[TI] Hydrocorticermgebruik bij tinkers en drachtig worden..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Hydrocorticermgebruik bij tinkers en drachtig worden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 12:32

Ik wilde even een rare gedachtenkronkel van mij laten weten..

Een collega van mij heeft constitutional eczema en heeft hiervoor vanaf haar 1e levensjaar tot en met haar puberteit corticosteroïden gebruikt om de jeuk van haar eczeem te onderdrukken. Ze heeft mijn leeftijd en onlangs hebben ze bij haar ontdekt dat ze ernstig verminderd vruchtbaar is geworden door de corticosteroïdezalf die ze gebruikt heeft in haar jeugd. Ze heeft onregelmatige eisprongen, cystes op haar eierstokken en extreem veel last van haar hormonen. Corticosteroïden zijn hormonen die ook door je bijnieren worden geproduceerd.

Mij is opgevallen dat enkelen van ons een merrie hebben die niet gemakkelijk drachtig wordt en welke ook ernstige mok en rasp hebben gehad en wellicht ook corticosteroïden in de vorm van Hydrocortiderm hebben gebruikt.

ik heb 2 merries gehad die niet drachtig wilden worden, Kato en Bonita. Beide zijn vaak behandeld met Hydrocortiderm voor ik wist dat hun buidproblemen ook op andere wijze aangepakt konden worden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er echt een verband is tussen het corticosteroïdegebruik en het verminderd vruchtbaar zijn. Bij mensen is dit namelijk recent vastgesteld en daarom wordt er ook niet vaak hooggeconcentreerde corticosteroïdezalf meer voorgeschreven.

Bij mannen kan de concentratie spermatozoa ook nadelig beïnvloed worden door corticosteroïdengebruik.

Corticosteroïden kunnen in hoge doseringen ook suikerziekte en Cushing syndroom veroorzaken.

Bij verschillende dierproeven is gebleken dat hoge concentraties corticosteroïden tijdens de dracht ook teratogeen zijn (afwijkingen veroorzaken bij de foetus)

het kan spierzwakte en spieratrofie veroorzaken.

ellepel

Re: Hydrocorticermgebruik bij tinkers en drachtig worden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:38

kijk hier es:

[MD] Hydrocortiderm zalf

maar hydrocortiderm mag je toch maar 2 weken gebruiken?
werkt het dan niet dan moet je een ander middel gebruiken.
ik heb het wel gebruikt bij merries maar altijd maar 2 weken en die zijn gewoon drachtig geworden

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 13:03

ik mocht het hooguit maar 5 dagen achter mekaar gebruiken, maar na die 5 dagen was de jeuk nooit over.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:49

Mijn merrie is vanaf 2000 regelmatig en van 2002-2005 practisch dagelijks behandeld met hydrocortiderm, op advies van verschillende dierenartsen. Irish is in 2003 drachtig geworden heeft in 2004 Rohan gekregen en ik ben vanaf 2005 bezig geweest om nogmaals een veulen te fokken. De dierenarts kan niets vinden, maar drachtig wil ze niet meer worden....

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:56

Ik ben er ook van overtuigd dat dit invloed heeft op de cyclus van de merrie. Heb het er toevallig vandaag nog over gehad. Ik ben sowieso geen fan van hydrocotiderm, soms "moet" het even, maar bij merries die voor de fok gebruikt worden, liever niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:37

Jammer dat niemand dat 5 jaar geleden vertelde....
Ik wil morgen gelijk overleg met mijn dierenarts, zij hebben dit immers herhaaldelijk voorgeschreven.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:40

Mijn merrie is ook vaak behandeld voor mok/rasp, zoals ik van de laatste eigenaresse begreep.
Ze heeft ooit in een kudde gelopen in Engeland en daar ook een veulen (of meerdere) gehad, nu, 6 jaar later proberen we haar drachtig te krijgen, maar lukt dus ook niet...
ga echt even navragen welke medicatie ze gehad heeft (en idd of er zulke zalf gebruikt is)..
volgens mij is dat helemaal niet zo'n gekke gedachte van je...

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:51

ik denk wel dat er heeeeeeeeeeeeel veel tinkers zijn die hiermee behandelt zijn. Ben heel blij dat ik dat nooit heb gebruikt en zeker niet ga gebruiken!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:14

3 weken gebruiken en langer niet, zegt mijn DA.
Irish heeft toch ook haar leverprobleem, daar heb ik laatst allerlei info van geplakt in TP ivm de samenhang met vruchtbaarheid.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:31

hmm het staat al heel lang (lees sinds snowdon bij mij is) in de kast, ik heb het een keer opgesmeerd maar had er geen goed gevoel bij... nu ik dit lees gaat de fles meteen de prullenbak in Scheve mond

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:57

Ik heb Teuntje111 haar berichtje doorgestuurd naar een vriedin die diernearts is. Haar reactie:
"het klopt wel een beetje, alleen niet het gebruik van de zalf geeft een verminderde vruchtbaarheid. Daar zit zo een kleine concentratie cortico's in, daar wordt je niet verminderd vruchtbaar van. Het is meestal een combinatie van factoren die dan in combi met het gebruik van hydrocortisone zalf zorgt dat de merrie niet drachtig zal worden. Het is ook meer beschreven bij bepaalde rassen. Ik zal vandaag eens wat artikelen opzoeken waarin eea wordt beschreven."

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:11

Dianne je laat mijn wereld even op de grondvesten schudden... ik gebruik Betamethasonvaleraat... ga morgen mijn dokter bellen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:46

Reactie van vriendin die dierenarts is
"om onvruchtbaar van te worden moet men zo'n 125 tubes per dag smeren. V.w.b. oraal innemen zijn er casestudies waar inderdaad in naar voren komt dat bij mensen bij langdurig oraal gebruik onvruchtbaarheid voor kan komen.
Het meest waarschijnlijke is dat er een combinatie van factoren meespeelt"

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:44

KootMiraDrum schreef:
"om onvruchtbaar van te worden moet men zo'n 125 tubes per dag smeren. V.w.b. oraal innemen zijn er casestudies waar inderdaad in naar voren komt dat bij mensen bij langdurig oraal gebruik onvruchtbaarheid voor kan komen.

Mmmm, had ik dit topic nou maar gelezen voor gisterenavond toen de DA langs is geweest.
Dunla moeten we op dit moment 2 maal daags op de aangetaste plekken dun insmeren met een Hydrocortisol-zalf wegens een (waarschijnlijk) zomerexceem-achtige schimmel/infectie.
Verder moesten we haar 2 keer met een tussenpauze van een week wassen met Sebacil.
Over 2 weken moesten we weer contact opnemen met de DA om de (hopelijk) vorderingen te bespreken. Als ik er aan denk zal ik hem dan ook eens vragen over de connectie langdurig hydrocorticerm/-sol gebruik en vruchtbaarheid.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:37

KootMiraDrum schreef:

en voor welk tijdsperiode geldt dat dan? 1 dag of meer?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:48

Ik denk dat er hier weer wat te snel conclusies worden getrokken. Het is niet omdat je merrie 5 jaar geleden ooit eens aan een tube cortisonenzalf geroken heeft, dat dat haar onvruchtbaarheid kan verklaren!

De paniek die hier op bokt heerst over cortisone is deels terecht: het zijn medicijnen met zware neveneffecten, die enkel gebruikt moeten worden als ze echt nodig zijn. MAAR:

1) Cortisone inspuiten/voeren is een héél ander verhaal dan het product alleen maar aanbrengen op de huid. Het wordt via de huid nl maar heel beperkt opgenomen in de bloedbaan en kan dus elders in het lichaam haast geen effect hebben. Als je een dier van 500 kg op een beperkt deel van zijn lichaamsoppervlakte insmeert met een normale hoeveelheid hydrocortiderm is het volgens mij haast onmogelijk dat daarvan genoeg in de bloedbaan komt om er wat van te merken.

2) De neveneffecten worden pas echt ernstig als het lichaam dagelijks aan het product wordt blootgesteld. Korte eenmalige blootstelling veroorzaakt weinig problemen. Dus als je de zalf niet dagelijks gebruikt, maar bv eens per week, zal je zelfs ter plaatse meestal geen dunne huid krijgen.

Ik smeer al 4 zomers land de staartwortel en manen van mijn eczemer iedere week in met hydrocortiderm. Resultaat: je kan niet zien dat het een eczemer is. Geen jeuk, geen schilfers, alle haren mooi lang.