[TI] Dipsy van veulen tot rijpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Dipsy van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:00

Omdat het geen foto`s zijn maar 'slechts' een filmpje zet ik het lekker hier neer.. Haha!

Ik heb net van Dipsy een filmpje gemaakt vanaf dat ze geboren werd tot de eerste keer onder het zadel het bos in.
Dipsy is bijna 3 jaar oud en dochter van O`Malley (waar ook een filmpje van is op ITP) en ze was voor de 2e keer onder het zadel.

Klik op onderstaande tekst voor de film:
http://www.iersetinkers.com/bokt4/dipsyfilm.wmv

Zoals je kan zien waren we lekker met haar het bos in. Wendy wou graag nog voordat ze te dik werd Haha! (zwanger) nette filmbeelden van zichzelf (dus met cap etc, wat allemaal miste op de 1e fotoserie)

Zijn er hier nog meer mensen met paarden die ze vanaf de geboorte hebben en dit jaar in gaan rijden?
En hoe gaan jullie dat doen? Zo snel mogelijk rechte stukken buiten, of vooral in de bak?
Is echt een speciaal gevoel vind ik, als je 'veulentje' onder het zadel mee naam buiten mag de 1e keer!

rommulus

Re: Dipsy van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:06

mariska gaat los met filmpjes Haha!

hoe oud is dipsy nu dan 2,5 toch ????
ik herinner me veulen foto's uit de tijd van dat het is gedonder begon dus vandaar mijn gok Clown
maar ik heb sil niet vanaf geboorte maar ik doe eerst veel in de bak en daarna naar buiten
helaas heb ik er niet veel hulp bij maar als het wel zo was was ik ook al buiten geweest Haha!

sucses

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:08

bijna 3..

dit gaat een heel groot topic worden veel plezier al vast ..
ik ga geen verdere commentaar geven ..
ik vind dit gewoon dom! Boos!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:11

doom schreef:
bijna 3..

wat is het probleem ????

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:13

rommulus schreef:
doom schreef:
bijna 3..

wat is het probleem ????

misschien dat hij nog niet eens 3 is ..
en er al op gereden wordt ...?? Clown
verder wel een leuk filmpje + muziek vooral!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:22

Dipsy is 23 maart 2004 geboren, en dus op een maand na 3 jaar.

En wees maar niet bang hoor Doom, we doen absoluut rustig aan met haar. Zoals je ook kunt zien op de film. Binnenkort kan Wendy er toch niet meer op(-komen Haha!), dus dan zal het 'rijden' enige tijd helemaal op een laag pitje staan.

@rommulus :
Haha ja toevallig ook die van O`Malley net op ITP gezet... Zo druk geweest dat ik nog helemaal geen tijd had gehad dit filmpje erop te zetten, dus nu maar dan Haha!.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:25

ik wist dat dit ging komen. Typisch bokt. Zag laatst ook zo'n topic op bokt over een Fjord die bijna 3 was.
Dit paard is 2 jaar en 11 maanden. Even een maandje wachten en dan kun je los Knipoog
Je ziet ontzettend veel rijpaarden van 2,5 te koop staan, keurig ingereden. Friesen gaan naar het Friese Paarden Centrum (of voorheen dat centrum) en worden met 2,5 beleerd onder het zadel en betuigd en gaan dan veelal de verkoop in.
Ik kan me wel een Tinkerhandelaar herinneren die de wereld 2,5 jarigen had lopen (en sommige waren misschien nog wel stukken jonger) die beleerd waren al onder het zadel. Allemaal basis, dat wel. Niet mijn idee van goed, maar plenty mensen die er hun Tinker kochten hoor.

Ik moet zeggen...voor mezelf hoeft dat ook niet. Geef zo'n beestje lekker de tijd om uit te groeien.
Echter de meeste mensen die beleren op 3 jarige leeftijd gaan niet direct vol los. Dat ze er af en toe even opzitten en 5 minuten rondhobbelen, kan me niet voorstellen dat daar nou mega schade achterweg komt!

De meeste Tinkermensen (en andere rassen uiteraard) vinden het beter om wat langer te wachten en veel zullen dat ook doen. Een aantal zal ook wel met 3 jaar gaan inrijden, maar iemand met een gezond verstand zal het alleen rustig aan doen!
Daar kun je bijna wel van uitgaan. Een uitzondering daar gelaten, maar dat hou je toch altijd!

Mariska weet vast heel goed wat ze doet met haar paardjes...ook met die van 2 jaar en 11 maanden Knipoog

(dit verhaaltje niet aanvallend bedoeld naar niemand niet...alleen om zo'n typische bokt-kettingreactie van "oooow wat erg" proberen te voorkomen! ) Knipoog

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:26

ow Maris zei al wat hahahaha

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:33

Haha! ik dacht al mariska is aan het filmpjes maken geslagen Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:41

Ziet er goed uit Mariska!

En ook ik zie er weinig kwaad in zolang het bij dit rustige tempo blijft. Mijn Tinker heb ik ook ingereden met 2 jaar en 11 maanden en ook nog eens op DA advies! Gek genoeg, kreeg ik destijds geen commentaar op bokt Nagelbijten / Gniffelen
Dit lijkt mij eigenlijk een perfecte situatie: nu even zadel/ruitermak en de basis erin krijgen (stap, draf, halt) en tegen de tijd dat Wendy is uitgezwangerd, bijgekomen van de bevalling en aan d'r nieuwe rol van mamma is gewend (ik reken daarvoor een maandje of 7-8 vanaf nu Haha! Knipoog ) dan heeft Dipsy er nog eens goed over kunnen nadenken en alles kunnen verwerken. In de tussentijd is ze dan alweer een flink stuk gegroeid en al 3.5 jaar oud.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:00

Dat is een flinke dame geworden zeg!! Maar ze is erg leuk Ja
Ik zie ook het probleem niet zo (idd weer typisch bokt Rolleyes ). Zo te zien gaat het allemaal hartstikke rustig en bovendien gaat Dipsy straks weer op rust. En na die tijd kunnen ze er weer lekker mee aan de slag.
Nou idealer kan het toch niet?!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:01

Ik ben ook bezig om Ziggy te beleren dit jaar. Heb hem al vanaf veulen, hij is geboren bij een kennis van mij dus ken hem vanaf dag 1.
Ziggy is beleerd voor de kar toen hij 2 jaar en 9 maanden was. Hij is in september 3 geworden.
Ik vind dat het makkelijk kan wat jij nu doet. Je doet hem mooi rustig aan, kan helemaal geen kwaad.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:07

Citaat:
Is echt een speciaal gevoel vind ik, als je 'veulentje' onder het zadel mee naam buiten mag de 1e keer!
Nou dat gevoel krijg ik als ik dit filmpje zie. Echt fantastisch om je tinker zo te zien evolueren.

Bijna drie; Tja sommige paarden zijn nu eenmaal rapper 'drie' dan andere paarden.. Op een paar maand komt het niet denk ik. Zoveel paarden zijn er nog niet klaar voor, maar zijn wel al 'drie' (wettelijk dan)..Dus evengoed omgekeerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:10

Maar als je kijkt naar groeischrijven en gewrichten.. is geen enkel dier er onder de 3, en zelfs met 3 (en 4, en 5) er al klaar voor bereden te worden.

Sorry, maar ik vind dat je zoiets niet doet als je van je dier houdt- met 3 kan ik nog begrijpen omdat het 'hoort' (helaas), maar onder de 3.. waar is je geduld dan? IMO gewoon zwak.
Verder ga ik ook niet meer in discussie, al te vaak gedaan en het is vermoeiend steeds dezelfde 'argumenten' te weerleggen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:17

Bedankt allemaal voor de reactie's! Ik ben dus degene die erop zit, en tja, helaas wordt dat hem waarschijnlijk niet meer, want het buikje wordt nu rap groter!
We hebben dus 2 X een stukje het bos in gegaan, en enkel gestapt. Beetje het sturen, halthouden en wegstappen laten wennen. Ze was totaal niet onder de indruk, en keek vrolijk om zich heen. Ik vind dit dus zelf een 10X betere manier, dan met drie erop springen, en vele rondjes in een zware zandbak rijden.

En inderdaad zoals Mariska zegt is het voor een paar keer geweest, aangezien ik dus zwanger ben. Ze is dus tot dus ver 3 keer onder het zadel geweest, waarvan 1 keer 3 passen gelopen, en 2 keer een stukje het bos in. Nu zal ik dus weer moeten wachten tot ik bevallen ben.
Dus nog even stukje uitleg van mijn kant.
En zuster, vind het een erg leuk filmpje!!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:23

Wat leuk om dat te zien achter elkaar Haha!
Ik vind het een erg leuk paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:23

Wendy_Komen schreef:
Ik vind dit dus zelf een 10X betere manier, dan met drie erop springen, en vele rondjes in een zware zandbak rijden.

Dat is het zeker, maar dat is ook een raar uiterste wat je nu weer roept. Dat is ook niet goed, maar dit ook niet.
Ik vind 3 zelf al te jong, en alles daaronder vind ik gewoon echt.. tja, ik ga het niet in woorden omzetten want dan klinkt het gewoon te hard en dat is niet direct mijn bedoeling. Kijk eens naar de groei van een paard (qua skelet), dan zie je dat een dier op zijn 3e (en daaronder dus zeker) niet klaar is voor gewicht op de rug.
Waarom rijden mensen dan toch met 3 jaar in? Omdat het zo hoort, vrees ik, want hooguit 2 op de 10 kunnen een ander antwoord geven dan 'ze is er gewoon klaar voor' (dat is nl. een leugen, geen enkel paard is er met 3 klaar voor als je naar de groei van gewrichten etc kijkt). Eigenlijk kan bijna niemand een geldige reden verzinnen om een paard in te rijden op zijn derde, omdat die er gewoon niet zijn.

Helaas gebeurd het vaak wel, en niet persee uit kwade wil, maar vooral uit onwetendheid.
Mensen die anderen daarvoor willen waarschuwen zijn geen zeikerds (zoals vaak gezegd wordt) en zeggen het ook niet om iemand te pesten, maar omdat ze gewoon het beste met het dier voor hebben. Zelfs al is het niet hun eigen dier.

Begrijp me niet verkeerd, het vnl rechtuit rijden, door het bos met grondman(vrouw Haha! ) vind ik totaal geen verkeerde methode, echt niet. (Hoewel ik wel vind dat je bij jonge paardje je hulpen altijd wat overdreven mag geven in het begin, dus bijv. handen overduideiljk meebewegen met de mond (op het ritme waarin het hoofd in stap beweegt)) Maar het is de leeftijd die mij dwarszit..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:06

@wendy ach je buikje valt toch wel mee Knipoog Veel succes met je zwangerschap!

@Mariska, ik vind Dipsy er super uitzien! Soms heb je weleens als je de oude foto's ziet van "ohhhh wat moet daar van worden" Dipsy ziet er altijd super uit! En nu al wat stappen en dan in de wei kan neit veel kwaad hoor. Gewoon de basis dingen leren en dan op rust, mooier kan niet...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:34

jeetje wat doet ze dat toch braaf zeg, daar heb je straks écht een leuk rijpaard aan wendy Ja

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:26

Het filmpje kan ik helaas niet zien, ligt weer aan die stomme pc hier.

Maar over het inrijden kan ik wel wat zeggen als het dan toch een discussie wordt. Ik vind dat dit zeker wel verstandig gedaan wordt. Wat ik van Mariska en Wendy aan de hand van wat ik hier op bokt heb gezien, zijn het zeker geen onverstandige mensen die niet kunnen wachten.
Zoals al gezegd is, is rechtuit het bos in heel wat anders dan werken in een bak. De gewrichten die bij een simpel ritje in het bos zonder gekke dingen de meeste 'klappen' vangen, zijn al volgroeid met 2,5 - 3, namelijk de gewrichten in de onderbenen (voor vanaf de elleboog, achter vanaf de knie) met uitzondering van het spronggewricht, dat is pas met 4 jaar volgroeid.
Rechtuit rijden met ruitergewicht is niet veel meer belasting voor de benen dan zonder ruitergewicht. Het meest belastend is het nog voor de rug, maar die is zelfs pas met 6 jaar volgroeid.
Daarbij vind ik het een hele fijne methode om een paard eerst heel simpel de basisdingen (gas/rem/stuur) aan te leren, daarna weer een tijdje op de wei te zetten en daarna weer oppakken. Voor een paard is dat zowel lichamelijk als geestelijk veel minder belastend.

Overigens, wat ik persoonlijk steeds vaker zie, is dat mensen hun paard niet voor het 4e jaar zadelmak willen maken, maar wel voordat ze erop gaan eerst maanden of zelfs een half jaar aan het longeren zijn, dat vind ik veel kwalijker.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:34

Wendy_Komen schreef:
Dank je wel Pellie! Deze foto's zijn vast voor jou extra leuk, en kun je helemaal niet wachten tot de maandjes voorbij zijn! Haha!

Tevens dank je wel Kaliefje! Ik zal Dipsy inderdaad pas ECHT kunnen gaan rijden in waarschijnlijk September, en dan ga ik alsnog 3 maanden enkel en alleen het bos in.

_Zoetje, Dank je wel! Nousa, ik hoop ook dat ze weer wordt zoals ze vorige zomer was. Daarmee kan ik wel in de dressuur ring verschijnen Haha!

Mariska_28 schreef:
Leuk al die reacties!

@Caira: Ieder zijn keus idd. Een van de redenen waarom ik het goed vond was dat Wendy zwanger is, en er tot eind van de zomer dus niet meer op kan. Nu is ze nog niet zo ver in de dracht Haha! en kon het dus wel even. Er zijn zat mensen die met deze leeftijd al een kwatier of langer longeren, en dat zou ik nou weer nooit doen. Ieder zo zijn eigen manier toch?

Deze heb ik even uit het vorige topic gehaald. I rest my case....

Rohan is ook in mei 3 maar daar ga ik pas deze winter mee beginnen, of misschien zelfs het jaar erna.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:01

als ik zag wat er hier zondag in de paddock in de tuin gebeurde...
Reilly hing bovenop Shathu, en niet een paar tellen, minutenlang!!! Shathu probeerde weg te lopen, maar Reilly tippelde op 1 à 2 benen gewoon mee en hing werkelijk helemaal over Shathu heen. En werkelijk, niet even. Ik lag in een deuk toen ik het zag.
Er nu bij nadenkend hoe vaak dit gebeurd...Shathu is 1 jaar en 10 maanden...Reilly zo'n 3 a 400 kilo. Wat een impact heeft dat dan wel niet op de rug van Shathu die nog géén 2 is?!?!

Wendy heeft even een paar minuten op haar gezeten, wat rustig rondstappend en verder niet. Over een dikke 9 maanden pas weer en dan is Dipsy dik 3,5 jaar en dan nog begint ze rustig aan. Ik zie werkelijk niet in dat er nu net gedaan wordt alsof Wendy nu Dipsy ingereden heeft en vanaf nu even flink fanatiek met haar aan de gang gaat.... Rolleyes

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:27

@ wildwings... kijk naar het antwoord van Supertje, daar staat in wat ik ook bedoel. Om mij daar nu prive op aan te spreken... kan je ook hier doen hoor...

@IJ tja soms verwarren mensen paarden toch te veel met mensen geloof ik. alles wordt maar in mensenogen gezien. Hoe moet het wel niet in de natuur gaan dan? Wat je al zegt, de een hangt op de ander, de 1 schopt of bijt de ander en als jij dan je paard een tik geeft is het gelijk dierenmishandeling... ach ja ben blij dat ik mijn paard gewoon als paard behandel...

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:45

Oei oei dames .... gaat weer lekker hier Clown .

Mijn Kyara is nu 3 jaar (van 10 januari 2004), en wordt in mei ook ingereden. Dan is ze dus 3.5 jaar. Ze is grof, groot, en duidelijk toe aan een nieuwe uitdaging.
De basisknopjes worden er dan opgezet, en daarna mag ze ook rustig nog een jaartje de wei op om te groeien. Lijkt mij ook een goede aanpak, maar zeker weten doe je dat toch nooit natuurlijk ...

Ben het met je eens Mariska, het is héél bijzonder om zo'n veulen geboren te zien worden, te zien opgroeien en dan uiteindelijk onder het zadel te zien.

Ik zou overigens meer moeite hebben om zwanger op een jong niet-ingereden paard te gaan zitten, maar dat is een heel ander verhaal Knipoog

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:57

Dit bericht tig keer opnieuw begonnen en ik krijg het werkelijk niet netjes neergezet, sorry.

Mariska, ik vind Dipsy een machtig beest, heb haar groei gevolgd van veulen tot nu.
Ik hoop dat Wendy er heel veel plezier van gaat hebben.