[TI] mijten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 12:03

Ik was benieuwd waardoor tinker mijten krijgen.
Ik snap dat die sokken een heerlijk plekje zijn voor mijten,
maar hoe lopen paarden in het algemeen mijt op?

wat doen jullie tegen mijt? Sebasil? alleen als je paard al jeukt of ook preventief?

8nnemiek

Re: mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:08

Er heeft een tijdje geleden een lang topic over gelopen, misschien kun je het nog vinden met de zoekfunctie.
Die van mij heeft de mijten gekregen door contact met een andere tinker met mijten. Maar ze schijnen ook in hoog gras te kunnen zitten.
Ik heb toen voor het eerst Sebasil gebruikt, en toen is het een tijdje over geweest, maar ze waren toch nog niet allemaal weg, want hij begint nu weer wat te jeuken. Dus binnenkort wil ik hem weer eens de benen wassen, en na de winter als het lekker weer is dan ga ik hem eens een stuk hoger wassen ermee, niet echt preventief, want je kan het er niet mee voorkomen, maar wel om de paar laatste mijtjes die er nog zitten weg te krijgen, zodat het er niet meer worden.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:30

Ik volg dit ook even, want hoe komen die mijten dan in het hoge gras, en wanneer heb je meer/minder risico?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:35

Ik gebruik tegenwoordig Cydectin pour on tegen de mijten, niet geregistreerd voor paarden.. Maar na scheren, allerlei huismiddeltjes, neocidol en sebacil geprobeerd te hebben, is mijn trekpaard na een leven lang jeuk sinds 4 maanden jeukvrij. En dat na slechts 3 behandelingen! Inmiddels is een grote groep koudbloedeigenaren hier mee bezig en tot nu toe alleen maar goede berichten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:43

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:58

In de Battie van eind december komt een interessant verhaal over mijt. Er zijn meerdere soorten mijten en ze kunnen idd ook in het gras en zelfs in dekens en borstels lange tijd overleven.

Grobegni, is Cydectin pour on hetzelfde als Eprinex pour on (werkzame stof: Ivermectine) voor runderen? Dat gebruik ik op aanraden van mijn DA tegen mijt bij mijn Tinkers.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:09

Nee, werkzame stof van Cydectin is moxidectine! Het is voor runderen inderdaad! De werking zal ongeveer het zelfde zijn. Door aandoeningen in de meeste trekpaardbenen (zeer trage afvoer van vocht) brengen wij het aan op de benen zelf, uiteraard niet in wondjes, maar er blijft genoeg been over Haha! Ik schenk het dus niet op de ruggengraat, dan werkt het bij mijn paard minder!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:15

Nee, ik ook niet, dan werkt het idd niet goed. Ik breng het aan met een grofharige kwast. Zo kan ik het goed tussen de haren van het behang aanbrengen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:17

Ik ben ook gestopt met korthouden, doordat hij geen jeuk meer heeft groeit alles weer mooi aan! En het is in een volle sok ook prima aan te brengen, in tegenstelling tot neocidol en sebacil, heb het idee dat mijten daar gewoon resistent tegen geworden zijn...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:20

Even gegoogled. Moxidectine is net als Ivermectine ook een werkzame stof in ontwormingsmiddelen voor paarden.
Ik heb het behang bij mijn Tinkers gelukkig nog nooit weg hoeven halen.

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:46

Isa staat de laatste week ook steeds te stampen met 1 van haar achterbenen, en er zijn geen korstjes te vinden (mok). kan ik dan de conclusie trekken dat ze last heeft van mijt?

haar grote vriend (een friese ruin) helpt haar trouwens door met zijn tanden in haar sokken te krauwen. dat had ik echt nog nooit gezien....

dat "spul" waar jullie het over hebben, is dat verkrijgbaar via de veearts??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:50

Mijn paard deed dat ook bij de andere tinker op stal, aan de sokken knagen, en dat vond de andere toen ook heerlijk tegen de jeuk Tong uitsteken
Alleen heeft die van mij daarna ook mijten gekregen Bloos
Het hoeft niet áltijd mijt te zijn, kunnen bijvoorbeeld ook luizen zijn, of zand, of uitslag/allergie. Maar meestal zijn het toch mijten, onze dierenarts vertelde dat tinker zo'n beetje geboren worden met mijten, dat ze er bijna allemaal wel wat last van hebben.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:55

IsaGabriëlla schreef:
Isa staat de laatste week ook steeds te stampen met 1 van haar achterbenen, en er zijn geen korstjes te vinden (mok). kan ik dan de conclusie trekken dat ze last heeft van mijt?
dat "spul" waar jullie het over hebben, is dat verkrijgbaar via de veearts??

Even een afkrabseltje laten maken door de DA, dan weet je het meteen en kan je maatregelen gaan nemen. Stampen is over het algemeen wel een teken van mijt ja, hoewel mijn paard dat heel weinig deed (die schuurde vooral aan de waterbak..) Spul alleen gebruiken in overleg met je DA (en voorzichtig met je wormenkuren!!)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:07

vorig jaar had mijn oude paard mok, dat was over gegaan maar zijn benen bleven dik en warmer, ik dacht ouderdom of na de mok er aan overgehouden. Via de mok is de mijt erin gekropen, dit is waarschijnlijk wel een proces van een paar weken geweest. Hij had 's nachts zijn pijpbenen opengeschuurd van de jeuk, toen ik 's morgens kwam was alles rood, hij zat ook tegen bloedvergiftiging aan. Het is allemaal goed gekomen. Sebacil werkt snel en goed.
Hij heeft cushing, veel lang haar ook op zijn benen, dat is ook waarom een reden dat zijn dikke benen niet zo opvielen en zijn weerstand is ook minder vandaar ook gevoeliger voor mok etc.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:10

Grobegni, waarom voorzichtig met je wormenkuren ?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:19

Omdat Moxidectine ook een wormenmiddel is! Als je dan ook nog fanatiek door blijft ontwormen, is dat niet zo gezond...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:22

Dat is ook het voordeel van het gebruik van Eprinex. Je hebt gelijk je paard ontwormd.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:50

Ik dahct dus dat de jeuk bij mijn tink van de mok/rap kwma, maar na een spuit dectomax van de Da ( ontwormt ook meteen) was de jeuk over.. het was dus mijt.
Nu hij niet meer zo knaagt aan zijn sok is de mok/rap ook minder/over.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:42

dapperdier schreef:
maar na een spuit dectomax van de Da ( ontwormt ook meteen) was de jeuk over.. het was dus mijt.

Houd het wel scherp in de gaten, vaak als de dectomax uitgewerkt is, volgt er een enorme jeuk-/mijtexplosie! Overleg eens met je DA over Cydectin, een superspulletje!

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:34

Ik spring er even in. Na jarenlang te hebben geknoeid met mijt waar ik (of liever gezegd mijn Tinker) niet vanaf kwam is het mij eindelijk gelukt. Misschien hebben jullie iets aan mijn ervaringen.

Mijt heeft een levenscyclus die uit drie stadia bestaat. Eitje, larve, mijt. De mijt graaft gangen onder de huid en leeft van bloed, vandaar dat hij zo vreselijke jeuk veroorzaakt. Omdat de levencyclus uit drie stadia bestaat is hij zo vreselijk moeilijk te bestrijden. Bij alles wat je doet dood je namelijk alleen de mijten. En dan krijg je inderdaad daarna een exposie van mijt als vervolgens de larven verpoppen en daarna de eitjes weer uitkomen. De truuk is om de mijten iedere keer te doden als ze van larven naar mijt transformeren en dat te doen voordat ze eitjes leggen. Hiervoor moet je een heel strikt tijdsschema aanhouden.

Twee dagen alle aangedane plekken behandelen, vervolgens precies na zeven dagen weer twee dagen behandelen om de dan uitgekomen larven te doden. Ondertussen hebben de eites die er nog zaten zich weer verandert in larven dus je moet na zeven dagen weer behandelen, weer twee dagen na elkaar. Als je het zo doet heb je al het gespuis dood. Het is heel belangrijk om het tijdschema aan te houden. Ben je even te laat dan hebben de mijten al weer eitjes gelegd en kun je weer van voor af aan beginnen.

Inspuiten met Sebacil is geen goede methode. Het middel wordt verdund in het bloed, bovendien is de doorbloeding van de benen bij paarden niet zo geweldig. Beter is het om de aangetaste plekken direkt in te smeren. Ik had daar van de dierenarts een middel tegen oormijt bij katten voor gekregen, op basis van Ivermectine, maar dat is een hele kostbare zaak omdat je voor een paardenbeen veel nodig hebt. Een tube per behandeling is heel gewoon. Na heel veel zoekwerk heb ik een middel "Pour on" gevonden. Dit middel bestaat ook uit Ivermectine. Dit is echter veel te sterk dus heb ik zelf een verdunning gemaakt. Ik meng het op de juiste verhouding met uiercreme (dat is namelijk ontsmettend en zo pak je de ontstekingsreactie van de aangetaste huid ook gelijk aan) en dit laat zich prima uitsmeren. Mijn paard was zo erg aangetast dat ik de sokken had afgeschoren, bovendien zie je dan ook goed de plekken waar het allemaal zit. Er is namelijk altijd een gevaar dat als je het middel gebruikt en niet alle mijten dood er mijten overleven die resistent tegen het middel worden. Dat moet je voorkomen want anders gaan er mijten aan het zwerven die niet meer te bestrijden zijn.

Als er interesse is wil ik de verhouding zalf/pour on wel even opzoeken. Ik heb dit namelijk niet bij de hand.
Goede mijtbestrijding is even werk maar als je een mijtenplaag eenmaal onder controlle hebt valt het mee. Mijn paard heb ik niet meer op gras staan en ze is nu al twee jaar vrij van mijt, mocht het weer komen pak ik even drie weken haar benen aan en dan is ze er weer voor een jaar vanaf. Mijt verspreidt zich namelijk het meeste in het najaar.

Als ieman het recept wil hoor ik het wel. In ieder geval heel veel sterkte voor een ieder die met mijt kampt.

Sandratien

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:48

@Grobegni.. geen last van gehad, maar dank je voor de tip!

@ Sandratien, ik zie een aantal punten in je verhaal waar ik twijfels bij krijg.. Dat pour-on, is dat niet een vliegen bestrijdingsmiddel? Ik zou wel even goed kijken wat je precies op je paard smeert, zeker als je het zelf gaat vermengen met andere middelen. Maar ik ben erg nieuwsgieirg naar het merk en wat het precies is.

Je zget dta je tinker niet meer op het gras komt? Is dat niet wat te rigoreus, in gras zitten een heleboel dingen die een paard juist nodig heeft! Weidegang en grazen is heel belangrijk voor een paard.

Mijt is niet te zien en zo kun je dus ook geen 'plekken zien waar het zit' Dat zijn hoogstens plekken die je paard heeft opengekrabt of mok. En dan ga ik weer terug naar punt 1.. wat smeer je er precies op en hoe zien die 'plekken' er dan uit. zij het open wonden?

dit is geen aanval, maar vragen om meer uitleg..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:11

pour on is niet tegen vliegjes. je hebt het als eprinex en ivomec en ik heb het (de laatste die is goedkoper en bij de welkoop te koop) ook staan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:01

Het mijt bestrijdings verhaal van Sandratien is de beste manier om mijt te bestrijden.
Ook ik heb het zo gedaan, alleen niet met de yvomec pour on maar met moxidectine houdende pour on.
Dit op aanraden van een grote Friezen fokkerij.
Mijn veearts was zeer geinteresseerd in het verloop van de behandeling.
Daarnaast is een liter yvomec geeneens zo duur.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:40

Hoi

Bij ons gebruiken we Imaverrol als de tinkers mijt hebben. Dit kan je bij de DA halen, het werkt erg goed.
en je kan het ook preventief gebruiken zegt de DA. Zeker als paarden er vaak last van hebben Knipoog

Het wordt vaak gebruikt bij runderen en schapen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:38

mhhhmm effe kijken op die fles dan..dacht dat het alleen voor schimmels was Verward