[TI] vraagje over stamboekopname.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_funky

vraagje over stamboekopname.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 21:17

dit jaar ga ik een veulen fokken, ik mag een merrie van iemand gebruiken en de hengst mag ik dan kiezen.

de merrie is ICS en de hengst die ik op het oog heb is NSvT.
het veulen word dan, wat ik gelezen heb, een registerveulen.

zou ik daar later ook naar een keuring kunnen gaan van 1 van de 2 stamboeken om het veulen daarin op te laten nemen?

want mocht het een merrie worden wil ik er denk ik wel ooit een veulen mee fokken..
en misschien lijkt het me wel leuk om aan keuringen mee te doen.

snowdon

Re: vraagje over stamboekopname.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:07

Als je veulen geboren is, zou ik in eerste instantie naar een ICS-keuring gaan. (Dus hun merrie met jouw veulen nog aan de voet) De merrie is tenslotte een ICS-geregistreerd merrie en de ouders zullen dan vermeld worden op het paspoort van je veulen. Dat de hengst 'onbekend' is voor het ICS, maakt dacht ik niets uit, als DNA bekend is (en klopt) wordt hij alsnog bijgeschreven in paspoort. Je hebt dan idd wel een registerveulen en geen stamboekveulen. Bij het NSvT zullen bij beide ouders "onbekend" ingevuld staan dan.

Mocht je veulen een merrie zijn en je wilt er later als volwassen merrie mee fokken met een NSvT-hengst kan je d'r alsog uitlaten schrijven bij ICS en laten keuren bij het NSvT alvorens je een veulen fokt met d'r. Dan krijgt je veulen, gefokt uit je eigen merrie, een volwaardig stamboekpapier met beide ouders vermeld bij het NSvT.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:23

als je het veulen laat keuren bij het nst word toch wel de vader als bekend aangegeven, want ik begrijp dat ze een nst hengst wil gebruiken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 08:33

Ow misschien dan als er een dekbewijs van de NSvT-hengst is afgeleverd, ook al is de merrie niet geregistreerd?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:27

Als ze een dekbewijs van een NSvT-hengst kan overhandigen dan wordt de vader in de papieren vermeldt. Alleen bij de moeder komt dan onbekend te staan (omdat de moeder dus niet bij het NSvT is opgenomen).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:54

Als de merrie nog niet gekeurd is maar wel gedekt wordt en in het zelfde jaar van dekking alsnog gekeurd en opgenomen wordt bij het NSvT, dan heb je, bij inlevering van de dekbon door de hengstenhouder, toch alsnog een stamboekveulen?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:04

Leonoor schreef:
Als de merrie nog niet gekeurd is maar wel gedekt wordt en in het zelfde jaar van dekking alsnog gekeurd en opgenomen wordt bij het NSvT, dan heb je, bij inlevering van de dekbon door de hengstenhouder, toch alsnog een stamboekveulen?

dat klopt helemaal!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:29

Merrie is momenteel ICS en de merrie is niet van haar Knipoog

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:24

ik wou zeggen.. staat toch dat de merrie ICS is Knipoog

maargoed dus ik kan het veulen wel laten opnemen in het NSvT, maar dan is de moeder onbekend..
maakt dat niet uit op welke leeftijd ik het veulen op wil laten nemen? of is het gewoon het beste zo snel mogelijk.. de 1st aankomende keuring nadat het veulen is geboren?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:34

Persoonlijk bedoelde ik dus, merrie omzetten als je graag een NSvT hengst wil Knipoog

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:27

Binnenkort wordt het NSvT een vereniging en dan kunnen de leden eisen dat de registratie van (voor) ouders in het paspoort vermeld wordt.
Er staat in de stichtings statuten dat ze inteelt willen voorkomen, dus dan moet je aan de basis al een goede registratie hebben.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 09:00

Leonoor schreef:
Persoonlijk bedoelde ik dus, merrie omzetten als je graag een NSvT hengst wil Knipoog

oh je bedoelt van het ICS naar het NSvT.. dat kan ook gewoon?

@Ariebren: Wat is binnenkort? dit jaar nog?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:47

Ariebren schreef:
Binnenkort wordt het NSvT een vereniging en dan kunnen de leden eisen dat de registratie van (voor) ouders in het paspoort vermeld wordt.
Er staat in de stichtings statuten dat ze inteelt willen voorkomen, dus dan moet je aan de basis al een goede registratie hebben.

en dat zou in mijn ogen een heel goede zaak zijn!