mok, scurft of een andere aandoening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kuupie

Berichten: 83
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: middle of nowhere

mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 15:49

ik zit met een probleem mijn tinker heeft nu bijna al een halfjaar korsten aan zijn benen.
dit probleem doet zich voor bij de benen net onder de knie boven in zijn behang.
het zijn een soort witte korstjes die zich vormen in de haren of op de huid dat weet ik niet precies,
er is geen duidelijke wond tezien maar ik zie ook geen vooruitgang.
hij staat op stal of buiten vaak te stampen omdat hij jeuk heeft ik denk dat het daarom niet goed kan genezen.
ik hoop dat iemand voor dit probleem een oplossing weet(het liefste waarbij zijn sokken er niet afhoeven, als dit noodzakelijk is zal ik dit zeker doen want zijn gezondheid gaat voor maar och wat zou dat zonde zijn)
alvast bedankt!
groetjes janneke

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:08

Die witte kleine korstjes kunnen ook 'rasp' of 'rap' (weet niet precies hoe ze het noemen) zijn.
Dat stampen kan inderdaad duiden op jeuk..

Heb verder geen ervaring met mok, mijt en al die andere beenaandoeningen bij Tinkers omdat die van mij dat eigenlijk niet heeft.. Lachen

xsiroccox

Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:23

O, wil dit even volgen, want ik heb ook net plekjes ontdekt die jij beschrijft, alleen dan vooral bij zijn schoft en op zijn kont... Verdrietig

Sita, dacht zelf ook al aan rasp, maar weet ook niet zo goed hoe dat eruit ziet... Ga er meteen even een topic over opzoeken!

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:25

Amy heeft dat eens gehad, rasp, was toen in een vochtige periode.. Waren kleine witte vettige schilfertjes zeg maar.. Kan het niet echt korstjes noemen.
Heb ik niks aan gedaan, gewoon korstjes er uit geborsteld met een kammetje en daarna is het nooit meer terug gekomen..

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:22

Sebacil is de meest drastische oplossing.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:24

Mijn paard heeft ook plekken gehad. In de kliniek hebben ze een afkrabsel gemaakt en toen bleek het schurft te zijn.
Dat kunnen ze via zo'n onderzoeken aantonen/uitsluiten en dan weet je t zeker.

Wij hebben toen haar sokken geschoren en behandeld met Sebacil. Daarna is het reuze verbeterd. Niets zo ellendig als jeuk Ach gut

kuupie

Berichten: 83
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: middle of nowhere

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:26

bedankt voor de reacties ik wil graag meer weten over dat rasp
de wittige vettige schilvers zouden nog best weleens hetzelfde kunnen zijn

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:27

Ziet het er zo uit?
Afbeelding
Dan is het denk ik rasp. Mijn Tinkers hebben het ook mok en Dyco rasp.
Ik heb alles geprobeerd maar niks hielp echt.
Ten einde raad heb ik eens die mokcare kruidenthee geprobeerd van huppa.nl
en tja ongeloofelijk maar waar dat helpt wel !
Na 12 dagen waren de wondes al dicht en mooi aant genezen
Afbeelding
Neem dit topic maar eens door op de laatste pagina's zie je de rezultaten bij alle 2 mijn mok tinkertjes Haha!
[TI] Napoleons' mok update

xsiroccox

Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:03

Zo ziet het er bij de mijne inderdaad ongeveer uit, beetje kleinere plekjes...
Maar kan rasp ook op andere plekken voorkomen dan op de benen? Ik lees "overal" dat mok laag op de benen voorkomt en als het hoger zit dat men het dan rasp noemt, maar bij mijn tinker zit het op zijn schoft en wat op de kont en aan de binnenkant van zijn bovenbeen achter... Verward Niks op zijn benen verder. Maar hij heeft wel jeuk, want hij rolt vaak (en schuurt soms zijn manen, maar ook daar zit het niet)

Zal je link eens bekijken Quinzy.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 00:28

Ik denk inderdaad ook aan rasp.
Mijn tinker heeft het ook een klein beetje; witte, droge schilfers/korstjes aan de achterkant van de knie.
De oorzaak is vaak te veel fructaan/eiwit, dus te veel jong gras, kuilgras, te veel brok, te veel fruit enz..
Ik heb deze winter de sokken eens met cowboy magic detangler ingesmeerd, en toen met een dun kammetje alle korstjes eruit gekamt. Ondertussen ook het voer aangepast. En tot nu toe is het niet meer terug gekomen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 06:47

dit lijkt idd op rasp, de mijne heeft dat ook soms, enige wat ik eraan doe is de korstjes wegkammen en dan blijft het een aardig tijdje weg.

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:03

Volgens mij hè (bedacht ik me gisteren tijdens het uitborstelen van de sokken, wat al wel 6 maanden geleden was) hoort het gewoon zo, eenden e.d hebben een vetklier waarmee ze hun veren insmeren zodat ze blijven drijven, deze vettige substantie is volgens mij ooit beoeld geweest om de sokken waterafstotend te maken.
Ik heb Tommie nu al bijna 3 jaar op aangepast voer staan en ik heb legio zalfjes geprobeerd maar het helpt helemaal niks of maar een poosje, ook de mokthee hielp hier helemaal niks, zelfs bloesemtherapie heb ik uitgeprobeerd!
Ik ben nu dus gestopt met 'behandelen', er zijn geen wondjes te bekennen maar wel korstjes in de sokken, op beide voorbenen achter de knie en op beide achterbenen aan de binnenzijde van zijn koot.
Zolang je paarder geen last van heeft (wat ze in eerste instantie ook niet hebben meestal totdat wij er aan gaan pulken smeren en krabben) dan zou ik het lekker laten zitten Lachen

Plekjes op schoft, kont en hoger op het been lijken mij eerder op schurft o.i.d, daar zou ik een veearts bijhalen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:19

dat wat quinzy laat zien had indi vorig jaar ook (in mindere mate alleen) op haar rug en schoft... is vanzelf weggegaan (veel borstelen alleen)

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:26

Citaat:
Volgens mij hè (bedacht ik me gisteren tijdens het uitborstelen van de sokken, wat al wel 6 maanden geleden was) hoort het gewoon zo, eenden e.d hebben een vetklier waarmee ze hun veren insmeren zodat ze blijven drijven, deze vettige substantie is volgens mij ooit beoeld geweest om de sokken waterafstotend te maken.
Ik heb Tommie nu al bijna 3 jaar op aangepast voer staan en ik heb legio zalfjes geprobeerd maar het helpt helemaal niks of maar een poosje, ook de mokthee hielp hier helemaal niks, zelfs bloesemtherapie heb ik uitgeprobeerd!

Dat kan best zijn. Maar als er wondes van komen die openliggen en erg pijn doen dan moet je natuurlijk ingrijpen dan kun je het niet meer laten verdergaan.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:39

ik ga wel met lien mee, ik doe er ook niets op echt alleen de korstjes wat weg kammen, maar idd het moeten geen open plekken worden, dan idd wel er wat aan doen.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:43

Zolang het paard geen jeuk verschijnselen er aan heeft, dan doe ik ook niets.
Maar de topic starter heeft het over stampen en dat is voor mij een teken van jeuk.
Dus sebacil of een vervanger.

xsiroccox

Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:56

Bij mijn tink is het ook niet open inderdaad. Hij vindt het wel heerlijk als ik er met een borstel overheen ga, dus ik denk wel dat hij jeuk heeft... Zal er eens een VA bij halen, kijken wat hij er van zegt.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:47

ik heb het ook bij mijn merrie dunla en ze is drachtig
sinds had het nooit totdat ze drachtig werd en meer eten kreeg
heb de dierenarts er bij gehaald en is inderdaad rasp
ik heb het behandeld met neosydol maar wil niet echt overgaan
hij zei ook over gaat het nooit maar je kan het wel verlichten
ik gebruik ook sudocreme en dan worden de kosjes mooi soepen en vallen er zo af door te rossen en borstelen
ze heeft het voor achter de knie zeg maar op het buigstuk en pijpbeen en achter klein plekje aan de zijkant kootholte
het is inderdaad te veel eiwitten
mijn merrie loopt op de laatste 3 maanden van de dracht en is niet meer onder het zadel en krijgt al een hele tijd merriebrok omdat ze van de 6 de maand erg lsteloos werd en van de dierenarts op merriebrok over moest en dat bevat erg veel eiwitten
zijn conclusie was veel eiwitrijk brok en ze doet heel weinig meer dus kan het niet goed afbreken
ik hou nu sudocreme aan en hou het mooi soepel en elke dag smeer ik het op haar benen
heb wel wat haar weg geknipt maar gezondheid gaat voor
na de bevalling krijgt ze nog een tijdje merriebrok en gaat dan over op een eiwitarm voer en dan hoop ik dat het beter wordt over gaat het nooit maar hoop wel wat rustiger
mensen sudocreme verzacht het en heelt de kleine wordjes.
misschien een tip kost iets van 3,50 euro bij de drogist

kuupie

Berichten: 83
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: middle of nowhere

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 18:58

heb nu de thee besteld van huppa.nl
hoe moet je dit toedienen?
en heeft er verder nog iemand ervaring met dit product?

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:06

Gewoon in water 10min koken zodat de kruiden goed kunnen trekken. Dat giet je over het eten ik maakte het met niet te weel water 200ml water op 4 afgestreken lepels kruiden. Je krijgt noog een briefje met uitleg bij je bestelling.
bokkers die er ervaring mee hebben
Pellie
cheveyo http://www.bokt.nl/tools/postfreq.php?u=8954 ---> heeft een samenvatting in haar profiel
Er zijn er nog maar ik vind ze niet meteen Bloos

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:22

quinzy had het al aangegeven inderdaad.
Kijk eens in mijn onderschrift en klik op het woordje MOK
dan zie je hoe erg het kan zijn en hoe goed het weg kan gaan met de huppa thee.

DA's zijn helaas vaak niet genoeg ervaren met mok en rasp, helemaal met onze vlekken niet.
Rasp kan WEL weg! 2 maanden thee en het was hier verdwenen...hij lag echt open in zijn knieholtes, bloeden en al.

Wanneer ik slechtere kwaliteit hooi heb komt het gelijk naar buiten via zijn benen, dat is de plek waar ze foute stoffen uit het lichaam gooien. Kan ook via hoefzweer zelfs.

Voor de rest staan die van mij op biologisch voer dus de rare toegevoegde stoffen uit massavoer heb ik vaarwel gezegd.

Boncho

Berichten: 1011
Geregistreerd: 05-03-08

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:28

Boncho heeft ook rasp aan zijn voorbenen. Het enige wat ik doe is kammen met een borstel en daarna met een klein manenkammetje zodat je de meeste korstjes eruit krijgt. Om het een beetje soepel te maken smeer ik er soms wat babyolie op.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:46

ik kocht nap met schilfers all over the place, zelfs in zijn nek en hardnekkig korstjes in zijn manenkam maar ben hem eerst met homeopatische druppels gaan reinigen.

nu doet hij het heel erg goed op de mok thee van cheval care, zie idd linkje wat quinzy heeft geplaatst Lachen

kimera

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-02-06

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:44

hoi

@ sirocco
Mijn paard heeft ook die bultjes achter op zijn billen en flanken gehad. Ik heb er een dierenarts bij gehaald maar die kon niet bepalen wat het was. Bij mijn paard pulkte ik ze er telkens af maar ze kwamen telkens weer terug! En het ging ook zeer doen. Het leek wel of dat het korstje om de haren heen groeide. Mijn dierenarts adviserde mij om met sebacil de plekken in te smeren. dit heb ik 1 keer gedaan en na verloop van tijd gingen ze toch vanzelf weg. mijn advies is om het met sebacil te behandel en om voorzichtig te proberen de korsten te verwijderen heb je er mischien een foto van? dan kan ik zien of dat we het over het zelfde hebben

verder bedankt voor de tips van rasp mijn tinker heeft dit namelijk ook.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: mok, scurft of een andere aandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:17

sebacil moet je toch verdunnen met water of evt door de Vetaderm heen doen..niet puur op de huid meen ik?