik voor de pony graag een bitloos hoofdstel aanschaffen.
Welke raden jullie aan voor deze pony (rekening houdend dat mijn dochter nog niet erg stabiele handen heeft)? Ik zat zelf te denken aan een sidepull of een kaakgekruiste.

Groeten afz. Bianca

moonfish13

Re: onzekere pony (bang voor bit), welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:03

Ik zeg begin met een sidepull.
Kaakgekruist kan ook, maar een sidepull kan je weinig kwaad mee doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:44

Een sidepull met een brede platte leren neusriem.
Dat is een supervriendelijk hoofdstel. :)

Ik ben zelf geen fan van kruislingse systemen, vandaar mijn keuze voor een sidepull.
Benaderd ook het best het halster-idee dat je noemt.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:37

Dan ga ik toch voor de sidepull. Ik hoop dat ik die ergens kan vinden voor haar kleine hoofdje. Mochten jullie een goed adres weten dan hoor ik het graag!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:41

Eerste die ik vond via google, wel prijzig hoor... http://www.nickyskeet.nl/Side-pull-maat ... onkerbruin
Mischien heeft ze nog goedkopere en meer engels lijkende uitvoeringen?

In elk geval, super dat je hier zo mee bezig bent.
Overigens weet ik niet wie er verantwoordelijk is voor de kosten, maar het kan ook zijn dat de pony last van haar tanden heeft? Mischien even naar laten kijken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:43

Persoonlijk zou ik geen rawhide neusriem kiezen, maar een gladleren. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:49

Dat dacht ik ook ja, bovendien meer een engelse uitvoering. Maar goed op deze site zijn dan zowiezo al ponymaten te vinden.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:21

Ik dacht zelf ook aan een gladde en zachte neusriem. Ik had nog niet aan haar gebit gedacht, daar kunnen natuurlijk ook de klachten vandaan komen. De pony staat pas een maand op de stal waar wij de pony leasen. Ik ga volgende keer zeker navragen of ze pas nog eens nagekeken door een vee arts.
De pony heeft geen eigen zadel en hoofdstel, we mogen die van andere mensen gebruiken. Maar niemand heeft daar een bitloos hoofdstel, dus die wil ik zelf wel aanschaffen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:34

Ik heb er een met mooie zacht onderlegde neusriem, ben ik erg blij mee..
Kosten ook niet zoveel als de sidepull in de link trouwens.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:35

Kan t eventueel ook niet zijn dat het dier tandproblemen heeft?
Niet dat ik geen voorstander ben van bitloos hoor? Maar ik zie het tandenverhaal nergens terugkomen.
Is zelf natuurlijk erg moeilijk vast te stellen, dat zou een paardentandarts moeten doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:40

Inderdaad, wel de andere redenen uitsluiten, op zoek gaan naar de oorzaak.
Bitloos vind ik sowieso een hele goede optie!

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 21:49

Iris82 schreef:
Kan t eventueel ook niet zijn dat het dier tandproblemen heeft?
Niet dat ik geen voorstander ben van bitloos hoor? Maar ik zie het tandenverhaal nergens terugkomen.
Is zelf natuurlijk erg moeilijk vast te stellen, dat zou een paardentandarts moeten doen.

Gypsy had het een paar berichten terug ook gevraagd, ik had daar inderdaad nog niet aan gedacht. Ik ga het morgen zeker over hebben met de stalhoudster. Ze heeft de pony vorige maand gekocht van een fokker. Wie weet heeft ze wel een gezondheidsverklaring gezien bij de verkoop of zelf laten testen.
Ik laat het wel even weten, maar ik gok dat het echt angst is voor het bit, de pony is voor veel meer dingen bang.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:50

Hhhm, ligt het zadel wel goed dan? Aangezien je schrijft dat ze geen eigen zadel heeft?
(Sorry als het zeurderig overkomt, vind dat gewoon erg belangrijk. :o )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:02

Bij een gezondheidsverklaring zit niet echt een grondige inspectie van het gebit helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:04

je kunt ook de teugels aan het halster van de pony bevestigen en je dochter er zo op laten rijden,dan kun je kijken hoe de pony reageerd.
en laat inderdaad de mond nakijken,wie weet zit er iets niet goed?

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:26

Het probleem is dat het niet mijn eigen pony is, al zou ik de pony ooit willen kopen dan zou ik haar zeker goed laten nakijken. Maar we huren haar maar 3 dagen in de week. Niet dat ik dan maar niet aan het welzijn van de pony hoef te denken, maar een tandarts of veearts laten komen om haar te laten checken gaat me net iets te ver. Het zadel ligt zover ik kan zien prima. Binnenkort komt er wel iemand langs die ons komt helpen met NH en vooral grondwerk, ik hoop dat zei dan ook even naar het zadel kan kijken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:36

De F.R.A. Palona, Indy, Marsha en Djietsji zijn qua rijden vergelijkbaar met een hoofdstel met bit, de meeste mensen die overstappen kiezen voor dat systeem. De hoofdstellen die bovengenoemd zijn en volledig van leder mag je ook mee op wedstrijd rijden, dus alleen met de Djietsjie niet.
Mocht je meer informatie willen dan kun je altijd mailen, de hoofdstellen kun je zien op onderstaande site.

Succes en goed dat je zoekt naar vriendelijke middelen!