[TI] Manen van mijn tinker bij wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vales

Manen van mijn tinker bij wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 22:23

Ik zit me af te vragen hoe ik de manen van mijn tinker zou kunnen doen aangezien ik volgende week weer een onderlinge wedstrijd heb.

Hij heeft zomereczeem en ik heb vorig jaar alles gelijk geknipt (fjordencoupe) en nu heeft hij inmiddels wel weer manen van 15/20 cm maar vorige keer had ik een hengstenvlecht aan de zijkant gemaakt die eruit viel toen ik de bak inreed Tong uitsteken was erg charmant.
Het probleem is dat hij ook erg dikke manen heeft dus het zakt er gewoon uit.

Weet iemand misschien nog iets leuks om te doen bij een tinkertje of misschien een tip hoe die vlecht toch kan blijven zitten?

butengeweun

Re: Manen van mijn tinker bij wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:51

misschien gewoon een lading haarspray derin spuiten. En ondersteboven vlechten. Dat de vlecht boven ligt. En anders moisschien knotjes zijn ze een mooie lengte voor

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:46

Een beetje olie erin doen (olijfolie ofzo) en dan een leuk matje maken met elastiekjes. Het mooiste is om dit te doen met witte baby elastiekjes. Zeker als je een tink hebt met donkere manen. Met witte manen kan je beter zwarte erin doen. Baby elastiekjes zijn op de markt het goedkoopst.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:50

als het zo kort is kun je heel veel knotjes doen (weet niet of dat mooi is )

je kan aan 2 kanten een hengsten vlecht doen dan word het dunner en kun je strakker vlechten
je kan het verstevingen met haar spray, gel, om iederplukje een elastiekje doen op 3 cm van de hals zodat het elastiekje precies in de vlecht zit en je het dus niet ziet

op de hals vlechten wil ook wel eens werken

sucses

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:33

Je kan nog voor knotjes gaan. Als ik je stukje zo lees lijkt mij dat het mooiste.
Zelf vind ik een hengstenvlecht het mooiste maar dan moet hij wel blijven zitten...

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:37

Water met azijn maakt de manen heel stroef!

Werkt voor mijn merrie goed want die heeft van die spiertmanen, misschien dat de manen van jou tinker dan ook beter blijven zitten!

En het is goedkoop Tong uitsteken Gewoon 1/3 azijn en 2/3 water

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:40

Ik zit dus met het zelfde probleem met me haf. Maar haar manen zijn wel een tikje langer. Wat ik nu ga proberen in knotjes. (vraag me eniet hoe Tong uitsteken ) En een hengstenvlecht met om iedere pluk een elastiekje er om is mischien nog niet eens zo'n heel slecht iedee. Vraarje waarom eigenlijk de olie? Blijft het dan beter zitten?? Zelfs met onmogenlijke manen?? En er bestaat toch ook paarden gel of niet??

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:10

matje:D

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:11

of gewoon los als ze mooi uitgekamt zijn Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:17

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:33

Ik zou voor een hele strakke hengstevlecht gaan aan 2 kanten.
Ik denk zelf dan een hoop knotjes niet zo mooi worden...

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:35

je moet ook gwn zelf beetje knutsele:p dan kom je er altijd wel uit..!!:D

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:07

Ik ga denk eerst eens 2 hengstenvlechten proberen, dus aan iedere kant een. En anders de hengstenvlecht met de elastiekjes (dan ga ik nog wel even witten halen Tong uitsteken) en mocht dat niet lukken dan probeer ik wel knotjes Knipoog

Mijn tinkiej heeft aan het begin zwarte manen en dan krijgt hij na een kwart witte manen dus dat is altijd erg vervelend met een kleur elastiekjes kiezen Tong uitsteken

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:53

BIj 15/20 cm kun je ook nog gewoon knotjes doen Ja

Ze zullen dan wel iets dikker worden dan bij een KWPNer of zo, maar staat toch nog netjes Ja

Vlechtje mooi dubbelvouwen, goed strak stiekje erom (gewoon witte en zwarte gebruiken Tong uitsteken ) of vastzetten met pektouw en KLAAR Knipoog

Dessillies heeft dat bij de tinkerwedstrijd ook bij haar Tommie gedaan volgens mij toen ook omdat de hengstenvlecht al snel uit was gegaan en dat stond niet verkeerd --> des heeft er vast nog wel een foto van Ja

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:46

Ik zal eens even kijken Tong uitsteken

Wat doen jullie trouwens meestal met de voorpluk?
Gewoon los of..?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:36

voorpluk als ik die goed kan kammen los. Of als ze weer eens een dag heb van blijv van ijn lijf probeer ik er een vlecht in te leggen en dan knotten of achter der oren meevlechten met de manen.

Maar ik heb dan wel een kopschuw paard en anders ga kijken wat je het mooist lijkt met lok is toch wel het mooist.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:13

Say gooit haar voorpluk standaard achter haar oren Nagelbijten / Gniffelen en dat vind ik dus voor een wedstrijd niet zo netjes staan Bloos --> daarom vlecht ik die dus voor een wedstrijd Ja
Bij tinkerwedstrijd had ik de vlecht los laten hangen, bij officiële wedstrijd probeer ik er een knot van te vouwen Knipoog

Tinkerwedstrijd (helaas de manen nat moeten vlechten, dus eigenlijk nog te veel krul Scheve mond)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6TR878TX

Vast
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6KLWTQH4

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 07:36

Ik vind een knotje in de voorpluk bij tinkers altijd zo grappig, dan zie je dat mega hoofd Tong uitsteken
Ik ga deze keer voor een knotje want van zijn voorpuk is net zo weinig over als van zijn manen en dat ziet er dus erg raar uit in een vlechtje, hij begint heel dik en na 3 centimeter is ineens alles afgeschuurd en hou je niets meer over Tong uitsteken

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 07:38

grid schreef:
Say gooit haar voorpluk standaard achter haar oren Nagelbijten / Gniffelen en dat vind ik dus voor een wedstrijd niet zo netjes staan Bloos --> daarom vlecht ik die dus voor een wedstrijd Ja
Bij tinkerwedstrijd had ik de vlecht los laten hangen, bij officiële wedstrijd probeer ik er een knot van te vouwen Knipoog

Tinkerwedstrijd (helaas de manen nat moeten vlechten, dus eigenlijk nog te veel krul Scheve mond)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6TR878TX

Vast
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6KLWTQH4

De manen van Say bij de eerste foto vind ik echt geweldig Tong uitsteken
Kom ik aan met me hooguit 30 cm manen Tong uitsteken

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:46

Ik doe een paar uur voor de wedstrijd vlechten in wel beetje klein.
Dan een paar minuten voor de wedstrijd eruit halen en dan heeft ze mooie krullen..
Is echt super mooi!!!
Dit moet je echt is proberen..
Haha! Haha! Haha!

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 09:00

Mag je de manen los dragen dan bij een (onderlinge) wedstrijd?
Ik dacht altijd dat dat niet mocht namelijk Tong uitsteken

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:30

Mag ook bij officiële Ja, maar men vind gevlochten over het algemeen netter Ja en dan kun je ook zien dat er moeite gedaan is om pony/ paard netjes voor te stellen Knipoog

Zie regelement Knipoog -->Bij tinkers is ook andere toilettering gebruikelijk, namelijk GEEN (zie bij keuringen Knipoog )

Zoals het dus in het KNHSregelement staat:
Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard / de pony wordt een
aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a – Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met witband. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b – Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c – Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen
d – Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a – De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de
staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden minder op prijs gesteld.
b – De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c – De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
a – recht afknipt. De lengte in ‘ gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte onder de
spronggewrichten.
b – gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).

Vales sparen sparen sparen en zuinig zijn --> niet borstelen/ uitpluizen zonder anti klit (cowboy magic is super fijn *LOL* ) en verder ook gewoon zowiezo niet teveel aankomen en ik laat ze over het algemeen in dikke vlechten zitten Knipoog

Wel jammer dat ie geschuurd heeft Ach gut weet je waarom ? (exceem? of te veel eiwit? of??) --> wassen met keratoshampoo helpt erg goed tegen jeuk en vervolgens een tijdje Manenliquid van leovet erin doen Ja

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 17:54

Ja helaas heeft hij zomerexczeem al loopt hij nu soms ook wel even aardig te jeuken. Ook vooral aan zijn sokken maar ik heb hem vrijdag gewassen er er kwamen echt kilo's zand uit zijn sokken dus ik snap meteen waarom Tong uitsteken

Van zijn manen vind ik echt zonde en ik doe het nou meestal ook in dikke vlechten alleen ik merk elke keer toch weer korte plukjes op (:P rara hoe kan dat) Maar ik knip het er nooit meer af daar ben ik wel van genezen.

Hij heeft wel last van witte schilfertjes in zijn manen (hij heeft gelukkig een stukje zwarte manen daarin valt het goed op) ik heb geen idee wat het is maar hij heeft ook een soort schilfertjes in zijn oor af en toe en dat jeukt ook heb ik het idee..

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:03

myn eigen verzorgpony der manen groeien ook niet meer, die kunnen wel in een hengstenvlecht, maar meestal doe ik ondertussen nog even extra met een elastiekje vast, zodat het niet losschiet.
De voorpluk doe ik meestal invlechten naar beneden, en dan een knotje ervan maken. of de voorpluk gewoon los is ook mooi Lachen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:06

Oh balen, maar als ie nu ook jeuk heeft en schilfers dan zou hij ook wel een last kunnen hebben van mijt Pling

Dan zou je hem een keer helemaal moeten wassen met sebacil Knipoog of met eprinex dat is misschien makkelijker verkrijgbaar nl bij BB of welkoop en zou ook goed werken Ja

Keratoshampoo en die manenliquid helpen dus ook tegen schilfers + jeuk *LOL*
maar als t mijt is dan helpt echt alleen sebacillen (of eprinex) goed !

SUCCES!