[TI] Dilemma.. Welke hengst voor Amy..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Dilemma.. Welke hengst voor Amy..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:42

Jaaaa.. Nog zo'n topic.. Knipoog

Nou.. We zijn er uit.. Als alles een beetje meezit word Amy dit jaar gedekt.
Nu heb ik al wel wat op het oog, maar ik wil een beetje verder kijken dan mijn neus lang is..

Ik weet totaal niet wat er op de markt is, waar ik op moet letten.. En noem maar op.
Hoop dat jullie mij daar een beetje mee kunnen helpen..
Ben wel eens benieuwd wat jullie op haar zouden zetten..

Het veulen word het paard voor mijn vriend. Het blijft dus bij mij/ons.
Het zal gebruikt worden voor de recreatie en recreatieve westernsport.

Wat informatie over Amy.. De meesten zullen haar wel kennen..
Amy is dus 1.45 hoog, zwartbont, een super karakter.. Leuke bouw en mooie aftekeningen.
Ze is western en dressuur gereden en kan voor de kar. Verder kan ze een leuk sprongetje.
Is buiten erg bomproef, maar kan een behoorlijke heethoofd zijn. Ze is slim, leergierig en pakt alles snel op. Ze heeft een aardig makkelijke en ruime gang, je kan er goed op blijven zitten.

Het enige nadeel is haar lange rug, deze wil ik wat 'inkorten' bij het veulen.
En ik wil de hoogte wat infokken.

Ze is bij mijn weten nooit gekeurd of wat dan ook..
Ik weet alleen dat ze een veulen heeft gehad een aantal jaar terug. Maar daar weet ik verder niks van..

Kleur van de hengst maakt niet uit.. Wel de hoogte min 1.50 m hoog.
Verder ook een rustig karakter, maar dat spreekt voor zich..

Wat foto's..

Afbeelding

Afbeelding

http://img240.imageshack.us/img240/1581 ... oktjc6.jpg

http://img78.imageshack.us/img78/1516/14jan072ef8.jpg

BaiNar

Re: Dilemma.. Welke hengst voor Amy..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:48

Misschien is Chakotai iets voor je merrie??? Die is ook wat groter!!
Mooi compact paardje en volgens zeggen en zien, superbraaf en mak!!
Tong uitsteken

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:56

Leuke merrie, ik zou ook kiezen voor Chacotay bij deze merrie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:01

Als ik Amy zie of rij, dan denk ik aan een paar dingen die voor mij van belang zijn, als ik met Amy zou fokken.

- Korte compacte hengst, dit omdat Amy gewoon te lang is naar mijn smaak, zeg je zelf ook Clown
- Met gemiddeld beenwerk, dit omdat Amy mooi beenwerk van haar eigen heeft. Je hoeft dus niet specifiek eleganter of zwaarder te gaan fokken, ik zou naar eenzelfde soort kijken om het te behouden / verankeren. Wel ligt mijn voorkeur bij iets zwaarder Lachen
- Wellicht een Grai of Cob type. Vanner zou ik niet doen, dat gaat te zwaar worden. Mijn voorkeur ligt bij een Cob-type voor Amy denk ik.

Amy is van geen stamboek op dit moment, dus kan je naar beiden kijken. Zal eens voor je snuffelen naar wat ik mooie hengsten vind.
NSvT
- Collin van de Gorterstraat
- Crosby
- Djenges
- Garish van de Vrijheidshoeve

ICS
- Dublin
- Longacre Bro Zou mijn keuze worden denk ik, na op beweging gekeken te hebben.
- Maestro
- Meadows Selwyn
- Premie
- Sandokan van Stoeterij de Ierse Tinker
- The Patriot
- Woody

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:05

The Patriot is geen dekhengst meer. Premie is ook leuk!!!!!!!!! Zoon van mijn kanjer, op mijn website staan 2 nakomelingen van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:09

Dan moet ICS haar website updaten Clown Haha! Heb daar gekeken Lachen

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:13

Ik zou zelf denk ik bij jouw merrie ook voor Chakotay kiezen, iets compacter gebouwd, super bomproof natuurlijk en iets groter dan 1.50, maar niet te groot.
Leuke merrie trouwens!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:15

Patriot leeft hoogstwaarschijnlijk ook niet eens meer. Zijn vorige eigenaresse is mijn instructrice en die heeft gezegd dat hij ws dood is, dekt dus wat moeilijk denk ik.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 23:25

Bedankt voor de reacties tot nu toe..
Maar ik vind Chakotay heel leuk om toe zien, maar persoonlijk niks voor Amy.. Vind hem te veel wit hebben, Amy is ook vrij wit.. Mij lijkt mij wat meer bont leuk. En ik vind hem wat aan de grove kant..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:30

Wie heb je zelf op het oog dan?
Ik dacht ook gelijk aan Chakotay.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 23:33

Ik vind zelf Longacre Bro heel leuk, en Zippo erg leuk..
Ze zijn niet veel hoger, maar ik vind ze erg mooi getekend, mooie comapcte bouw en goed veel behang.

Baggio vind ik ook leuk.. Maar ik weet niet of dat zo past..
Omdat hij best een aardig eindje hoger is (een kleine 20 cm).
En Silas vind ik ook leuk.. Vanwege de uitstraling en de kleur.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:35

Mooi getekend wil niet zeggen dat je veulen dat ook wordt he, net als dat veel wit x veel wit niet persee veel wit hoeft te geven Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 23:36

Nee, maar het oog wil natuurlijk ook wat..
Ik ga geen hengst er op zetten die ik niet mooi vind.
Want dan kan ik er net zo goed een willekeurige uit de wei getrokken hengst opzetten, als het toch niet uitmaakt wat het veulen word.. Lachen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:43

Veel plezier met zoeken, hoort bij de voorpret Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 23:47

Bedankt.. Pret hebben we zeker.. Het is best moeilijk kiezen..
Heb nogal een uitgesproken smaak en daar zijn er niet veel van die daar aan voldoen.. Knipoog

Was alleen eens benieuwd wat jullie erop zouden zetten!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:14

Sita_ schreef:
Heb nogal een uitgesproken smaak en daar zijn er niet veel van die daar aan voldoen.. Knipoog

Hou er ook rekening mee dat fokken gokken is... Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:39

Ik vind Amy haar rug niet eens zo gek lang, wel vind ik haar hals kort in verhouding waardoor haar rug langer lijkt dan hij is.
Ik zou niet zozeer focussen op een hengst met een kortere rug, maar wel op een hengst met een mooi gevormde rug (niet strak) en een wat langere hals. Een hengst met een mooie vloeiende bovenlijn dus.
Garish zou ik een hele mooie vinden denk ik, maar niet erg handig als je juist groter wilt fokken...
Djenges is ook een hengst met een hele mooie bovenlijn en een mooi gevormde mooi aangezette hals. En Mr. Yenkins? Geen erg licht type, wel langere benen en een hele mooie bovenlijn.
Chakotay (of een andere hengst van vergelijkbaar type) zou ik persoonlijk niet doen bij Amy, ik vind het een prachtdier, maar ik denk dat je dan weleens een erg gedrongen paardje zou kunnen krijgen.

W.b.t. de kleur trouwens, de kans is erg groot dat Amy dat vele wit doorfokt Knipoog Gezien de grote hoeveelheid wit en hoe het wit verspreid is, zou ze best eens homozygoot kunnen zijn voor Splash en ze draagt ook een behoorlijk deel sabino.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:00

Nikita... Ik ken het probleem... Ik ga ook mijn merrie laten dekken dit jaar.... Ik had al 2 mooie optie's op het oog (Drum en Rocky M.) mede omdat ik denk dat ik met vosbonte hengsten in ieder geval geen zwart bont zal fokken maar bruinbont, vosbont of 3 kleur.....maar die staan allebei net aan de andere kant van het land Huilen Moeilijk he!!!! En superspannend ook!!

Ik heb een 3-kleur merrie van 1.54 (heeft al 5 veulens gehad, 4 zijn te zien op de site), type grai, hele goede bewegingen maar ik zou graag iets zwaarder fokken en uiteraard heel braaf... Mijne heeft supersokken maar manen en staart mogen iets dikker... Ik denk zelf aan Chakotai momenteel... Karakter vind ik ook erg belangrijk!

Mocht iemand over mij ook zijn mening willen spuien.... GRAAG...
(ik weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen, vandaar de link naar de site)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:14

Sita_ schreef:
Nee, maar het oog wil natuurlijk ook wat..
Ik ga geen hengst er op zetten die ik niet mooi vind.
Want dan kan ik er net zo goed een willekeurige uit de wei getrokken hengst opzetten, als het toch niet uitmaakt wat het veulen word.. Lachen

Ooooowwww het spijt me echt maar hier móet ik gewoon iets op zeggen. Als je gaat fokken doe het dan goed. Je baseert je hengstenkeuze dan op bouw en beweging. Karakter kan je ook meenemen. Je hebt als eisen een betere en kortere rug, iets groter paard en lief karakter. Daarnaast zouden ook de hals en de croupe van je merrie kunnen verbeteren in mijn mening. Nou is er 1 ding totaal NIET interessant bij de keuze van je hengst: de soort vlekken!! Misschien moet je je eerst beter verdiepen in kleurvererving... De enige factoren die vererven zijn de bontfactor en de kleur. Maar het soort aftekeningen... ! (edit: ik lees net van Supertje dat Splash nog weleens kan vererven. Maar toch blijf ik erbij dat het de verkeerde manier is om een hengst uit te zoeken)

Nou roep ik Chakotay niet vaak maar ook ik vind hem goed bij je merrie passen. Alle genoemde punten kan hij in mijn mening verbeteren, misschien de croupe iets minder maar voorderest prima.

Als je hem echt op deze, totaal nergens op gebaseerde, argumenten wil uitvlakken dan zou ik zeggen kijk eens naar Silas (maar die zal je wel te bruin vinden Clown ) of Djenges (idem dito) maar nogmaals ik vind Chuck echt een goede match.

Ook zeg ik zelf, als fokker, laat alsjeblieft je merrie keuren dit jaar.
Laatst bijgewerkt door Nuage op 16-01-07 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:16

BaiNar schreef:
Nikita... Ik ken het probleem... Ik ga ook mijn merrie laten dekken dit jaar.... Ik had al 2 mooie optie's op het oog (Drum en Rocky M.) mede omdat ik denk dat ik met vosbonte hengsten in ieder geval geen zwart bont zal fokken maar bruinbont, vosbont of 3 kleur.....maar die staan allebei net aan de andere kant van het land Huilen Moeilijk he!!!! En superspannend ook!!

Ook hier niet verdiept in kleurvererving?

Volgens mij geeft een vosbonte hengst óf een vosbont veulen of een zwartbont veulen. Bruin kan niet, behalve als je merrie zelf bruin is.

Als jouw merrie zwartbont is kan je doen wat je wilt, de kans op zwart blijft gewoon aanwezig.

En ook hier... kijk alsjeblieft naar bouw en beweging en niet naar kleur Huilen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 09:33

Ik vind het jammer dat ik nu een beetje voor dom uitgemaakt word vanwege de kleurvererving.. Net of ik me daar niet in verdiep of daar niks van weet.. Nee mijn diploma ligt voor niks in de kast natuurlijk.. Dat zal het zijn..
Natuurlijk weet ik dat er veel kans in zit dat Amy wit doorfokt, haar sabinofactor kan gebruiken en weet ik het allemaal.
Ik kijk NIET alleen naar kleur, maar er mag toch wel iets mijn voorkeur hebben? Of niet..?

Het is heus niet mijn eerste veulen wat ik fok hoor. Maar wel het eerste Tinkerveulen. Daarom wilde ik me wat verdiepen in de hengsten.

Silas vind ik niet te bruin.. Zie mijn lijstje hierboven. Daar werd gevraagt wat IK leuk vond. En dat word ook weer de grond in getrapt.
Chakotay vind ik super! Maar nogmaals niks voor Amy.. Hij is veels te grof. En zoals Supertje zegt, ik ben bang voor een gedrongen paardje.

Amy is een vrij slanke en fijne merrie, daar wil ik net zoiets opzetten als zij. Maar dan iets groter.. Maar dat is geen prioriteit. Verder kijk ik natuurlijk ook naar beweging.. Ik ga heus niet kiezen van een plaatje.. Binnenkort ga ik kijken bij 4 hengsten in de buurt.
Doordat ik in het Zuiden des land woon ga ik niet kijken naar hengsten die boven de rivieren staan, maar kan ik me beter orienteren op Belgie en Frankrijk omdat dat net zo ver is.

En keuren? Dat zou ik graag willen.. Alleen er is niks in de buurt en vervoer laat de wensen over..
En aangezien ik ook geen rich girl ben en alles zelf moet betalen zie ik dat ook niet helemaal zitten. Mag al blij zijn dat het veulen 'gesponsord' word.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:36

Zo voelde ik het ook een beetje Sita.... Ik heb dan wel geen diploma maar uiteraard heb ik me ook wel verdiept in kleurvererving en mijn merrie is 3-kleur t.w. bruin/wit/zwart, een bruinbont veulen is dan niet ondenkbaar. Aangezien mijn merrie een klein beetje stekelhaar heeft wil ik er geen 3-kleur hengst op aangezien de kans op een effen veulen dan groter wordt!
Uiteraard is de beweging, bouw en karakter (wat ik al eerder zei) het balngrijkste maar als je daarna rekening kan houden met kleur.... Ik bedoel... je moet iets verzinnen op bij een keuze van je hengst te komen, er zijn er zoveel!!! Ik neem echt niet de 1e hengst op de hoek van de straat!! Beweging kan ik ook alleen beoordelen LIVE, dus ik ben me gewoon aan het voor-orriënteren!!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 09:46

Sita_ schreef:
Kleur van de hengst maakt niet uit.. Wel de hoogte min 1.50 m hoog.
Verder ook een rustig karakter, maar dat spreekt voor zich..

Even ter bevestiging dat ik niet op kleur afga.. De zin in mijn openingspost..
Voorkeur is heel wat anders dan er op afgaan..

Beweging kan je niet oordelen van een plaatje.. Dat moet ik LIVE zien..
Daarom neem ik dat hier in mijn post nog niet mee. Omdat je dat gewoon niet kan zien op papier/scherm. Lachen
Foto's zijn moment opnames.. Het geeft alleen een indicatie van hoe het eruit zou kunnen zien..

Ik ben mezelf aan het voororienteren zoals BaiNar dat zo netjes zegt..
En dan mag ik toch kijken naar wat ik op het oog mooi vind?

Mja.. Toch bedankt allemaal..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:56

Chakotay vind ik gaaf, maar eigenlijk niet bij Amy passen (valt me op dat de meningen hierover wat uiteenlopen Clown )

Bro vind ik een mooie alround hengst Ja die verschillende goede kwaliteiten verenigd. Vind hem een mooie combi met je merrie. Hij is kort en stevig gebouwd, schitterend beenwerk en fantastische gangen (hoopt erg dat veulie dit laatste van paps meekrijgt Pling )
Als je een veulen hier wilt zien, moet je alleen nog even wachten tot dik half april Clown en Tinkerbell is ook wel een ander type merrie dan Amy, vind ik.

Sandokan en Selwyn lijken mij ook wel wat. Maar geen idee hoe groot die zijn eigenlijk.

Baggio zou ik niet kiezen (hoewel het een mooi paard is Knipoog)

Dublin vind ik niet echt passen en verder (helaas Verdrietig ) niet echt mooi doorfokken.

Djenges lijkt me ook wat, maar die ken ik alleen van foto natuurlijk.

Je moet je er wel van bewust zijn dat je weinig hand hebt in kleur. Bont is bont, maar hoe de vlekken erop gezet worden, heb je niet in de hand.
Maar vind wel dat je gelijk hebt en best wel een hengst kan kiezen die je ook qua vlekkenpatroon mooi vindt. Uiteindelijk hou je dit veulen zelf, dus dan is het mooi als je voor het hele plaatje van de hengst valt en daar nadien trots kan op wezen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:04

Bro is bij mij (van de foto) echt liefde opt eerste gezicht.. Die vond ik meteen al fantastisch.. Ja
Ga binnenkort ook een afspraak maken om te gaan kijken bij Hippolacta.. Scheelt wel dat ik ze een beetje ken, vanwege de melkerij, dat praat wat makkelijker

Guiness vond ik ook heel mooi van hun.. Net als Zippo..
En wat vinden jullie daarvan?