[TI] Zie het even niet meer zitten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Zie het even niet meer zitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:04

Voel me even heel erg teleurgesteld door alles! VOoral in mezelf.
Mirthe begint steeds meer haar eigen ding te doen, en voor m'n gevoel kan ik haar niet aan!
Misschien schrijf ik het nu allemaal even heel erg zwart wit, omdat ik nu echt even met tranen in m'n ogen zit.
Het rijden is gewoon geen rijden meer. En ja ik heb les, maar wat ik van m'n instructrice moet doen, voelt bij mij gewoon niet goed.
Het voelt meer alsof ik een halfuur lang aan het schoppen en trekken ben!
En dat is niet mijn bedoeling!
Misschien moet ik voorlopig maar even niet rijden. En alleen grondwerk doen.
Ik begrijp m'n paard gewoon ook even niet. Ze wil me er niet af gooien, maar doet totaal niet wat ik wil. Ligt dat aan mij?
M'n instructrice vindt dat ik haar harder aan moet pakken, haar echt moet slaan als ze door me heen loopt, maar bij mij voelt dat gewoon niet goed.
Sommigen van jullie zullen zeggen: Heb je wel genoeg grondwerk gedaan? Voor m'n gevoel wel, freestyle heel veel, en rij echt niet heel veel zo'n 3 keer in de week. Moet ik er maar gewoon even mee stoppen?
Stom he, maar ben nu gewoon heel erg teleurgesteld, er mag echt wel wat mis gaan bij mij, maar dit is het vierde paard dat ik verder inrijd, en het eerste dat me dit gevoel geeft.
Net als iets goed gaat, gaat het daarna niet goed.
Heb net gereden (nouja rijden) het ging zo slecht, en ik wilde goed afsluiten, dus ben met haar gaan wandelen, ze misdroeg zich echt! Dus toen had ik het even helemaal gehad.
Ik denk dat ik meer hulp nodig heb, iemand die zich aanbied?
Pffffft! alles effe opschrijven lucht al op!

Niekoezz

Re: Zie het even niet meer zitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:07

Waar woon je? Als ik jou was zou ik idd weer beginnen met de basis. 3 weken "Rijrust" en gewoon weer lekker longeren, wandelingetje in het bos/langs de weg, los laten springen, etc.

Als jij niet lekker in je vel zit, zit je pony dat ook niet. Dus even niet rijden, is helemaal niet erg.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:12

Een andere instructeur / instructrice?? Die kan je mischien beter op weg helpen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:13

ik zou denk ik ook een andere instructrice zoeken.
maar wat gaat er nou allemaal mis dan?
geef es een voorbeeld?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:15

Ik zou ook een andere instructeur/instructrice proberen te vinden, lijkt mij dat het niet helemaal klikt en jullie een andere manier van handelen hebben, wat uiteindelijk voor stress zorgt, en dat ondervind het paard ook.
Je paard is lichamelijk helemaal ok?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:16

Voor m'n gevoel gaat nu even alles mis, terwijl ik zo graag een goede band met haar wil. Het is ook vooral het rijden! Of ik nu met losse teugels (freestyle) of strakke teugels rijd, ze trekt er gewoon doorheen de kant die zij opwil. Was bijna niet in draf of doorstappen te krijgen. Ze doet gewoon helemaal wat ze zelf wil, en reageert bijna niet op mij en m'n hulpen. En als ik die dan blijf geven ben ik bang dat ik haar helemaal afstomp en het altijd zo blijft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:20

heb je haar tanden al laten nakijken?
als er haken zitten kunnen ze soms ook heel apart reageren.

tja verder...af en toe zul je wel es boos moeten worden,maar als je echt een goede instructrice hebt die kan je goed leren het op te lossen zonder gepor en getrek...
niet reageren op been is flauw, tikje met de zweep zorgt ervoor dat je dier leert dat ze dat dus wel moet doen en nee dat hoeft ook niet hard.
reageerd ze wel goed op stem?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:21

Ik zou inderdaad ook eens gaan kijken voor andere instructie.
Wat krijg je nu voor les? Engels, of ook meer freestyle/natural horsemanship, want zo te horen doe je dat graag he?
Zoek dan een instructrise die ook op die manier les wil geven, waar je meer mee op een lijn zit Lachen
Dan voel jij je al veel prettiger, en dat zal je paard ook aanvoelen. Sommige paarden kun je gewoon niet harden aanpakken, want dan gaan ze terug vechten, Mystic is ook precies zo'n type. En bij hem moet ik heel consequent zijn, ook goed naar hém luisteren, en ook met grondwerk ben ik ver gekomen.
Het komt wel goed hoor, je hebt alleen iemand nodig die je er goed mee kan helpen op dat moment Lachen

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:24

[b]Hoi, kan je heel goed begrijpen hoor,, dat ik voor het eerst met murhy ging rijden ging goed, maar als ik meer ging vragen dan dacht meneer.. nu doe ik het niet meer..
Ik heb toen zelf inderdaad les genomen, als ik naar links stuurde ging murf naar rechts Knipoog). In galop en dan recht op de hoek afrennen. Ik zou je wel adviseren dat als het niet klikt met je leraar om dan iemand te zoeken die beter bij jullie past.. Tuurlijk moet ik ook wel eens streng zijn, maar plezier moet er voor beide zijn..
Heb veel geoefend met hem, gaan wandelen, longeren om goed naar mijn stem te luisteren, ook veel buitenritten gemaakt en toen zag je echte verbetering. Het blijft een paardje die de bak maar niets vind en zich kan uitleven tijdens buitenritten.. toch doet hij nu zijn best.
Je kan eens kijken of ze op een andere bitje beter reageert. Weet niet hoe oud ze precies is, kan inderdaad ook aan de tanden liggen.

Veel succes!
Groetjes Mira

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:33

Haar tanden zijn bij de stoeterij waar ze vandaan kwam (paar maand geleden) wel nagekeken, maar dat is inderdaad een goede tip.
Het probleem is juist dat ze nergens meer echt goed op reageert. Tikje met de zweep dus ook niet. Moet het dan harder? Heb ik wel een keer geprobeerd, maar helpt niet, en voelt zeker niet goed. En boos was ik: Heb echt gescholden! (slecht he?!) Op m'n stem reageert ze met freestylen en los longeren goed, met rijden eerst ook wel redelijk, maar NU!!! Echt niet!

Krijg les van iemand die behoorlijk wat dingen kan, ik krijg officieel freestyle lessen van haar, maar omdat dat niet werkt rij ik ondertussen vrij strak, maar ook dat gaat niet goed.
En inderdaad freestylen/NH is helemaal mijn ding, wil het eventueel best anders doen als dat nodig is, maar ze is op dit moment zo afgestompt!
Baal verschrikkelijk! Als ik rijd denk ik, volgens mij moet dit onprettig zijn, maar zij laat dat niet merken en reageert gewoon niet! En na het rijden voel ik me bijna een beul! Terwijl ik dol op haar ben, denk er niet over om haar weg te doen, maar het moet wel anders!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:33

ik bedenk me net ineens... Tong uitsteken

bij me op stal staan ook wat tinkers, ik heb laatst op een gereden..mickey Haha!
toen ik de bocht om wilde ging hij vrolijk rechtdoor!
t zijn volgens mij gewoon allemaal boeven Haha!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:45

Arme meid je zit gewoon echt even in een dip!!En ik heb daar alle begrip voor.Doe haar anders eens een paar dagen uitsluitend longeren en/of grondwerk.Is jullie band goed??Neem even een adem pauze,en ga dan in samenwerking met een goede instrukteur/instruktrice weer langzaam aan de basis werken.Ik kan me heel goed voorstellen dat je je paard niet te hard of te veel wil slaan,vaak krijg je alleen maar meer problemen daar door.Kop op hoor,we kennen allemaal jouw dip wel.Heel veel succes met je ondeugende Tinker. Ach gut

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:48

waar woon je ergens?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:57

Woon in Putten op de Veluwe.

Volgens mij heb ik verder wel een goede band met haar, ze komt uit zichzelf naar me toe, loopt tijdens het wei uitmesten de hele tijd achter me aan, we knuffelen veel, waar ze echt van geniet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:14

Weet je ook zeker dat het zadel goed past? Hoe reageert ze als je zonder zadel rijdt? Misschien duwt het haar ergens en wil ze daarom niet harder

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:18

Het is te ver om eventjes langs te komen, maar ik wil best in het nieuwe jaar een dag plannen om langs te komen. Knipoog

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 15:18

Ze heeft een boomloos zadel: Barefoot Arizona. Mijn instructrice heeft helpen kijken of het goed zat, en zei van wel. Ik heb ook het gevoel dat het goed past.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:20

als je geen goed gevoel hebt bij je instructise moet je een ander iemand zoeken die je wel kan hlepen om weer fijn te kunnen rijden. Op deze manier werkt t dus niet en word t alleen maar vervelender voor jou en je paardje. Succes.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:50

heb zelf ook het probleem gehad. Bij mij wist ze dat ik niet streng genoeg was als ik reed. Nu gaat het al beter maar ik zie soms de sloot ook van dichtbij, maar ga eens bij een andere instreucteur kijken of het dan wel gaat. Maar misschien een keer een flinke mep en als ze vooruit gaat wel belonen en zo afbouwen.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:07

hoi ik heb jouw dip ook gehad hoor!

ik kon ook niks meer met haar beginnen. Als we het erf afreden ging mevrouw vrolijk terug naar huis, niets hielp athans wat ik deed hielp niet

ook in de bak was het een drama en ben ik idd NHS gaan doen, maar dat hielp niks met het rijden ,ze kreeg wel meer respect voor me

toen heb ik haar toch 1x een stuk harder aangepakt dan daarvoor omdat ze ook op de kleine tikjes niet reageerde net zoals bij jou. Dus het ging zo: been, harder been, klein tikje en als ze dan niet reageerd echt een heel harde tik (die ik eigenlijk liever nooit wil geven) maar ja het was echt nodig, je moet er dan gewoon even doorheen ,daarna heeft ze me dat ook nooit meer gelfikt terwijl ik al maanden aan het aanmodderen was! ( en ik had ook rijles!)

maar goed ik denk dat je haar toch even wat strenger moet aanpakken ook al voelt het niet goed , even rust kan geen kwaad natuurlijk ,maar ik denk dat ze daarna gewoon weer opnieuw begint.

succes hoor en niet opgeven!

groetjes marjolein

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:49

wat ik zou doen is eerst even laten rusten een week ofzo.
Dan terug opnemen door ontspannen te gaan rijden naar buiten een wandeling met een ander rustig paard die de leiding neemt.
Als dit goed afloopt dan zou ik terug proberen van zelf in de bak te rijden.

Als dit niet lukt dan zou ik zeggen laat er iemand anders even mee rijden die heel goed kan rijden en waarbij uw paard de kans niet zal krijgen om verkeerd te doen.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:16

Ach lieve grr, waar ze last van heeft heet de tinkerziekte. Ze heeft nu het idee dat zij de baas is. Ook mijn dochter heeft zo`n tinker. Wij waren altijd van het standpunt dat zweep en spoortjes niet nodig zijn. Maar geloof mij, soms kun je niet anders. Claire deed precies wat zij wilde in een volte in galop dan ging ze halverwege de volte de andere kant op. Verschillende mensen hebben er opgereden maar niemand kon er echt op rijden. Ze is op prive les gegaan. Die instrictrice wist niet wat ze zag. We hebben van alles geprobeerd maar ook daar wilde ze geen volte maken of goed luisteren. Mijn dochter kreeg toen een zweep en moest die voor Claire haar hals gebruiken. Een tik op de kont daar lacht Claire om. De instructrice heeft 3 maal op de volte met een zweep gestaan en haar een geweldige mep gegeven. Ze heeft het nooit meer gedaan. Claire heeft een harde hand nodig maar vooral een consequente ruiter. Nee is nee. Nu kan er een klein kind een buitenrit op maken. Mijn tinker heeft juist geen harde hand nodig. Ik heb ook geen spoortjes en de zweep gebruik ik heel weing.
Ze zeggen niet voor niets dat is echt een stinkertinker. Ik zou nu even een paar dagen rustig aan doen en dan gewoon bij de basis beginnen met rijden. Stap en is dat goed draf enz.
Ik denk dat heel veel tinkermensen jou verhaal herkennen en uit ervaring weet ik het is nu even bloed zweet en vooral veel tranen maar als je hier door heen bent dan heb je een vriend voor het leven. Heel veel sterkte ermee en vooral niet opgeven. Een dag lekker tutten is ook heel goed.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:24

grrr schreef:
Als ik rijd denk ik, volgens mij moet dit onprettig zijn, maar zij laat dat niet merken en reageert gewoon niet! En na het rijden voel ik me bijna een beul! Terwijl ik dol op haar ben, denk er niet over om haar weg te doen, maar het moet wel anders!

Met andere woorden, ze sluit zich af? En je hebt haar pas een paar maanden? Hoe oud is ze?
Ik zou lekker een tijdje niet meer rijden, de dingen die je met haar doet met veel afwisseling doen, longeren, dubbele lijnen, wandelen, spelen, clickeren, vrijheidsdressuur, enz enz.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:10

Neem eens contact op met Hof van Ede (bij Ede dus), ik denk dat zij jou wel verder kunnen helpen! En anders weten ze misschien wel iemand in jouw buurt.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:44

erg rot voor je kzou je graag willen helpen maar alle opties worden hier al aangekaart.
het zijn ook geen kleine paardjes natuurlijk die je zomaar even aanpakt ze hebben allemaal echt hun eigen karakter!
ik hoop voor je dat het allemaal snel goed gaat komen en dat het gewoon even een dipje van haar is.
heel veel sterkte en succes