[TI] Alle voor en nadelen van De Tinker ?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Alle voor en nadelen van De Tinker ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 12:45

Sorry als hier al een Topic over is maar kon het niet vinden Bloos

Ik krijg binnenkort misschien een Paardje erbij en ik ben toch wel beetje naar de tinker gegaan ! Pling

Maar wat zijn de voordelen en de nadelen ? ( van de Tinker )

Ik wil graag buitenritten maken maar niet met een paard die de hele tijd onder me vandaag schiet en ze moeten ook verder goed te rijden zijn.

En nog een vraag :

Waar zijn de meeste tinkers wel goed in ? ( bv. springen dressuur dat soort dingen )

Alvast Bedankt!

Groetjes Pascaline

Christah

Re: Alle voor en nadelen van De Tinker ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:48

Elke tinker is anders!

De een is hier goed in, de ander daarin.
Wat ik over het algemeen vind, is dat tinkers vaak koel in het hoofd zijn, maar wel flink voorwaarts.

Maar ook hierop zijn veel uitzonderingen.

Gewoon op zoek gaan naar een geschikt paard, niet naar een tinker. Tenzij je dat echt per se wil.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:53

Ik zie alleen maar voordelen van de tinker maar dat komt omdat ik er helemaal WEG van ben.... Knipoog

Ik zou, als ik jou was, een paar keer een tinkerrit gaan maken en kijken of je ook besmet raakt... Zo ja... kun je er naar een op zoek gaan....

Tinkers blinken (over het algemeen) nergens ECHT in uit (behalve in LIEF zijn Haha! ).... maar ze kunnen alles... De een heeft voor het een iets meer aanleg dan de ander maar in principe kun je met alle tinkers springen, dressuren, buiten rijden, western rijden.... maar alles tot een bepaalde hoogte.... (op die paar uitzonderringen na dan....voordat ik iemand tegen het hoofd stoot, hihi). Dus als je Z-dressuur of Z-springen wilt worden kun je misschien beter een WPN-ER nemen....

Succes!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 12:57

Jaa bedankt ! Haha!
Ik wil niet echte wedstrijden ik vind het belangrijkst dat ze heel veelzijdig zijn.

Bedankt !

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:14

hoi.

ik ben het met de vorige eens,de tinker is allround te gebruiken maar blinkt nergens in uit.
elk paard is anders dus ook de ene tinker is de andere niet.
zelf heb ik altijd kwpners gehad [en nog] en vond tinkers altijd maar ""koeien"" [wil hier niemand beledigen].
ongeveer 2 jaar geleden ben ik mijn buurvrouw gaan helpen met haar paard en heb hem vaak gereden en zelfs mee op vakantie genomen.
het is nu dus zo maf dat ik hem afgelopen oktober gekocht heb,zelfs hier staat nu dus een tinker op stal Haha!

wel een tip; laat je geen zand in de ogen strooien over de ALTIJD brave tinkers want ik ken er genoeg die streeken genoeg hebben!

succes met je beslissing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:19

Ik heb zelf een tinker, maar knuffelig en cool nee. koppig wel Lachen
Op zich is ze wel lief hoor.
Voordelen: uiterlijk.
Nadelen: Geen sport enzo (wat voor mij belangrijk is)

Maar tinkers kunnen alles, mijn tinker kan zelfs een beetje koeien vangen (ik rij western met haar, ook op wedstrijd)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TRCCPCO4

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:43

Pistasche schreef:
Jaa bedankt ! Haha!
Ik wil niet echte wedstrijden ik vind het belangrijkst dat ze heel veelzijdig zijn.

Bedankt !

Dat zijn ze zeker veelzijdig!
Een meer alegante tinker heeft misschien meer aanleg voor dressuur.
En die kunnen waarschijnlijk ook redelijk goed springen (ik zeg niet dat de wat grovere dat niet kunne hoor)
Maar als je echt buitenritten wil gaan maken dan zijn tinkers echt de goeie keuze!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:44

Okee ik voel me nu al beter want ik krijg liever advies van mensen op bokt over tinkers dan mensen die ze verkopen want die zeggen meestal alleen postitieve dingen omdat ze hem willen verkopen !
En jaa ik maak heel graag buitenritten en daar hoor ik ook veel positieve dingen over bij het ras de tinker !
Ik denk dat ik binnekort maar een tinkerrit ga doen om te kijken hoe het is ! Haha!

Bedankt !! Pling

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:51

Ik heb een tinker maar ook andere rassen gehad en eigenlijk vind ik dat elk paard zijn voors en tegens heeft. Ik heb een arabier gehad die pittig maar door en door betrouwbaar was terwijl mijn tinker 9 van de 10 keer nergens van opkijkt maar de 10e keer van een brandnetelblad helemaal over de zeik kan gaan. Ik ken veelzijdige tinkers maar ook die alleen maar wat kunnen rondhobbelen zonder veel fut.

2 nadelen kan ik wel noemen van paarden met veel behang in het algemeen, het onderhoud kost meer tijd en je moet allerter zijn op mok en beestjes. Ook als je een wat groter en zwaarder exemplaar hebt dat passende spullen meer moeite kosten om te vinden en soms kom je met bv een wormenkuur niet uit met een tube.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:48

wat voor mij een voordeel is, kan voor jou een nadeel zijn, dus ik zou zo 1 2 3 niet iets kunnen noemen. maar met liefde voor je dier is niks een nadeel Knipoog

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:36

Ik vind juist alles een voordeel van een tinker. Je kunt er eigenlijk alles mee doen. Ligt wel een beetje aan het type, maar alles kan hij meestal wel. Dus je hebt gewoon een allround paard. Ze kunnen meestal wel dressuren (al vinden de meesten dat niet zo leuk), ze kunnen springen, worden veel in de western of trail gebruikt, zijn dus lekker voor buitenritten en strandritten. dus echt superpaarden *LOL*

Waar de meesten zich wel in vergissen, is hun sterkte. Ze worden meestal als beginnerspaard verkocht, maar door hun koppigheid kunnen ze soms heel sterk uit de hoek komen. k vind dat op zich geen nadeel, daar moet je gewoon rekening mee houden (ben ook heeeeeeeeeel koppig), maar kan me voorstellen dat het voor anderen een nadeel kan zijn.

Juist het behang vind ik geen nadeel. Als er niet teveel aan doet, houdt je het balans goed in evenwicht. Ze zijn inderdaad wel mokgevoelig, maar met verandering van eten en rekening houden met eten, kan je dat al een heel stuk oplossen.

Verder voel ik me echt een penny meisje als ik met haar manen enzo bezig ben, dat terwijl ik 32 ben en echt wel met mijn voeten op de grond sta... Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:43

Elk voordeel heb ze nadeel..

Alleen ik kan geen van beiden wat concreets verzinnen..
Je valt voor een Tinker of niet.. Val je er goed voor dan is er natuurlijk geen nadeel te bekennen!

Ik moet wel zeggen dat heel veel mensen zich vergissen in het temperament. Niet elke Tinker is godsbraaf waar je jan en alleman met of zonder rijervaring op kan zetten. Ik ken meerdere Tinkers die dan echt uit hun naadje gaan namelijk..

Voordeel..Ze zijn algmeen inzetbaar.. En als ze het eenmaal voor je hebben gaan ze echt 200% voor je! Ze gaan voor je door het vuur!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 02:10

Nadelen??? Persoonlijk over mijn eigen Tinkers? Euhmmm even denken....
Denkt nog steeds ..... euhmmmmm nee niks ...
Nope sorry ik kan geen nadeel vinden misschien dat ik te veel geld aan ze uitgeef maar dat zijn ze dubbel en dik waard Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 02:38

nadelen:
ze zijn verslavend ( na 1 aankoop heb je er binnen de kortste tijd meerdere Nagelbijten / Gniffelen )

Bij bont zijn ze vaak vies, of vinden ze het leuk vies te worden

voerproblemen. bij 2 van mijn 3 Tinkers meegemaakt dat ze niet goed tegen eveel voer kunnen zoals warmbloeden gevoerd worden.

Hoge pijngrens. altijd als ze ziek zijn laten ze het pas merken als ze eigenlijk al halfdood zijn of bijna naar de kliniek moeten.

Voordelen
zeer geschikt voor eigenlijk elke tak van de sport, wel gewoon basisniveau natuurlijk

je valt op Knipoog

hun karakters zijn over het algemeen niet te vergelijken met een warmbloed. ik weet niet wat het is,maar mij spreekt het gewoon aan hoe ze reageren en zijn.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 09:34

Okee !
Ik heb een afspraak gemaakt met een vriendinnetje die ook 2 tinkers heeft ze zegt ook dat het erg verslavend is ! Clown
Maar ik ga vandaag een rit maken op een van haar tinkers .
Ik heb er al zin in na al die reacties van jullie Knipoog

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:39

nou suucces dan hoop dat de tinkers je bevalllen!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:01

Veel plezier met de rit!
Maar na die ene rit weet je nog niet echt hoe Tinkers zijn.
Die ene kan net nerveuzer zijn,of vlotter,of dunner dan de gemiddelde Tinker.
Ik bedoel te zeggen dat iedere Tinker anders is,en niet allemaal zijn ze even groot,zwaar,cool,vlot,enz..
Mijn Tink is groot en cool,terwijl ik er ook ken die klein en pittig zijn.(ik noem maar een voorbeeld)

Over het grote geheel zijn Tinkers cool,trouw,werklustig,soms eenkennig,maar als ze je kennen een vriend voor het leven,maar er zijn altijd uitzonderingen.
Veel plezier met het uitkiezen van een Tink,en zorg dat de 'klik' er is als je bij een Tink gaat kijken.
Probeer hem uit door er op te mogen rijden,en vergeet niet dat het (totale) vertrouwen van een paard pas na een tijdje komt.
Ik ken geen paard dat zich na een paar dagen al helemaal geeft,dus neem er met je Tink lekker de tijd voor,dan komt het vast goed.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:35

Voordelen
Ze zijn ontzettend mooi
Ze zijn (meestal) ontzettend betrouwbaaar
Ze zijn inderdaad verslavend
Ze zijn uniek in karakter en uiterlijk
Ze zijn zeer sober te houden. (Mijn tinker kost mij ca 5 euro per maand aan biks en muesli en 30 euro aan hooi. Ik doe 2 maanden met 1 zak biks) In de zomer leeft ze op alleen gras.
Ze zijn sterk en kunnen daardoor een zwaardere ruiter of een grote koets trekken

Nadelen
Door hun power (fysieke kracht en een sterk karakter) zijn ze in mijn ogen geen beginners en kinderpaarden!!!! Er kunnen wel uitzonderingen bij zitten. Maar ik vind Shetlanders ook geen kinderponies Bloos
Al dat haar moet natuurlijk allemaal gekamd en ingevlecht worden etc hahah, maar of dat echt een nadeel is Clown

Mocht je hier een keer een rit willen maken op een pittige tinker met een pittig karakter, ben je van harte welkom! Bonita is van het kaliber vrij heftig, maar zeer betrouwbaar. Ze is erg voorwaarts met een behoorlijk eigen wil, maar is wel rechtdoorzee..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:55

Lowara schreef:
voerproblemen. bij 2 van mijn 3 Tinkers meegemaakt dat ze niet goed tegen eveel voer kunnen zoals warmbloeden gevoerd worden.

Is toch juist een voordeel? Minder voeren!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:19

Zoveel tinkers zoveel uiteenlopende karakter. Hier ook een pittige, lekker ding maar handje vol (heel soms maar niet). Ik geniet daar van, kom maar op. Ook al is superkalm en niet onder de indruk ook wel eens makkelijk maar ik vind hem oke, dat dooie gaat mij vervelen met de tijd.
Hij kan goed van leer trekken als je hem zou laten gaan maar is ook best bij je te houden als je dat wilt.
Springen heb ik nog niet gedaan. We rijden zowel western als engels als aangespannen. Alles kan met hem al moet je wel rekening houden met zijn wat ''hete' gedrag/karakter.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:07

Sita_ schreef:
Elk voordeel heb ze nadeel..

Alleen ik kan geen van beiden wat concreets verzinnen..
Je valt voor een Tinker of niet.. Val je er goed voor dan is er natuurlijk geen nadeel te bekennen!

Ik moet wel zeggen dat heel veel mensen zich vergissen in het temperament. Niet elke Tinker is godsbraaf waar je jan en alleman met of zonder rijervaring op kan zetten. Ik ken meerdere Tinkers die dan echt uit hun naadje gaan namelijk..

Voordeel..Ze zijn algmeen inzetbaar.. En als ze het eenmaal voor je hebben gaan ze echt 200% voor je! Ze gaan voor je door het vuur!

Idd val je er goed voor heb je echt geen nadelen !
Ik heb met de mijne echt geluk dat ze zo rustig is ,MAAR er kan een behoorlijke eigenwijze kop op zitten ,ga je er tegen in dan heb je een groot probleem Haha! ,en vele doen ook sport mee ....

Tis wat je zelf wil ,Ik zou de tip aanpakken om ze lekker uit te proberen ,dan weet je het zelf wat je voelt voor een tinker ....suc6 ermee !

(moet wel lachen om al die reacties ......nadelen ....hebben we niet ! eenmaal besmet .....)
Laatst bijgewerkt door chas op 25-03-07 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:09

Pistasche schreef:
Okee !
Ik heb een afspraak gemaakt met een vriendinnetje die ook 2 tinkers heeft ze zegt ook dat het erg verslavend is ! Clown
Maar ik ga vandaag een rit maken op een van haar tinkers .
Ik heb er al zin in na al die reacties van jullie Knipoog

Nou...... en hoe was je dag met een tinker ????

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 00:26

Een tinker neem je vanwege het over het algemeen koelbloedige karakter. Maar er zit wel een kop op! Ze blinken nergens in uit geloof ik. Behalve over het algemeen in betrouwbaar zijn en sober te onderhouden. Ze hebben als je er niet de sport mee ingaat weinig krachtvoer nodig maar wel genoeg ruwvoer want ze eten wel graag Lachen Mok is lang niet bij iedere tinker aan de orde maar is wel een aandachtspunt. Ik zou niet anders meer willen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 00:30

snowdon schreef:
Lowara schreef:

Is toch juist een voordeel? Minder voeren!

ehm nee? Bloos niet als je paarden om de haverklap half dood gaan van zware koliekaanvallen.
de dierenarts kosten die ik door de jaren heen al heb gehad hiervoor zijn werkelijk extreem hoog. had ik zonder problemen een kudde Tinkers voor kunnen kopen geloof ik Nagelbijten / Gniffelen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 10:43

De rit was Super !

Het was heel gezellig en ik vind dat de tinker goed uithield en best rustig was niet zo opvliegerig !
Volgende week maak ik weer een rit op een andere !
Maar het bevalt me zeer goed ! Haha!
En als je voor de Tinker gaat en ik koop er bv. een zijn ze erg duur ?