[TI] Jessie weer ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Jessie weer ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 16:42

Pfff... zo heb je een paard en gaat het jaren goed (afgezien van een slootincident en mijt) en nou staat straks de DA binnen twee weken weer op stal.
Wat is er aan de hand? Zaterdagochtend had ik weer westernles. Jes was erg actief en vrolijk, dus lekker bezig gegaan. Na een kwartier zakte ze helemaal in, sloom, stijf en niet meer willen lopen. Afgestapt en met haar gaan stappen om haar weer op adem te krijgen, ze zweette flink en was verschrikkelijk stijf. Naar stal gelopen en de DA gebeld, hij dacht aan accute spierbevangenheid. Daar ze al wat opknapte is hij niet meteen langsgekomen, maar moest ik maandag weer even bellen hoe het ging.
Ik haalde me ondertussen van alles in m'n hoofd, het artikel in de Bit over Atypische Myopathie nog vers in het geheugen. 's Avonds thuis had ik al de meest vreselijke rampscenario's uitgedacht, die allemaal eindigden met dat ik me over Jes haar levenloze lichaam boog Bloos

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken, vanochtend toen ik op topsnelheid aan gefietst kwam, stond mevrouw rustig bij de kuilvoerbaal, en keek me aan van "HA! daar is het eten!"
Met haar wezen wandelen, en ze is nog wel stijf, zeker op het verharde, maar op zachte grond loopt ze al makkelijker. Ook was ze fit genoeg om me al bokkend de dijk op te sleuren Clown

Waarschijnlijk heeft ze maandagziekte (gehad); inspanning na een periode (week) van rust, ze heeft er in ieder geval alle symptomen van. Morgen even de DA bellen en kijken wat hij ervan zegt.

Tel dat bij het zand in haar darmen op, en je snapt dat ik al twee weken slecht slaap, constant ongerust ben en het liefst elke dag langsvlieg. overigens gaat het met het zand al goed, ze is nou dol op het lijnzaadslijm, al weer flink actief en weer haar eigen zelf.

Maar pffff... een paard hebben is leuk, maar het is zo slopend als ze ziek zijn...

Caira

Re: Jessie weer ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:16

Klinkt idd als maandagsziekte, maar ik heb altijd geleerd dat dit komt doordat het dier minder beweging krijgt maar nog wel hetzelfde aan voer. Het heet ook maandagsziekte omdat de werkpaarden na de vrije zondag op maandagochtend helemaal verzuurd stonden.

Sterkte met je paard in elk geval!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 17:45

Inderdaad, mijn grote "alleswatjemoetweten"boek zegt dit ook. dat kan ook heel goed kloppen, Jessie stond noodgedwongen op rust vanwege mijn studie en ziekte van mijn bijrijdster. Normaal maakt dat niet uit, dan krijgt ze ook geen muesli bijgevoerd. Nou kreeg ze dat 1 á 2x per dag vanwege het zand in haar darmen, dan moet ze meerdere keren per dag lijnzaadslijm met psyllium door het voer. Het ging niet helemaal zoals het moest afgelopen week, met als dieptepunt Jes dus compleet stijf op zaterdag en een doodgeboren tweeling van een ander paard Verdrietig

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:31

Veel sterkte met Jes! Arm peerdje, het zit niet mee de laatste tijd..
Dikke knuf voor dr! En ook voor jou! Ach gut

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:46

He bah Berdien, wat vervelend voor je. Zit je constant in onrust he? Sterkte met haar, en ik hoop dat dit voorlopig het laatste nare nieuws van haar was!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:51

pfff het zit je echt niet mee he, hoop dat Jessie morgen weer vrolijk staat en dat ze er weer tegen aan kan gaan! Gaat het wel beter nu met dat zandweg?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:54

jeetje wat een pech voor jullie. het zit jullie idd niet mee.
En zo vervelend, ook van die tweeling zeg, grootste nachtmerrie pff.
Veel beterschap hoop dat jessie zich weer snel beter voelt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:12

Bianca; Jes krijgt geen zandweg maar lijnzaadslijm en psyllium, maar het heeft hetzelfde effect; het zand gaat weg. Het gaat zeker wel beter, ze is vlotter, helderder en actiever. Die activiteit resulteerde dus weer in de maandagziekte Ziek maar over het algemeen genomen gaat het wel beter!
Tweeling was niet van Jes hoor, die zou wel drachtig moeten zijn maar dat weet ik nog steeds niet Clown

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:03

Gelukkig gaat het nu weer beter. Ik zou me ook rot schrikken hoor.
Spannend of er straks een veulen komt, wanneer zou ze ongeveer uitgerekend moeten zijn?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 08:31

Begin Juli! Dus dat is nog vier maanden en twee weken haha.
Net met de DA gebeld, hij denkt ook aan maandagziekte. Morgenochtend komt hij even langs, dan gaan we kijken naar het voer (rantsoen zoals hij het noemde), haar bloedwaarden etc.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:15

Kan hij dan gelijk in het bloed kijken of ze drachtig is? Dan kun je het voer er in de laatste maanden ook op aanpassen....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:37

Zat ik zelf ook aan te denken, zal het hem eens vragen Lachen
Zal morgen/woensdag wel posten hoe het is gegaan, en wat Jes nou echt heeft Ja

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:39

Hopelijk valt het veulen gelijk met haar/zijn neus in de boter qua zon en warmte. Ben benieuwd wat de uitslag van de DA is morgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:14

Nou, de DA is geweest. Het is weer een heel verhaal, laat ik bij het begin beginnen. Ik moest van de DA haar om een uur of negen even longeren.
Jes háát longeren, maar goed, toch maar geprobeerd. Dat ging vijf moeizame rondjes goed, Jes liep wat stijf, maar goed, ze stapte nog. Toen was ze het zat, en besloot dat onomstotelijk duidelijk te maken. Steigeren, bokken, de hele rataplan. Ik was van plan haar nog even te laten stappen, dus "hup Jes, nog even" en PATS daar had ik een schop te pakken. Jes steigerde, draaide zich om en bokte vol mijn richting op. Gevolg: trap tegen m'n heup/rechterbil aan. Gelukkig zit daar wat vet, anders was hij nog wat harder aangekomen. Longeren ging echt niet meer, Jes werd gevaarlijk. dus aan de hand verder gestapt, en verdere aanslagen overleeft. Dat begon al goed dus Clown

DA liet op zich wachten, dus Jes stond mak als een lammetje in stal zich vol te tanken met kuilvoer. DA kwam, keek hoe ze liep en ja, Jessie heeft maandagziekte. Pijnstillers voor vier dagen zodat ze weer gaat bewegen, die vier dagen rust en daarna weer aan de lichte arbeid. Hij heeft nog wel bloed afgenomen.
Drachtigheid kan hij niet meer zien in het bloed, dat kan tot 120 dagen, vier maanden dus, en daar zit Jes al rúim over heen.
Oorzaak van maandagziekte was krachtvoer (voor de lijnzaamslijm) en geen arbeid (ik zat in Groningen, bijrijdster was ziek) gevolgt door intensieve arbeid -> maandagziekte.

Dat was'm! Nog geen uitsluitsel dus over drachtigheid, donderdag krijg ik de uitslag van het bloed. Jes staat weer in de wei, te staan en rond te wandelen en ik ga zo weer naar Groningen, met gekwetst achterste Clown Nagelbijten / Gniffelen

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:54

Nou inder ieder geval wel fijn dat er wat aan gedaan kan worden en dat het "maar" maandagziekte is. Wel minder voor jou zeg pffff balen zeg, je zal morgen wel bont en blauw zijn, sterkte in ieder geval!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:36

Nou niks geen bont en blauwheid, schijnbaar is mijn vet daar absorberend ofzo ROFLOf het stug doorlopen heeft het goed gedaan.
Jes loopt nog wel erg stijf, maar na een stukje wandelen scheen het al beter te zijn (zegt mijn bijrijdster)
Bloedonderzoek heeft een verhoging van de spierenzymen aangetoond -> bevestiging maandagziekte dus.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:03

fijn dat het dat dan was, ik moet er nu ook voor uitkijken denk ik... Na vandaag met Noa, hoop dat ze het ook niet krijgt...

En ook fijn voor jou dat je niet bont en blauwe bent, waar vet wel niet goed voor is he Tong uitsteken (kan dr over meepraten hoor hihihi)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:07

Gelukkig niet iets heel ernstigs. Zou geen krachtvoer meer geven als er niet veel mee gedaan wordt. Kuil is al behoorlijk eiwitrijk. Een pavokoek voor de vitamines/mineralen erbij moet voldoende zijn. Zo doe ik het en Sox gedijt er prima op. Alleen na het rijden krijgt ze als beloning 3 ons haver maar we rijden nu niet zoveel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 22:47

Jes krijgt als "krachtvoer" muesli. Normaal krijgt ze dat dus alleen na het rijden, zo'n 4x per week dus. Afgelopen week kreeg ze echter 2x per dag een flinke schep, vanwege de lijnzaadslijm&psyllium. Dat is de boosdoener geweest. Moeilijk hoor, want ze móet het slijm+psyllium, maar ze mag nou dus ook geen krachtvoer meer.. Scheve mond
"Oh Jes? Kijkt eens wat een lekker bakje slijm ik hier voor jou heb? Hmmmmmmmm Vork " Nagelbijten / Gniffelen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:07

Haha, kun je het niet door slobber mengen? Dat is niet zo energierijk dacht ik? En dan niet meteen heel veel geven natuurlijk. Heeft de DA je geen advies gegeven over hoe en wat nu?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:21

Als je die muesli nou eens VOOR prestatie geeft, dan kan ze de energie die ze binnenkrijgt ook verbruiken en zou ze i.m.o. minder snel last moeten krijgen. Wat we meestal allemaal doen is het omgekeerde...
Just a brainfart....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 09:33

Mmm dat zou kunnen inderdaad. Nou krijgt ze een iniminibeetje muesli een een flinke kwak slijm. Gaat gewoon op, volgens Jes is alles wat in haar rode voerbak beland eetbaar Vork
Heb zaterdag met haar gefietst, en ondanks dat ze nog wat stijf en sloom was is ze er wel twee keer vandoor gescheurd, met mij op m'n fietsje achter haar aan over het fiets hobbelend ROFL Voor mij een teken dat ze zich echt weer beter voelt.
Gister ging de westernles ivm het weer niet door, dus lekker naar buiten gegaan. Ze liep zo goed! Haha! rustig aangedaan, maar de paar keer dat we aandraafden wou Jes stiekem wel een beetje harder *LOL*
Lijkt er dus op dat ze er weer helemaal bovenop komt, precies zoals de DA voorspeld had: in het weekend!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:52

brainfart.... natalia wat zeg je nou weer?? Nagelbijten / Gniffelen

wel mooi dat ze gewoon lekker alles op eet, goeie tinker Clown

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 10:53

Jes is echt een übertinker ja Ja Cool

Hier twee foto's van de les dat ze ziek werd, zo'n drie weken geleden. Dit was van het zand, wat ik toen nog niet wist.

Arme Jes.. Ach gut
Foto is van een vreemd perspectief, genomen vanaf een ander paard. Jes lijkt wat kleiner dan ze normaal is Nagelbijten / Gniffelen Clown
Even haar optoming showen, check de Indiaanse bosal!
Die foto "moest" gemaakt worden voor Barefoot België, er is ook nog een andere foto waar drie verschillende paarden met drie verschillende BF's opstaan Pling

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:49

Er zit toch een aardig buikje onder...