[Discussie] Paard "Los" met wandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

[Discussie] Paard "Los" met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 18:40

Sinds een tijdje laat ik Xander (5 jarige shetlander ) los lopen tijdens het wandelen, het gaat hartstikke goed en ik zorg dat ik de controle houd.
Even wat over xander:
- onderdanig
- kent commando volgen, halthouden ook in draf etc.
- is dus 5,5 en ik wandel al sinds hij 1,5 is in "dat" bos, dus hij kent elk paadje.
- is 100% bosmak, en auto's zijn ook geen probleem.
- Ik laat hem NIET los lopen op drukke wegen, wel op zo'n verlaten asfaltweggetje waar ik auto's aan zie komen en dan doe ik hem vast en dat is ook maar een klein stukje.
- Hij heeft gewoon een halster om
- Gras weerstaat hij (= afgeleerd), blaffende honden = geen probleem en trekkers ook niet.
- Als ik langs zijn wei loop, bij de zijkant, dan ziet hij zijn maatje op 3 meter afstand en die hinnikt naar hem en zelfs dan blijft hij mij volgen.

zijn enige zwakke punt zijn opritten, daar loopt hij nog wel eens in.. :z
( nadeel als er opritten zijn van 100 meter lang )

Dan denk ik? wat is het probleem als hij toch terugrent naar de wei hoeft hij geen weg over te steken oid.
Maar dan krijg ik toch weerwoord op bokt van "... als je paard weg rent".

Maar mensen laten hun hond toch ook los?
ja ik weet dat paarden vluchtdieren zijn, maar toch.

foto van Xander, naast hem is gras. ;)
Afbeelding

x_Heidi

Re: [Discussie] Paard "Los" met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:16

Ik denk dat het wel moet kunnen hoor :) Honden lopen toch ook gewoon los?

Maar persoonlijk hou ik er toch liever een touwtje aan, waarom zal je hem los willen laten lopen? Met een longeerlijn heb je veel meer lengte dan met een halstertouw, en kan je pony ook lekker lopen waar ie wil.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:18

x_Heidi schreef:
Ik denk dat het wel moet kunnen hoor :) Honden lopen toch ook gewoon los?

Maar persoonlijk hou ik er toch liever een touwtje aan, waarom zal je hem los willen laten lopen? Met een longeerlijn heb je veel meer lengte dan met een halstertouw, en kan je pony ook lekker lopen waar ie wil.

Waarom ik hem los laat lopen?
nou mijn looptempo ligt bovengemiddeld hoog, en die van hem extreem laag :')
dus anders irriteer ik me steeds aan hem. :=

En nu draaft hij gewoon steeds korte stukjes :j

en een longeerlijn... als je paard tóch aan de kletter gaat dan ben je de pineut!
ik heb het eerst ook opgebouwd met een uitrekbare hondenriem dus ik heb hem niet van de ene op de andere dag los gelaten.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-04-12 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:18

Ik laat m'n pony ook wel los naast me lopen, maar wel met het halstertouw er nog aan en dan om d'r hals.. Dat als er wat gebeurd dat ik d'r wel nog vast kan grijpen en direct het touwtje weer in m'n handen heb. Maar ik blijf er dan ook wel dicht naast lopen. Als je geen heethoofd hebt die bij ieder ritseltje schrikt en jij gaat niet op een 50km weg lopen met je paard zie ik er het kwaad niet van in.. Maar goed ik doe het zelf dan ook zo nu en dan dus ik ben niet echt objectief in mijn mening vrees ik :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:22

chelle_dora schreef:
Ik laat m'n pony ook wel los naast me lopen, maar wel met het halstertouw er nog aan en dan om d'r hals.. Dat als er wat gebeurd dat ik d'r wel nog vast kan grijpen en direct het touwtje weer in m'n handen heb. Maar ik blijf er dan ook wel dicht naast lopen. Als je geen heethoofd hebt die bij ieder ritseltje schrikt en jij gaat niet op een 50km weg lopen met je paard zie ik er het kwaad niet van in.. Maar goed ik doe het zelf dan ook zo nu en dan dus ik ben niet echt objectief in mijn mening vrees ik :+

hij is nog maar 1x op hol geslagen, toen er iemand op zat en dat was omdat er een vrachtwagen achter hem zat te drukken! Hoe onbeschoft het was zo'n paardenvrachtwagen met een paard er in.. dan denk ik je weet toch beter.. aangezien mijn zusje (8) er op zat! 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:24

Tja niet iedereen houdt even veel rekening met paarden helaas.. Hier is er af en toe ook nog wel een boerenkneus die even gas wil geven met z'n trekker.. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:27

Mijn paarden en pony's lopen ook welles "los" mee. Heb altijd een halster aan en het touw aan het halster en dan om de hals hangen. Ik voer wel geregeld correcties uit met het touw of hand, dat ze dichter naast me moeten komen of wat meer mijn tempo weer volgen. Dat gaat prima. Ze rijden hier geregeld als gekken dus geheel los zou ik nooit doen en ook niet willen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:29

Ja dat was bij hun "vorige" wei, die aan zo'n weg lag waar iedereen 80 rijd..

Maar nu staan ze in het bos, het grootste gevaar is een groep wielrenners op zaterdagmiddag of op zondagmorgen.

maar ik denk niet dat ik die bijvoorbeeld maandagochtend om een uur of 9 tegen kom.. :+

Daarbij is Xander een sul, en blijft wel gewoon bij je lopen en rent niet plots een weiland in.. alleen die opritten dan moet ik hem even corrigeren.. zo'n rare afwijking is dat.. :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:00

Het scheelt per paard, Delano heeft vorig jaar ook los gelopen op de veluwe, maar we waren wel met meerdere ruiters. Dit ging opzich heel goed maar als er wat was kwam die toch meteen naar zijn pappie toe (opvoed pappie). Laila kan ook los lopen, maar moet ik wel altijd naast als er verkeer is. Ze schrikt niet, maar neemt wel de hele weg in beslag en zal echt niet aan de kant gaan voor een ander.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:08

mijn Zned loopt in een bepaald bos ook altijd los. we komen daar ook al van jaarlings af aan (mijn Zned is nu 6). de reden dat ik hem graag los heb is omdat hij zo energiek is. eerder liep ik met hem met een lang touw maar hij is onvermoeibaar, wil heen en weer scheuren in galop, en dan gras jatten onderweg om daarna keihard weer achter je aan te komen. ook gaan we vanwege de ondergrond (trainingstechnische redenen) vaak van de paden af. met een touw eraan zit je dus bij elk boompje te k*tten. ik hou wel altijd goed in de gaten of er mensen komen, er lopen daar ook vaak mensen met honden bijvoorbeeld. dit bos is vrijwel afgesloten, verkeer komt er niet langs. op één stuk loopt er een fietspad langs en daar pak ik mijn Zned dan vast, het gras daar is érg uitnodigend en ik zie hem er wel voor aan om het pad op te lopen vlak voor een fietser.

ik zie er geen probleem in, in het loslopen op zich, als paard en begeleider er beiden aan toe zijn om dit te doen. je moet er zeker van zijn dat ie niet zelf naar huis gaat lopen. dat is denk ik waarin het vaak misgaat, mensen willen het omdat het een droom op zich is, of omdat het stoer staat, noem het maar. dat moet mijns inziens niet de bedoeling zijn. het is wel iets waar je samen naartoe werkt, en mijns inziens is een paard of hond daarin toch wel een vrij groot verschil.

overigens laat ik Flicka ook weleens los, maar als we op een specifiek pad aankomen smeert zij 'm altijd. ze weet dan dat we bijna bij het pauze-graasveldje zijn (is zo aangeleerd, op dat veldje wordt minstens tien min. gepauzeerd), en loopt vast vooruit daar naartoe. gaat nog wel wat werk inzitten om dat goed te krijgen, maar het is dus geen probleem. buiten dat ene pad om blijft ze altijd wel goed in de buurt. ook zij vindt het heerlijk om lekker heen en weer te rennen en te bokken enzo.

een paard los laten lopen in het verkeer zou ik NOOIT doen. ik vind dat echt levensgevaarlijk, het hoeft niet aan jou of je paard te liggen maar als er twee kwaaie honden aankomen die je paard in zijn hakken bijten, vraag ik me af wat er nog over is van het netjes onder commando staan. ik neem persoonlijk dergelijke risico's dus niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 19:19

Ik laat Xander ook zeker niet los in de buurt van een drukke weg :n

Zoals vandaag ging ik naar een mega zandverstuiving daar mocht hij lekker los, kon hij lekker rollen en de hond pesten :')

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:53

:j de mijne gisteren ook nog meegehad, was een groep enge kinderen wild aan het doen op 'zijn' bruggetje, dat vond meneer maar niets MAAR toch keurig erover en even aan de kinderen gesnuffeld (Zned heeft een trauma en reageert heel heftig op vreemde mensen soms). het mooiste vindt hij van de paden af en flink scheuren. als ik het lijntje eraf haal en zeg 'toe maar!', dan gaat ie op groot en draaft heel stoer tot zo'n 20 meter voor je uit. dat vindt hij echt schitterend. en als hij wat energie over heeft wil hij ook nog weleens snoeihard in galop gaan, alle kanten op de paden af terug erop, flinke bokkesprongen en dan springt ie over van alles heen. heeft ook één pad waarop je kan vliegen, daar zit een soort schans aan, en als je daar in je allersnelste galop oprent kan je jezelf lanceren en aan de overkant van het pad op de schuine kant landen, waarbij je dan een 'Spirit, Stallion of the Cimarron' gezicht trekt terwijl je wild met je voorbenen maait :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 08:04

Gaaf zeg, xander blijft altijd dicht bij mij := schijtluis

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:47

lijkt me prima kunnen omdat het in het bos is, hij heeft een halster is en is super mak.
hoewel ik toch zelf liever het touwtje over de nek leg.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:51

In rustige gebieden liet ik mijne ook wel eens los lopen, hang ik gewoon even het (korte)halstertouw om zijn nek.
Maar dan ook alleen 'in the middle of nowhere'

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:33

leuk! ik laat mijne ookw el eens los ze blijven toch wel mij me, ik weet dat als ze ergens echt heel erg van scrhikken ze natuurlijk wel wegrennen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 10:17

Rider01 schreef:
In rustige gebieden liet ik mijne ook wel eens los lopen, hang ik gewoon even het (korte)halstertouw om zijn nek.
Maar dan ook alleen 'in the middle of nowhere'

ja ik doe hem ook vast als er veel toeristen/wandelaars zijn.
maar het lijkt me stug dat veel mensen op maandagochtend een boswandeling gaan maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:51

Ik heb 't laatst gedaan met mijn haflinger, beest is zo bomproef als ik weet niet wat. Deed precies 't zelfde als mijn hond..... neus aan de grond gesnoerd en snuffelen de héle tijd 't was echt ronduit een hilarisch gezicht. Ik liep er wel alleen écht langs, want gras weerstaat ze niet dus die snuffelende neus gaat ook regelmatig naar 't gras. Maar ik vind opzich dat het echt wel kan :j Ik zie het verschil niet met een hond mits je je paard dus goed opvoed of zoals bij mij er gewoon echt naast blijft lopen. Want ze loopt echt niet van me vandaan opzich, maar als ik doorloop dan blijft mevrouw gewoon doodleuk met haar neus in 't gras staan :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:37

Er is al een topic over geweest:

[NA] loslopen

En ik vind het niet kunnen, een paard kan altijd schrikken en de benen nemen. Als je gaat wandelen in openbare plekken, doe dat dan met halster en leadrope. En dan maakt het niet uit hoe lang die leadrope is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:50

nou cassidy... dan ken je mijn paard nog niet...

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:34

Ik laat mijn pony alleen los mee lopen naar en van de wei naar stal.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:00

merrieveulen schreef:
k zie er geen probleem in, in het loslopen op zich, als paard en begeleider er beiden aan toe zijn om dit te doen. je moet er zeker van zijn dat ie niet zelf naar huis gaat lopen. dat is denk ik waarin het vaak misgaat, mensen willen het omdat het een droom op zich is, of omdat het stoer staat, noem het maar. dat moet mijns inziens niet de bedoeling zijn. het is wel iets waar je samen naartoe werkt, en mijns inziens is een paard of hond daarin toch wel een vrij groot verschil.

Zo zie ik het ook, dat het iets is waar je naar toe groeit met z'n tweeën. Wederzijds vertrouwen en zo. Weten dat je paard áls ie al schrikt eerder in je armen zal springen dan wegrennen (bij wijze van dan, ik moet er niet aan denken dat ik met 500 kilo bange knol in mijn armen sta _O- ), dat paard gewoon goed luistert en, zoals in mijn geval, weten dat paardlief eerst het hele grasveld leeg vreet voordat er aan vermoeiende zaken als schrikken wordt gedacht. En mja, eerlijk is eerlijk, los is hier een groot woord, mevrouw mag zelf haar touw of leidsels vasthouden, ondanks alles wil ik toch de illusie hebben dat ik kan ingrijpen (als een paard gaat dan gaat ie, met of zonder touw), mócht er al iets gebeuren.
Op stal laat ik de dames ook weleens los, echt los, lopen. Beregezellig, uitmesten terwijl er af en toe zo'n koppie naar binnen kijkt 'Doetie dan?'. :D

Dus ja, onder de juiste omstandigheden vind ik het best kunnen hoor, dat je paard of pony los meeloopt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:08

Ik denk dat doordat jij je pony behandelt hebt zoals het moet, dat je een goede leider voor hem bent geworden.
Volgens mij heb jij je pony veel beter in de hand zonder hulpmiddelen, dan vele mensen hun pony/paard in de hand hebben met alle denkbare materialen.
Ik zou er niets mee inzitten om het te doen.

Om eerlijk te zijn, toen ik mijn eigen paard nog had, maakt ik vaak grote delen van de bosritten zonder teugels, ik had ze bij voor als ze echt nodig waren (voor veiligheid bij drukke baan oversteken) Maar daar waren geen problemen mee. Dus ik denk dat jij dat ook kan met jou pony, toch zeker als ik lees hoe jullie band is.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:24

Los mee laten lopen kan ik met BJ ook, neem hem wel altijd even bij de hand bij druk verkeer en sommige situaties. Onder het zadel doe ik ook veel lange einden zonder teugels (gewoon op het zadel maar verder ongebruikt).

Hangt er gewoon van af hoe je paard zelf is, bij sommige kun je het doen bij andere niet :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:19

Maartje1990 schreef:
Ik zie het verschil niet met een hond mits je je paard dus goed opvoed of zoals bij mij er gewoon echt naast blijft lopen.

Het verschil tussen hond en paard is er wel degelijk. Een hond is een roofdier, dat zie je al aan zijn lichaamsbouw; de lichaamsbouw van een paard ziet er heel anders uit. Een hond zal niet zo gauw schrikken en vluchten, maar een paard wel, het is immers een vluchtdier. Hoe goed je jouw paard ook opvoed, als een paard schrikt zal hij vluchten, daar is geen ontkomen aan. En zodra hij vlucht, zal hij niet stoppen voor een kind of een auto.

Ik vind het loslopen onverantwoord, en naar mijn idee geeft het ook geen meerwaarde. Laat je paard lekker los achter je aanlopen in een afgesloten ruimte zoals een bak, maar waarom zou je hem los laten lopen in het bos/park/straat? Het heeft alleen maar risico's.