[TI] Aankoop Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tibetaan

Aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 15:36

Hallo Tinkerliefhebbers,

Graag wil ik jullie, als kenners op tinkergebied, wat vragen stellen over de kenmerken van een tinker. Even een klein stukje achtergrond informatie over mijzelf. Ik heb op dit moment een kwpn-er van 16 jaar oud, ik heb hem nu ongeveer 5 jaar. Het is op zich een schat van een paard, maar ik sta op een geweldige stal met 1 groot nadeel, als je wilt buitenrijden dan moet je een drukke weg oversteken, en eerst een heel stuk langs deze weg voordat je het park in kan. Hier komt dan ook het probleem, mijn paard is op zich redelijk verkeersmak, indien je met andere paarden naar buiten gaat, alleen als hij schrikt (en dat gebeurd nogal vaak) dan vlucht hij. Op zich zul je denken dat doen veel paarden, maar op zo'n moment is hij echt niet te houden, hij laat zich niet meer besturen. Nu heb ik en mijn vorige bijrijdster al een paar keer bijna een ongeluk gehad. Dus nu heb ik besloten niet meer naar buiten te gaan. Dit vind ik heel erg, maar ik vind het ook heel moeilijk om hem dan weg te doen.

Nu ben ik gaan rond surfen op zoek naar een ander type paard, en toen kwam ik vrijwel direct uit bij de tinker. Qua uiterlijk vind ik ze prachtig en wat ik lees over hun karaktereigenschappen spreekt mij ook zeer aan. Nu dan mijn vragen:

op welke leeftijd kun je beginnen met rijden (is dat anders dan bij kwpn-ers)? En zijn ze moeilijk in te rijden? (heb namelijk een merrie op het oog van 2,5 jaar)
zijn "alle" tinkers koel in hun hoofd of moet je dan een bepaalde lijn hebben?
wat voor zadel is geschikt voor een tinker (over het algemeen natuurlijk, ieder paard is verschillend)?
je hoort nog wel eens dat tinkers zwaar in de mond zijn, is dit een eigenschap of ook weer heel verschillend?
ik zou met mijn tinker graag buitenrijden maar ook wel dressuurmatig met haar/hem in de bak willen rijden, wie doet dit ook en hoe gaat dat?

Nou ik hoop dat jullie mij met de vragen op weg kunnen helpen.

Bedankt.

groetjes Mik

LiVetime

Re: Aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:05

Voor Tinkers geldt t zelfde als voor KWPN'ers hoor; inrijden met een jaar of 3-4. Tinkers zijn wat forser gebouwd dan de standaard KWPN'er, maar met het rijden e.d. heb ik geen ervaring op een Tinker.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:28

op welke leeftijd kun je beginnen met rijden (is dat anders dan bij kwpn-ers)? Ik denk gewoon na haar 3e jaar rustig beginnen en opbouwen, maar volgens mij groeien Tinkers wat langer dan andere rassen, dus het zou misschien verstandiger zijn om te beginnen wanneer ze 4 is.
En zijn ze moeilijk in te rijden? (heb namelijk een merrie op het oog van 2,5 jaar)Dit verschilt per Tinker, je hebt hele lieve makke en brave tinkers, maar ook verschrikkelijk eigewijze tinkers, ik zelf rijd een enorm eigenwijze Tinker met een gebruiksaanwijzing, dus die is ook aardig moeilijk te rijden. Gewoon consequent zijn, daar kom je al een heel eind mee.
zijn "alle" tinkers koel in hun hoofd of moet je dan een bepaalde lijn hebben?Dit verschilt denk ik ook gewoon per Tinker. Net zoals dat eigenlijk bij andere rassen ook zo is. Ik denk wel dat Tinkers zich minder snel opfokken over iets. Ze zijn redelijk nuchter.
wat voor zadel is geschikt voor een tinker (over het algemeen natuurlijk, ieder paard is verschillend)?
Ligt er aan wat je wil gaan doen, een veelzijdigheids zadel met een lekkere brede boom ( Kan natuurlijk ook zo zijn dat de tinker die jij op h et oog hebt een hoge schoft heeft, dan moet je even kijken wat het best is) moet goed kunnen, maar er zijn hier ook veel tinkermensen die hun tinker boomloos rijden.
je hoort nog wel eens dat tinkers zwaar in de mond zijn, is dit een eigenschap of ook weer heel verschillend?Ik denk dat dit ook heel verschillend is, Ligt er ook aan hoe hij/zij is ingereden. De tinker die ik rijd is heel ligt in de mond. Dus dit ligt ook gewoon aan de Tinker zelf.
ik zou met mijn tinker graag buitenrijden maar ook wel dressuurmatig met haar/hem in de bak willen rijden, wie doet dit ook en hoe gaat dat?
Ik rijd met mijn bijrijd Tinker het meest dressuurmatig, Hendrik pikt dat heel goed op. Hij kan al goed een paar pasjes wijken, en het schouderbinnenwaarts begint te komen. Gewoon lekker proberen, de ene tinker heeft er wel meer aanleg voor dan de andere.

Lachen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:28

tibetaan schreef:

op welke leeftijd kun je beginnen met rijden (is dat anders dan bij kwpn-ers)? En zijn ze moeilijk in te rijden? (heb namelijk een merrie op het oog van 2,5 jaar)

Net als ieder ander paard vanaf een jaartje of 3 op het gemak beginnen.
Tinkers zijn over het algemeen wel laatbloeiers..hebben wat tijd nodig om echt uit te zwaren,ik merk dat mijn tink nu pas echt af is...hij is nu 9

Ik ken meer voorwaartse tinkers als de sullen waar ze om bekend zijn,je hebt er koele bij maar ook zeker hittepetitten....zijn ook gewoon paarden die tinks van ons...
Tinker(Irish cob) zijn te jonge stamboeken om al in lijnen te denken.

Mijn ervaring is dat de meeste "apparte" gevallen de ingevoerde paarden zijn(is niet altijd even vlekkeloos gegaan en snelle handel dus zadel erop en lopen dan kun je weleens een traumaatje oplopen) maar nogmaals net als hun vlekken zijn ook de karakters van allemaal anders

Ik heb nu een boomloos zadel maar het is vaak even zoeken naar een boomzadel dat perfect past,zeker als je een jonkie neemt zul je nog wel eens een zadel moeten kopen omdat ze er uit groeien.
Mijn vorige boomzadel was een medium boom maar ik merkte dat deze toch wat ging knellen op de schouders met de jaren

je hoort nog wel eens dat tinkers zwaar in de mond zijn, is dit een eigenschap of ook weer heel verschillend?

Heeft niet met het ras te maken maar alles met de ruiter..
Is maar net hoe je rijtechnisch bezig bent met je Tinker

Ik rij al jaren bitloos en dat gaat prima,hiervoor reed ik hem op een dubbelgebroken bitje .
Een niet opgevoede Tinker wil wel eens door je heen lopen(spreekt uit ervaring) en dan heb je dus echt een tanker waar geen bit aan helpt.

Gaat prima als je wat meer hier leest zul je merken dat er velen starten met hun Tink en het M/Z voor sommigen al in het zicht is.
Ik ga dit voorjaar zelf beginnen met de Klassieke dressuur(Branderup) Cool

Ga overal kijken,luister niet naar de verkooppraatjes over altijd koel en rustig en laat en onafhankelijk Veearts keuren(op mok,leeftijd!!!,zomerjeuk enz.)
Succes met zoeken en de aankoop....en al heb ik een stout,schrikkerig,moeilijk te rijden Tinker(wist ik al voor ik hem kreeg hoor) ik ben helemaal weg van het ras en zou niets anders meer willen.
Speciale paarden met een heel prettig karakter

Nou ik hoop dat jullie mij met de vragen op weg kunnen helpen.

Bedankt.

groetjes Mik

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:32

@ Cars; Duidelijke uitleg zeg! *LOL*

Citaat:
Ga overal kijken,luister niet naar de verkooppraatjes over altijd koel en rustig en laat en onafhankelijk Veearts keuren(op mok,leeftijd!!!,zomerjeuk enz.)
Succes met zoeken en de aankoop....en al heb ik een stout,schrikkerig,moeilijk te rijden Tinker(wist ik al voor ik hem kreeg hoor) ik ben helemaal weg van het ras en zou niets anders meer willen.
Speciale paarden met een heel prettig karakter

Hier ga ik ook helemaal in mee!

tibetaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 21:50

Meiden, allemaal al heel erg bedankt voor jullie reactie, kunnen jullie mij nog adressen aanraden wat betreft verkoop van "goede"
tinkers?

groetjes Mik

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:59

Ja hoor.... De Ierse Tinker en De Bonte Parels o.a. Zijn vertrouwde adressen met garantie voor als het niet klikt.

Leuk hoor zo'n zoektocht naar een tinker... Daar was ik vorige zomer erg druk mee.... Maar het is nu gelukt, kijk maar op de site!!

tibetaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:13

Hai Bainar, ik heb even op je site gekeken, ik zie dat jij ook nog een merrie te koop heb staan, is dat nog steeds zo?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:28

Zover ik weet is ze nog te koop!! De dochter van mijn merrie!! Heel lief ding hoor!! Maar... nog net geen 2 jaar he!!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:34

Bonte Parels staat volgens mij wel goed bekent! Hebben ze ook regelmatig Tinkers in de verkoop. Www.tinkerhoeve.nl

tibetaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:39

Nogmaals allemaal bedankt, ik zet behoorlijk in dubio, ben ook niet het type dat "zomaar" haar paard weg doet, maar ja. Ik twijfel gewoon heel erg, tevens weet ik niet of ik een jong dier zal kopen of toch liever al een die is ingereden etc.
Ik ga verder twijfelen, al word ik met de minuut verliefder op het ras!!!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:41

Jaja, je wordt besmet met het 'Tinkervirus' Haha!

Ik zou je eerst maar eens lekker orrienteren, en goed bedenken wat je wilt. Lachen

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:44

Volgens mij moet je nog wat meer LIVE kennismaken met de tinkers... ga eens een tinkerrit maken, ga gewoon eens kijken bij bv. de Bonte Parels of de Ierse Tinker... Laat je voorlichten, praat met tinkerliefhebers etc. etc. Niet over een nacht ijs gaan, al is die verleiding groot!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 09:20

- op welke leeftijd kun je beginnen met rijden (is dat anders dan bij kwpn-ers)?
Eigenlijk hetzelfde als een KWPN er al merk ik bij Connor wel verschil dat hij langer de tijd nodig heeft om door te groeien. Daarom hebben we het rustiger aan gedaan. Vaak hebben ze wel wat langer tijd nodig om dingen door te krijgen. je zult iets meer geduld moeten hebben. Inrijden heb im zelf gedaan en eigenlijk heb ik weinig problemen gehad.

- En zijn ze moeilijk in te rijden? (heb namelijk een merrie op het oog van 2,5 jaar)
Koel in het hoofd, nee lang niet allemaal. Connor is redelijk koel maar kln zich ook heel erg goed arabierig gedragen. Clown Alleen dan wel een van ruim 600 kilo.

- wat voor zadel is geschikt voor een tinker (over het algemeen natuurlijk, ieder paard is verschillend)?
Wij zijn bij Connor begonnen met een medium boom zadel maar nu zitten we boomloos omdat 36 inch (XXL boom) inmiddels alweer te smal was geworden.

-je hoort nog wel eens dat tinkers zwaar in de mond zijn, is dit een eigenschap of ook weer heel verschillend?
Connor is juist super licht in de mond. Dat heb je zelf in de hand met rijden. Als je j epaardje licht rijdt blijven ze ook licht in de mond.

- ik zou met mijn tinker graag buitenrijden maar ook wel dressuurmatig met haar/hem in de bak willen rijden, wie doet dit ook en hoe gaat dat?

WIj doen alles met hem en dressuur gaat heel erg goed. Ik moet alleen alles wat rustiger aan oefenen en niet teveel nieuwe dingen in een keer. Maar als hijeenmaal iets snapt blijft dat ook goed zitten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:02

Op welke leeftijd kun je beginnen met rijden (is dat anders dan bij kwpn-ers)? En zijn ze moeilijk in te rijden? (heb namelijk een merrie op het oog van 2,5 jaar)
Zoals al eerder door anderen gezegd, nee dat is niet anders dan bij een KWPN'er, meestal kun je vanaf een jaar of 3 rustig aan beginnen. Inderdaad doen ze er wel langer over om uit te zwaren, mijn tinker is eigenlijk pas op zijn 8ste gestopt met groeien, zowel in de breedte als in de hoogte (hij was wel een extreem geval, ik kocht hem toen hij 4,5 was en 1.46, nu is hij 1.56).
Moeilijk in te rijden verschilt per paard, al zijn ze over het algemeen niet zo snel onder de indruk.

Over het algemeen genomen zullen tinkers koeler in het hoofd zijn dan warmbloeden, maar dat wil zeker niet zeggen dat alle tinkers per definitie koel zijn. Dat is echt per paard verschillend, de kans dat je een koeler paard treft is groter onder de tinkers, maar gekke gevallen heb je er daar ook zeker tussen zitten.
En inderdaad wat CarS zegt, de importtinkers kunnen nog weleens rare dingen meegemaakt hebben die hun sporen nalaten. Ik heb er ook zoeen, die was eigenlijk zo gek als een deur, bang voor alles wat met mensen of rijden te maken had en daarbij af en toe echt gevaarlijk. Wel heb ik altijd gemerkt dat hij niet snel in paniek raakte van 'vreemde' dingen, zo heeft hij nooit opgekeken van groot verkeer of andere enge dingen in zijn omgeving. Wat dat betreft is hij altijd heel dapper geweest, alleen mensen was hij bang voor. Inmiddels is hij trouwens wel hartstikke braaf en zeker niet bang meer.

Er zijn zoveel verschillende tinkers en typen tinkers dat daar weinig over te zeggen is. Voor een hele brede tinker kom je al snel uit op een speciaal zadel, terwijl de wat lichter gebouwde tinkers, die er ook zat zijn, prima een normaal zadel op kunnen wat ook voor warmbloeden gebruikt wordt.
Ik heb zo'n luxere tinker (type Grai), en die heeft gewoon een Stübben Tristan dressuurzadel, boommaat 32, en een Kieffer springzadel, zelfde boommaat.

Zeker geen rastypische eigenschap, maar afhankelijk van hoe een paard gereden is. Maar het koele karakter gaat wel vaak gepaard met een flinke dosis eigenwijzigheid, waardoor ze soms weleens de 'tank-modus' aan kunnen zetten is mijn ervaring Haha!

Ik rijd met mijn tinker veel meer dressuurmatig dan buiten eigenlijk, en dat gaat prima. Hij heeft wel door zijn luxere type zijn bouw en gangen mee wat het misschien iets makkelijker zal maken dan met een hele zware tinker.
Maar voor hem is dressuur geen probleem, hij kan heel goed meekomen met de warmbloeden en het houdt voor hem echt niet op bij B of L oefeningen. Maar zijn echte passie is springen, en ook daarbij komt hij goed met de paarden mee.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:57

waar het je vooral om gaat, het schrikkige... het lukt je niet om (met begeleiding?) dit samen met je paard op te lossen? Hoe zijn je eigen gedachten als dit voorkomt?

Want Gam rent soms ook keihard weg als hij op zijn manier ergens van is geschrokken en krijg ik hem slecht terug, en dat terwijl dit best een koele tinker is. Ik weet dat het voor een deel bij mij ligt, dat hij deze kansen soms krijgt, ik anticipeer dan niet goed genoeg. hier ligt dus werk voor mij aan de winkel.

daarnaast is landbouwverkeer Gams' grootste vrees. als dit aan ons voorbij rijdt wil hij ook weer het liefst vluchten. voorheen bibberde ik net zo hard met hem mee, bang voor wat komen ging, bleef hij op zijn plek of rende hij er voor weg?
tegenwoordig laat ik Gam tijdig aan de kant gaan, draai hem naar het voertuig toe, en geef een zo goed mogelijke positieve draai aan mijn gedachten en probeer deze naar Gam te sturen. Ik doe het soms erg overdreven en denk dan: oooh kijk eens Gam, wat daar aan komt!?!? Wat een práchtige trekker is dat!!! Haha!
tegenwoordig staat hij te trappelen op zijn plaats en denk ik dat we samen al een eind op weg zijn om deze vrezen en angsten te overwinnen.

wat ik dus wil zeggen, wat je noemt moet geen reden zijn om een ander paard/ras te willen. aan de andere kant, als je echt wilt overstappen, dan doe je dat toch wel. misschien moet je je paardje gewoon vervroegd met pensioen laten gaan en er een jonkie bijkopen?? Lachen

tibetaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 20:49

Hai Pellie, alles wat jij zegt is inderdaad door mijn hoofd gegaan, wat kan ik nog meer doen om het beter te laten worden. Na alle incidenten ( paard zonder ruiter de drukke weg overgestoken, auto's moesten echt op de rem trappen, met mij erop bijna op de weggestaan etc) ben ik zelf ook wel angstig geworden. Het aller ergste vind ik dat hij op zo'n moment echt helemaal niet meer te bereiken is (hij sluit zich totaal af). Alleen naar buiten met hem kan ik al helemaal niet (iets wat ik wel heel graag zou willen) dus ik ben ook altijd afhankelijk van een ander. Wat sommige stalgenoten nog hebben aangeraden om met stang te gaan rijden, maar ik vind dat wel vervelend.

Hem vroeg met pensioen laten gaan, vind ik eigenlijk zonde, het is een lief paard, en hij heeft ook Z dressuur gelopen, dus iemand zo nog heel veel van hem kunnen leren. Ik weet alleen niet of hij en ik nog zo'n combinatie zijn. Bedankt voor jullie hulp, ik ga verder nadenken. liefs Mik

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:36

Het meeste over de aankoop en de karaktereigenschappen van een Tinker zijn onderhand wel gezegd.

Dat Tinkers erg kunnen verschillen blijkt alleen al uit het feit als je mijn merrie met haar moeder vergelijkt. Lowara (= mams) is over het algemeen het prototype brave Tinker alhoewel ze de laatste tijd erg goed in d'r vel zit en iets minder prototype aan het worden is Clown terwijl mijn merrie van veulen af aan een hittepetit is geweest. Kan zich prima zelf opfokken en is van zich zelf erg voorwaarts.
Van de andere kant: met de jaren heb ik hier beter mee leren omgaan en sinds Fayette drachtig is geweest is ze een stuk rustiger en volwassener in haar koppie geworden.

Verder vind ik Rudy Asbroek in Hengelo ook een goed adres (www.detukkertinkers.com). Vooral als je toch op zoek gaat naar een wat rijtypische gebouwde Tinker. De Bonte Parels zijn ook erg goed maar hebben vooral het grote en zware type te koop.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:04

Ook ik ben van een KWPN-er overgestapt naar de Tinker. In mijn profiel staan een aantal foto's...

Ik adviseer je om een Tinker te kopen die een jaar of 4/5 jaar oud is en goed onder het zadel te rijden is, zo kun je gelijk testen of de klik ontstaat en het gaat lukken.

Een jonge Tinker kan nog erg veranderen en je hebt er ook supereigenwijze karakters tussenzitten...

Er zijn idd een aantal adressen met een koopgarantie dat je een Tinker kan uitproberen, dat is een mooie gelegenheid om te kijken of het inderdaad is wat je ervan voorstelt...

Waarschuwing: eenmaal besmet met het Tinkervirus en je komt er nooit meer vanaf... Knipoog

PS. Als je een merrie neemt dan kun je nog wat gaan fokken in de toekomst, er zijn zeer leuke Tinker dekhengsten en de markt is nog lang niet verzadigd van Tinkers. Er zijn nog steeds mensen die de Tinker ontdekken, zoals jij misschien Knipoog

Veel succes met je zoektocht en laat je ons even weten hoe het gaat aflopen ??

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:25

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:46

ook ik ben besmet met het tinkervirus.
Het zijn echt super leuke paarden en op al je vragen is zo'n beetje antwoord gegeven.
Mijn tinker is heel cool in haar hoofd maar kan ook heel vel zijn met rijden.
Ze schrikt wel eens maar dan doet ze een stap opzij en is het over.

Ik ben ook van een KWPN-er naar een tinker gegaan.
Ik ken jou verhaal ik kon ook niet alleen buiten rijden met hem.
Heb heel lang nagedacht en hem uiteindelijk verkocht aan hele lieve mensen die ook wedstrijden zijn gaan rijden dat was het meer voor hem.

De bonte parels zijn hele lieve mensen een vriedin van mij had daar ook een tinker gekocht. Het klikt niet en ze mocht hem terug brengen en kreeg haar geld terug.

Ik heb mijn tinker uit in Ees gekocht weet zo het web adres niet.
Ik heb haar zelf ingereden en het gaat echt super.
Als je eenmaal een tinker hebt wil je niet anders.
Ze zijn soms wel een beetje eenkennig maar dat is juist wel leuk vind ik.
Ze hebben een heelijk eigen kararkter en dat is ook leuk.

Ik heb een australian stock zadel op haar liggen dat rijdt echt super vind ik.

Heel veel succes met je zoek tocht en als je nog vragen hebt kan je ze altijd stellen of een pb sturen.
Kijk wel goed of ze geen zomereczeem hebben dat heeft die van mij helaas wel en dat is gene pretje voor het paard en voor jou niet.

Groeten Kim

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:35

Zoals meerderen al zeiden ga gewoon eens vrijblijvend overal rondkijken of doe gewoon eens mee aan een tinkerrit of zo Ja (misschien is er zelfs wel iemand in je omgeving waarbij je hun tinker mag uitproberen?)
Dan merk je wel of het ras je kwa rijden enzo trekt en idd als je er 1 wilt kopen is het makkelijk als je hem/ haar al kunt rijden, zodat je ook het verkeersmak zijn kunt uitproberen enzo Knipoog
Ze kunnen zo verschillend zijn dat t bij een niet ingereden tinker nog altijd een gok is of ie wel zo geschikt is voor de dingen waarvoor jij hem/haar wilt gebruiken Knipoog

Mijn Sayla bv is geen doorsneetinker die nergens van schrikt of heel rustig is, maar dat zijn 9 vd 10 tinkers niet Clown
Maar ze kan bv schrikken van een eikel die achter haar op de grond valt maar de GROOTSTE landbouwmachines daarvoor kijkt ze niet op of om Haha!

Als ze dan bv schrikt ve eikel dan is het kont eronder en weg willen, maar ze is altijd super makkelijk terug te nemen en staat dus binnen een paar tellen weer stil.
Dat is denk ik wel kenmerkend aan tinkers schrikken ze dan is dat meestal ook weer snel over Ja.
Ook bij bv een keer racen in galop dan is het vaak een goed hard sprintje Cool en dan KLAAR dan gaan ze vanzelf alweer rustiger Haha! --> natuurlijk heb je ook hier wel uitzonderingen, maar bij de meeste tinkers die ik ken is dat toch wel van toepassing Knipoog

Verder toen Say jong was kon ze schrikken van een ding wat ze niet kent (mountainbiker, schapen, omgevallen boom) maar dat doet ze dan 1 keer en dan is het de volgende keer OH dat ken ik en is er dus niks meer aan de hand Haha! .
Ondertussen heeft ze al zoveel gezien en meegemaakt dat ze dus bijna nergens meer van schrikt Cool alleen soms dus nog bij iets onverwachts en dan vooral als t van achter komt Knipoog

Say is gewoon licht in de mond en zeer makkelijk onder controle te houden, maar t is af en toe wel een hittepetit/ dribbelkous Nagelbijten / Gniffelen maar dus niet oncontroleerbaar Knipoog

Verder zijn we bezig met dressuur soms maken we een keer een sprongetje en verder rijden we vooral veel buiten *LOL*

Er is hier trouwens een topic over tinkers in de sport en daar zitten er al diverse in het M Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:12

je woont hemelsbreed 10 km bij me vandaan! Kom eens langs zou ik zeggen, zie profiel voor mijn paarden, en ik wil je ook wel helpen om een leuk paard te kopen.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:20

nou ga ik me er ook even tegenaan bemoeien...
Als ik je verhaal zo lees, zou ik als je besloten hebt op zoek te gaan naar een Tinker, misschien op zoek gaan naar een beleerde verkeersmakke Tinker, zodat je weet wat je hebt. Je zegt zelf an dat je een beetje aangstig bent geworden en dat lijkt mij dan geen goeie basis om zelf een paard (Tinker of geen TInker) te beleren. Je zit dan denk ik lekkerder op een vertrouwd beleerd mak paard. Trouwens als je een jong paardje koopt kan je toch ook voorlopig niet buitenrijden terwijl dat nou juist je doel was, toch? Je eigen paardje wegdoen lijkt mij vreselijk moeilijk, maar de Tinker is wel een ONWIJS gaaf ras! Je zal vast geen spijt krijgen.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:26

tibetaan schreef:
Ik heb op dit moment een kwpn-er van 16 jaar oud, ik heb hem nu ongeveer 5 jaar. Het is op zich een schat van een paard, maar ik sta op een geweldige stal met 1 groot nadeel, als je wilt buitenrijden dan moet je een drukke weg oversteken, en eerst een heel stuk langs deze weg voordat je het park in kan. Hier komt dan ook het probleem, mijn paard is op zich redelijk verkeersmak, indien je met andere paarden naar buiten gaat, alleen als hij schrikt (en dat gebeurd nogal vaak) dan vlucht hij. Op zich zul je denken dat doen veel paarden, maar op zo'n moment is hij echt niet te houden, hij laat zich niet meer besturen. Nu heb ik en mijn vorige bijrijdster al een paar keer bijna een ongeluk gehad. Dus nu heb ik besloten niet meer naar buiten te gaan. Dit vind ik heel erg, maar ik vind het ook heel moeilijk om hem dan weg te doen.

Sorry als dit grof overkomt alvast. Maar als je je paard al 5 jaar hebt, dan doe je hem toch niet weg om zo'n reden? Als je hem buiten niet aankan, zal je een tinker die er vandoorgaat ook niet kunnen handelen. En dat weet je gewoonweg niet vantevoren. Een rustig/goed karakter of niet, het blijven dieren en een ieder kan zeer onverwachts uit de hoek komen. En dan bedoel ik niet sporadisch, maar zodra je het paard eenmaal echt leert kennen. Ik zou toch echt eens nogmaals nadenken of het nu aan jou of aan het paard ligt. En geef de moed niet te snel op voor je eigen KWPN-er, want zeker voor die sterke (mentaal en fysiek) tinkers zou de moed (of doorzettingsvermogen) nooit in de schoenen moeten zakken.