[TI] Zijn er stoeterijen die speciale kleurtjes fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Zijn er stoeterijen die speciale kleurtjes fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:33

Ik ben er eigenlijk best benieuwd naar of er ook tinkerstoeterijen zijn die speciale kleurtjes of een specifieke kleur fokken. In de toekomst (eerst zelf een veulentje fokken) wil ik namelijk een goede kwaliteit vos-bonte merrie kopen, het liefst een goedgebouwd klein zwaar cobtype.

Bij de trekpaarden zie je stoeterijen die speciaal op kleur fokken, zoals voskleur, zwart. In Nederland merk ik het met de Irish Cobs en Tinkers nog niet zo.

grrr

Re: Zijn er stoeterijen die speciale kleurtjes fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:29

Volgens mij is er in Nederland wel een stal die speciaal effengekleurde tinkers probeert te fokken. Maar eerlijk gezegd weet ik niet waar en ook niet hoe het heet. Heb het ooit weleens op internet gezien.

Maarre... ook bij mij is vosbont favoriet. (al is die van mij helemaal bruin, grinnik)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:09

Teuntje, Mariska_28 gaat wat experimenteren met kleurvererving... En ik weet nog wel iemand die een bepaalde kleur gaat proberen te fokken, dus bepaalde Tinkerfokkers zijn er al wel mee bezig... Knipoog

Zelf probeer ik in principe zwartbont te fokken, vindt dat zelf toch het mooist Bloos

Kijk in principe zijn bij Tinkers ook vele kleuren mogelijk, maar dan zul je denk ik wel een keer in moeten kruisen met een ander ras volgens mij... Misschien weet Supertje hier meer over te vertellen, hoe je dat zou kunnen bewerkstelligen en of dat in de toekomst ooit gaat gebeuren kun je misschien beter aan de FTC van het NSvT vragen Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 07:06

Ik zou best zo'n kleurtje als Falcon willen fokken Vork
Maar ik zie eigelijk ook het liefst zwart bont, en dan véél zwart, maar ik vraag me af of ik ooit een veulen met 80% zwart kan fokken uit 2 van die witte merrie's *LOL*

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 07:22

Het is maar goed dat er veel verschillenden soorten tinkies zijn,want ieder heeft een andere smaak.
(en de mijne is dus niet zwart..) Sigaar

Een vos kan mij ook niet intresseren,ik ga voor het bruin bont met zwarte manen en staart. Knipoog
Ik denk dat het in Nederland misschien iets minder is,omdat er al zoveel verschillende kleurtjes ter wereld komen hier,dus er is al keus zat.
Als er op een bepaalde kleur gefokt zou worden,(door iedereen een bepaalde kleur) zou het toch nog een lange tijd duren voor je dan het gewenste resultaat hebt,en misschien zou de normale (zwart of bruin bont) tink dan verdwijnen in de loop der tijd?

Ergens op tinkers had Skippy01 geloof ik een topic met allemaal aparte tinks,hele witte,haflinger achtige,hele zwarte enz..
(gevonden):
viewtopic.php?f=98&t=708187

Zelf (persoonlijk) vind ik een effen tink niet zo mooi.
Een tink heeft vlekken,daar ging het mij tenminste om in eerste instantie.
Een hele effen witte of een isabelkleurige zou ik nog kunnen waarderen,maar een effen zwarte niet.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 07:35

Ik Fok ook niet op kleur, ik zou dat misschien wel doen als ik de kleuren van mijn tinkers ken. Ik ga eens kijken in boeken of is er iemand die mij hier kan helpen.

Ik vind bonte ook leuker dan egale tinkes, momenteel heb ik enkel nog maar bonte veulens gefokt en het liefst zie ik ook als ze 50/50 vlek verdeling hebben. Maar het karakter is het meest belangrijkst voor mij en de bouw.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:18

Tuurlijk is de bouw en het karakter het belangrijkst!
Ik heb een veulen gefokt uit mijn bruinbonte merrie en Pablo van de Bonte Parels,en ik kreeg een bijna witte merrie eruit,met een beetje zwart in haar voorpluk,en een paar bruine plekjes op haar lijf.
(en bruine oortjes)
Bijna wit is ze,maar ik vind haar geweldig! Knipoog (omdat ze van mij is hoor,want ik val normaal niet op bijna helemaal wit)

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:47

@ grrrr: jij bedeolt de stoeterij van Gertrude, hiervoor kun je kijken op www.owlish.nl
Dit jaar verwacht ze 3 nakomelingen van The Boss waarvan er eentje uit een chocolade apaloosa cob merrie komt!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:56

dit is iets waar ik mee bezig zou gaan als sil maar goed gekeurd was (maar helaas) ach mischien krijg ik mijn kans nog wel Haha!
bou is natuulijk ook belangrijk he

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:32

Ik ga prada als ze ongeveer 6 is laten dekken,
Ik wil er het liefst een driekleurtje uit Haha!
Maar die Falcon mag er ook wezen zeg.. wauwie

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:39

.
Laatst bijgewerkt door Nikita_1995 op 08-02-07 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:39

Mazzel-meid schreef:
Maar ik zie eigelijk ook het liefst zwart bont, en dan véél zwart, maar ik vraag me af of ik ooit een veulen met 80% zwart kan fokken uit 2 van die witte merrie's *LOL*

Zo zwartbont als dit Maxolo-veulen bedoel je ?? Was trouwens ook 1 van mijn fokdoelen, om een zwartbonte Tinker te fokken met veel percentage zwart Knipoog Is gelukt dus Knipoog

Rechterzijde: http://www.ami4all.com/albums/album48/M ... .sized.jpg

Linkerzijde: http://www.ami4all.com/albums/album50/M ... .sized.jpg

Wacht eerst dit jaar maar eens af... Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:23

ik zelf fok eigenlijk gewoon op bont, welke kleur bont maakt eigenlijk zo niet uit, al dragen zwartbont en op een goede 2de plaats bruinbont toch pmijn voorkeur weg Ja

Domain du Vallon fokt op speciale kleurtjes zoals palomino, silverdappel,...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:54

Teuntje, zoek een mooie vosbonte merrie uit. Zoek daarbij een mooie vosbonte hengst. Weet van 1 zeker dat hij homozygoot is en je krijgt als resultaat 100% een vosbont veulen!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:46

@ Wendy_Komen: Homozygoot zijn vossen zowiezo, omdat het een recessieve kleur is. Homozygoot BONT zijn ze niet allemaal zeker te weten, er is op dit moment maar 1 homozygoot bonte (vosbonte wel te verstaan) en dat is Drumshambo.
Ikzelf zou op dit moment nooit een homozygoot vosbont veulen kunnen fokken en ook altijd een crossbread voortbrengen (aangezien Kato effen gekleurd is en een trekpaard is en geen tinker/irish cob, ze draagt wel het vosgen, evenals zwart en agouti, ze is geen drager van het alom bekende roangen bij de trekpaarden).

Tenzij ik dus een goede vosbonte merrie uitzoek, maar dat zal nog wel even (een paar jaar) duren Haha! Van de merrie zou ik bijvoorbeeld al als eis stellen dat ze homozygoot voor de bontfactor zal moeten zijn. Tevens mag ze niet groter zijn als 1.50. Mijn eisen zijn hieromtrent dus erg hoog, wat nog een aantal jaren sparen zal duren Haha!

Effen gekleurde tinkers hebben ook niet mijn voorkeur, al zijn er wel hele mooie uitzonderingen. Vosbont vind ik het mooist, daarna volgt zwartschimmelbont (zoals Rommulus haar paard) en dan bruinbont en dan komt zwartbont. Effen witte tinkers vind ik erg mooi, mits ze voort zijn gekomen uit de schimmelfactor en dus zwart in hun gezicht hebben.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:59

Ik bedoel inderdaad homozygoot voor bont Haha!
Als ik mijn merrie nog had gehad, was het wel wat geweest Haha! Maar je kan natuurlijk ook een keer tegen een merrie aanlopen die je geweldig vind, en met de eigenaar kunnen afspreken dat jij de dekking enzo betaald, en een hengst uit mag zoeken, en zo een veulen krijgen. (als je me nog begrijpt Haha! )

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 17:12

ja, dat kan op zich wel, heb het ook wel eens zo geprobeerd, maar vaak betaal je niet alleen de dekking, maar koop je gewoon een veulen en aangezien ze op voorhand dus al een mega-geïnteresseerd persoon hebben, wordt de prijs flink opgedreven als je begrijpt wat ik bedoel Haha!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:19

Ik begrijp wat je bedoelt! Haha! Tja.. best lastig dan... Ben zelf ook helemaal weg van vosbont! Ook van een hengstje van Henk Janssen, Cupido:
Afbeelding
KWIJL!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:20

Nikita_1995 schreef:
Mazzel-meid schreef:

Zo zwartbont als dit Maxolo-veulen bedoel je ?? Was trouwens ook 1 van mijn fokdoelen, om een zwartbonte Tinker te fokken met veel percentage zwart Knipoog Is gelukt dus Knipoog

Rechterzijde: http://www.ami4all.com/albums/album48/M ... .sized.jpg

Linkerzijde: http://www.ami4all.com/albums/album50/M ... .sized.jpg

Wacht eerst dit jaar maar eens af... Knipoog

ja net als Maxima Lovers
ben erg benieuwd naar dit jaar.. kaylen was gelukkig ook al wat zwarter als Shak. Maar liever zie ik nog meer zwart Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 17:30

Cupido had ik inderdaad al voorbij zien komen, helaas is hij al verkocht Haha!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:36

Ja, gemeen! Janssen had hem niet eens aan mij gegeven! Haha!
Vond het een erg lekker dier, maarja, heb dadelijk Dispy al....

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:50

Ik ga een keer vos (bont) fokken *LOL* heb al een vosbonte merrie dus nu nog een leuke Hengst Tong uitsteken

en ben ook wel een kleurtjes freak, dus wie weet als ik iets bijzonders tegenkom Cool (maar ga denk ik niet zo snel kruisen met iets anders om leuk kleurtje te krijgen)

Op dit moment staat voor Sayla Rocky Mountain op 1 of misschien gedeeld 1ste met Djenges Haha!

Oh wendy_komen idd een leukerd Kwijl maar dus alweer verkocht Scheve mond weet je wie zijn pa is ?

Falcon kan ook best veel kleurtjes geven Ja en Mariska heeft nu ook een hele speciale Pearlbonte Kwijl
en er is ook een leuke palomino (weet niet meer hoe eigenaresse heet Bloos )
en verder idd in ander topic ook veel aparte kleurtjes alleen sommige moeten denk ik wel met een niet tinker gekruisd zijn om die kleur te krijgen Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 17:58

Pa is een ander ongelofelijk lekker vosbontje, Rocky Mountain Haha!

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:04

Teuntje111 schreef:
Effen gekleurde tinkers hebben ook niet mijn voorkeur

Vind ik een rare uitspraak uit jou mond

De eerste keer dat ik een veulen fokte bij mijn toenmalige merrie (zwart bont)ging ik er van uit dat ik een bont veulen zou krijgen. de hengst was bruinbont. Toen hij geboren werd was hij effen. Ik had nog nooit een effen tinker gezien en had er geen moment bij stilgestaan dat het ook zonder vlekken kon Haha!
Ik vind effen nu wel heel mooi en zie liever een effen als een bonte met veel wit.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:13

Ik zeg ook niet dat ik effen gekleurden niet mooi vind, ik zie nu alleen liever een bonte tinker. Eerst (toen ik net met het fenomeen tinkers in aanraking kwam) vond ik bonten niet mooi en wilde ik persé een effen gekleurde tinker. Hoe langer en meer ik in aanraking gekomen ben met bonte tinkers, hebben de bonten het wel enigszins gewonnen van de effen gekleurden. Er zijn echter nog steeds wel uitzonderingen zoals ik in mijn eerdere berichtje heb geschreven Knipoog Een bonte met veel wit kan ik ook mooi vinden, maar dan moeten ze geen "roze ogen" zoals Cremello's hebben, dat vind ik eng..