[TI] Tinker moelijk in galop, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Tinker moelijk in galop, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 15:16

Sinds mei/juni is mijn tinker onder het zadel, ik heb eigenlijk nooit geen problemen gehad, behalve dat hij niet kan/wou galopperen, nou dacht ik van dat komt nog wel, laten we eerst maar eens normaal stappen en draven.
Nu zijn we dus dik een half jaar veder en wil ik wel een rustig aan de galop beginnen, alleen het lijtk wel of hij dit niet kan.

Of hij gaat keihard draven, wardoor ik dus ga hobbelen, en hem dus weer terug neem en opnieuw probeert, of hij geeft een bok en blijft gewoon rustig doordraven, degene die mij lest geeft heeft er ook al eens op gereden maar bij haar lukt het ook niet echt, dan doet hij 3 galop passen en gaat hij weer draven. Nou heb ik buiten 1 x gegalopeerd en toen heb ik hem ook beloond etc. etc. maar nu wil hij buiten ook niet.
Achter een andere aanzetten heeft ook geen zin, of met een balkjes ook niet, aan de longeer lijn wil hij ook niet, en mijn instructrice lukt het ook niet, we zijn dus een beetje wanhopig, en het grootset probleem is dat we niet weten waar het aan ligt, want zadel etc. ligt perfect, is pas nog nagekeken en hij heeft ook geen pijn.
Wel zat ik ergens anders aan te denken, want sinds begin december is zijn knie een paar keer op slot gesprongen, kan het daarmee te maken hebben?

Hebben jullie nog tips of een idee?

B.v.d Susanne

Coco_Calan

Re: Tinker moelijk in galop, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:36

Hoi,
Hoe oud is je tinker?Galopeerd hij in het weiland wel dan?
Wat wij zelf wel eens doen is via een klein kruisje laten aanspringen en dan proberen door tegaan.
Het word denk ik toch veel oefenen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 15:47

Coco_Dipsy schreef:
Hoi,
Hoe oud is je tinker?Galopeerd hij in het weiland wel dan?
Wat wij zelf wel eens doen is via een klein kruisje laten aanspringen en dan proberen door tegaan.
Het word denk ik toch veel oefenen.

Hij is nu bijna 4 jaar, en ik rijd 2 á 3 keer in de week zo'n 20/ 30 min.
In het weiland eet hij alleen maar Knipoog
Maar ik snap wat je bedoelt, los galopeerd hij wel, maar ook niet langer dan 2 rondjes, hij houd meer van keihard draven denk ik...

Dat hebebn we dus al geprobeerd, maar hij blijt draven.

Ja, oefenen wordt het zeker, maar hoe Vork

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:49

Rijdt je al met hem buiten? Vaak gaat het in het bos wel met een ervaren paard voorop dat aangalopeerd

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 15:53

Sies schreef:
Rijdt je al met hem buiten? Vaak gaat het in het bos wel met een ervaren paard voorop dat aangalopeerd

Ja dat doe ik 1x in de week en het is meestal na het 'bak" rijden nog even buiten uitsappen, omdat hij dat gewoon veel leuker vind, en voor de afwisseling.

Maar ik heb dus 1x in het bos gegalopperd, en toen ging dat andere paardje ervandoor en hij had echt zoiets wat ga jij doen, ik blijf hier wel anders wordt ik moe Clown
Hij gaat dus niet achter een ander paard aan, heb ik ook al verschillende keren geprobeerd

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:21

Ook mijn jonge tinker gaat moeilijk in galop. In de bak is het helemaal lastig, kan ze nu wel een beetje. Maar ik denk dat je zeker met zo'n jong dier vooral rechte stukken moet oefenen, da's veel makkelijker, dus toch buiten. En gewoon blijven proberen daar, hij krijgt het vanzelf in de gaten.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:06

Misschien kun je je tinker aan de longeerlijn ook sterker maken in de galop. En inderdaad, wellicht helpt een balkje om hem net dat zetje te geven zodat hij aanspringt.
Succes!!
Laatst bijgewerkt door BaiNar op 21-01-07 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:17

Ik zou eerst aan de longeerlijn oefenen of los in de bak. Gewoon dat hij leert de balans te krijgen. Het hoeven geen lange stukken te zijn, paar keer aan laten springen paar galopsprongen en weer terug nemen. Zodat hij leert er niet uit te vallen maar op jou commando eerder terug mag. Galopperen is voor sommige tinkers vrij vermoeiend en als je hem moet corrigeren omdat hij eruit valt is het alleen maar moeilijker om hem nog een keer in galop te krijgen. Tijdens het rijden de galop ook over meerdere delen uitsmeren. Dus eerst een half rondje (snij de hoeken iets af zodat je een ovaal krijgt, dit is in het begin makkelijker om de balans te houden) en dat misschien wel 3 of 4 keer ipv een lange galop ronde. Desnoods een paar keer iemand met een lange zweep in het midden zetten die hem voorwaarts houdt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:46

Ik zou het inderdaad eerst aan de longeerlijn oefenen, zonder zadel, zonder ruiter, zodat hij niet ook nog problemen kan hebben met de balans.
En als hij een sprongetje in galop gaat meteen uitbundig belonen! Een paar sprongen zijn in het begin al goed, en dan weer terugnemen in draf. Later kun je dat uitbreiden tot een heel rondje en meer, en nog later, als hij op stem kan aanspringen in galop, dan kun je het onder het zadel proberen.
Dat lijkt mij het makkelijkste.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:22

Tja, dat gaat heel lastig worden want aan de longeerlijn wil hij het gewoon niet.
Ook niet als je hem een tik met de zweep geeft, hij trekt zich er niks van aan, geeft een bok en gaat weer veder met keihard draven.
Als ik heb los in de bak heb beloon ik hem ook als hij in galop zit en zeg ik ook galop Knipoog maar ik denk nietd at hij dat nog snapt.

Iig, bedankt voor de reactie's en ik ga gewoon veel oefenen, hij hoeft ook zeker niet 10 rondjes achter elkaar al gaat hij maar 1 lange zijde, dan ben ik al blij, maar zelfs dat lukt gewoon niet.

Wat ik me veder nog zat te bedenken, maakt het nog wat uit op welke bodem hij moet galoperen, wij hebben in de bak opzich een best zware bak, en hij is nu dus een beetje nat, zou hij het dan nu niet durven?, want buiten is het ook wat natter en daar wil hij ook nooit echt hard zeg maar,....

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:34

Het zou voor hem makkelijker zijn op een lichtere bodem. Het kost een tinker vaak veel kracht om een galopsprong te maken. Zeker als het glad is kan je het dan beter even laten rusten en ermee verder gaan als het vertrouwen in de bodem er wel is. Ik leer paarden ook vaak op een heel fel JA aan te galoperen (of het woordje GAlop). Toch blijven oefenen op de longeercirkel, bokken kaan vaak ook een teken zijn dat hij je niet snapt. Probeer daarom vanuit een normale draf aan te springen en niet hard laten draven.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:36

Je hbet niet de enige jonge tinker die niet galoppeert! Het is voor ons ras gewoon erg moielijkom in de bal te galopperen. gewoon rustig doorgaan met rijden en elke galopsprong belonen. zonder hem uiteraard te overvragen. hij lijkt zo volwassen maar het is nog een jong ding. geloof me het komt wel!

Ik zou het zo komen proberen voor je, maar ik denk dat je niet in de buurt woont

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:26

In het begin alleen rechtdoor oefenen en dat gaat dus idd het makkelijkste buiten Ja

Ik begrijp dat ie dus wel in galop ging en niet die ander die er vandoor ging achterna ging
OK dan! daar moet je toch alleen maar HEEL blij om zijn dat ie mooi bij jou bleef Knipoog

Een zware bak is idd ook niet bevorderlijk maar nat hoeft niet altijd glad te zijn dus het hoeft geen probleem te zijn, maar als de bak zwaar is dan zal ie er zeker meer moeite mee hebben Ja

En nog een vraagje: Waarom ga je voornamelijk alleen nà het bakrijden even buiten uitstappen? Je geeft al aan dat ie het leuker vindt, dan zou ik dus lekker regelmatig buiten gaan RIJDEN als afwisseling en dus om galop te oefenen *LOL* en dus niet alleen een keer gaan stappen na werk in de bak Knipoog

Verder moet je met aangaloperen oefenen vooral goed zorgen dat ie niet veel harder gaat draven, want dan gaan ze idd zeker niet aangalopperen maar gewoon nog harder want dat vinden ze vaak makkelijker en ook leuker (tinkers kunnen UREN draven ... Dromen ). Dus gaat ie harder meteen terugnemen en opnieuw proberen en dus niet laten rennen Knipoog

Wil je t toch ook in de bak oefenen dan is het ook het makkelijkst om in de 2e bocht aan te springen (in t begin beetje stelling naar buiten) zodat je daarna meteen rechtuit gaat dan kunnen ze makkelijker galopperen en dan voor de bocht wat proberen in te houden en aan te sporen om hem ook in galop door de bocht te krijgen Ja maar dat komt pas later Knipoog
IDD wat dapperdier zegt als ie aangalopeerd is het al geweldig dus belonen ookal was het maar een paar pasjes dit moet je langzaam uit gaan bouwen naar lange zijde/ bocht door/ helemaal rond enz enz.

Verder in stap en draf veel schakelen/ tempowisselingen rijden zodat ie actief blijft aan t been en conditie krijgt, dan worden ze vaak wat "vlotter" en dan wordt aangalopperen vaak ook makkelijker Ja

Hij is nog jong wees geduldig en zuinig Cool en verder gewoon lekker blijven oefenen het kwartje valt vanzelf een keer Knipoog

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:10

Galop is de moeilijkste gang om gecontroleerd te rijden, jonge paarden hebben snel de neiging als een uit elkaar gevallen paard rondjes te sjeezen.

Hoe kun je wel galop rijden....klinkt heel tegenstrijdig, maar werkt wel in 't begin.
De lange zijde voordat je galop wilt op het verkeerde been gaan lichtrijden en het tempo wat opvoeren, op de korte zijde het tempo ook zo houden en dan in de volgende hoek de galop inzetten. Let op: niet doorzitten, blijven lichtrijden totdat ie in galop zit. Is ie in de galop dan een beetje verlichte zit. Maak het voor je paard zo aangenaam mogelijk.

Heb je 't idee dat z'n/haar balans goed is, dan kun je de galop proberen uit te zitten. Heb je 't idee dat de galop gecontroleerder wordt, dan langzaamaan vanuit doorzitten of 't goede been lichtrijden de galop in zetten.

Ben mijn paardje ook aan 't inrijden, maar wij galopperen ook niet hoor. Op buitenrit wel, maar in de bak niet. Eerst de stap en draf maar goed onder controle krijgen, dan volgt de rest vanzelf.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:36

grid schreef:

Ik begrijp dat ie dus wel in galop ging en niet die ander die er vandoor ging achterna ging
OK dan! daar moet je toch alleen maar HEEL blij om zijn dat ie mooi bij jou bleef Knipoog

En nog een vraagje: Waarom ga je voornamelijk alleen nà het bakrijden even buiten uitstappen? Je geeft al aan dat ie het leuker vindt, dan zou ik dus lekker regelmatig buiten gaan RIJDEN als afwisseling en dus om galop te oefenen *LOL* en dus niet alleen een keer gaan stappen na werk in de bak Knipoog

Ten 1e, ik ben heel blij dat hij er niet achteraan gaat Lachen , maar hiermee probeer ik te zegegn, dat hij dus ook niet achter een andere wil aan galoperen Knipoog

Ik rijd regelmatig buiten, vaker buiten dan in de bak, juist omdat hij het luker vind, en omdat hij nog jong is.
Ik denk dat ik vaker buiten rij, dan in de bak, maar als ik in de bak rijd stap ik buiten nog even uit.

Iig bedankt voor de tips,..
En ik doe ookz eker rustig aan,.. en is ook niet zo dat hij meteen hoeft, maar ik denk dat ik ;anger wacht dat hij het dan helmaal niet doet, en hij hoeft ook zeker geen 10 rondjes achter elkaar,.. al doet hij maar 20 galopsprongen, dan ben ik al blij Haha!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:50

Een heel herkenbaar probleem en volgens mij moet je het gewoon blijven oefenen..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:22

suusje26 schreef:
En ik doe ookz eker rustig aan,.. en is ook niet zo dat hij meteen hoeft, maar ik denk dat ik ;anger wacht dat hij het dan helmaal niet doet, en hij hoeft ook zeker geen 10 rondjes achter elkaar,.. al doet hij maar 20 galopsprongen, dan ben ik al blij Haha!

Geen zorgen hoor.. blijven rijden, buiten en in de bak en je zult zien dat hij steeds meer balans krijgt en dus ook zal gaan gallopperen, ik heb het vaker gezien. Echt waar. Je hebt er alleen wat gedudl voor nodig. Elk paard zal galopperen, daar zijn het vluchtdieren voor. Maar liever dat ze het doen uit plezier dan als vluchtgedag Knipoog

Jij en je kanjer komen er wel!

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:18

Die van mij had er ook heel erg vee3l moite mee hij had gewoon geen evenwicht dus we lieten het gaan gewoon goed rijden in draf en die galop kwam later wel.. Lachen je kan h em ook aan de long doen want met jou er op is nog moeilijker..

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:21

dapperdier schreef:
suusje26 schreef:

Geen zorgen hoor.. blijven rijden, buiten en in de bak en je zult zien dat hij steeds meer balans krijgt en dus ook zal gaan gallopperen, ik heb het vaker gezien. Echt waar. Je hebt er alleen wat gedudl voor nodig. Elk paard zal galopperen, daar zijn het vluchtdieren voor. Maar liever dat ze het doen uit plezier dan als vluchtgedag Knipoog

Jij en je kanjer komen er wel!

*LOL*

en Suusje26 Vriendjes zijn? sorry had t verkeerd begrepen, uit je verhaal leek t net of je bijna alleen naar buiten ging om uit te stappen na t rijden in de bak Knipoog