Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:46

Als hij kreupelt zou ik denken dat het naar binnen geslagen s en als de sokken dan onderzoek bemoeilijken zou ik er geen moment over twijfelen en ze eraf halen. Beter safe than sorry...

Kerry_Tinker

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-12-12

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:51

Hij is bewegingskreupel, loopt op het zachte slecht, hoefproblemen zijn uitgesloten door DA. Bloed laat iets van een infectie zien en verhoogde spierwaardes. En niemand lijkt te kunnen zeggen wat het nu echt is.. Het is nu meer uitsluiten wat het niet is om te ontdekken wat het wel is.. Dus misschien is sokken eraf wel een optie. Ik heb eerder eens een hele sok uitgedund, misschien dat eerst maar eens doen en kijken of ik het beter zie. Ik hen nog sebacil staan van 2 jaar terug, maar is dat een aanrader? Bijt dat niet enorm?

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:30

Lastig verhaal, hopelijk is er snel meer duidelijk! In een geval als dit vraag ik me ook af of iets aan die sokken/benen behandelen daadwerkelijk de oplossing van het probleem is. We moeten niet vergeten dat de problemen die onze Tinkers vertonen vaak gevolg zijn van iets anders, stress, verkeerd voer of huisvesting.

dapperedodo

Berichten: 400
Geregistreerd: 28-03-08
Woonplaats: purmerend

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:51

Ohh mag ik mij ook melden heb een halve fries op stal staan met sok maar stuk minder als jullie tinkers. Heb hem 3 jaar hij is 4 dus nu ook 3 e winter op rij mijten dus nu weer gewassen met sebacil over 2 weken weer herhalen en dan kan ie er weer tegen aan.

Nu vroeg ik mij af is er iets wat je kan geven wat voorkomt dat ie mijten krijgt of blijf ik wassen met sebacil
Overig gooi ik al me borstels altijd in een emmer sebacil om ook daar de mijt uit te halen

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:45

He, gets. Nadat Femme 2 maanden ''schoon'' is geweest zie ik haar toch weer ietsje krabben. Bij haar zit het vooral in de hals/manenkam. Iemand ervaring met frontline of Veerust?

KootMiraDrum

Berichten: 8329
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:50

Heeft ze niet gewoon kriebels door de rui, Rachel_x?

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:53

Frontline heb ik goede ervaringen mee.

Veerust zag ik inderdaad toevallig afgelopen week dat dat ook zou moeten werken, maar nog niet geprobeerd. Wel een bus bestelt voor de zomer, als ik er een heb met jeuk dan ga ik het wellicht proberen, maar ik moet er vandaag 1 wassen van top tot teen, dan doe ik bij de ander gelijk de sokken ook wel even. Nummer 3 heeft vooral hormonenjeuk dus daarmee wacht ik met behandelen totdat ze bevallen is, dan kan ik beter zien wat de oorzaak is. Voor nu is haar huid erg rustig dus ga ik er niet aan zitten, weg krijg ik de jeuk helaas toch niet :(

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:06

KootMiraDrum schreef:
Heeft ze niet gewoon kriebels door de rui, Rachel_x?
Dat zou inderdaad kunnen, maar ze kriebelt precies op het plekje waar ze toen ook zo last had van de mijt, vandaar dat ik daar meteen aan denk. Wacht nog even een weekje af met bestellen van spullen.. Veerust leek mij wel ideaal omdat het vrij goedkoop is en makkelijk te gebruiken. (als je paard het toe laat natuurlijk :D)

Blikss
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:10

Afbeelding
Hallo bokkers! ☺

Ik heb een vraag, mijn leasepony heeft last van mok/rasp.. momenteel smeer ik zilverzalf van leovet.. heeft iemand ervaring/tips hoe de plekken op de benen minder kunnen worden? (Op de foto is te zien dat alle beharing bij de plekken is kortgeknipt)
[img]m/13dJRu.jpg[/im
Afbeelding

Afbeelding
g]

Icrack

Berichten: 1257
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:08

Het lijkt verdacht veel op mijt Blikss. Door een mijt besmetting kan een pony/paard ook lichte droge mok ontwikkelen namelijk.

Blikss
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:53

Icrack schreef:
Het lijkt verdacht veel op mijt Blikss. Door een mijt besmetting kan een pony/paard ook lichte droge mok ontwikkelen namelijk.


Hij heeft geen jeuk... althans niet dat ik merk..

Kerry_Tinker

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-12-12

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:37

Helaas loopt mijn Kerry nu al twee maanden heel slecht.. Alles is zo'n beetje al getest en het blijft een raadsel. Hij krabt ondertussen behoorlijk aan zijn sokken, en heeft veel oedeem in zijn onderbenen, een soort stalbenen omdat meneer vanwege pijnlijke benen alleen maar de hele dag op een plek bleef staan bij de voerruif. Sinds vorige week staat hij apart op een kaal weiland met heel veel plukjes hooi her en der, hierdoor loopt hij weer en trekt het vocht mooi weg, savonds gaat hij weer naar zijn kudde vriendjes. Hij blijft echter krabben en wrijven dus morgen scheer ik zijn sokken. Om zeker te weten dat er niet meer zit dan ik nu kan zien of kan behandelen.

Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 01:47

Kerry, hier precies hetzelfde! Sinds eind december heb ik een zeer gevoelig lopend paard. Met duidelijke ups en downs.
Ik ga haar morgen ontmijten en ik verwacht dat het dan beter moet worden...

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 03:44

Wat vervelend, beterschap voor beiden! Lopen beide paarden 24/7 buiten, en wat krijgen ze te eten?

Hier momenteel alleen mn drachtige merrie (hormonen)jeuk, de andere lijken allemaal rustig, jeej :) Al ben ik nu stiekem ook wel heel benieuwd wat de veerust doet :o

Tinkermuts

Berichten: 9390
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 06:59

die veerust spuit je dan in de sokken?

Kerry_Tinker

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-12-12

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:36

Pippaa wat vervelend bij jou ook al..
Kerry is nu drie keer behandeld met sebacil en 1 x stronghold op advies van iemand maar hij blijft wrijven. Vanwege zijn wisselende stijfheid en kreupelheden hebben ze al aan vanalles gedacht. Eerst dacht de DA dat hij spierbevangen was, hij had wel behoorlijke spierschade maar niet bevangen. Toen bleek een selenium tekort maar nu dat op peil is loopt hij nog niet ok. Hij werd getest op pssm en de dierenarts zei dat ik er ernstig rekening mee moest houden dat hij dat ook had. Test kwam terug n/n. Geen pssm1 dus.
Ik heb vanaf het begin gezegd is het niet van mok of rasp maar ze zeiden allemaal van niet omdat je zo op het oog niks ziet en bij voelen niks tegenkomt. Maar ik ben er klaar mee, ik wil het zeker weten dus ze gaan eraf en ik denk dat Kerry het een opluchting vindt want hij blijft maar happen en wrijven.
Succes met jouw paard Pippaa, ik hoop dat je snel wat weet!

Kerry_Tinker

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-12-12

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:42

Caily, Kerry loopt in een grote kudde van 70 paarden, 24/7 buiten. Hij krijgt alleen ruwvoer. Vanwege zijn selenium tekort een supplement over een handje metazoa luzerne. Hij krijgt af en toe een snoepje, metazoa snackx. Kerry vanaf dat ik hem heb zonder suikers en granen. Geen brok bij. Vanwege zijn spierschade en de hoeveelheid afvalstoffen die hij daarom af moet voeren krijgt hij lymfedrainage en als extra ondersteuning wat gedroogde brandnetels. Nu ik hem min of meer overdag dwing tot lopen, uit de kudde op een kaal stukje land met plukjes hooi, verliest hij het vocht in zijn benen door de constante beweging.
Het kan bij Kerry ook een combinatie van dingen zijn geweest, in januari is hij echt heel slecht geweest..

Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:28

Situatieschets van Pippa:
Ze staat 24/7 buiten, op 50 m² tegels en daarnaast een lang zandpad en erachter een soort van paddock (zwart zand). Het zand wordt hier wel snel modder, maar is met mooi weer ook redelijk snel droog. Er is continu hooi ter beschikking dmv een "slowfeeder", maar de mazen zijn wel groot. Daar tegenover staat dat Pippa nu best mooi op gewicht is. Het hooi wordt zorgvuldig gekozen op kwaliteit en snee, omdat er 4 paarden staan die allemaal vrij snel dik worden. In de zomer staan ze op gras.

Als voer krijgt ze nu al een hele tijd Metazoa, 2 van die roze/rood/paarse bekertjes (niet helemaal vol). Verder krijgt ze niks.

Het is net na de kerst begonnen, toen merkte ik tijdens een buitenrit dat ze gevoelig liep. Eerst gedacht aan een ontsteking in de hoef, maar met drukken en "knijpen" in de hoef gaf ze nul reactie. Ook gedacht aan spierbevangen. Langzamerhand werden de plooien dikker en raakte het steeds verder ontstoken. Gewassen met byemite, maar naar mijn idee doet dit heel weinig voor Pippa.

Op een gegeven met blauwspray en ander spul aan de gang geweest. Dat hielp allebei wel wat, maar niet volledig. Pippa ging steeds minder lopen en als ze liep was het heel kneuterig. Soms ging het beter, dan had ze weer een enorme terugval. We hebben ondertussen ook gewassen met badedas en nog veel meer geprobeerd, maar het werkte eigenlijk allemaal maar tijdelijk.

Ik heb haar af en toe gelongeerd om te kijken of het door wat beweging beter werd. Vaak hielp het wel en liep ze na een aantal rondjes redelijk tot goed. De volgende dag was het dan echter erger...

Ik ben fan van cydectin om de mijten te bestrijden, maar helaas kon ze niet minstens 12 uur droog staan (zonder de sokken nat te krijgen). Daarom heb ik daar mee gewacht tot vandaag. Ik heb haar plooien net vol gegoten en het ook verdeeld in de sokken. Een beetje à la vlooienmiddelen bij honden.

Nu maar hopen dat het snel beter wordt!

KootMiraDrum

Berichten: 8329
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:04

Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 16-03-15 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:20

Onder het mom van proberen kan altijd; Ik ben aan het oriënteren om Pour On te gaan gebruiken voor de mijt. Ik kan echter alleen enorme grote/dure verpakkingen vinden. Is er toevallig iemand waar ik wat van kan overkopen? :)

Kerry_Tinker

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:37

Pippaa ik lees wel heel veel overeenkomsten ..
Vandaag besloten dat de sokken eraf gaan...
Foto van nog met sokken
Afbeelding

Kerry_Tinker

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-12-12

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:40

En een klein kwartiertje later de foto zonder sokken..
Compleet onbeschadigde benen, geen enkel plekje mok of rasp.. Maar misschien mijt geweest, ondanks de sebacil behandelingen.
Afbeelding

Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:38

Ja, CPL is het zeker! Ze heeft het al heel lang (al voordat ik haar kocht) en in veel heviger mate dan Kerry.
Pippa's koten zijn nu echt dik. Ze heeft van de zomer hetzelfde gehad, ik was bang dat ik haar toen moest laten gaan. Gelukkig is ze er toen weer goed van opgeknapt, maar nu heeft ze het wéér en veel erger nog...

Lastig bij Kerry, mij bij is het nu zo overduidelijk waar het door komt, maar Kerrys pootjes lijken redelijk smal!

Kerry_Tinker

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-12-12

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:43

Nee lijkt bij Kerry inderdaad geen cpl, er zit een kleine harde verdikking, maar dat kan er ook al langer zitten, voordat ik hem had zei de dierenarts kan hij bijvoorbeeld mok hebben gehad en dat deze verdikking daar een overblijfsel van is. Hij wist wel echt zeker dat hij hier geen bewegingsbeperking van heeft...

Kerry_Tinker

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-12-12

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:47

Even off topic, maar pippa is werkelijk prachtig! Hele gave foto ook in je profiel!