hoe overstappen naar neckrope?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

hoe overstappen naar neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:13

Ik vind het rijden met een neckrope er altijd fantastisch uitzien. Heel rustig en beheerst. Ik heb altijd het idee ja dat wil ik ook! Maar hoe schakel je om van rijden met bit (en als het hoofdstel weer is gerepareerd bitloos) naar rijden met de neckrope?
Ik heb hier absoluut geen ervaring in en wil gevaarlijke situaties vermijden. Mijn merrie rijd ik bijna volledig op zit en wijken voor druk etc. is altijd mijn basis geweest.

8nnemiek

Re: hoe overstappen naar neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:32

Eerst leren op neckreining en zit te reageren. Dus de teugels in een boogje laten hangen, en op die manier proberen te sturen en stoppen. Daarna kun je een knoop in je teugel leggen en even neerleggen voor het geval dat.. en daarnaast de neckrope gaan gebruiken. Als je merkt dat het goed gaat kun je het hoofdstel helemaal af doen en alleen nog op neckrope rijden :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:39

ik doe ook wel voor de duidelijkheid met mijn vingers sturen tegen de nek zegmaar. dan kun je iets meer druk zetten als dat nodig is dan met alleen teugel. daarmee heb je meoilijker 4 fases dna met je vinger of evt zweepje...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:50

gewoon met twee optomingen rijden een tijdje, waarbij je eerst bit en bitloos rijdt, en dus voor je eigen gevoel het bit nog bij de hand hebt

als je het bit durft los te laten ga je bitloos rijden en als dat goed gaat, rij je met neckrope én bitloze optoming, zodat je voor je gevoel altijd de teugels bij de hand hebt

als dat vertrouwt genoeg aanvoelt doe je het hoofdstel af.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:39

Gaat het over binnen of buiten rijden? dat is nl. een groot verschil.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 18:38

ik rijd al vrij vaak bitloos. Zowel binnen in de bak als buiten in het bos ze reageert op bitloos evengoed als met bit. De enige reden dat ik regelmatig met een bit rij is dat het in de dressuur nog niet is toegestaan om bitloos te starten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:41

Maar wil je buiten rijden? Eens experimenteren in een bak kan je prima, maar buiten moet je paard gehoorzaam zijn als een herderhond, en 100% op jou gericht, 95% is niet genoeg. Je mag het niveau van training om dat op een verantwoorde manier te kunnen doen niet onderschatten, de lat ligt heel hoog (je bent nl. niet alleen op de weg).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:12

de bedoeling met de neckrope is in eerste instantie ook echt alleen voor in de bak. Pas als ik het goed vertrouw wil ik korte stukjes in het bos proberen. Bij mij gaat veiligheid voor alles en pas als ik dus echt zeker ben dat het goed gaat dan doe ik iets. Ik heb ook met rijden altijd een airbagvest en cap op. Mijn merrie is buiten gelukkig waanzinnig braaf, ze schrikt natuurlijk wel eens dat doet ieder paard maar er als een waanzinnige vandoor gaan heeft ze nog nooit gedaan. Bij haar is het altijd met schrikken 3 passen wat harder en dan is ze weer onder controle. Zonder dat ik aan de teugels hoef te hangen etc.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:12

In de bak kan er niet zo veel fout gaan lijkt me, gewoon in alle rust proberen ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 23:40

ga ik van de week gewoon eens doen dan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:53

Het zal je wel lukken als je je paard al goed op zit rijd. :)

Neckreining maakt de boel idd wel een flink stuk gemakkelijker. :)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:03

Arabesk schreef:
gewoon met twee optomingen rijden een tijdje, waarbij je eerst bit en bitloos rijdt, en dus voor je eigen gevoel het bit nog bij de hand hebt

als je het bit durft los te laten ga je bitloos rijden en als dat goed gaat, rij je met neckrope én bitloze optoming, zodat je voor je gevoel altijd de teugels bij de hand hebt

als dat vertrouwt genoeg aanvoelt doe je het hoofdstel af.

Dit vind ik ook de beste methode. Ik gebruik nu ook een bitlooshoofdstel en neckrope. Zodat je als het nodig is nog even de teugels kunt gebruiken als extra hulpje.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:39