[TI] wit dikker dan zwart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wit dikker dan zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:45

Misschien een beetje een rare vraag. Altijd als ik aan Flints benen voel, heb ik het idee dat het witte been dikker is dan de zwarte. Meer haar, een andere beharing (stugger) ook. Ook ligt het wite haar niet zo plat en glad als het zwarte haar.
Ik heb ook het idee dat het gewricht op het witte been (het bot) dikker is dan het zwarte been. Of dan dan komt door het haar?
Ik vind het wel lastig, hij is mank sinds maandag aan het witte been. Maar met het voelen vind ik het altijd lastig, omdat het witte been altijd dikker aan voelt, ook als hij goed loopt. Loopt ie morgen nog mank dan komt de DA. Hij heeft in een koude plas gerold, sindsdien kreupel, maar dat heb ik al op medisch gevraagd.
Maar goed, komt het vaker voor dat de witte benen, dikker voelen en andere soort beharing hebben dan de zwarte benen?

A_Pallieter

Re: wit dikker dan zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:55

Hier is het juist helemaal andersom!

Lord heeft 2 kleuren manen, Zwart en wit.
Het zwarte gedeelte is echt heel erg dik, maar het witte gedeelte is heel erg dun en valt veel sneller uit.
In zijn staart is het precies hetzelfde!

Zijn benen zijn alle 4 wit en hetzelfde.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:45

Ik heb 4 witte benen en maar een paar zwarte vlekken hier. En de haren zijn overal hetzeflde. Wle zijn witte benen gevoeliger voor mok, wondjes ed dan zwarte. Misschien ligt het daaraan.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:47

Ik zou eens moeten voelen Knipoog

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:15

Weet wel dat men bij sportpaarden vaak geen witte voeten wil, omdat men zegt dat deze gevoeliger zouden zijn Knipoog (mok, blessures)

Say heeft 4 witte benen dus zou t niet weten Haha! wel vallen de witte haren op haar lijf het 1ste uit met ruien Ja

Maar koude plas als oorzaak kreupelheid Verward --> lijkt me sterk Knipoog (of hij moet op dat moment uitgegleden zijn/ of zich daarmee verstapt hebben of zoiets)

SUCCES met kreupelheid/ DA!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:14

over die haren klopt wel Ja hier is het donkere haar van de mannen ook dunner van structuur en dikte van de vacht. het witte is een stuk dikker en laat met de rui ook eerder los.

voor rest lijkt het me bijna toeval, maar sterkte ermee!! Ja

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:25

Ik heb inderdaad dezelfde ervaring. Donker haar en licht haar kunnen een andere structuur hebben. Mijn paard heeft dat ook bij haar manen (ze heeft een zwart stuk in haar witte manen). Tong uitsteken

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:13

ik herinner me dat hier eerder ook eens een topic over was, waarin deze ervaring veelal gedeeld werd.

Ik heb een effenzwarte Tinker met witte bles. Sarah heeft een "gladde" vacht, maar de bles is veel stekeliger, alsof je over een borstel aait zeg maar.

Coupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:17

Ik merk idd het zelfde met Pepper z'n manen, het zwarte haar is een stuk dunne dan het witte, de hele structuur lijkt verschillend van elkaar.

Onze hond heeft dat trouwens ook, haar zwarte haren lijken veel pluiziger dan het witte, wat veel gladder lijkt.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:28

Say's vacht is dus niet verschillend Knipoog --> tenminste Ik voel geen verschil Haha!

Haar haar is allemaal even zacht en een zachter en gladder dan van de andere tinks op stal Ja

Staart (vos) voelt dus wel iets stugger dan manen (wit) --> de staartharen lijken ook dikker dan de witte manen, maar weet niet of een staart niet gewoon altijd wat stugger/ dikker is dan manen Verward

O ja voorpluk is vos met wit en voelt ook gelijk Ja

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:40

Mijn hengst heeft het ook.... Wit is stugger en dikker, zijn zwarte vlekken zijn wat korter van haar en fijner....

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:47

Mijn paard heeft het ook hoor, het witte gedeelte verhaart bijvoorbeeld veel erger dan het donkere gedeelte. Zijn zwarte manen zijn idd ook dikker dan de witte Ja
(ik heb overigens geen tinker, maar een bonte vuilnisbak Lachen )

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:51

semir zijn achterbenen (allebei wit) is dunner haar...
jaim zijn moeder die heeft 4 witte benen... en heel erg stug haar...

volgends de da in emmenloord, (met prikjes in voet geven) dat witte voeten sneller bloeden dan 'donkere'

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:14

bonita haar witte manen zijn stugger als haar zwarte manen, haar zwarte vlekken zijn ook zachter en korter als de witte gedeelten en de zwarte haren in de sokken zijn ook korter als de witte haren.. Bj Bonita lijken de zwarte haren dus zwakker te zijn Lachen

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:36

Sjim heeft 1 zwart voetje en 3 witte....ik merk eigenlijk niet zoveel verschil om eerlijk te zijn.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:02

In de manen van ziggy is het donkere stuk dikker en pluiziger, het witte is iets dunner en gladder.
Ik heb het idee dat de witte stukken in zijn vacht ook meer, en sneller verharen.

Coupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:59

ziggy_janet schreef:
Ik heb het idee dat de witte stukken in zijn vacht ook meer, en sneller verharen.

Dat idee heb ik idd ook, of zou het komen dat witte haren meer opvallen?

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:05

mijn tinker is vooral zwart en het klopt idd wel een beetje hij heb heel zacht pluizig haar terwijl de andere tinkers die ik ken veel harderhaar hebben maar ook in de zwarte vlekken wat zachter zijn.
Het is vreemd maar ik heb ook altijd het idee dat devon zijn benen stugger zijn (die zijn voor de helft wit).

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:02

Coupje schreef:
ziggy_janet schreef:

Dat idee heb ik idd ook, of zou het komen dat witte haren meer opvallen?

Ziggy is grijs bont, dus het lichte grijs zou ook moeten opvallen op mijn kleding. (vandaag nog even gekeken naar de haren die op mijn rode vest zaten, maar het waren toch meer witte naar mijn idee)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:05

een pony op de manege heeft witte en zwarte manen/vacht..
de witte vacht is langer en heel stug..
en de witte manen zijn stugger en groeien sneller
daarintegen is de zwarte vacht egaal en glad..
en breken de zwarte manen heel snel af en zijn heel dun..
ik maak hier binnenkort wel even een foto van Ja

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:07

mijn verzorgtinker heeft dat ook de witte manen veel dikker en stugger en de bruine gwoon dun en glad:)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:20

Ik heb geen tinker maar heb het wel eens gezien bij onze koeien thuis Clown

Zou het kunnen komen dat de witte haren dikker en langer zijn omdat wit het licht weerkaatst en dus sneller koud wordt, dus de haren dikker/langer worden, en dat de zwarte haren korter/dunner blijven omdat deze het licht ahw opnemen en dus sneller warm is? Blond

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 06:50

ik heb een bonte ijslander en een meisje zei ooit eens tegen mij dat het wit anders ruikt dan het gekleurde, ik ben dat gaan testen [nouja ruiken dan] en dat is ook echt zo.
de witte haren zijn gewoon anders....
zij zei dat specifiek over ijslanders, ik vraag me nu wel af of het bij 'gewone' paarden Tong uitsteken ook zo is, dat ze anders ruiken, iemand die het wil testen??

@TS je schrijft dat je paard kreupelt, en dat het been dikker voelt, ik denk dat dát niet zoveel met de haren te maken heeft, denk eerder dat hij 'iets' heeft, wat weet ik niet, daar heb ik geen verstand van.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 07:03

In de manen zie of voel ik geen verschil met de kleuren,maar op haar lijf wel.
De witte delen zijn dikker en stugger,en laten met het verharen ook eerder los.
De bruine haren zijn wat korter lijkt wel,minder dik,en blijven ook langer zitten.

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 07:29

Ik heb een pinto, met voor de helft witte, en de andere helft zwarte manen, maar de witte helft is echt duidelijk dikker als de zwarte. De vacht is wit met bruin gevlekt, en daar merk ik verder geen verschil in, behalve dat het lijkt alsof ze alleen witte haren verhaart, maar dacht altijd dat dat mijn verbeelding was omdat witte haren meer opvallen..