Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:36

Die van ons staan nog niet op gras , het is hier nog te nat -O- .

Zal eens naar die pour on informeren ...

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:32

Wat voor een pour on is het?? en hoeveel moet je in de sokken verdelen? Ik zag dat er ook permethrine in zit, net als bij de pietjes voor honden, of wordt er andere pour on bedoeld?

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:33

pipetjes voor honden bedoel ik...

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:36

Myrddin schreef:
Wat betreft de mijten. Pour on werkt zo goed met een injectie spuitje!
Haren aan de kant en zo op verschillende plekken in de sokken verdelen.
1 minuutje werk geen vieze handen en goed te doseren door het spuitje.
Heb al 2 tinkers mee behandelt en het werkte bij beide zeer goed.
Maandje later herhalen en evt halfjaarlijks herhalen.
Fles kost, iig bij onze DA, €40 en daar kun je heel veel keren mee behandelen. Dus veel goedkoper als die pipetjes en waarschijnlijk ook effectiever.
Wens iedereen succes! Ik weet zelf ook hoe het is om je paard gek te zien worden van de jeuk en das geen pretje.


Bedoel je deze?
Afbeelding

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:36

Ja dat is die.
Met bestandsdeel ivermectine.
Ik geef onze tinker ongeveer 40 ml.
Dus in elke sok 10 ml verdelen.
Als het goed is, is dat de halve dosering die erop staat, om bij koeien te gebruiken.
Alleen bij koeien gooit men het over de rug.
Hiermee zou ik heel erg oppassen en niet bij paarden doen. De huid is namelijk te gevoelig en kwetsbaar zodat de kans groot is dat het wonden geeft.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:07

Ik kom ook even binnenvallen met een vraag: heeft iemand enig idee hoe je het tussen smettende CPL plooien weer rustig krijgt?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:20

Ik gebruik overal grand national mok crème voor , en tot nog toe ben ik er blij mee .
Een ander hier gebruikt altijd ECOSTYLE wondzalf
En ik ken ook iemand die overal groene leem op smeerd
Heb ook eens van vasaline gehoord ( vind het zelf troep omdat er veel ruil in trekt)

Het is dus maar net wat voor jou paard werkt

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:34

Bedankt voor je snelle antwoord!
Groene leem zat ik idd ook aan te denken :j thanks!

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:49

Het voordeel van leem , vuil trekt eruit en het blijft mooi droog zonder volledig uit te drogen .

Het is jammer dat die grote potten nergens meer te krijgen zijn .

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:06

Vandaag toch maar nog eens laten inspuiten met dectomax...
Volgens mijn da moet je maar 1 keer spuiten omdat het spul een aantal weken werkzaam is (dus ook helpt tegen de eitjes die uitkomen).
Wat zeggen jullie da'en???? Ik lees ook weer andere verhalen.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:31

Mijn dierenarts zei dat inderdaad ook. Als de injectie na een aantal weken niet volledig had gewerkt, moest ik neocidol ophalen.
Helaas had het niet gewerkt :(

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:41

bedankt pippaa, ik heb eigenlijk al bijna alles geprobeerd, sarnacuran (Sebacil), defencare vlooienshampoo, pipetjes voor de hond en een half jaar geleden ook laten spuiten....
Wat doe jij dan nu pippaa?

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:48

ik ga ook eens overleggen met onze pensionhouder of hij geen hooi kan krijgen. De stal krijgt nu standaard kuil. Ik merk bij vet kuil dat de rasp plekjes wel erger worden...
Een andere da vertelde mij dat het eigenlijk een imuunprobleem is; dus misschien ook eens iets om de weerstand te verhogen??? Iemand wel eens msm gaan bijvoeren????

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:25

Even in het kort het medisch dossier van mijn paard wbt de benen:
Ik heb eerst die injectie gehad, toen met neocidol behandelt wat goed ging. Neocidol deed ik volgens een schema. Aangezien je verschillende dingen leest heb ik mijn paard zo behandelt: dag 1, dag 4, dag 7, dag 14, dag 21. Omdat de ene dierenarts zei om de 3x om de 3 dagen en de ander zei 3x om de week. Daar heb ik dit van gemaakt. Vaak was het om de 3/4 maanden weer nodig en anders deed ik het preventief. Ik heb ook een keer tussendoor met ByeMite (oude sebacil?) behandelt.
Nu werkt Neocidol helaas niet meer, de jeuk ging niet meer weg na herhaalde behandeling. Ik heb via via nu Cydectin pour on gekocht en vorige week zondag aangebracht over de rug én in de sokken. De Fries die er bij staat hebben we ook behandelt, zodat ze elkaar niet kunnen besmetten. Verder hebben we ook weer alle spullen (dekjes met schapenwol, borstels, halsters en touwen) gewassen. Hiervoor heb ik wel neocidol gebruikt, omdat cydectin denk ik niet bedoelt is om de verdunnen. De neocidol heb ik wel minder verdunt dan voor het gebruik op het paard nodig is, zodat ik zeker weet dat alles dood is of nog gaat :P Alles stinkt nu lekker naar neocidol.

Verder heeft mijn paard helaas flinke huidplooien aan de onderbenen, vooral aan de voorbenen. Deze zijn een tijdje rustig en dunner geweest, maar nu zijn ze dikker, warmer en rozer dan voorheen. Helaas. Smeersels die ik al heb gebruikt zijn: sudocrème, vaseline, leovet bio-huidolie, zilverspray. Ik vergeet er vast nog wat... En op dit moment honingzalf. De mesitran, niet de verdunde versie Vetramil. Het is nog te kort om te zeggen dat het werkt. Het probleem is dat met alle smeersels de huid niet droog wordt. De huid verbeterd soms wel, maar het blijft nat. Vandaar dat ik er nu aan zat te denken om groene leem erop te smeren.

Ze staat op dit moment tijdelijk op zand, normaal op gras. Wel 24/7 buiten. Het gras wordt een beetje random verdeelt, de ene keer staan ze op lang uitgegroeid gras, de andere keer op kort gras. Maar ze staan nooit dag en nacht op 'vet' voorjaarsgras. Ik merk weinig verschil aan mijn de benen van mijn paard wanneer ze van het ene op het andere gras gaat.

De paarden krijgen altijd droog hooi, nooit kuil. De stalhouder wil ook voor zijn eigen paard geen 'vet' hooi, dus daar houdt ie goed rekening mee. Het hooi is bijna onbeperkt, vaak hebben ze wat ze de dag ervoor hebben gekregen nog niet op, soms ook wel.

Verder krijgt mijn paard een vol bekertje Marstall Force (130 gram oid?) voor de nodige vitaminen en mineralen en een handje muesli, omdat ze anders de Marstall Force niet eet... Op dit moment krijgt ze als muesli Havens Natural Balance, maar als deze op is, wil ik overgaan op Subli Dieetmix.

Qua arbeid: we gaan meestal 1x per week naar het bos, dan zijn we 2,5 uur weg. Waarvan we zeker 75% stappen. Naar het bos toe en weer terug is een half uur stappen over asfalt en dus nog 1,5 uur in het bos. Meestal geef ik haar nog 2 dagen per week op een andere manier beweging, soms gaan we een stuk over het asfalt wandelen of we doen wat in de wei of de zandbak. Dit is vaak niet langer dan een half uur. Wanneer het weiland weer droger is, gaan we daar weer wat meer dressuurmatig aan de slag.

Edit:
Mijn paard is een tinkermerrie van waarschijnlijk 15 jaar oud (ze is geïmporteerd vanuit Ierland) met de naam Pippa. Ze is sinds augustus 2011 van mij, daarvoor kende ik haar ook al. De vorige eigenaren hadden weinig verstand van paarden. Ze was toen niet van mamauba hier op bokt hoor, mamauba had Pippa voor de hier genoemde eigenaren. Zodat er geen misverstanden ontstaan ;)
Toen Pippa drachtig was heeft ze veel tekort gehad, als ik de foto's terug zie kan ik wel janken en mezelf voor de kop slaan. Ik was toen zo jong dat ik vertrouwde erop dat de eigenaren wel wisten wat ze deden. Na de dracht zijn de problemen met de benen ontstaan, de plooien gekomen en heeft ze ook luis gekregen. Alles in sneltrein vaart. Al met al was ze een hoopje ellende. Toen ik haar kreeg waren de plooien en de benen in het algemeen ook al dusdanig erg, dat het wel is afgeraden om haar te kopen. Maar ja, ik kon haar niet laten staan. Ze voelde al jaren als mijn meisje...
Inmiddels zijn de benen redelijk stabiel (met ups en downs hoor), maar we modderen helaas al wel een tijdje aan, op zoek naar werkende middelen. Alleen de laatste tijd gaat het dus weer minder...
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 22-03-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:38

Hoi pippaa, pfff.... wat een gedoe zeg! Ik zie dat bij jou het soort gras dat ze eten niet uitmaakt...

Ik ga denk ik msm eens bijvoeren omdat dit in ieder geval de weerstand verhoogd.... qua brokken krijgt die van mij al eiwit-arme marstall vito muesli; en dan 2 handjes per dag met lijnzaadolie.

qua arbeid rij ij ongeveer 4-5 keer per week; waarvan ongeveer 2 keer per buitenrit van ongeveer 1,5 uur; rest ik rijbak maar wel nog buiten een half uur uitstappen...

hij staat van 8 tot ongeveer 5 uur buiten....

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:12

Hoi dames, ik heb een vraag en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. We hebben sinds kort een tinker. Ik was vandaag haar lekker aan het poetsen en het viel me op dat ze bij haar kogel wondvocht had zitten met een soort groef. Ik kan het echter niet heel goed zien door al de haren. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:18

wát een verhaal Pippaa... Ik hoop dat je het wat in de hand kunt houden. zoals het nu met Marije is, hoef ik de hoefsmid er geen ijzer onder te laten slaan. Die slaat ze er binnen 2 dagen weer onderweg.
Vandaag ben ik even rigoureus aan de gang geweest. Al het stro uit de box, de wanden schoon gemaakt, 3 pakken vlas strooisel er in, Marije haar benen gewassen met sebacil en de borstels staan nu ook in een oplossing van sebacil. Zal mij benieuwen hoe het zal gaan.

Jeukt het ook emr?

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:24

Volgens mij niet, ik kan er ook gewoon aankomen. Ze reageert er wel op maar niet heftig of geërgerd. Het wondvocht (war het denk ik is) stinkt wel. Ik heb er voor de zekerheid maar acederm op gesprayd.

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:43

emr schreef:
Volgens mij niet, ik kan er ook gewoon aankomen. Ze reageert er wel op maar niet heftig of geërgerd. Het wondvocht (war het denk ik is) stinkt wel. Ik heb er voor de zekerheid maar acederm op gesprayd.
emr schreef:
Hoi dames, ik heb een vraag en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. We hebben sinds kort een tinker. Ik was vandaag haar lekker aan het poetsen en het viel me op dat ze bij haar kogel wondvocht had zitten met een soort groef. Ik kan het echter niet heel goed zien door al de haren. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?


Ik heb vandaag even een foto gemaakt, http://i62.tinypic.com/ncnxpx.jpg. Niet heel smakelijk om te zien.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:41

Dit lijkt mij gewoon mok/rasp .
Moet ook zeggen dat ik veel ergere plekken heb gezien .

Insmeren met mokcreme die voor jullie werkt en goed letten op bijv. Suiker/eiwitten/klaver etc.

En eventueel voor de zekerheid een afkrapsel door de da .

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:44


dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:52

Ik heb geen ervaring met groene leem.

Ik ga waarschijnlijk morgen de Pour On ophalen bij de DA. Aanbrengen met een kwastje begrijp ik? :)

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:20

Ik had altijd leem van atex? Dacht ik , maar volgens mij zit er weinig verschil in :o

We hebben hier trouwens een kwpn die met 4 kappotte benen staat .
Zeker achter is tussen de kogel en knie een drama .

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:29

Je kunt beter die van vertargil bestellen, is een emmer van 2,5 kilo voor dezelfde prijs. Kun je aanmaken met water, dus ook makkelijk met kleinere hoeveelheden en je kunt het op die manier jaren bewaren. Die van de groene os heeft als enige verschil dat een lavendelgeurtje aan zit, heeft geen toegevoegde waarde verder. Bovendien is ie 2x zo duur :+
http://www.agradi.nl/vertargil-grof-1kg.htm deze en dan de 2.5 kilo variant

Oh jeetje dat is heftig, hoe dat zo ineens? Wat kan schelen is probiotica bijgeven, dan ondersteun je het herstel van binnenuit, zeker als je zo'n zware uitbraak hebt.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:24

hyppolyte schreef:
Je kunt beter die van vertargil bestellen, is een emmer van 2,5 kilo voor dezelfde prijs. Kun je aanmaken met water, dus ook makkelijk met kleinere hoeveelheden en je kunt het op die manier jaren bewaren. Die van de groene os heeft als enige verschil dat een lavendelgeurtje aan zit, heeft geen toegevoegde waarde verder. Bovendien is ie 2x zo duur :+
http://www.agradi.nl/vertargil-grof-1kg.htm deze en dan de 2.5 kilo variant


Thank you :j