[TI] Het jaar goed begonnen :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Het jaar goed begonnen :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 19:19

Nou hier zijn we het jaar goed begonnen maar niet heus...

Ik had Noa verplaatst naar een stal iets verder weg dan waar ik stond. Een rustige stal waar ik bijna alleen kwam te staan. Waarom iedereen wegging, daar had de eigenaar wel zijn reden voor. Ik had Noa daar dus neergezet, ze kwam bij de shet en welsh van de eigenaar te staan. Dat was eerst een beetje jagen op elkaar maar verder ging het goed.

Totdat ik wegging, het schijnt dat de shet Noa zo heeft opgejaagd dat ze door het houten hek is gegaan. Nadat hij de paarden had gepakt, heeft hij Noa op een stuk neergezet waar alleen drab lag en ze tot over haar enkels wegzakte. Ik kwam aan en vond haar daar dus. Nou ja geen probleem voor een keer... Ik heb haar even verzorgd en op stal gezet aangezien ze net nieuw was en ik haar dus niet buiten wilde met dat vuurwerk. Dat was ook geen probleem. toen ik haar binnen zette, lag er nog stront in van meer dan een maand geloof ik, want de schimmel lag er huizenhoog op Boos! dus mijn gevoel zei al dat dit niet klopte... Toen ik vandaag aankwam... Ik had gisteren al gezegd dat ik Noa niet meer op dat stuk wilde hebben, een beetje modder oke, en als ze er zelf voor kan kiezen ook, maar niet alleen maar drab. Ze stond weer op dat stuk, weer tot haar enkels in de modder. zonder water, hooi of wat dan ook. Ze stond dus gewoon de modder te eten! hij had al een opmerking gemaakt dat een meisje uit zichzelf hooi had gepakt en dat kon niet hoor! Anders zou zijn hooiberg zo leeg zijn, tja als je helmaal niks geeft, dan doe je wel lang over die berg Rolleyes

Ik ben snel naar huis gegaan en heb 4 verschillende stallen afgebeld of ik kon komen kijken. Ik ben dus bij 4 langsgeweest en ik heb er nu 1 gevonden waarbij de overdag naar buiten kan en 's avonds binnen staat. Ik ben haar gelijk gaan halen. toen ik op die stal aankwam, zag een stalgenoot een wondje bij Noa haar been. Dat was me door alle commotie nog niet eens opgevallen. Ik heb Noa even op stal gezet, alles uitgeladen en ben toen haar wondje gaan schoonmaken, maar dat wondje bleek wel iets groter te zijn! Ik heb gelijk de DA gebeld om langs te komen. Deze heeft wat haren weggeknipt en er kwam een wond onderuit van 3 cm breed, meer dan 2 cm diep (door verschillende lagen heengegaan zij hij) en de huid had dus onderhuids losgelaten tot wel 5 cm!!! De DA heeft alles schoongemaakt en Noa heeft Antiobiotica gekregen. Morgen komt hij weer kijken en dan gaan we bepalen of we de wond gaan spoelen of juist zo min mogelijk aan gaan doen. Ik mag ook niet meer draven, alleen stappen. Hij zei dat er anders lucht onder de huid kon komen en dat daarbij de huid tot de schouder zou kunnen loslaten! Ze mag niet naar buiten (hij zei, tja tinker, geheid dat die in de troep gaat liggen rollen) en moet zoveel mogelijk boxrust houden. Ik mag dus wel rijden, maar alleen stappen om haar niet te stijf te laten worden.

Wat ik heel lief vond daar, was dat de eigenaar van de stal gelijk stond mee te denken over hoe we haar bezig houden en dat ze ook wat beweging krijgt. Ook over haar verzorging enzo. Een stalgenoot kwam gelijk met een berg hooi en kuil aan, want de DA had gezegd dat ze nu absoluut geen stro mag eten vanwege koliek. We hebben de stal wel iets verhoogd met stro, anders was de kans dat ze op de koude vloer ging liggen of op natte plekken. Nu lag ze hoog en zorgen we ervoor dat ze genoeg hooi en kuil heeft om te eten. Deeigenaar zou vanavond en vannacht ook voor de zekerheid even bij Noa kijken, zo houdt hij haar in ieder geval in de gaten.

Nou goed begin weer van een nieuwjaar Boos!

Dudette_

Re: Het jaar goed begonnen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:22

Lekker dan... :s inderdaad geen goed begin van het nieuwe jaar..

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:23

Zo balen zeg! Maar had je niet eerst al gezien dat die stal zo smerig was? Want dan zou ik gelijk al denken van, nou laat maar! Hopelijk is je nieuwe stal echt iets voor jou.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:24

Das wel flink balen.. Gelukkig ben je nu weg van die stal , heb je die elende in ieder geval achter de rug.
Hoop dat je je op je nieuwe stal snel thuisvoelt en dat het snel beter gaat met Noa Ach gut sterkte !

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:26

niet echt nee, ik hoop dat alles goed verloopt zonder infecties enz... en dat verder het jaar ook goed verloopt Vork sterkte geef maar een dikke zoen aan noa van mij Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:28

idd lekker is dat! gelukkig heb je nu een stalling gevonden waar het waarschijnlijk wel goed is!
Let ook altijd op als er veel beloop bij stallen zijn is er altijd iets aan de hand...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:43

Wat jammer dat je haar in eerste instantie hebt moeten verhuizen, ik dacht dat je er zo naar je zin stond. Goed dat je ook weer snel weg bent van de vervelende plek.
Hopelijk geneest de wond snel en raken Noa en jij snel thuis op de nieuwe plek.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:46

heel veel sterkte voor Noah.. Ach gut bah zeg idd goed begin van nieuwe jaar

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:51

Gelukkig dat je weg bent bij die stal want daar is iets echt helemaal fout Clown Ik hoo pdat de nieuwe stal wel een beetje bevalt.. Haha! en veel sterkte met Noa

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:55

hmmm je keuze is dus toch niet goed geweest... het leek zo mooi van de week toen je bent wezen kijken, maar dat was wat een te vlotte beslissing achteraf?
jammer voor noa, hoop dat ze op d'r nieuwe plekje wel een normale kans kan hebben om te wonen. en die wond moet maar snel helen. Ach gut

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:02

@grrr Het was de bedoeling dat ze buiten zou blijven staan. Alleen zou ze nu dus even binnenstaan. Maar hij wist dat ze op stal zou gaan, dan had hij op zijn minst wel alles weg kunnen halen. Verder vind ik het gewoon belachelijk dat hij niks gezegd heeft, want het zou toch wel al van die dag open liggen. Het zal toch wel gebloed moeten hebben, hij heeft gewoon helemaal niks gezegd.

@Pellie ja daar heb je wel gelijk in, maar ja ik wilde graag dat Noa buiten kon staan en dus op een natuurlijke manier kon staan. Dat was toevallig daar, hier in Zuid Holland is het gewoon heel moeilijk om een plek te vinden waar ze nu nog naar buiten mogen. En een tinker de hele dag op stal vind ik niks... Helaas is ze het nu wel verplicht Boos! Ik baal wel dat er hier gewoon bijna niks te vinden is om een paard dag en nacht buiten te laten. Nu mag ze dus wel naar buiten overdag en 's nachts dan op stal, dat is tenminste al iets... Maar je betaald er wel voor, al is deze stal wel erg ruim op gezet en heeft ze een grote box.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:08

Ah inderdaad niet zo'n goed begin! Ik hoop voor jou en Noa dat alles goed komt.. Ze staat nu iig op een goede plek.. Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:28

nou ja ik weet uit ervaring dat het ook niks is om je paard alleen in de blubs achter te laten op een pension. ik moest ook altijd lastige keuzes maken voor gam. of bij de andere paarden binnen staan, of alleen buiten. nou dan koos ik toch voor het eerste hoor, alleen staan was niks, en het wende ook wat voor hem, als ie maar te eten had Knipoog

dus als je een keuze moet maken, is dit beter dan in de blubs zonder eten en drinken Ach gut

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:40

Ja noa stond ook elijk te eten daar, gewoon lekker kauwend en dan nog haar hooi opzij schuiven om eerst bij het kuil te kunnen Knipoog Ik vind dit nu ook beter hoor, laat haar mar lekker eten, en ze kan bij mij dan wel overdag naar buiten. Dan gaan ze gewoon de wei op, ze komen 's avonds alleen binnen omdat ze buiten uiteraard niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Dus dat is wel fijn, wat ik ook fijn vond, is dat er al 2 tinekrs staan Haha! Daar trekt ze toch wel heel erg naar toe, dus dat is wel prettig (dat was ook 1 van de redenen dat ik nu voor deze stal heb gekozen en om hoe het eruit zag, gewoon heel netjes, hoef niet door de blubber om bij mijn paard te komen, nu moet ik alleen wel zelf uitmesten, ff wennen hoor)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:48

Dat die shetlander je paard heeft opgejaagd... tja je kan van te voren niet altijd voorspellen hoe paarden op elkaar reageren.

Maar als je gaat kijken op een nieuwe pensionstal dan kijk je toch eerst hoe de stallen er bij staan. Ook al is het de bedoeling dat je paard buiten komt te staan.

Je wil toch weten hoe de paarden daar verzorgd worden?

Je kan toch ook van te voren zien hoe een weiland er bij ligt?
Oke als je komt kijken en het regent daarna een week is het een ander verhaal maar aangezien je nogal overhaast handeld kan er in de tussentijd niet veel veranderd zijn.

Hopelijk is je paard na de tweede verhuizing wel op zijn plek.

Zei je trouwens in je andere topic niet dat je niet altijd kon mesten omdat je last had van weet de naam even niet zo snel meer.

Hoe ga je dat hier doen dan als het de bedoeling is dat je zelf mest en je kan dat niet elke dag aan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:05

In Zuid-Holland is het qua grond denk ik al heel lastig om iets te vinden waar ze dag en nacht naar buiten kunnen. Bij ons is het ook gewoon niet mogelijk omdat al het land dan blub word zoals je zelf zo mooi beschrijft Lachen !

Gelukkig heb je nu toch nog iets gevonden wat werkt voor zowel jou als je paard Lachen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:36

he das balen Ach gut

ben bij zulke verhalen toch elke keer weer blij dat ik mijn paardjes aan huis heb Ach gut

komt vast wel goed nu je een nieuw plekje gevonden hebt Ach gut

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:45

@lindsey Ik heb last van een Chronische Vermoeidheid. Dat houdt in dat ik niet altijd fit ben om iets te gaan doen. Ik heb het hier al met de eigenaar over gehad. Nu gaan de paarden dus elke dag naar buiten en staan ze alleen 's avonds en 's nachts binnen. Dus dan is het niet zo heel veel wat er ligt. En voor 1 paard is het gelukkig wel te doen, voor 7 paarden en op een stuk ter grote van een grote bak, dat lukt me niet. (dat heb ik wel vaker gedaan, alleen een hele poos niet meer Knipoog ) Verder houdt de staleigenaar het ook in de gaten, als er teveel ligt, dan haalt hij even de schop erdoor of hij gooit er gewoon nog wat stro op. Een dag niet mesten kan ook niet veel kwaad. Verder komt er een bijrijdster voor als ik niet kan, zo heb ik 2 dagen rust en kan ik op die dagen andere dingen doen. Ik weet dat ze dan in ieder geval wel naar buiten kan en niet een hele dag op stal staat (nu dan wel ff, maar normaal dus niet)

Mijn tinker is helaas superonderdanig (dat was ook de reden dat ze bij die andere stal wegging, met daarbij mijn kids) en laat zich dus zelfs door een mini shet opjagen. Helaas hebben sommige tinkers nou eenmaal slechte ervaringen gehad waardoor ze soms raar kunnen reageren in bepaalde situaties.

De stallen controleren, ik heb wel in de voorste stallen gekeken (nou ja naar binnen gegluurd) en dat zag er gewoon redelijk uit, daar liep ik langs zeg maar als je naar de paddock loopt. Maar de stallen die dus leeg waren, daar heb ik niet in gekeken. Verder let ik daar niet op hoe of wat, want ik weet niet wat de regels waren daar. Ik heb gereageerd op een plektje buiten en meer niet. Misschien moesten ze daar ook zelf uitmesten?

Het weiland zag er verder wel goed uit, op de passage na dan. Die man zei specifiek dat daar geen paarden stonden maar dat het als buffer diende. Dus ik ga er niet vanuit dat mijn paard daar kwam te staan. Verder kan blubber niet veel kwaad, als ze maar zelf een plek op kunnen zoeken waar het droog is, dat was daar dus met geen mogelijkheid te doen. als ze op het gewone weiland kwam wel, maar daar stond ze dus niet (daar stonden zijn paardjes)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:55

1 of 7 stallen is inderdaad nogal een groot verschil.

Hopelijk is je paard hier wel helemaal op haar plek.
Voorlopig klinkt het in elk geval goed. Nu maar hopen dat ze hier beter in de kudde past.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:28

jammer dat ze stro gebruiken. als het zaagsel was oid kon er een potstal van gemaakt worden, dat scheelt enorm veel werk en hoef je weken niet uitbunding te mesten. alleen drollen rapen en opstrooien en dan 1x in de zoveel weken de natte plek eruit halen. stro levert toch altijd meer werk op.
maar als dit het enige puntje is.... ach who cares hè? Knipoog

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 13:21

Ja vind ik ook hoor. Kom net bij haar vandaan, de Da is geweest. De wond zag er redelijk uit. Wel al aardig droog. Ik moet nu 1 keer per dag gaan spoelen met betadine oplossing en 2 keer per dag antibiotica spuit in haar mond doen. Lief van de staleigenaar, die begon gelijk ohh zal ik het dan 's morgens doen? Hoef jij maar 1 keer per dag te komen Lachen

Noa stond er trouwens nog netjes bij, ze had maar een paar keer gepoept en op 1 plek (pffff gelukkig een net paard) en dus een paar plekken geplast. Is dus goed te doen. Verder had ze 2 nestjes gemaakt in het stro waar ze heeft gelegen, dat was wel erg aandoenlijk om dat te zien. Viel gelijk een pak van mijn hart. Ze stond er ook wel vrolijk bij en lekker mee te luisteren naar wat we zeiden Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:27

hé jeetje.. Dat is wel vervelend ja, gelukkig sta Noa nu bji goeie mensen. Hopen dat het maar goed gaat komen met haar!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:13

Toe maar... gaat lekker met de Bokttinkers.... Laten we hopen dat dit gelijk alle misere voor heel 2007 is! Ben je daar gelijk vanaf Lachen

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:15

Nou dat is niet mooi nee..
Maar goed dat je bij die vent weg bent! Geld, geld!
Succes ermee iig Lachen

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:23

Jeetje minder begin van het nieuwe jaar.. maar wel fijn dat je nu op een stal staat waar ze ook met je meedenken..