[TI] Tinker staat in het nrps stamboek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vales

Tinker staat in het nrps stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 09:15

Hier zit nog wel een heel verhaal aan vast dus ik zal het proberen even kort uit te leggen Tong uitsteken

Wij hebben mijn tinker Buster in 2004 gekocht, toen de dierenarts kwam bleek hij 2 keer gechipt te zijn.
Een keer in 2002, daar hoort een certificaat bij wat we bij Buster hebben gekregen en de andere chip wisten we niets van.
..
Iemand reageerde op mijn berichtje over dat ik wat meer van Buster wou weten dat hij in 2002 van Stoeterij die Ierse Tinker was en dat zij hem toen inderdaad hebben laten chippen en keuren.
Zij hebben hem verkocht aan het bedrijf Karos dat in Amsterdam met tinkers ment.
Zij zouden hem weer aan een handelaar, Kloostra verkocht hebben.
..
Hij was ong 3 maanden van de Gortestraat.
En daarna kochten wij hem op 03-08-2004.

Ik weet dus nog steeds niets van voor 2002 en na Amsterdam, want ik weet niet zeker of hij bij Kloostra gestaan heeft. En ik heb nog wat andere verhalen gehoord van mensen tussendoor waar hij ook nog van geweest zou zijn.

Nou vond ik laatst een site waarop je chipnummers kon invoeren dus ik heb die andere ingevoerd en die staat volgens die site geregistreerd bij het nrps.

Ik kan zelf maar 1 ding bedenken en dat is dat hij daar al ingeschreven was voordat het tinkerstamboek er was (volgens zijn certificaat is hij ook geboren in 1996) en dat dat dus een eerdere chip zou zijn.

Wat denken jullie hiervan?

En mocht 1 van jullie nog iets over Buster denken te weten dan hoor ik het graag! Tong uitsteken

Caira

Re: Tinker staat in het nrps stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:17

dat kan idd, Irish heeft ook een knhs paspoort gehad, het NST heeft na mijn keuring een 2e paspoort aangemaakt voor het NST.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 09:23

Okeej.. zou ik dan kunnen proberen bij het nrps de informatie die bij die chip hoort te kunnen opvragen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:25

dat zou je kunnen doen ja! Als daar ook een paspoort van hem uitgegeven is moeten er gegevens instaan over degene die die chip aangevraagd heeft.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:11

dus als ik het goed begrijp, heeft Buster gewoon 2 chips in zijn lichaam? normaliter controleren ze toch eerst een paard voordat ze er een chip ingooien? tenminste, toen mijn 17 jarige pony werdt gechipt deze zomer, en ik aangaf dat ze 100% zeker geen chip in haar lijf heeft ( we hebben haar al ruim 13 jaar en kennen haar vanaf geboorte) gaf de dierenarts aan dat ze het toch altijd grondig controleerde.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:14

'Ingeschreven staan bij het NRPS' is iets anders dan 'een paspoort hebben bij het NRPS'.

Het NRPS is behalve een stamboek ook een paspoortuitgevende instantie, net als bijvoorbeeld de KNHS dat is. Als je paard een paspoort heeft bij het NRPS wil dat nog niet zeggen dat hij/zij daar ook in het (hulp)stamboek staat ingeschreven. Misschien handig om te weten. Lachen

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:35

dit schijnt toch wel vaker voor te komen hoor,dat een paard 2 chips heeft.....
Dom vind ik dat maar ja,misschien kan ik dat niet goed beoordelen....
Als het zo is dat het nrps een paspoort uit heeft gegeven en het NTS later ook weer een,je het NTS exemplaar dient in te leveren,een paard mag maar een paspoort hebben namelijk en het eerst uitgegevene telt dan!
Hoewel er misschien ook wel uitzonderingen zijn,bijvoorbeeld als een en ander al langere tijd geleden (zoals hier) heeft plaatsgevonden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:39

Er zijn ook verschillende chipscanners.
Een chipscan uit Belgie schijnt de chips hier niet altijd te kunnen lezen of andersom.
Tevens kun je verschillende scanners kopen en ik heb begrepen dat daar ook verschil in kwaliteit in zit...
misschien gewoon niet kunnen lezen met de scanner waarmee het paard gechecked is??

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:42

desillies schreef:
Als het zo is dat het nrps een paspoort uit heeft gegeven en het NTS later ook weer een,je het NTS exemplaar dient in te leveren,een paard mag maar een paspoort hebben namelijk en het eerst uitgegevene telt dan!
Hoewel er misschien ook wel uitzonderingen zijn,bijvoorbeeld als een en ander al langere tijd geleden (zoals hier) heeft plaatsgevonden.

Echt? Ik heb in 2002 irish laten chippen en een knhs paspoort gekregen. Irish is in 2003 opgenomen in het NST en een half jaar laten kreeg ik ook daar een paspoort van, krijgt iedereen dat standaard na een keuring? Het knhs paspoort moet volgens mij nog ergens achter in de kast liggen, maar het nst paspoort gebruik ik.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 14:10

Dan zal hij wel alleen een paspoort hebben gehad.

Maar toch vind ik het nog wel vreemd..

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 14:11

Zijn er trouwens mensen die theo Tielemans kennen?
Zou een tinkerhandelaar zijn, ik heb zojuist mail terug gehad van Stoeterij de Ierse Tinker dat ze Buster bij hem gekocht hebben.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:09

Mijn merrie heeft ook een chip en paspoort van de KNHS. Ze is vorig jaar ook opgenomen bij het NTS maar heb geen paspoort extra gekregen. Ik kan dit wel om laten zetten maar kost uiteraard geld en zie daar de waarde niet van in. Voor mij is belangrijk dat ze officieel geregistreerd is ivm de wedstrijden, waar is voor mij onbelangrijk. Haha!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:59

Mijn tinkermerrie is al gechipt van in 2004(februari) door vele omreizen( dat is een ander verhaal). Hebben haar vorige eigenaars een KNHS paspoort aangevraagd maar hierin staat wel de chipnummer vermeld van de chip die ik er in heb laten zetten. en ze is niet op nieuw gechipt.

verder heb ik het ook eens gehoord over een tinker die ze lieten checken op een chip. geen gevonden dus de dierenarts plant een nieuwe chip in, het dier komt op een keuring en er wordt een andere chip nummer gevonden. Dus wat nu dat dier heeft dus 2 chippen!!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:22

Noa heeft een KNHS paspoort, zij is ook niet ingeschreven bij een tinkerstamboek. Ze si al gechipt, dat nemen ze gewoon voer. Misschien dat hij het bij buster toen niet deed ofzo?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:04

Mira is ook een NRPS'er Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:08

ElCamino schreef:
Er zijn ook verschillende chipscanners.
Een chipscan uit Belgie schijnt de chips hier niet altijd te kunnen lezen of andersom.
Tevens kun je verschillende scanners kopen en ik heb begrepen dat daar ook verschil in kwaliteit in zit...
misschien gewoon niet kunnen lezen met de scanner waarmee het paard gechecked is??

ik weet nog zo net niet of dat klopt, mijn Timo is in nederland gechipt en mijn veearts (belg ) kan de chip gewoon aflezen. Ook met mijn vroegere merrie precies hetzelfde verhaal.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 04:03

toen ik onze kat liet chippen omdat ik hem mee wilde hebben op vakantie,vertelde de veearts hier dat de chip in België misschien niet uitgelezen zou kunnen worden omat ze daar andere chiplezers hebben (of hadden).
wie weet is het systeem tegenwoordig overal op elkaar afgestemd (al lijkt het me sterk aangezien alleen in Nederland een chipverplichting voor sommige dieren geldt)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:58

Welke instantie staat er op Busters paspoort? Heeft hij ook een paspoort wat is uitgegeven door het NRPS of een ander?
Indien hij een ander paspoort heeft dan het NRPS (wat overigens niet betekend dat hij bij het NRPS is ingeschreven, het NRPS kan ook alleen het paspoort hebben uitgegeven, dat mag namelijk elke bevoegde instantie doen), zou ik even navraag doen bij het NRPS en vragen of zij ook ooit een paspoort voor hem hebben uitgegeven.
Caira schreef:
desillies schreef:

Echt? Ik heb in 2002 irish laten chippen en een knhs paspoort gekregen. Irish is in 2003 opgenomen in het NST en een half jaar laten kreeg ik ook daar een paspoort van, krijgt iedereen dat standaard na een keuring? Het knhs paspoort moet volgens mij nog ergens achter in de kast liggen, maar het nst paspoort gebruik ik.

Ja, dat klopt echt, een paard mag geen 2 paspoorten hebben.
Na een keuring en opname krijg je niet standaard een paspoort, het paard houdt het oude paspoort en daarin kan (hoeft niet) opgenomen worden dat een paard ingeschreven is bij een bepaald stamboek.

Jordy is trouwens weleens bijna 2x gechipt. Ik had een paspoort voor hem aangevraagd, chip had hij al (hij is voor de chip en paspoortverplichting al gechipt). Toen ik het paspoort aanvroeg was dat helemaal aan het begin van die verplichtingen, en de DA wilde er dus zomaar een chip in stoppen.... Maar die had hij dus al.
Jordy heeft een KNHS paspoort, maar is ook ingeschreven bij het NSvT, en daarvoor krijg je een certificaat. Wel heeft hij per ongeluk van het NSvT nog een keer een levensnummer gekregen, wat hij dus ook al had vanuit het KNHS. Maar dat is inmiddels opgelost.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:46

Ik heb bij Theo Tielemans ooit en hengst gekocht. Hij zit in Boekel in brabant Knipoog

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:39

ragna schreef:
Mijn tinkermerrie is al gechipt van in 2004(februari) door vele omreizen( dat is een ander verhaal). Hebben haar vorige eigenaars een KNHS paspoort aangevraagd maar hierin staat wel de chipnummer vermeld van de chip die ik er in heb laten zetten. en ze is niet op nieuw gechipt.

verder heb ik het ook eens gehoord over een tinker die ze lieten checken op een chip. geen gevonden dus de dierenarts plant een nieuwe chip in, het dier komt op een keuring en er wordt een andere chip nummer gevonden. Dus wat nu dat dier heeft dus 2 chippen!!

Dat is hetzelfde bij mijn tinkiej gebeurd waarschijnlijk..
Misschien was het hem wel Tong uitsteken

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:41

Supertje schreef:
Welke instantie staat er op Busters paspoort? Heeft hij ook een paspoort wat is uitgegeven door het NRPS of een ander?
Indien hij een ander paspoort heeft dan het NRPS (wat overigens niet betekend dat hij bij het NRPS is ingeschreven, het NRPS kan ook alleen het paspoort hebben uitgegeven, dat mag namelijk elke bevoegde instantie doen), zou ik even navraag doen bij het NRPS en vragen of zij ook ooit een paspoort voor hem hebben uitgegeven.

Hij heeft nu een paspoort dat uitgegeven is door het tinkerstamboek. Maar volgens die andere chip staat hij ook bij het nrps geregistreerd dus hij zal daar misschien vroeger ook wel een paspoort van hebben gehad..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:20

Dat zou ik dan eens even navragen bij het NRPS, gewoon even bellen dan kunnen ze het zo opzoeken. Geeft ze dan wel het levensnummer, dat is voor hun een stuk makkelijker zoeken.
Het levensnummer krijg je als het goed is ook als je het chipnummer opzoekt.
Dan kunnen ze je daar als er daar een paspoort is uitgegeven vertellen wanneer dat is gebeurt, onder welke naam hij daar geregistreerd staat en waarschijnlijk ook wel wie er als eigenaar in dat paspoort staat (dan heb je waarschijnlijk gelijk degene te pakken die het heeft aangevraagd).

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:27

Inderdaad je kunt het NRSP gewoon opbellen en het nummer doorgeven, dan geven hun je telefonisch door wat zijn gegevens zijn waarmee hij daar geregristreerd staat en de datum vanaf wanneer hij daar staat geregristreerd. Echter mogen ze je de naam van de eigenaar niet geven. Ik heb namelijk ook gebeld voor mijn paard, en kan er daarom niet achter komt wie haar gechipt heeft.. Aangezien mijn paard ook nog eens onder valse naam en geboortedatum staat

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:51

zal wat vertellen.. dat is privacy wet Knipoog ze mogen NIKS doorgeven
Ze kunnen alleen zeggen of het paard nog Op jou naam staat.. als je hem verkocht heb Knipoog Meer niet en mogen ze ook niet Haha!

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 23:28

Mogen ze ook niet zeggen wanneer hij geboren is en wanneer gechipt, en als ouders bekend zijn enz. enz. enz?
Ook niet als je zou kunnen aantonen dat jij het paard nu in bezit hebt?