welk bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

welk bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:41

Door omstandigheden rijd ik sinds kort bitloos, voorlopig voor een paar weekjes, als het bevalt kunnen we dat altijd blijven doen, maar dat zie ik later wel dat is mijn vraag nu niet.

We rijden western, heb het even met een halstertje geprobeerd maar wil toch iets gaan aanschaffen omdat het langer zou kunnen duren. Ik oefen regelmatig op 1 hand maar mijn bijrijdster rijd vooral op 2 handen. We hebben getwijfeld over een bosal en een side pull. Ik begreep dat bosal meer is voor met 1 hand en side pull meer voor 2 handen, eigenlijk zou ik iets willen waarmee je allebei kunt, want beide aanschaffen is zo prijzig.
Ik sta ook open voor andere systemen (mits passend bij mij en mijn paard, paard is erg voorwaarts en gevoelig). Waarvoor zouden jullie kiezen en waarom?

BloodElf

Re: welk bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:36

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:12

werkt dit erg scherp in? (gevoelig paardje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:04

De scherpte is afhankelijk van de dikte, breedte en materiaal van de neusriem.

Heb je je ook weleens afgevraagd hoe scherp het bit inwerkt?

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:14

Tja dat is maar net hoe je rijdt natuurlijk. Het is niet bedoeld voor constante aanleuning. Ik rijd met losse teugels, neckreining en we zijn nog aan het oefenen met whoa dus dan gebruik ik de rem even, maar meteen loslaten zodra het paard reageert. Het is voor een rustige hand iig. Bij constante aanleuning of trekken gaat het schuren.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:10

ik rijd ook met losse teugel, dus dat is het probleem niet. En ja ik vraag me ook af hoe scherp het bit is dat ik gebruik, ook qua bit rijd ik niet graag met het scherpste bit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:15

Ik rij met de sidepull van Marylot (o.a. te koop via www.goedhard.nl). Een heerlijke bitloze optoming, ideaal voor gevoelige paarden en lekker duidelijk qua communicatie. Ik heb heel wat bitloze optomingen uitgeprobeerd, maar ik hoef niets anders meer dan deze optoming. :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:33

even op de site gekeken van goedhard, idd mooie sidepulls, wel prijzig. Met side pull heb ik weleens gereden maar met een bosal nog niet zou toch graag een goed vergelijk willen hebben. Dacht me te herinneren dat er ergens een site was waar je kon uitproberen of iemand in de buurt die zijn bosal een uurtje uit wil lenen misschien?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:36

Een gewone sidepull is toch anders dan deze, vind ik zelf. :)
Deze is wat zachter, wat vriendelijker en wat lichter.
Ja, het kost wat, maar je kunt 'm wel in jouw favoriete kleur bestellen, hij is onderhoudsvrij, sterk en vooral fijn voor je paard. Maar ik snap dat je wilt vergelijken, hoor, moet je ook zeker doen. Een bitloze optoming is toch iets heel persoonlijks...... Succes met je zoektocht!!! :)

Oja, je kunt via de NVBP (www.bitloos.nl) een aantal optomingen uitproberen. Moet je wel lid worden voor ca. 20 euro per jaar.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:37

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:55

Ik heb een sitepull voor mijn paard waar ik erg tevreden over ben bij sprirthores besteld. Die heb ik daar bij een cursus eerst uitgeprobeerd. Ik weet dat ze de crossropebridle daar ook hebben. Volgens mij verkopen ze die ook. Ze kunnen je daar wel goed adviseren.
www.spirithorseswebwinkel.nl

succes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:06

Als je je paard op één hand rijd dan ga ik er vanuit dat jullie zo ver zijn dat je geen constante aanleuning meer gebruikt.
Dan is een bosal prima.
Een sidepull kun je ook met constante aanleuning gebruiken, en je kunt de mate van inwerking ook makkelijker bepalen door een neusrieum te kiezen die je wenst.

Verder is Spirithorses inderdaad een aanrader. :)