Parelli geldklopperij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ANSOb

Parelli geldklopperij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:47

Sinds een maand heb ik een eigen paard en het was altijd al een droom om met een eigen paard aan Natural Horsemanship te doen.
Vrijdag heb ik dan een mailtje gestuurd met de vraag om meer informatie.
Van het mailtje dat ik terugkreeg viel ik bijna achterover!
Lessen zijn PER UUR 60 euro! 50 euro voor wie lid is van de Savvy club, lid zijn van die club is 20 euro PER MAAND!
DVD zijn 150 euro!
Het zou nog 12 euro per les extra zijn voor verplaatsingskosten (wat ik wel begrijp) en nog 10 euro aan de stal betalen voor huur van piste (wat ik ook begrijp, als ik de piste huur kunnen zij natuurlijk geen les meer geven) Maar totaal is dat toch wel heel veel geld..

Mijn vraag is of ik de enige ben die dat zo ontzettend duur vindt?

Ik heb zelf niet zo'n hoog loon en heb al veel kosten voor Zornic..
Ik betaal voor mijn volpension toch bijna 330 euro, door het stijgen van de prijzen van hooi en stapmolen.
Ik betaal wekelijks al 25 euro voor rijles + wekelijks 20 euro om hem professioneel te laten rijden.
Daarbij komen dan ook nog kosten van hoefsmid, dierenarts, uitrustingskosten, etc.

Ik had heel graag lessen met Zornic genomen en ben er ook van overtuigd dat we daar veel mee zouden kunnen doen maar door zo'n prijzen is het gewoon niet mogelijk..

Weten jullie mss een andere oplossing?

Bedankt voor eventuele reacties

Juangi

Re: Parelli geldklopperij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:35

Woow, dat is dus echt achterlijk...

Ik zou idd de DVD's en boeken aanschaffen :j

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:37

Ja, parelli is geldklopperij. Ik doe het ook, maar neem nauwelijks les en boekjes 2dehands.
Lessen nemen kan blijkbaar volgend jaar nog maar als je lid bent van savvy, dus gedaan met lessen voor mij. No way dat ik 15 p/m ga ophoesten, kan ik wel voor andere dingen gebruiken. Zoek mensen die ook parelli doen, je leert veel van elkaar en is een pak gezelliger.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:38

Bedankt!
Ja ik zal eens kijken op 2dehands sites.

Vind het echt wel jammer dat ze zo duur zijn, met boeken en dvds kan je wel wat leren maar weet je nooit of je wel 100% goed bezig bent

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:40

Jij vind Parelli duur? ik vind jouw stal duur! :+ Ik sta voor 175 in de maand, voor het verschil kun je heel wat Parelli spullen aanschaffen :)
Als je lid bent van de Savvy club kun je al heel veel info op de site vinden en heb je de dvd's bijna niet meer nodig.
Priveles is inderdaad prijzig maar je krijgt er ook heel veel voor terug. Je zou ook een Parelli instructeur in opleiding kunnen vragen die moeten heel wat uurtjes les geven gratis om in aanmerking te komen om instructeur te worden.

Er zijn genoeg alternatieven, kijk eens rond op diverse NH fora voor mensen bij je in de buurt die je op weg kunnen helpen, je hoeft niet gelijk te beginnen bij Parelli zelf....

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:42

Er zijn ook wel andere (beter toegankelijke) NH-methodes.
Mijn tip; Ga gewoon een beetje rondneuzen bij NH dingen die je aanspreken. En haak je niet teveel vast aan één bepaalde methode, er zitten overal goede en minder goede dingen in.

En wat de één aanspreekt, daar kan een ander weer helemaal niks mee hebben. Ik heb wel wat lessen volgens parelli gehad, maar heb er gewoon niet zoveel mee. Krijg vaak een beetje de indruk dat het iets teveel om het geld draait en te commercieel is. Het zal vast een goeie manier van werken met je paard zijn, maar mij persoonlijk spreken ander methodes gewoon meer aan. Ik haal gewoon overal wat uit.
De tip om van andere parelliërs te leren is ook wel een goeie, mocht je toch je echt op parelli willen richten.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:43

cissy schreef:
Jij vind Parelli duur? ik vind jouw stal duur! :+ Ik sta voor 175 in de maand, voor het verschil kun je heel wat Parelli spullen aanschaffen :)
Als je lid bent van de Savvy club kun je al heel veel info op de site vinden en heb je de dvd's bijna niet meer nodig.
Priveles is inderdaad prijzig maar je krijgt er ook heel veel voor terug. Je zou ook een Parelli instructeur in opleiding kunnen vragen die moeten heel wat uurtjes les geven gratis om in aanmerking te komen om instructeur te worden.

Er zijn genoeg alternatieven, kijk eens rond op diverse NH fora voor mensen bij je in de buurt die je op weg kunnen helpen, je hoeft niet gelijk te beginnen bij Parelli zelf....

Ligt eraan waar je woont, TS zal wel in de randstad wonen of een ander prijzig gebied ;)

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:47

Voor die stal heb ik gekozen :) Hij is mss wel duur maar alle luxe die je maar kan vinden.
Binnenpiste, gedraineerde buitenpiste, stapmolen, longeerpiste, paddocks, voor ieder paard voldoende weide
Ter plaatste dressuur en springlessen
Zelfs inentingen, ontwormen, hoefsmid.. hoef ik me allemaal geen zorgen in te maken :)
Alles wordt er voor me gedaan, ik hoef alleen maar naar men paard te gaan en te rijden.

Dorien ik zie dat je in Leuven woont. Dat is een kwartiertje van mij!
Heb jij mss level 1 dat ik mag lenen/overkopen? :)

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:48

Djini, wist zelfs niet dat er andere bestonden..
Als ik NH google kom ik alleen bij Parelli uit?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:52

Emiel Voest, Monty Roberts, Clinton Anderson, Josh & John Lyons, om er maar een paar te noemen :)

Je weet toch dat er nog een heel forum is voor NH? [NH] Natural horsemanship

Haha, jij hebt gekozen voor een dure stal, ik voor een 'dure' NH opleiding ;) ieder zn ding, en je kunt niet alles tegelijk willen/betalen :+

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:57

Ah zo bedoel je :)
Ik bedoel waar je les in kunt nemen.
Monty Roberts heb ik een paar boeken.
Heb ook het boek 101 Horsemanship oefeningen. Is een goed begin maar zou graag wat begeleiding willen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:14

Ahzo ik stuur je even pb :) als je toch zo dichtbij woont en je hebt interesse laat ik je iets weten als we eens samenkomen om te banketstaaf over parelli en paarden ;) Zijn allemaal mensen die parelli doen, met verschillende karakterpaarden dus best intressant

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:59

Ik vind parelli eigenlijk niet heel erg duur.
Savvy club is 15 euro per maand, waardoor je toegang hebt tot honderden uren aan video's.
Les neem ik alleen als ik er zelf niet meer uitkom.

Je bepaalt zelf waar je je geld aan uitgeeft. Ik vind wekelijks les onnodig en duur en m'n paard laten rijden voor 20 euro per week zou ik al helemaal niet doen.
Ik neem liever een keer in de maand les met kwaliteit, dan mag het ook wat duurder zijn ;)
Natuurlijk kan je ook van iemand anders nh-les nemen, maar dan heb je niet dezelfde kwaliteit als parelli.

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:09

Ook klaus ferdinand hempfling en Gawana pony boy zijn heel goed.
ik zou geen dure lessen nemen als je het met de boeken ook kan.
een goede methode met goedkopere lessen is paarden met plezier.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:08

Het vervelend is alleen dat Klaus en Gawana Pony Boy niet echt bereikbaar zijn voor wekelijkse/maandelijkse lessen..... :)

Er zijn maar weinig NH zelfstudie boeken/pakketten zoals Parelli dus als je het uit een boek wilt leren ben je toch vrij beperkt. Je zult altijd les erbij moeten hebben omdat niet iedereen het boek kan interpreteren zoals de schrijver het bedoeld heeft.
Als je alles uit en boek zou kunnen leren waren alle manege's overbodig nietwaar?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:11

Ik heb een boek van Klaus en ben er erg ver mee gekomen ik heb er veel aan gehad.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:15

Echte parelli instructeurs hebben een opleiding gedaan van minstens 20.000 euro dus ik begrijp hun hoge prijs. Ik betaal nu 50 euro per uur aan een **ster parelli instructeur. Je hoeft trouwens ook niet wekelijks te lessen, ik les nu 1/2 keer in de maand.
Verder kun je lesmateriaal altijd 2ehands kopen of gekopieerd en die prijzen zijn niet zo veel. Daarnaast zijn alle spullen van parelli nog goedkoper dan bij namaak zaken :+ als je ze via savvyclubmember koopt. Nou een keer lid worden -> 17 euro en je hebt soms wel bijna 60/70 euro korting op spullen en aan het einde van je maand zeg je, je lidmaatschap op. Als je nu lid wordt heb je de starterskit voor 39 euro zonder verzendkosten! Dat is geen geld want normaal is die toch wel rond de 100.

En ik vind dat Parelli steeds minder geldklopperij wordt. Hij heeft alle prijzen verlaagd van de dvd's + spullen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:23

ik zou me eerst eens meer gaan verdiepen in wat er allemaal is TS,
je hebt nog zoveel meer naast Parelli,en parelli is toch iets wat je moet aanspreken.
Persoonlijk vind ik het helemaal niks,en dat omdat je met fases werkt en ik daar niks naturals aanvind eigenlijk,vind het net zoals Djini veels te commercieel en teveel op hun eigen geld gefocused! (al worden ze natuurlijk allemaal op hun geld als ze zien dat er animo voor is)
Al zijn er ook heel veel mensen die zweren bij Parelli!

Verdiep je eens in de verschillende trainers en zoek iets wat goed bij jullie past,wat is je doel en wat wil je ermee gaan bereiken ?
hierboven zijn al verschillende namen genoemt van verschillende trainers! Op youtube kun je ook veel filmpjes vinden!
Je kunt eventueel ook een advertentie bij gezocht zetten met wat je graag zou willen leren en waar je naar opzoek bent om te kijken of er niet een trainer/leerling in de buurt bij je zit waar je les van kunt nemen!

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:03

Bedankt iedereen voor de tips :)
Ik ga het nog even met mijn boek horsemanship oefeningen doen..
Maar ondertussen hou ik mijn oren en ogen goed open voor iets wat eventueel interessant kan zijn :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:58

ik heb nog wel een level 2 voor je liggen. Met een beetje speuren op MP vind je ook nog wel een level 1 dvd serie.
Ik heb level 1 zonder les gedaan en volgens mij is alles wel gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:29

Tja, ik denk dat het zowiezo geen zin heeft om aan parelli te beginnen als je graag bij je paard aankomt, opstapt, afstapt en weer wegrijdt. Dit is niet aanvallend bedoeld, maar is gewoon absoluut niet de insteek om met je paard te beginnen aan parelli. Dit is juist heel erg gericht op alles voorbereiden buiten het rijden om (al komt het rijden ook uitgebrie aan bod).
Leuk dat je met nh wil beginnen verder! Ik vrees ervoor (weet eigenlijk wel zeker) dat je het niet gaat kunnen combineren met de lessen op je stal. Is het een optie om dat een tijdje te laten zitten (en van die kosten maandelijks een grondwerkles te nemen?)

Ik vind parelli niet heel erg duur. Met de technieken uit een pakket (de duurdere pakketten bestaan uit meerdere boekjes/dvd's enz) kun je maanden tot jaren enorm vooruit en voor de rest van je leven en met verschillende paarden.
Daarbij is in het begin regelmatig lessen natuurlijk fijn, maar met eens in de maand zal je al een eind komen. Er zijn genoeg mensen die met parelli bezig zijn en die op level 1 niveau les kunnen geven om jou te helpen opstarten.

15 euro per maand voor de savvy club vind ik niet veel, je krijgt er dvd's en magazines voor toegstuurd, hebt toegang tot heel veel video materiaal en tips en krijgt behoorlijke korting op de pakketten en spullen.
Daarbij, als het parelli geheel je echt interesseert is het leuk om het via de savv club allemaal een beetje te volgen.

Het is ongeveer de enige stap voor stap theoretisch uitgelegde nh-methode, dus in verhouding tot methodes warvoor je wekelijks meot lessen en waarbij je druppelsgewijs informatie krijgt is het niet duurder.

Wees je er verder van bewust dat het onmogelijk is om 1 dag in de week parelli "te doen". Het is een manier van omgaan met je paard die (vooral in het begin, als je opstart en puur de methode volgt) toewijding vraagt die niet te combineren is met "normal" omgangsmethoden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:34

Om je te oriënteren zou ik trouwens gewoon eens op youtube rondkijken wat betreft filmpjes van verschillende stromingen of een maandje lid worden van de savvy-club. Dan krijg je te zien dat parelli echt meer inhoudt dan de seven games en fases. Het gaat tegenwoordig allemaal veel dieper en verder.

Ik ben zelf ook geen 100% perelliër, maar ik zou als je ermee begint het programma strikt volgen totdat je ervaring en een mening hebt opgebouwd over hoe je alles precies met jouw paard aan wil pakken. Dit is namelijk heel overzichtelijk en duidelijk.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:37

Als je lid wordt van de Savvyclub, krijg je voor uren materiaal beschikbaar(waaronder de oude levels, waar je zeker wat aan hebt) hierdoor zou je eigenlijk al geen dvd's e.d. meer aan hoeven te schaffen aangezien je de oude levels tot je beschikking hebt, deze ong. dezelfde informatie bevatten als de nieuwe levels(misschien wel meer!)
Overigens kan je je dan ook weer afmelden wanneer 't nodig mocht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:49

Illusion schreef:
Als je lid wordt van de Savvyclub, krijg je voor uren materiaal beschikbaar(waaronder de oude levels, waar je zeker wat aan hebt) hierdoor zou je eigenlijk al geen dvd's e.d. meer aan hoeven te schaffen aangezien je de oude levels tot je beschikking hebt, deze ong. dezelfde informatie bevatten als de nieuwe levels(misschien wel meer!)
Overigens kan je je dan ook weer afmelden wanneer 't nodig mocht zijn.

De levels staan nergens concreet op de savvy club. Als je nog nooit met het systeem hebt gewerkt ga je dit denk ik neit op een rijtje krijgen. Een tweedehands pakket met boekjes e.d. is een stuk overzichtelijker. Stappen overslaan is echt niet aan te raden.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 15:25

Tja, ik denk dat het zowiezo geen zin heeft om aan parelli te beginnen als je graag bij je paard aankomt, opstapt, afstapt en weer wegrijdt. Dit is niet aanvallend bedoeld, maar is gewoon absoluut niet de insteek om met je paard te beginnen aan parelli. Dit is juist heel erg gericht op alles voorbereiden buiten het rijden om (al komt het rijden ook uitgebrie aan bod).
Leuk dat je met nh wil beginnen verder! Ik vrees ervoor (weet eigenlijk wel zeker) dat je het niet gaat kunnen combineren met de lessen op je stal. Is het een optie om dat een tijdje te laten zitten (en van die kosten maandelijks een grondwerkles te nemen?)

Ik vind dit nogal kort door de bocht van jou..
Jij gaat er vanuit dat omdat ik op een stal zit waar dit mogelijk is, dit ook daadwerkelijk doe...

Ja ik geniet nu van de mogelijkheid om aan te komen, op te stappen, afstappen en weer weg te rijden (een hele luxe na 3 jaar enkel een stuk omheinde wei) en op drukke dagen maak ik hier gebruik van. Maar zeker niet alle dagen!
En dat wil niet zeggen dat ik geen tijd zou nemen om met mijn paard iets anders te doen.

Ik kan niet stoppen met de lessen. Mijn paard is 6jaar maar in zijn hoofd nog heel jong, heeft nooit iets anders gedaan dan met losse teugel rondstappen. Ik heb zelf niet genoeg ervaring om het hem allemaal alleen aan te leren dus ik heb die lessen nodig. Ik merk dat hij ook veel leert aan die 1x per week dat hij gereden wordt door lesgeefster.

Ik vraag ofdat er andere oplossingen zijn, niet of ik wel of niet geschikt ben om NH met mijn paard te doen.