[TI] Merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 08:45

Ik zie hier vaak de vraag, welke hengst past op mijn merrie?
Maar wat als ik nu een merrie veulen wil aanschaffen om later een keer mee te gaan fokken.
Waar moet ik bij een merrieveulen dan op letten, op vader of op moeder of op beide?
Je ziet vaak dat de gegevens van de vader worden genoemd, maar over de merries niet zo zeer.
Ik hou van het zwaardere type paard, moet ik dan kijken of de hengst zwaar is, telt dat meer? Of is het van evenveel belang dat de merrie ook een zwaar type is.

snowdon

Re: Merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 08:59

Naar mijn ervaring komt er geen zwaar type uit een combinatie van een zwaar type met een lichter type. Dus dan zou je idd moeten kijken naar een combinatie van een zware merrie en een zware hengst Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:04

Jep dat snap ik Haha! Was een beetje onhandig geformuleerd! Ik bedoel weegt de rol van de vader zwaarder dan van de moeder. Je hoort namelijk altijd wie paps is en vaak niet wie moeders is. Als je een twee jarig paard koopt, hoor je vaak is zoon of dochter van die en die hengst.
Ik heb bijvoorbeeld een merrie en haar vader is Utrecht. Hoe haar moeder er uit ziet, daar heb ik geen benul van. Ik weet hoe ze heet en dat is het.
Ik krijg daarom het idee altijd of de rol van vaders belangrijker is dan van moeders.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:14

Hengsten gaan door een zwaardere keuring en drukken meer hun stempel op de fokkerij dan merries. Een merrie heeft (normaal gesproken) hooguit 1 veulen per jaar, een hengst heeft meestal meerdere nakomelingen per jaar. Hengsten zijn dus eerder bekend, dan merries. En daarom heeft men het vaak over van welke hengst een bepaald paard is. Namen van merries zijn vaak nietszeggend in de ogen van kopers en gaan er denk ik vanuit dat de fokker goed op overeenkomstig exterieur en gangen heeft gelet of verbeterenswaardig.
Bij de tinkers ligt nog wat anders, omdat de populatie kleiner is.

In principe heeft de merrie een even grote rol als de hengst, het is 50/50 .

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:42

Er zijn natuurlijk wel hengsten die zware veulens geven. ( altans zwaarder dan gemiddeld zeg maar )
1 hengst die ik zware veulens vind vererven is mr bandit. Het is natuurlijk wel afwachten hoe ze uit groeien maar dat heb je altijd.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:18

idd naar beide kijken Ja
allebei zwaar geeft je het meest kans op een later zwaar veulen
ze drukken IN PRINCIPE beiden 50/50 op het fokproduct, maar vaak zie je dat de ene hengst dit of dat goed vererft en hetzelfde met de moeder. Mijn Tinkerbell vind ik bv tot hiertoe erg haar hoofd vererven.
wat gedrag/karakter betreft, heeft de merrie een tikkie meer invloed door opvoeding.