toiletteren: zoveel mogelijk haar laten zitten en vooral niet te veel aan doen, zeker geen vlechten oid dat wordt niet gewaardeerd bij tinkers en irish cobs.
Oren knip ik niet uit, maar knip wel de flossen eraf. Dat kan je makkelijk doen door het oor zeg maar dicht te knijpen en dan de haren die er nog uitsteken af te knippen.
Baard laten zitten, dat wordt lelijk als je daar aan gaat knippen. Wel knipte ik voor de keuring de lange snor en baardharen (tastharen) wat korter (tot ongeveer 5 cm lang) en ook de tastharen bij de ogen op de zelfde lengte.
Sokken knip ik niet aan, wordt ook lelijk en de staart knip ik op 1 lengte. Sokken kan je wat voller en witter laten lijken door er wat talkpoeder in te doen als je witte sokken hebt en zwarte klei als je zwarte sokken hebt (zou je even op het trekpaardentopic kunnen vragen, staat in de Huiskamer). De manen en staart kan je wat starshine in spuiten om ze te laten glanzen, staart wat touperen voor volume (tegen de haren in kammen).
Hengsten worden aan de hand voorgebracht. 1 ronde stap en 2 rondes draf. Zorg er wel voor dat je voorbrenger hard kan lopen, want je moet middendraf kunnen laten zien. Springen en galop wordt niet getoond.