[TI] Noa haar wond update

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Noa haar wond update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:16

en advies gevraagd...

Ik heb vandaag even foto's gemaakt van Noa haar wond, het ziet er niet echt lekker uit. Ik meot van de DA koelen en dan schoonspoelen van binnen met Betadine oplossing. Ik heb zelf het gevoel dat ik met het spoelen meer aanricht dan dat ik verhelp. Ik moet dan met de spuit helemaal naar binnen en dus dan uitspoelen. Ik heb het gevoel dat ik dande wond meer open laat omdat ik er elke keer met de spuit in ga zitten "porren" als ik gewoon koel met de slang erp, spuit ik dus de wond ook helemaal schoon alleen niet van binnen.

De anti-bioticakuur is trouwens sinds gisteren afgelopen.

Nou de foto's, ik zet het even in links neer voor degene met een zwakke maag...

http://www.mijnalbum.nl/Foto=UWDZQUTJ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MFLHO3OB

De haren van haar benen gaan er ook elke keer inzitten en ze staat dus de hele dga op stal met als gevolg dat ze elke keer in de viezigheid gaat liggen. Wel met haar "goede" kant. Ze stond vandaag een beetje te zweten, geen koorts maar ze had het gewoon warm denk ik, ze heeft zo'n dikke vacht.

Nu zit ik dus te twijfelen of ik haar niet zal scheren en een (stal)deken erop zal doen. Ik ben normaal tegen dekens en ik houd mijn paard het liefste zo natuurlijk mogelijk, maar hier heb ik niet veel keus. Dan heeft ze geen last meer van haren in de wond, maar dan ligt de wond wel meer open. Voordeel dat ze dan waarschijnlijk niet meer zo zweet (zweet is ook neit goed denk ik voor de wond) en ze een deken heeft die vies wordt. Nu is zij helemaal zwart van in de mest liggen, modder vind ik niet zo erg maar mest vind ik zo vies. Ik mest elke dag helemaal uit, het is dus toch een smeerkees, misschien dta ik dat dan ook verhelp.

Dus graag tips, zouden jullie Noa scheren of juist zo laten omdat het haar ook wel weer de wond beschermd.

lOve_FjOrd

Re: Noa haar wond update

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:18

hallo,
wat een wond :S
als ik jou was zou ik haar niet laten scheren.

groetjes , janneke

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:20

ja de wond is echt groot, hij is iets van 3 cm breed, gaat iets van 4 a 5 cm diep (lijkt ook steeds dieper te worden) en gaat ook 5 cm zeker onderhuids door. Niet echt fijn dus...

Dank je wel voor je advies, heb je ook nog een toelichting waarom niet? Zou dat ook graag willen weten, dan kan ik dat afwegen.

lOve_FjOrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:21

het is een mooie tinker Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:23

Zou proberen de haren rond de wond weg te knippen.

Zweten doen ze allemaal nu, mits ze niet geschoren zijn. Zou zelf persoonlijk nu niet meer scheren, ze gaan met 2 maanden alweer richting zomervacht.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:27

Je kunt wel het stukje rond de wond scheren, dan komen er ook geen haren meer in. Helemaal scheren zou ik nu niet meer doen.

Kun je haar niet in een open stal zetten, dat het wat meer de temperatuur van buiten ofzo heeft? Is ook maar een idee en ik weet ook niet of het kan.

Misschien kun je zalf op de wond doen tegen wildvlees groei en er niet meer met de spuit in om te spoelen. Tegen mij zeggen ze altijd, betadine is in het begin wel goed, maar daarna niet meer want dan is alles al schoon en krijgt de wond geen kans meer om te helen.
Mijn paard heeft namelijk ook zo'n soort wond gehad en ik heb er uiteindelijk een soort poeder op moeten doen wat tegen wildvleesgroei was en om de wond een beetje te laten opdrogen, zodat hij goed kon gaan helen.

In ieder geval succes!

lOve_FjOrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:28

Biancaa schreef:
ja de wond is echt groot, hij is iets van 3 cm breed, gaat iets van 4 a 5 cm diep (lijkt ook steeds dieper te worden) en gaat ook 5 cm zeker onderhuids door. Niet echt fijn dus...

Dank je wel voor je advies, heb je ook nog een toelichting waarom niet? Zou dat ook graag willen weten, dan kan ik dat afwegen.

nou , ja hoe moet ik dat zeggen. Ik zou eerst wachten tot de wond is genezen ( ook al kan dat een tijdje duren ) en waarom niet. ?? nou omdat de wond best wel groot is en dat haar beschermd het ook wel. maar aan de ene kant heb je ook wel gelijk als ze zweet dat is ook niet echt goed voor de wond. voor al niet als er wat zweet er dicht bij is. maar ik heb 1 vraagje wat zegt de veearts er van ??

gr, janneke

lOve_FjOrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:29

jipje_niekje schreef:
Je kunt wel het stukje rond de wond scheren, dan komen er ook geen haren meer in. Helemaal scheren zou ik nu niet meer doen.

Kun je haar niet in een open stal zetten, dat het wat meer de temperatuur van buiten ofzo heeft? Is ook maar een idee en ik weet ook niet of het kan.

Misschien kun je zalf op de wond doen tegen wildvlees groei en er niet meer met de spuit in om te spoelen. Tegen mij zeggen ze altijd, betadine is in het begin wel goed, maar daarna niet meer want dan is alles al schoon en krijgt de wond geen kans meer om te helen.
Mijn paard heeft namelijk ook zo'n soort wond gehad en ik heb er uiteindelijk een soort poeder op moeten doen wat tegen wildvleesgroei was en om de wond een beetje te laten opdrogen, zodat hij goed kon gaan helen.

In ieder geval succes!

dat is ook wel een oplossing. een stukje weg laten scheren bij de wond.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:02

Biancaa schreef:
en advies gevraagd...

Ik heb vandaag even foto's gemaakt van Noa haar wond, het ziet er niet echt lekker uit. Ik meot van de DA koelen en dan schoonspoelen van binnen met Betadine oplossing. Ik heb zelf het gevoel dat ik met het spoelen meer aanricht dan dat ik verhelp. Ik moet dan met de spuit helemaal naar binnen en dus dan uitspoelen. Ik heb het gevoel dat ik dande wond meer open laat omdat ik er elke keer met de spuit in ga zitten "porren" als ik gewoon koel met de slang erp, spuit ik dus de wond ook helemaal schoon alleen niet van binnen.

Dus graag tips, zouden jullie Noa scheren of juist zo laten omdat het haar ook wel weer de wond beschermd.

Ik zou gewoon de instructies van de veearts opvolgen, dus van binnen blijven spoelen met betadine-oplossing. En idd niet het gehele paard scheren, maar je kan heel makkelijk wat meer haren rondom de wond weghalen (knippen of scheren).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:05

zou een stukje wegscheren of knippen. verder het uitspoelen is juist om ontsteking te vermijden. doe je dat niet zit er straks een ontsteking in. de wond meot van binnenuit dicht groeien als het eerst buiten dicht groeit blijven de bacterieen binnenin en kunnen ze neit weg dus wordt het een onderhuidse ontsteking. dus gewoon blijven spoelen

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:07

iel wat een enge wond
als ik jou was zou ik proberen om die haren weg te knippen want het lijkt me ookniet goed als ze erin gaan zitten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:11

Dit is idd een heftige wond, ik zou alle haren eromheen goed wegscheren zodat er geen vuil en haren in de wond kunnen komen. Heb je wel eens gedacht aan groene klei? Overleg dat eens met de da, dit kan de wond opdrogen en zou volgens mij het genezingsproces kunnen versnellen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:14

ikke20 schreef:
zou een stukje wegscheren of knippen. verder het uitspoelen is juist om ontsteking te vermijden. doe je dat niet zit er straks een ontsteking in. de wond moet van binnenuit dicht groeien als het eerst buiten dicht groeit blijven de bacterieen binnenin en kunnen ze niet weg dus wordt het een onderhuidse ontsteking. dus gewoon blijven spoelen

Helemaal mee eens! Het duurt een weekje en dan zie je echt resultaat! Ik zou zeker 2x per dag spoelen met water, verdunt met betadine-oplossing. Géén zalfjes gaan smeren!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 19:51

Dank jullie wel allemaal

@leonoor, ik was helemaal vergeten dat ze alweer bijna gingen ruien, pfff tijd gaat zo hard. De haren bij de wond ga ik inderdaad dan maar bijknippen.

@Snowdon en ikke ja ik ben ook bang dat als ik neit spoel de wond gaat infecteren, er komt nu al zoveel troep uit.

@Caira, de Da vond het geen goed idee om de wond dicht te smeren met iets (ik heb bijvoorbeeld ook betadinezalf en dat mocht ook niet) hij was inderdaad bang dat er dan bacterien binnenin zouden gaan vastzitten en dan laat de huid onderhuids los en dan zijn we verder van huis.

@singasong Ik ben nu meer dan een week bezig (10 dagen al) en dit is het resultaat... Elke dag dus gespoeld en nu ook gekoeld omdat de huid eromheen zo dik werd. Volgens de DA kon dit als reactie op het stoppen van de Anti biotica zijn, dan kunnen ze even een terugslag hebben.

Verder was er op stal iemand die juist vond dat als je met betadine bleef spoelen, een paard er ook een reactie op kon krijgen. Haar paard was er allegisch voor (is wel een andere uiterste uiteraard) en kreeg dus meer problemen daardoor. Ik denk neit dat Noa er allergisch voor is, maar ik vind het wel lang duren (zal sowieso wel lang duren eer zo'n grote wond dicht is) ik vind het vooral zo sneu voor Noa omdat ze eerst altijd buiten stond en nu van de 1 op de andere dag "verbannen" is tot een stal. Nu heeft ze wel zo'n jolly bal (ze speelt er zowaar mee), een hooinet zodat ze lekker kan klooien met het hooi en een himalayaliksteen, zodat er in ieder geval wat dingetjes hangen om haar bezig te houden. Verder zet ik haar dus ongeveer 2 uur buiten (op een verhard stuk zonder al te veel troep, waarbij ze gelijk de kuilbaal gaat opeten) als ik aan het mesten ben en verder aan het rotzooien op stal. Ook loop ik veel met haar, zodat de wond ook wat beweging krijgt en dus de troep eruit kan lopen. Ze mag dus nog steeds niet draven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:33

Pfff hetig joh!!
Ik zou idd wel blijven spoelen als ik jou was, zeker als er nog steeds troep uit de wond komt. Dat betekend dat er nog bacterieen zitten, en de wond kan pas dicht als die allemaal wegzijn.

Als er troep uit blijft komen is het misschien een idee om met de dierenarts te overleggen over een verlenging van de antibioticakuur. Lijkt mij dat dan namelijk nog niet alles weg is.

LiLiTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:41

Wat een wond, echt groot. Als ik jou was zou ik wel blijven spoelen, na castratie's hebben paarden ook een open wond en die moet je dan een paar weken spoelen totdat het dicht zit. Met kleinere wondjes maak ik het altijd schoon met betadine en dan spuit ik er pleisterspray op.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:09

Ben ik de enige die de wond wel mee vind vallen? Of ben ik TE ernstig gewend geraakt....
Ik schrok wel van de diepte van de wond, die je beschreef... Scheve mond Maar de foto's vind ik redelijk Bloos

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:14

hmm, vergeleken met het gat wat in mijn paard zat, valt dit erg mee... dat gat was 8 bij 7cm en 3 cm. diep. het is 23-10 gebeurd, en nu, 2 1/2 maand later, zit het bijna dicht. en netjes ook. Lachen
de oorzaak van de vlotte genezing? lasertherapie (ben zelf dierenfysio, vandaar) en valvanol-oplossing spray erop. vraag je d.arts hier eens naar. het is een desinfectiemiddel (oa verkrijgbaar bij agradi.nl) wat super werkt tegen wildvlees. je zorgt voor een betere doorbloeding vd wond, en hij sluit sneller en mooier (vlakker).
succes!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:47

wij laten wonden altijd ,na het schoonspoelen en inspuiten met betadinespray, drogen en dan steeds met azijn schoonmaken (dat voorkomt littekenweefsel) en dan als het dicht is met uierzal de huid soepel houden...
ik zou de haren rondom de wond weghalen, dan kunnen er geen haren in de wond komen, dat voorkomt verder ontsteken... verder, als je het een paar keer schoongespoten hebt zou ik niet meer erin spuiten, laat het lekker bloeden en laat het wondvocht het vuil naar buiten drijven, alleen nog betadine erop, en dus af en toe azijn...

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:54

Ik zou persoonlijk alleen de haren rondom de wond wegknippen/scheren Ja
Verder zou ik ook blijven spoelen, omdat de wond, zoals al eerder gezegd, van binnenuit moet dichtgroeien
Als je niet meer spoelt gaat de wond misschien sneller dicht, maar je loopt ook het risico op een onderhuidse ontsteking!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:13

Wat een pech heb je toch Bianc.. Verdrietig
Ik denk ook dat je het kort moet houden, Anders komt er zometeen viezigheid in de wond met de vieze haren,
En goed spoelen en betadine gebruiken!
Succes Ach gut

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:22

ik zou zoals bijna de hele rest ook zegt de haren rond de wond wegknippen of scheren. (Niet je hele paardje, het is gister 15 graden geweest, uiteraard gaan ze dan zweten!!!)

Klinkt cru, maar wat je ook kan doen is de waterslang in de wond laten spuiten als je liever niet met een spuitje in de wond gaat. Als het heel gemakkelijk lukt, het velletje een beetje omhoog houden, zodat je er goed onder erbij kan met het water. Hierdoor spoel je de meeste vuiligheid ook weg. Misschien is het ook een idee om de betadineoplossing in een plantenspuit op luchtdruk te doen, zodat je niet met het "tuutje" in de wond hoeft te komen (aan tuutjes zitten ALTIJD bacteriën). Zo'n plantenspuit kan je voor 5 euro bij de gamma kopen.

Verder ziet de wond er naar mijn mening niet erg "heftig" uit. Het wondvocht is zo te zien mooi heldergeel en de huid lichtroze. Als het troebel wordt, groenig en gaat stinkenen de randen van de wond rood en dik worden, dan pas heb je een ontsteking. Noa's wond ziet er zo op de foto niet ontstoken uit, eigenlijk perfect voor zo'n soort wond. Je doet goed je best zo te zien!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:27

snowdon schreef:
Ben ik de enige die de wond wel mee vind vallen? Of ben ik TE ernstig gewend geraakt....
Ik schrok wel van de diepte van de wond, die je beschreef... Scheve mond Maar de foto's vind ik redelijk Bloos

Ben het met je eens.

Blijven spoelen met Betadine oplossing, Betadine droog het ook wat meer uit.

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:40

Ik zou de wondranden knippen of scheren en vooral WEL blijven spoelen. Als je stopt met spoelen komt er een korst op en onder die korst blijven dan de bacterien zitten. Daar kunnen bv. bacterien bijzitten die juist goed groeien als er geen zuurstof bijkomt en als die aanslaan ben je verder van huis. Dan is een beetje wild vlees niet zo erg. Bovendien kan de DA dat heel makkelijk wegsnijden (doet geen pijn, maar bloedt wel heel erg). Waar zit die wond eigenlijk? Dacht dat je gezegd had dat ie op dr been zat, maar de vacht is zo mooi wit errond en het lijkt niet op een been.
In ieder geval: spoelen, afspuiten met koud water en veel stappen. Dan kan je zeker geen kwaad doen. Antibiotica kan je ook niet onbeperkt blijven doorgeven dus ik zou niet meteen om een extra kuur gaan vragen. Je kunt dan resistente kiemen gaan kweken en sommige antibiotica geven op de lange termijn schadelijke effecten (maar niet alle).
Oh, enne check even in je entingsboekje of je paard zijn tetanusprikje gehad heeft (zal vast wel, maar voor de zekerheid). Als ie 'm gehad heeft afgelopen jaar hoeft ie niet nog eens hoor!
Succes!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 06:25

zoals meerdere al zeggen, geen zalf oid erop smeren, wond moet open blijven zodat evt vuil eruit kan.
en niet gaan scheren bij de wond maar knippen, bij scheren gaan er allemaal kleine haartjes de wond in wat je bij knippen beter kunt vermijden.
verder veel sterkte met Noa.