Manen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:13

Al jaren hou ik rekening met het feit dat de manen van mijn paard (natural gehuisvest) dienen als bescherming tegen weersinvloeden. Alleen wanneer het echt tropisch warm is, vlecht ik ze in dikke vlechten, zodat ze wél nog dienst kunnen doen als vliegenmepper, maar iets luchtiger zijn ivm de warmte.

Helaas komt die losse dracht de schoonheid van de manen niet ten goede. Knopen en klitten, vuiligheid, groomen door kuddegenoten en schuren langs de omheining bij de voerplaats; allemaal oorzaken van een manenbos die fiks uitdunt en happerig wordt.

Hoe denken de 'naturals' hierover? Is het een no go om de manen zodanig te vlechten dat de beschermende functie verminderd? Of loopt dat wel los, jullie inziens?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:18

Ik volg dit topic, ik heb hetzelfde probleem. Ik laat de manen gewoon los hangen maar ik vlecht ze wel in als ik ga rijden omdat het anders veel te heet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:18

Heeft het geen zin om er iets van equishine of cowboy magic op te doen?
dan zijn ze gladder en komen er minder snel klitten in. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:20

In principe ben ik er maar 1 a 2x per week. Dat is te weinig om met Cowboy Magic bij te houden. Daarbij vind ik dat spul een beetje eng als het regent, voor het geval het de ogen inloopt ofzo. :o

Alicia2u

Re: Manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:17

Mijn paard heeft ook lange manen, maar ik heb dit probleem niet. Ik doe zelden wat aan de manen, af en toe eens een borsteltje erdoorheen en eens in de 3 maand eens wat equistar. Niet teveel aan doen denk ik. Misschien komt het omdat je paard schuurt?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:40

Hier een aantal paarden met lange manen, die lekker sociaal mogen zijn met andere paarden.
Ik vlecht geregeld om klitten te verminderen, maar niet om te voorkomen dat ze afbreken... vlechten zien er op den duur ook behoorlijk gehavend uit. Er zijn ook tijden dat de manen los hangen.

Onze hengst loopt nog het meest met losse manen, vlechten worden nl toch eigenhandig uit elkaar geknoopt door zijn vriendje de shet (hoefjes blijven er in hangen met spelen) :+

Ik heb niet het idee dat vlechten de functie van de manen verminderd.

ftwanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:30

hm waarom spul erin smeren? is dat dan nog steeds natural horsemanship??
(ik houd overigens ook niet van knotten en vlechten hoor)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:33

Tsja die lange manen he.. is een beetje een tik bij mensen die er van houden, om ze toch enigzins mooi te houden voor zover het lukt met kleine maatregelen...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:30

Ik vind het overdreven om manen maar niet te vlechten alleen om het natuurlijk houden. Ik vlecht m'n pony altijd, omdat ik er anders nogal wat werk aan heb en ze mooi lang wil houden. Daarnaast is het voor haar prettig ivm de warmte.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:48

Rianne11_42 schreef:
Ik vind het overdreven om manen maar niet te vlechten alleen om het natuurlijk houden. Ik vlecht m'n pony altijd, omdat ik er anders nogal wat werk aan heb en ze mooi lang wil houden. Daarnaast is het voor haar prettig ivm de warmte.

Ehm, voor wie is dit natuurlijk?
Voor jou omdat het makkelijk is?
Voor je paard omdat het mooi is?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:28

@ Antheman: ik lees het niet als dat Rianne zegt dat ze vlechten natuurlijk vind. Ze zegt imo dat ze het overdreven vind om het niet te vlechten, puur om je paard zo natuurlijk mogelijk te houden.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:58

@Dinka: Klopt ;)

Ik bedoel inderdaad dat vlechten dan wel niet natuurlijk mag zijn, maar dat ik het ietwat overdreven vindt om niet te vlechten als het andere voordelen oplevert (namelijk minder warm, minder werk). Euh, snappie? :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:17

Rianne11_42 schreef:

Ik bedoel inderdaad dat vlechten dan wel niet natuurlijk mag zijn, maar dat ik het ietwat overdreven vindt om niet te vlechten als het andere voordelen oplevert (namelijk minder warm, minder werk). Euh, snappie? :D

Dat snap ik, die voordelen zie ik ook. Maar ook nadelen: minder bescherming tegen weersomstandigheden en vliegen, bijvoorbeeld.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:21

Tegen vliegen hebben ze i.m.o. nog steeds genoeg bescherming en gebruiken ze toch vooral hun staart. En wat bedoel je met weersomstandigheden als nadeel?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:22

Rianne11_42 schreef:

Dat snap ik.

Ik doe het zelf niet, wel voor op een warme rit, dan is het lekker. Minder warm nl.

Verder trekt een vlecht behoorlijk. En als paarden gaan kroelen en aan elkaars manen zitten, moet dat hartstikke zeer doen.
Ingevlochten manen is toch een soort scheren he, dus qua warmte/kou moet je goed weten wat je doet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:22

Regen en wind.....

Maar goed, ik zit dus gewoon nog steeds te twijfelen, want die voordelen zijn ook wel heel fijn :D

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:33

@Hester: Ah, jij denkt aan een hengsten/merrievlecht? Ik dacht zelf aan losse vlechten, dat doe ik altijd namelijk :) Hebben ze geen last van en kunnen ze vliegen wegjagen.

@Chubby: Ik denk niet dat manen daadwerkelijk bedoeld zijn voor bescherming tegen wind en regen, als dat zo was zouden ze aan beide kanten van de hals wel manen gehad hebben, toch? :P

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:37

Mijne heeft ook aan 2 zijdes manen ;)

Maar ik denk wel dat manen daarvoor bedoeld zijn, waar anders voor? Een lichaam heeft alleen onderdelen die nut hebben of hadden...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:49

Heb het even opgezocht (was toch ook wel benieuwd) en dit staat er op de Bokt wiki:

'Er wordt gezegd dat de manen vroeger zijn ontstaan ter bescherming tegen roofdieren. Deze roofdieren sprongen op de rug van het paard en probeerden hem in de nek te bijten. Omdat ze zich hierbij vaak o.a. aan de manen vastklampten, kon het paard met wilde bewegingen proberen zijn belager afschudden zonder zwaar gewond te raken: hij zou op die manier meer van zijn manen dan huid verliezen.'

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:15

Ik denk niet dat je gelijk niet meer van natuurlijk houden kan spreken, in elk situatie is wel iets te vinden wat natuurlijker kan. Maar we zoeken per individu een eigen variant op het natuurlijk houden wat het beste bij jou en je paard(en) past, het vlechten van manen lijken me geen zwaarwegende factoren.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:32

Precies! :D Daar zocht ik naar, maar jij kan het beter verwoorden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:34

Chubby schreef:
In principe ben ik er maar 1 a 2x per week. Dat is te weinig om met Cowboy Magic bij te houden. Daarbij vind ik dat spul een beetje eng als het regent, voor het geval het de ogen inloopt ofzo. :o

Heb je Cowboy Magic echt al een keer zelf geprobeert, of zijn dit vermoedens die je nu uitspreekt? CM blijft echt een aantal dagen zitten hoor. Je hebt maar heel weinig nodig om verbetering te zien, en het loopt echt de ogen niet in als het regent.
Ik zou zeggen, schaf een tube CM detangler aan en ga het eens proberen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:36

Ik heb het al jaren, maar vind het niet zo'n fijn spul. Gebruik het alleen als er echt heksenvlechten in de manen zitten..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:39

Heksenvlechten :D dat is natuurlijk omdat natural paarden van al die natural heksen zijn :D

Ik laat de manen zoals ze zijn, maar mijn arab en half-arab hebben natuurlijk niet zo'n woeste bos als jouw Tink. Als ik ga rijden dan vlecht ik soms wel in, in elk geval de pleeborstelharen van hun staart (bovenstukje) en soms ook de manen tegen de warmte.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:40

Waarom vind je het niet zo fijn? Denk je dat je verbetering ziet als je het wat vaker zou gebruiken?
Andere alternatief is idd vlechten. Met het risico dat, als paarden aan elkaars manen gaan knagen, of ergens aan gaan staan schuren, je niet een hap manen maar een hele vlecht kwijt bent. Afgezien van idd die beschermende factor die de manen hebben...