[TI] die dikke teddyberenvacht.....zucht......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

die dikke teddyberenvacht.....zucht......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 08:39

Ik zit soms echt te balen......

Sjimmie heeft een asociaal dikke wintervacht. Stel je voor een shetlanderbolletje in de sneeuw, zoiets dus maar dan 1.53 m hoog en met sokken en niet op de wei maar in een stal. Bloos

Op zich ziet het er heel erg schattig uit, vind ik. Maar ja het is niet echt handig. Hij zweet altijd al heel snel zonder wintervachtje, laat staan met die vacht. Hij stond eerst ook onder een deken van 220 gram om, maar ik heb het idee dat dit geen bal uitmaakt. Omdat hij altijd nat is staat hij nu dan ook dag en nacht onder een fleecedekentje. Hij heeft ook zo'n raar geurtje bij zich als zijn vacht zo lang is. Hij ruikt niet meer naar paard, beetje lastig te omschrijven, en hij voelt een beetje plakkerig aan. Beetje vies dus..... Lips are sealed

Maar ondanks dat hij een dikke warme vacht heeft is hij gewoon druk. Niet normaal druk, maar echt dat aanstellerige. Alles eng vinden (zogenaamd), dribbelen tijdens een buitenrit etc etc. Op zich allemaal niet zo erg dus, maar wel apart omdat hij het eigenlijk ook heel erg warm heeft. Enkele jaren geleden heb ik hem geschoren, en toen was er dus geen land met hem te bezeilen. Hij was absoluut niet te houden, ging met alle 4 zijn benen tegelijk in de lucht en na een tijdje durfde ik er gewoon niet meer op. Dus stiekem durf ik het ook niet meer aan om hem te scheren.....

Hoe lossen jullie dat op met jullie tinker?

Joscaa

Re: die dikke teddyberenvacht.....zucht......

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:46

Ik heb zelf geen Tinker, maar een KWPN-merrie'tje die ook een extreem dikke vacht heeft.. Nagelbijten / Gniffelen
Op stal nu, zonder deken zweet ze al, laat staan met rijden.. Scheve mond
Dus die geven we gewoon een dun dekentje op, want anders heeft ze op stal dezelfde dikke jas als met werken. Dus als je er op stal een dekentje op legt, hebben ze het daar warm onder, en dan met rijden, doe je die af, dan hebben ze een 'dunnere jas' en dan zweet ze wel minder. Ze zweet nog steeds wel hoor, maar minder. Knipoog
Succes ermee!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:15

Een fleecedekentje? Dan slaat het vocht elke keer weer terug. Mijn fjord stinkt ook en heeft ook een plakkerige vacht. Op dagen dat hij echt droog is borstel ik hem extra, zeker nu, omdat hij al weer een paar weken goed aan het ruien is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:22

hoeveel staat hij op stal sharmila? ik bedoel, over een dag bekeken? en dit gecombineerd met welk voer? dit kan ook de mate van zijn energie bepalen hè?
ik zou hem ook zonder fleecedeken laten staan. nu druk je zijn vacht weer plat, terwijl ze het zelf meer overeind zetten om overtollig vocht kwijt te kunnen. het mooiste zou zijn als hij gewoon lekker buiten kon staan volgens mij, danm heb je 2 vliegen in 1 klap Ja

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:28

Tja... ik ken het probleem... mijn tinker had een enorm dikke vacht... Tja, normaal had je het tegen kunnen houden met een dekentje in het najaar.... Moet je alleen niet zo'n warm najaar hebben.... Dier stond iedere keer nat... dus toch maar weer zonder.... maar daarna (zonder deken) stond ze ook iedere keer nat op stal s'avonds na de weidegang.... Na het rijden was het helemaal een ramp... Dus uiteindelijk toch maar het scheerapp. erover en ik moet bekennen (ondanks dat het tegen mijn principe is) dat ik er geen spijt van heb!! Ze is zo mooi nu!! EN ik heb ook het idee dat ze zich lekkerder voelt!!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:35

Weg met die zweetdeken in ieder geval. Doe je meer kwaad dan goed mee.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 09:38

Ik heb helaas geen mogelijkheden om hem naar buiten te gooien, dus hij staat dag en nacht gewoon op stal. Hij wordt er wel elke dag uitgehaald om te rijden of los te gooien. Dan is hij incl. poetsen en rijden ongeveer 2 a 2,5 per dag uit zijn stal.

Hij krijgt 2 keer per dag kuil, en 2 kilo brokken per dag (basis).
Dit heeft hij ook echt nodig, want hij is lastig dik te houden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:42

Mm denk dat het ook wel wat ligt aan het feit dat hij op stal staat, en dus onder het zadel z'n energie kwijt moet. Daar krijg je ook van die fijne opgefokte paarden van Lachen

Zou ook de deken afgooien, wegens bovenstaande redenen Lachen

Als je hem losgooit, gooi je hem dan in de bak? Kan hij daar niet wat langer staan, of wordt daar bijvoorbeeld ook door anderen in gereden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:01

Ik denk ook dat daar het probleem ligt, Sharmila.
Als hij zo lang stil staat binnen dan heeft hij natuurlijk veel energie over.
Verder vind ik dat je wel erg veel brok geeft, en erg weinig ruwvoer. Ik weet niet wat voor kuil je voert, maar daar zit vaak veel meer in dan in hooi, waar ze ook extra energie van krijgen.
Persoonlijk zou ik de brok halveren, of nog minder geven, kuil weglaten en véél hooi gaan voeren. En misschien wat anders zoeken om hem op gewicht te houden dan, maismeel zou daar goed voor zijn hoorde ik. Dat zal echt heel veel schelen Knipoog

Mijn tinker is eigenlijk helemaal geen bolletje wol. Staat dag en nacht buiten, hij heeft alleen onder zijn buik echt lange haren, maar heeft ze nooit rechtop staan! Ik heb ook niet het idee dat hij het koud heeft. Ook niet nu het vriest.

tinkywinky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:06

hey sharmila ik zou hem gewoon meer kuil geven van brok wordt een paard niet dik daar krijgen ze alleen maar energie van dus dat kan je best vervangen voor kuil. Ik heb 3 tinkers die 2 keer per dag een berg kuil krijgen en alleen maar een kwart kilo eiwit arme meusli krijgen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:10

Staat hij in een binnen of een buitenstal? Scheelt ook heel erg. Een binnenstal is vaak gewoon te warm voor een Tink, die doe je meer plezier met een (half) open stal. Kou is niet erg zolang het maar niet tocht.

Aan dat druk doen kun je denk ik weinig veranderen. Met anders voeren kan je het misschien verminderen, maar hij komt gewoon te weinig buiten. Mijn Tink stond eerst van 8-5 buiten in de winter maar was ook nog druk met buitenrijden.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:50

Jammer dat je tinker niet buiten kan, kan ie ook niet op een platje of een paddockje? Zou denk ik al de helft schelen, dan het bix nog minimaal halveren en 3 x of liefst 4 x per dag hooi (voorkeur)/kuil voeren!!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:47

Nope dat kan niet bij ons. Je mag wel je paard losgooien maar dan moet je erbij blijven. En tja er zijn altijd nog meer mensen die hun paard los willen gooien dus je zet hem ook geen uren buiten, beetje aso.

Enne ze hebben bij ons op stal alleen maar kuil, en dat zit weer vol met eiwitten dus dat durf ik ook niet te veel bij te laten voeren. Hij is nogal mokgevoelig.

Sjim staat in een buitenstal trouwens.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:20

KootMiraDrum schreef:
Een fleecedekentje? Dan slaat het vocht elke keer weer terug.

Dat dacht ik dus ook meteen die kun je alleen oplaten tot die verzadigd is en dan moet ie af anders slaat t vocht weer terug en dan blijft ie dus nat en dan krijgen ze het dus wel koud...

en idd wat de andere zeggen voer in combi met op stal = druk paard
en brok is idd geen dikmaker maar energie gever dus idd wat iemand al aangeeft misschien minderen met brok en dan genoeg ruwvoer en bv maismeel bijgeven Ja

Jammer dat je geen mogelijkheid hebt om hem op een paddock/wei of zo te zetten Ach gut dat zou denk ik toch veel schelen Ja

Misschien zou je anders bv alleen de onderkant (hals/buik/flanken) kunnen scheren? zodat de warmte makkelijker weg kan met rijden en zijn vacht dus niet ZO nat wordt/ blijft, hiervan worden ze vaak niet extra fris omdat ze toch nog over het grootste gedeelte een dikke vacht hebben Knipoog

Pell --> NRPS pony heeft dus buiten met regen-/ winterweer een dunne regendeken op en kan daaronder nog prima haar haren overeind zetten Ja dus dat is geen probleem Knipoog --> heb dat juist extra gecontroleerd ivm dat we haar dus net iets meer beschutting wilden geven, omdat ze anders dus héél snel mager werd met slecht weer (vooral met veel regen of echt kou) Ach gut --> daar konden we echt niet tegenaan voeren dus moesten iets verzinnen omdat we haar toch veel buiten wilden hebben --> nu dus met dun dekentje buiten OK dan!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:07

waarom nu nog scheren, de kou komt er nog aan...

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:54

lijkt wel een dikke wollige teddybeer die van mij

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:15

Jammer dat hij zo'n last heeft van de warmte.
Ik zou ook allereerst de fleecedeken af doen.
En verder kun je ipv de brok misschien muesli geven. Daar zit toch iets minder energie in.
En dan evt nog een papje van maismeel door de muesli, zo verklein je de kans op een ingevallen paard.
Mijne staat 24/7 in een uitloopstal en heeft niet eens een heel lange vacht.
De shet die erbij staat wel overigens.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:36

Ken het probleem Boos! Heb het met Noa ook. Wat je dus kan doen is alleen nog de borst scheren, dan krijgt hij toch lucht en hoef je niet met een deken te werken. Dat is mijn idee met Noa, al staat ze nu eindelijk wel buiten (haar wond is eindelijk dicht) maar als ik haar gereden heb, is ze ook behoorlijk bezweet...

Dat emt het mok ken ik ook, Noa krijgt nu voornamleijk kuil en ze gaat nu staan stampen, maar dat doet ze ook als ze gaan mesten of als het veulen heel druk is. Dus nu weet ik niet zeker of ze heel erg last heeft, ik kan namelijk niet heel erg veel vinden tussen haar sokken (wel wat schilfers maar dat hebben ze allemaal wel)

Over het voer, lastig he dat je niet klan kiezen of je kuil of hooi geeft, maar over de brok zou ik zeker nadenken. Ik geef Noa nu ook muesli (eiwitarm) en maar 2 handjes ofzo. De rest doet ze dus op de kuil. Ze hebben bij mij op stal wel hooi, maar dat vind ik erg stoffig en er zitten veel "kruiden" in, dus veel andere dingen dan alleen hooi. Als ik hooi in haar net doe, dan krijg ik het al benauwd aangezien als zij het moet eten..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:48

Kruiden zijn juist heel goed voor paarden, mits er natuurlijk geen JKK in zit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:03

pfoeh geen wonder dat hij staat te stuiteren, 2.5 uit zijn stal, waarvan wrs. 1.5 uur stil staan met poetsen en zadelen. én dan nog eens kuil en brok... eiwitter en energierijker kan niet. Bloos!

inderdaad bianca, kruiden zijn juist goed als dat tussen het gras zit, je zou je hier eens in moeten verdiepen Ja
schilfers kunnen ook veel jeuk veroorzaken.

mok wordt vaak gevoed door kuil en brok.

een regendeken is inderdaad wat anders, die heeft geen vulling wat alles plet en er zit genoeg lucht onder voor de haren.

gam was op mijn pensionstal ook zo'n stuiterbal, daar kregen ze ook kuil en brok. ik ben zelf hooi en muesli gaan aanschaffen, ik had dat wel over om weer een rustig paard te krijgen. en in de omgang was gam rustig hoor, alleen met rijden was het een drama.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:41

Sharmila schreef:
Ik heb helaas geen mogelijkheden om hem naar buiten te gooien, dus hij staat dag en nacht gewoon op stal. Hij wordt er wel elke dag uitgehaald om te rijden of los te gooien. Dan is hij incl. poetsen en rijden ongeveer 2 a 2,5 per dag uit zijn stal.
Dus hij staat 22/7 op stal.. Scheve mond
Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een andere stalling,een waar hij wel buiten mag/kan.
2 uur per dag is echt heel weinig.
Ook ik zou de brok weglaten,daar heeft ie niet veel aan als ie 22/7 op stal staat.

Over de teddyberen vacht,die heeft mijn tink ook,maar ik vind het mooi,en ben er blij mee,vooral omdat ze 24/7 op de wei staat,dus ze heeft hem hard nodig.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:20

Die van mij stata gewoon buiten, zonder deken of niets. die scheer ik ook niet. Mar hij krijgt dan ook altijd wel een beleefde wintervacht. Als het relatief warm is legt hij de vacht neer en koude dagen zoals nu ziet hij eruit als een wollebol!

Zweet is niet zo erg, de ondervacht duwt het water naar buiten, je tinkers huid zelf is droog. ik zorg wel dat als hij bezweet is dat hij buiten in de bak kan staan waar hij kan rollen of rennen om warm te blijven en ik rij hem helemaal niet kleddernat in het zweet.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:28

Sharmila schreef:

Hij krijgt 2 keer per dag kuil, en 2 kilo brokken per dag (basis).
Dit heeft hij ook echt nodig, want hij is lastig dik te houden.

sharmil je zou aan suus kunnen vragen of zij hem s'morgens een uurtje in de buitenbak wil zetten. komt ier er meer dan een keer per dag uit en je zou hem in een jachtmodel kunnen scheren zodat ie het meeste warmte kwijt kan.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:56

@pellie ja ik weet wel dat kruiden goed zijn Lachen Kan alleen nu nietzien wat voor er in zitten. Verder legt de boer altijd het kuil klaar en die gooit hij altijd in haar hok. als ik zelf ga, dan leg ik wat kuil op de grond en doe ik hooi in haar hooinet (dan krijg ik het spaansbenauwd) Ik ben altijd zo voorzichtig nadat ik een verhaal heb gehoord van die man met die trekpaarden waarvan zijn mooiste dekhengst was overleden aan hooi met JKK. Brrr en ik weet dus wel hoe het eruit ziet in de wei, maar niet in het hooi. Er zitten soms hele strengen met "plantjes" erin, dus dan twijfel ik alweer (het enige wat ik eruit haal is de brandnetel, want die prikt nog steeds), het kuil is iets natter daar kan ik iets beter uithalen wat erin zit.

En ik ga er maar vanuit dat het hooi en kuil goed is. Moet toch beetje vertrouwen hebben in de mens *LOL* Ik denk dat ik ook maar ga vragen of Noa alleen hooi kan krijgen, dat is denk ik beter. Dan kan ze alleen ff knagen als ze buiten staat met "poetsen" Biks had ik al gezegd dta ze dat niet mocht krijgen, dat wist ik al, daar gaat ze van stuiteren Lachen

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 08:28

Hoi!

Sjim staat tegenwoordig zonder dekentje. Dat scheelt een hoop want hij staat niet meer nat op stal.
Voor de rest van de probleempjes ga ik nog even een oplossing zoeken.